Vi Bilägares forum

Ska Sverige bli ett land med fjuttbilar?

Ska Sverige bli ett land med fjuttbilar?

Ett nytt skatteförslag har utarbetats av två kunniga professorer, Thomas Johansson, Lund och Per Kågeson.
Det innebär i princip att en normalbil som V70 eller Passat kan få en skattehöjning på 30000:-, medan en Micra med minsta motorn istället får en skattelättnad.
Det märkliga är att ingen hänsyn tas till hur mycket bilarna körs, man räknar tydligen kallt med att en stor bil som står stilla ändå skitar ner mer än en liten bil som körs mycket.
Törs man genomföra det här inför ett valår?
http://www.di.se/artiklar/2013/6/7/skattechock-for-torstiga-bilar/

Uppdaterat: 2013-06-10 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Vill man aktivt få ner koldioxidutsläppen så är det tvunget att "straffskatta" tunga bilar med stora motorer annars händer inget. Se bara hur det hela tiden kommer ut bilar med V8 och 300 hästar trots att de inte direkt behövs i vardagstrafiken.
Jag har förståelse för den nya "straffskatten för den gäller enbart nya bilar från 2015 och detta sätter press på biltillverkarna att få ner vikten och koldioxidutsläppen för det är nog ganska få som skulle köpa en ny bil år 2015 som kostar 30.000 i skatt om året.
Det du skriver om saabnisse att man inte vet om bilen körs eller står stilla har ingen praktisk betydelse för ingen köper en bil för att endast parkera den i garaget och inte köra alls med den.
Så fort bilen körs så blir det utsläpp även om man bara kör en gång i veckan, men som sagt tidigare är inte detta en spark i skrevet på bilägarna i första hand utan att sätta press på biltillverkarna. Vi bilister får köpa de bilarna som passar våra plånböcker så visst kommer vi att endast köpa de bilarna som inte straffskattas år 2015.

Vi måste ju få ner alla förorenande utsläpp och bilarna är en den av den. Sen måste man ju även göra något åt industrin med, det duger inte att de skall få betala en extra skatt och sen fortsätta med att skita ner. Industrierna måste få en ordentligt kännbar straffskatt på sina utsläpp för att även de skall göra något åt saken.

Uppdaterat: 2013-06-10 13:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vad jag förstår så är det skatten på inköpspriset, men det är lite otydligt.

Uppdaterat: 2013-06-10 14:14

Japp, det är luddigt formulerat, men det gäller förmodligen inte årsskatten utan en engångsskatt på nypriset.
Hacken, om man verkligen vill få ner bränsleförbrukningen och därigenom CO2 vore det väl bättre att koppla skatten helt till bränslet.
Då är det ju upp till var och en om man vill åka få mil med en riktig bil eller många mil med en låtsasbil.
Dessutom skulle alla som smiter med bilskatten försvinna.

Uppdaterat: 2013-06-10 14:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker att det borde komma fler bilmodeller som det går att köra med fordonsgas. Nu finns det endast ett fåtal modeller. VW har en Passat & en UP! som går på fordonsgas.

Gasbilarna är bättre än etanol. Dessutom har fordonsgas en smörjande effekt på motorn och dödar inte motoroljan som etanol gör.

Uppdaterat: 2013-06-10 15:01
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det räcker inte med att försöka sänka drivmedelsförbrukningen saabnisse man vill ju även sänka koldioxidutsläppen så långt det är möjligt och genom att tvinga biltillverkarna att göra lättare bilar med mindre motorer går det snabbare.
Ett högre drivmedelspris minskar inte bilkörningen tillräckligt.

Uppdaterat: 2013-06-10 15:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Helt rätt att införa detta!

Uppdaterat: 2013-06-10 19:11

Nu är det inte inköpspriset vi pratar om Jes utan bilskatten som skulle vara t.ex. 30.000 varje år för en bil som har stor motor och väger mycket.

Njäe Christer_1 jag överdriver inte, ok V8 har kanske inte alla bilmärken men det förekommer minst 1 modell på programmet för varje biltillverkare som har 200-400 hk och det med V6,V8 kanske rak 4 i vissa fall.

Uppdaterat: 2013-06-11 09:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kan inte säga att jag är förvånad.
Vi bilister brukar ju acceptera allt från dubbdäcksförbud till sänkta hastigheter utan att knorra nämnvärt, för så länge det i första hand inte påverkar en själv utan andra, så gör det ju inget tycks den allmänrådande uppfattningen vara.
Men drivs ett korkat förslag igenom utan att allt för många protesterar så bäddar man för nästa, och nästa...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Måste tillägga att det enda positiva jag ser i förslaget är att biltillverkarna pressas att ta fram bilar som släpper ut mindre koldioxid.
För övrigt håller jag med Prestigelös om att vi bilister får en snyting med jämna mellanrum genom att vi skall betala mer och mer i avgifter och skatt men vi är ju den bästa mjölkkon för staten.

Uppdaterat: 2013-06-11 10:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vill minnas att jag sett att även t ex Golf skulle bli klart billigare än idag (typ 6000 kr om jag minns rätt) och en Golfklassare idag är ju faktiskt en bil som fungerar för de flesta människors transportbehov - så vi behöver nog inte fixera oss vid småbilar typ Micra. Vill man ha större/snabbare så får man ju köpa det men det kommer att kosta mera...
Och såvitt jag förstått så gäller det beskattningen vid inköpstillfället - inte den årliga skatten vilket även exemplet med Golfen stödjer. Läs denna artikel så tror jag att ni inser att det är en försäljningsskatt eftersom t ex bilar med noll-utsläpp får en rabatt på 45.000 kr - http://www.aftonbladet.se/minekonomi/familj/article16917761.ab

Uppdaterat: 2013-06-11 11:24

Jag tror inte alls på det här förslaget. Folk som behöver eller vill ha en stor bil med en motor med något så när kraftfull motor kommer att köpa en ändå. Jag tror inte heller att det kommer att sätta press på biltillverkarna då den lilla svenska marknaden är helt försummbar för samtliga tillverkare utom möjligen Volvo. Om t.ex. samtliga EU lander skulle fatta samma beslut så skulle saken komma I helt annat läge.

Uppdaterat: 2013-06-11 11:34

Är det en extra försäljningsskatt vilket jag kan ha missat så är det en piss i atlanten för precis som någon skrev här att vill man ha en stor bil med stor motor så betalar man de extra pengar det kostar när man köper ny bil. Detta hjälper inte miljön utan är då bara till för att få in mer skattepengar till staten och det låter logiskt. "skita ner hur mycket ni vill så länge som ni betalar en extra avgift"
Hur hjälper detta miljön?

Uppdaterat: 2013-06-11 13:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Är i princip emot att beskatta allt oönskvärt till döds, vilket i slutändan ändå inte brukar fungera som tänkt.
Tycker då istället att rejäla skattelättnader för "godkända" bilar är en bättre lösning som både miljön och bilisterna tjänar på, morot istället för piska alltså.
Men staten går då miste om sina skattekronor och så kan vi ju inte ha det :-(

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Detta är ju både morot och piska i ett. Hur bra som helst och Frankrike hade tydligen ett liknande system redan.

Uppdaterat: 2013-06-11 16:28

Enda anledningen till att Frankrike har detta system är för att gynna den inhemska bilproduktionen. Det är helt enkelt ett förklätt tullsystem där de har kidnappat miljöfrågan i eget syfte.

Uppdaterat: 2013-06-11 18:35

Jag tror att den föreslagna skatten barra har en enda uppgift och det är att dra in pengar till statskassan.

Uppdaterat: 2013-06-12 10:35

Du har säkert rätt Peter.
Många politiker är fullständigt ointresserade av miljön om det inte går att göra pengar på den.
Det gäller förresten inte enbart politiker.
Tänk bara att att man anser sig begränsa CO2-utsläpp genom att införa utsläppsrätter som sedan kan handlas med!
http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/butiken/gavor/kop-utslappsratter

Uppdaterat: 2013-06-12 11:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Utsläppsrättigheter är ett enda stort skämt...
Ta till exempel ståltillverkaren SSAB som har ett av de renaste stålverken i världen (ståltillverkning släpper ut mycket koldioxid).
De är så hårt beskattade i Sverige att vissa stålsorter inte lönar sig att producera här, med följd att stålet istället produceras i skitiga verk nere i Europa och vi får tillbaka föroreningarna med vindarna som ett brev på posten.
Huvudsaken är ju dock att de som bestämmer kan slå sig för bröstet och visa vilken insats för miljön de gjort då utsläppen i Sverige minskat, dock inte föroreningarna men det talas det tyst om.

Inget sägs heller om de missade arbetstillfällena...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Nu har ju Kinesiska Volvo bilar alla klasser som är oerhört snåla så det är knappast ett problem

Uppdaterat: 2013-06-16 18:58

Det var som svar på Jan-Erik54

Uppdaterat: 2013-06-16 21:46

Där fattade jag faktiskt inte vad junkers svarade på......

Uppdaterat: 2013-06-17 00:33

Att Sverige har färre dödsolycker tror jag beror till stor del på att trafiken är mycket glesare än på kontinenten och England.

Uppdaterat: 2013-06-17 10:47

Varför inte beskatta flyget hårdare, alla charterresor Mallis o sexresor till Thailand., låt passagerarna betala rejält, men
det är ju klart att politikerna flyger ju ofta o gärna!

Uppdaterat: 2013-07-12 18:33