Vi Bilägares forum

Det lutar åt ytterligare ett bilköp.

Det lutar åt ytterligare ett bilköp.

Ja, som sagt var. En bil i Golf/Civic/I30 storlek. Det lutar nog åt en nya Honda Civic ska på provkörning idag av 1,8 Sport bensin. Körde förra veckan den nya lilla 1,6liters dieseln som var fin och "lagom". Men onödigt dyr över 200000kr. 1,8 Sport säljer man ut för 164900kr ett bra pris tycker jag. Och bilen gick som en gocart på vägen och med en härlig styrning.

Golf har vi tittat på flera stycken men de är något för dyra. Men man sitter bra i den jag med mina långa ben, men en Golf är ingen speciellt rolig bil att se på. Yngste sonen är med på turen idag med sambo och frugan det är de som ska dela på bilen. Kommer de att bli överens om vilken bil det ska bli? ;o)

Uppdaterat: 2013-03-23 08:41

Kommentarer

Ohhh nej ingen Civic!
Englandsbyggt när det är som sämst.

Uppdaterat: 2013-03-23 09:49

Varför Golfstorlek, räcker det inte med den förbrukningen som bilar har i den storleksklassen?

Uppdaterat: 2013-03-23 09:56
Elbil2

Körde Seat Leon FR idag och den var nog läcker, kanske bästa VW-koncernbil jag någonsin kört? Lite spänstig är den också och känner, likt Golf, för mycket av vägytan. Honda Civic körde jag också och ganska lik Leon FR var den också men mjukare. Ett stor "fel" på Hondan, den går inte på räls när man kör på motorvägen. Körde även Peugeots 208 med den 3-cylindriga motorn. Den kändes största av bilarna och åkkomforten var överlägset bäst i den. Motorn lät kul och aggressiv när man gav den över 5000 varv. :D
Leon FR och 208:an gav bra intryck. Honda och Peggan hade båda hastighetsmätaren över ratten och där kommer den med säkerhet också vara i framtida VW-koncernens bilar för där syns den bäst.

Tycker du ska glömma nya Golf, den är inget vidare.

Uppdaterat: 2013-03-23 13:58

Nya Seat Leon är läcker, dock har Conny ca 15-20 mil till närmsta återförsäljare (Örebro) för provkörning.

Nya Civicen är läcker, om man litar på den engelska kvaliteten?

Uppdaterat: 2013-03-23 14:21

Golffen var tråkig att köra och tyckte inte om hur fjädringen studsade elastiskt i onödan. Multilink där bak är sämre i mitt tycke, Seat Leon FR:s stramare chassi är härlig och jag är inte förvånad att den vann lätt över nya Golf i finska TM (Tekniikan maailma) stora vintertest. Styrningen i Leon FR var också mycket exaktare men man ska komma ihåg att den hade 18" däck som altjämt känns bättre när man kör bilen hårdare i kurvorna. Tyckte den var förvånande bra fastän helt "fel" vinterdäck (18"). Kvalitetskänslan är helt bra i Seat och inte blev jag heller häpen över kvalitetskänslan i Golffen, tycke och smak är det frågan om, inte något som går att mäta.

Du har rätt att Civic kräver att man har korta ben. Provkörningen av Civic var ändå väldigt positiv, tyckte helt klart bättre om den än tex. nya Golf. Styrningen är snabbare i Civic (det gillar jag från Peugeot). Borde ha kört den "vanliga" Leon också men tiden tog slut för jag körde alla bilarna efter varandra ca en timme. Hoppas på att nya Peugeot 308 har samma recept på fjädringen som 208:an, väldigt komfortabel!

Uppdaterat: 2013-03-23 16:56

Vänta in Lexus iS300H istället, jag funderar just nu om jag har råd med den inom 1-2 år...

Uppdaterat: 2013-03-23 16:57

Lexus IS 300h känns i alla fall bra att sitta i märkte jag när man var på vanlig bjudning med tilltugg hos Lexus. Man kunde även provsitta Mercedes motsvarighet och även BMW som ställts upp vid sidan om Lexusen för att man skulle kunna jämföra bilarna, behöver jag säga vilken bil som kändes modernast i det sällskapet.
Vill man ha en bil med fin motor och en riktig stereo så är IS 250 sport helt rätt bil tror jag.

Uppdaterat: 2013-03-23 17:32
Elbil2

På tal om Hyundai, så körde jag en i40 i helgen. Håller med dem som påtalar finessen med rattvärme, varför har inte alla bilar här i Norden det? Det finns väl inte ens som tillval på de flesta...
Spontana intryck:
Hård och studsig fjädring (däcken?)
Breda A-stolpar
Bra instrumentering
Kort och tvär koppling
Smart mittfack med diverse anslutningar
Ingen bekväm förarstol
Mycket utrustning för pengarna.

Sorry för OT.

Jo, Civic skulle jag personligen föredra framför Golf. Att välja mellan Lexus och i30 är väl svårt, det är två olika biltyper. Att frugan föredrar det förnuftiga valet, medan sonen bländas av Lexusblinget, är nog inte så förvånande.
Jag kan tänka mig att i30 är betydligt billigare i skatt och försäkring (och bränsle).
Enklast är det väl att låta den som betalar mest av bilen får bestämma... ;-)

Uppdaterat: 2013-03-25 10:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

i40 säljs ju nästan gratis just nu så den är ju inte mycket dyrare än en i30.

http://www.frontbilar.se/wp-content/uploads/2013/03/frontbilar-hyundai.jpg

Uppdaterat: 2013-03-25 17:27

Man ska aldrig underskatta frugans vilja, du får berätta hur det slutar. Men, 150000 mil? Du menar 15.000 mil..?

Uppdaterat: 2013-03-27 13:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är ju era pengar men att köpa en fullutrustad bil brukar i slutänden kosta avsevärt mycket mera än det smakar, tyvärr.
Men om pengarna bara rinner in till Valvet så är det ju bara att se till att ha lite kul för dom...:)
Fast en maxad Ceed skulle jag nog inte lägga pengarna på personligen.

Uppdaterat: 2013-04-05 21:11

Nu kommer en annan lagom pendlarbil som är lite mindre i formatet än den större varianten man redan har hemma.
http://lexusenthusiast.com/2012/11/01/lexus-trademarks-nx-200t-nx-300h-for-upcoming-compact-crossover/

Uppdaterat: 2013-04-05 21:42
Elbil2

Nä, här är bilen ni ska ha; http://www.audi.se/se/brand/sv/models/q5/q5/audi_q5_hybrid_quattro/drive_train.html

PREVIA; om du inte förstått:, det var ironi. Här kommer en ny länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nen

Uppdaterat: 2013-04-05 22:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Trevligt att Kia Ceed äntligen fått till körställningen i så fall för förra modellen av Ceed var totalt omöjlig för mig personligen - fick mer eller mindre kramp i högerbenet efter att ha kört bara ca: 1 mil. Tror i o f s att det också berodde på att gaspedalen gick alldeles för lätt så man fick spänna benet för att behålla positionen. Skillnaden gentemot det som blev mitt val nämligen en Golf Variant -12 med Masterspaketet var otroligt stor - här fick man stöd för benet och även den "tröghet" i gaspedalen som innebär att man inte behöver spänna benet för att bibehålla positionen på gaspedalen.

Uppdaterat: 2013-04-06 08:55