Vi Bilägares forum

Ansvar

Ansvar

Hej jag hoppas att få hjälp med mitt problem.

KW-bilservice

Vi lämnade in vår bil till KW-bilservice för reparation av höger strålkastare.

En reservdel fattades och måste beställas.

Bilen fick vara kvar hos KW till nästa dag.

Följande dag byttes den felaktiga delen och reparationen var klar
och bilen kunde hämtas efter lunch.

När vi betalat reparationskostnaden och var på väg att hämta bilen på
parkeringen så ser vi att det är en lackskada på främre delen av motorhuven.
Det är ungefär en yta på 20cm gånger 40cm som är skadad i lacken.

När/var/hur denna lackskada har uppstått vet inte vi men den fanns
definitift inte när bilen lämnades för reparation.

Vem har ansvaret att åtgärda skadan?

Vad gäller juridiskt i detta fall?

Mvh

Åke Olofsson

Järpstigen 9

14444 Rönninge

Uppdaterat: 2013-10-09 13:22

Kommentarer

troligt mecken som kört upp bilen i taket då han lyft den m motorhuven öppen i samband m arbetet m lampbytet.
be att få se lokalen om de strejkar. i mitt fall , en V70 var de först bångstyriga men sen blev det solklart då vår personlige meck var den enda som hade en "stålbalk" på olämplig höjd på sin arbetsplats......försöka be dem ta ansvar är mitt tips.

Uppdaterat: 2013-10-09 14:45

Jo för man hissar ju upp bilen i taket och står sen på en stege och byter strålkastaren!! =) Inte för att jag vill skylla på kunden, men många kunder kollar bara över sin bil efter att man har lämnat in den på verkstad. Skadan kan därför ha funnits där tidigare.

Har bilen stått så att andra kunder har kunnat nå den så får kunden ta det på sin försäkring. Verkstan har ingen skyldighet att ersätta skadan. Om skadan har skett på verkstaden så är det jävligt taskigt att inte erkänna det, alla kan ju förstå att en olycka kan hända!

Uppdaterat: 2013-10-11 14:11