Vi Bilägares forum

Engelsk gasfjädring

Engelsk gasfjädring

Helt OT kom vi in på hydraulisk fjädring (som inte finns) i artikeln om C4 Picasso, som ju tyvärr är stålfjädrad och då kom jag att tänka på de två genialiska fjädringssystem som Dr Alex Moulton uppfann och som användes på flera engelska bilar.
Det var ju på den tiden man hittade på många smarta lösningar och innan fackföreningarna hunnit vara med om att i princip sänka nästan hela brittiska bilindustrin.
Jag hittade en fin länk som förklarar funktionen på "Hydrolastic" och "Hydragas"
http://www.google.se/search?q=hydrolastic&hl=sv&rlz=1R2MXGB_svSE523&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=8BddUZDFM-iM4gSkkoEQ&ved=0CDwQsAQ&biw=1280&bih=822
De påminner ju om Citroëns gashydrauliska system men det finns ingen trycksättningspump utan trycksättning av systemet sker externt.
Är det någon som har praktisk erfarenhet av en bil med dessa system?

Uppdaterat: 2013-04-04 08:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

En länk till med lite kommentarer från uppfinnaren:
http://members.tripod.com/austin_america/id48.html

Uppdaterat: 2013-04-04 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp, har det på den ena av mina Minis (en -65). På den är det enbart vätska, och ingen gaskudde som på de nyare (Hydragas).
Skillnaden mellan detta system och det vanliga med gummikuddar (även det Alex Moulton design) som min andra Mini har, är enorm!
Man måste ha en speciell pump http://www.mgfcar.de/pump/leyland_tool_number_18g703.jpg för att pumpa upp trycket som ligger på 18-20 kg, och använder en blandning mellan glykol och k-sprit. Bak innanför stötfångaren på Mini sitter en nippel per sida, samma storlek som på däckventiler.
Pumpen har som synes två handtag och mätare, den ena sidan för att tömma ur och vacuumsuga, den andra för att fylla.

Bilen flyter fram väldigt behagligt, och vid fartguppen är det en udda känsla, för när framhjulen trycks upp, trycks bakhjulen ner (fram och bakhjul är förbundna med ett rör per sida) och bilen liksom lyfter sig över guppet.

Dessvärre finns det inga nya fjäderdon att tillgå, så allt fler Minis byggs om till gummifjädring.

Uppdaterat: 2013-04-04 09:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pumpa upp ja, så här:
http://www.youtube.com/watch?v=CFPu2wUoBts
Har du letat delar på E-Bay?
eller här: http://www.7ent.com/categories/suspension/hydrolastic.html
eller: http://www.scparts.co.uk/index/lang-2/lkz-195/markenid-4/katnr-45/kat_sprache-2/hrubnr-1104/rubrik-2715/tpl-clickable_vertikal.tpl,x-a.htm

Uppdaterat: 2013-04-04 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jodå, jag har en pump som jag köpte när en lokal verkstad las ner, och några extra fjäderdon som jag samlat på mig av andra som byggt om sina bilar, efter att ett av deras don havererat. Man får snoka runt lite.. ;-)

Upptäckte att även MGF använder Hydragas fram till 2002, så systemet levde länge!

Alex Moulton byggde ett par provbilar med Hydragas, bland annat i classic Mini (men det blev nerlagt pga kostnaden) och även i mulan (en breddad och förlängd classic Mini) för nya Mini som BMW tog fram. Faktum är att BMW först ville ha Hydragas, men efter en ommöblering i ledningen så prutades det bort.

Jag kan tänka mig att det måste vara en dröm att köra med Hydragas istället för att studsa runt med gummifjädring!
Det finns uppdaterade gummifjädrar, som Moulton (vem annars...?) tagit fram som komforthöjare, gammalt gummi tenderar ju att torka och sätta sig.

En fördel med Hydrolastic/Hydragas och även på Citroëns gashydrauliska fjädring, är att det behövs inga stötdämpare, det är inbyggt i fjäderdonen. Sparar plats och vikt.

Uppdaterat: 2013-04-04 11:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kul att se den gamla pumpen igen. Har haft 2 bilar med Hydrolastic - en Morris 1100 1963 och en Mini 1968 (Mk 2). På Minin använde jag möjligheten att höja bilen lite under vinterhalvåret genom att öka trycket och då användes en pump som på bilden på min lokala BMC-verkstad.

Uppdaterat: 2013-04-04 15:35

Jag saknar de här engelska bilarna.

Uppdaterat: 2013-04-04 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: de finns ju kvar som reliker av det roliga/galna/intressanta 60-talet. Man har ofta lekt med tanken på hur allt skulle varit i England om inte företagen drivit för hårt, facken strejkat för mycket, och kvaliteten inte sumpats...
Tänk så mycket kul det fanns där på 60-talet, allt från lilla fräcka Imp, smarta Mini, sportiga E-type, och mulliga Daimler.
Och alla andra roliga bilar som Sunbeam Tiger, AC och andra roligheter.

Uppdaterat: 2013-04-05 11:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, det var det jag menade och alla låtsasbilar som trehjuliga Reliant t.ex.
Mycket var bättre förr, åtminståne roligare och det är därför jag ofta tittar på pajasprogrammet Top Gear som ju ofta värnar om det brittiska med en glimt i ögat.

Uppdaterat: 2013-04-05 16:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, avsnittet där Clarkson åker runt och välter med en Reliant Robin är ju så jäkla kul! :-))
Reliant var f.ö. en föregångare när det gäller handikappsanpassade fordon, de där turkosa med skjutdörrar och felvänd bakruta väcker mitt habegär. (typ den på bilden, som dock har vanliga dörrar)

Men, de gjorde ju även spännande Scimitar som redan -68 kom som "fiskbil", och visst kan man ana att Volvo sneglade på den för sin P1800 ES?

Men, jag tycker samtidigt att det är lite trist när de förstör bilar som förefaller vara i fint skick, även om det nu är en trist Morris Marina. Gör alla så, lär inte finnas någon relik kvar snart´...

Uppdaterat: 2013-04-08 10:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag håller med, det har alltid varit jobbigt att se gamla bilar förstöras just med avsikt att det ska vara underhållande.
Tänk bara på så många rariteter som förstördes under vansinnessporten "Stockcar" under 50-talet.
Men på den tiden hade de inget värde. Jag minns en Buick -34 i väldigt gott skick som mosades fullständigt, den vore värd minst 150000:- i dag.
Nu var det mycket OT, men kul ändå.

Men när det gäller Reliant, varför sate man ett hjul fram?
Då är det ju inte underligt att den välter. På Reliant kan man ju förstå med det drivsystem man använde. Men ändå?

Det var kul att se att det finns så många Scimitar till salu:
http://www.carandclassic.co.uk/list/498/scimitar/
.

Uppdaterat: 2013-04-08 11:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det har nog försvunnit många intressanta bilar även under senare år i den ädla sporten folkrace. Där avverkar man ju bilar i snabb takt och så länge det rör sig om dussinbilar spelar det väl ingen större roll men emellanåt smyger det sig ju in även mera udda och ovanliga fordon som kanske vore värda att bevara för eftervärlden.

Uppdaterat: 2013-04-08 13:14

Ja, både stockcar (som fanns även här förr om åren) och folkrace har ju förbrukat många trevliga bilar genom åren.

I slutänden medför det förstås att bilar som tidigare inte alls varit intressanta, blir intressanta, när det plötsligt inte finns några såna bilar kvar längre...

En bekant till mig köpte på sig Saab 2-taktare för många år sen när ingen ville ha dem. För 500 kr fick han väldigt fina 96:or med tvåtakt, för vem ville ha en sån när det fanns V4:or och 99:or?
Folk skrattade åt honom, samla sånt där gammalt osande skrot?
Han fyllde ladorna på farsgubbens gård, där fanns mycket kul! Både delar och bilar, bl.a. en GT750...

Dessvärre så dog han, och samlingen spreds för vinden.

Uppdaterat: 2013-04-08 14:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...