Vi Bilägares forum

Köpråd Audi A6

Köpråd Audi A6

Är intresserad av årsmodellerna 09-12. Motorn ska vara 2,0 bensin, både manuell och automat går bra.

Ni där ute som ÄGER en sådan skönhet och har lust att dela med er av er förvärvade kunskap får gärna göra det. Allt är av intresse.

Har ni haft mycket strul med något?
Kostnaden för diverse reparationer såsom byte av växellådsolja, kamrem osv.
Hur upplevs ljudnivån i kupén?

Tack på förhand.

Uppdaterat: 2013-12-02 04:48

Kommentarer

Jag vill avråda dig för denna modell eftersom det bildas rost i nederkanterna av dörrlisterna vilket leder till att dörrkanterna blir som kex. Var förut intresserad av att köpa en Audi A6 facelift men tyckte att den kändes väldigt gammal invändigt när jag var och tittade på den. När det sedan dessutom det avslöjades att rostskyddet var sämre än man först trodde så blev den iskall. Den får numera bara 3 stjärnor i rostskydd av VIB.

http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819

http://www.vibilagare.se/nyheter/sankt-rostbetyg-for-audi-a6-33848

Uppdaterat: 2013-12-05 20:53
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats1 borde läsa TS:s fråga och sedan svara. Frågan rör en bil som Minimats1 ö.h.t. inte berör i sitt inlägg. Tjena!

Uppdaterat: 2013-12-05 22:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 SB:
Visst äger jag ingen Audi A6 (4F) men har varit spekulant på en sådan av just årsmodell 2009-2011. Kan säga att det är en bra bil i övrigt (fast den känns gammal invändigt). Den är väldigt komfortabel och går väldigt tyst, det känns nästan som man kör en pansarvagn, alltså en robust, välbyggd bil. Har kört med flera motorer och gillade bäst bensinaren på 3,2 FSI 255 hk. Den körde i 260 km/h på mätaren och den kändes fortfarande stadig och hade inte nämnvärt med vindbrus. Dock har alla jag kört med både diesel och bensin varit ganska understyrda, fast det beror på att motorn är placerad ganska långt fram. Har inte kört 3.0 TFSI som kom 2009 som har både kompressor och turbo och 290 hk, den motorn ska vara väldigt bra av testerna jag läst. Kan säga så här att det skiljer väldigt mycket mellan Audi A6 2003-2011 (4F) och Audi A6 2011- (4G). Den senaste Audi A6 är väldigt mycket bättre och här mycket bättre styrning, de har lyckats förmedla som att man kör en liten GTI-bil och inte en stor och tung Audi A6.

Jag avråder endast från köp av Audi A6 (4F) på grund av rost risken och ingenting annat.

Uppdaterat: 2013-12-05 22:39
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

En sak till som jag inte gillade på Audi A6 (4F) var att man måste ha klimator "plus" för att kunna ha värme på fötterna och vindrutan samtidigt. På den vanliga klimatorn när man väljer att ta bort imma från vindrutan så kan man inte ställa in att det samtidigt blåser varmluft på fötterna, det kändes väldigt gammalmodigt för det var så även min fars Audi 100cc 1986. Utvecklingen går ju framåt men här tycks den ha stått stilla. När det är kallt ute så bildas det lätt imma på vindrutan, och att då sitta och frysa om fötterna känns inte så genomtänkt.

Uppdaterat: 2013-12-05 22:55
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats1. Återigen, det Olus efterfrågar är köpråd på A6 4F facelift. Det är pre-facelift som har en dörrlistlösning som kan och ställer till det. Något som Audi f ö åtgärdar utan knot.

När det gäller bilen är det däremot som Minimats1 också säger, den är komfortabel och stabil men det märks inuti att den lanserades -05. Det är framförallt tydligt på de med den enklare klimatanläggningen/stereon/MMI:n. Har för mig att de som var utrustade för att klara tjänstebilsgränserna hade ett businesspaket som bl a innehöll AMI (vilket krävs för att koppla in AUX/iPhone), men i övrigt var de rätt avskalade. S-linepaketet är också relativt vanligt och bilen blir snyggare liksom att sportstolarna är sköna, men provkör med det chassiet innan. Det är generellt relativt höga service- och försäkringskostnader oavsett motoralternativ vilket bör tas med i kalkylen.

Med 16" och standardfjädring är den komfortinriktad och tyst. Med sportchassie/s-linechassiet och 18" är det rätt stötigt i lägre hastigheter och det är relativt mycket däcksljud (beroende på beläggningens kvalitet). Den vinner dock mycket på det utseendemässigt. Vad som är ok är dock högst individuellt så provkör på. Grundsetupen - landsvägslok - är dock svår att göra något åt på de framhjulsdrivna versionerna.

När det gäller fel så är det rätt spridda skurar när det gäller A6 4F;

Den omtalade rosten i nederkant av dörrar/trösklar gäller pre-facelift endast, rosten i underkant av bakljusen på bakluckan är jag osäker på om det enbart är på pre-facelift eller inte. Är bilen inte omlackad fixar Audi detta. Överkuggning av kamkedjan förekommer även, om inte i jättestor omfattning så som jag förstått det, på 2.0 TFSI. Bulken är dock på bensinsexorna (pre-facelift).

Några har haft problem med drivningen till oljepumpen, "nätstrumporna" till flexrören på avgassystemet ska hållas under uppsikt, antennförstärkningen till radion kan gå sönder i förtid, några har upplevt gnissel från bakvagnen när de kör över ex fartgupp, ett gnissel som löses med att smörja upp gångjärnen i baksätet. Inga elfel som sticker ut särskilt. Textilklädseln på förarsidans ytterdel av ryggstödet verkar slitas snabbt och har bilen den standardmässiga dekorpanelen i "aluminium" så är den på förardörren oftast sliten (men är lätt och billig att byta). Helljuset är inte särskilt bra på de med xenon - det lyser ok brett men framförallt högt mer än något annat. På faceliften med xenonljus (och därmed även DRL/varselljus med LED-randen underst i strålkastaren) är innerlampan enbart ljustuta, den går att modifiera så att den stärker upp helljuset. LED-lamporna i insatsen hade ojämn kvalitet första året (-09). Hela insatsen måste bytas om någon går sönder och det är en dyr övning. Audi täcker inte detta.

2.0 TFSI är en på många sätt lagom motor för bilen, den är tillräckligt pigg och inte farligt törstig om du kör klokt (0,7-08). Det finns som sagt en del som haft kamkedjeproblem även på denna motor. Det bästa du kan göra är att hitta ett ex som är servad på märkesverkstad och ALDRIG varit varit över intervallen 3000 mil mellan varje servicetillfälle - helst ska du förstås hitta en som kompletterat longlifeservicen med olje/filterbyten mellan (alltså i praktiken fasta intervall 1500 mil/år) och gjort iaf longlifeservicen på märkesverkstad. Händer det något är det avgörande för Audis vilja att ta det på goodwill. Multitroniclådan har jag bara ett antal tusen mils erfarenhet av från A4 (B6 & B7) och den är bekväm - desto mindre aggressivt/offensivt du kör, desto bekvämare blir det. Det eller manuellt är en smaksak. Serviceintervallet på lådan är 6000 mil har jag för mig. Kolla med din presumtiva verkstad vad de tar för att byta oljan, det skiljer ju sig åt rätt mycket.

Uppdaterat: 2013-12-08 01:13
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic