Vi Bilägares forum

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Hej mitt vinterland nu är jag här! Ja nu är jag tillbaka från Thailand efter drygt 3veckor i värmen, skönt. Nu är det så att frugan körde på en älg med i40n precis innan vi åkte till Thailand. Hon klarade sig utan skador som tur var. Men det var meningen att bilen skulle repareras först. När vi åkte till Thailand och som vi trodde skulle vara klar när vi kom hem, trodde vi. Men under vår vistelse i Thailand fick vi andra uppgifter. Nu hade man upptäckt att det även var revor från glassplitter i displayen för radio, backkamera, navigationsenheten. Denna säljs enbart komplett av Hyundai. Och jag vill gärna höra några gissningar på vad denna kostar från er här.

Nu blir det nog en Hyundai Santa Fe istället för en i40 då jag uppskattar ett lätt inträde i och ur bilen. I40 var låg som de flesta andra normala bilar och inte särskilt bekvämt. I övrigt var bilen kanon under tiden vi hade den. Vi hann köra 2513mil med den fram till krocken. En bil jag kan rekommendera så långt. Hur den är vid längre miltal kan jag inte uttala mig om det står skrivet i stjärnorna. Finns det någon här som kört nya Santa Fe? Kom med synpunkter från provkörningen vad ni tyckte om bilen.

Man undrar nu behöver man fyrhjulsdriven version? Jag har klarat mig bra med tvåhjulsdrivna bilar tidigare. Behöver man panoramaglastak, skinnklädsel, navigation + lite mera lull lull som finns i Premium paketet. Eller klarar man sig bra med business versionen som saknar de ovan uppräknade. Vi hade det i våran i40 så man saknar det kanske det var en härligt ljus kupe i i40n. Kommer en Hyundai Santa Fe som saknar denna utrustning att bli mer svårsåld? Och få sämre andrahandsvärde än en Premium-5 version som har all denna utrustning? Den kostar trots allt 30000kr mer också än business -5 versionen. Här kan man läsa vad som skiljer de olika versionerna. http://www.hyundai.se/files/uploads/SantaFe_Faktablad_130104.pdf

Om det sedan blir en fyrhjulsdriven har jag inte bestämt än inte heller Premium eller business version. Eller ska man rent av köpa en 7 sitsversion för den blir mer eftertraktad och lättsåld? Låt höra vad ni tycker om alternativen av Hyundai Santa Fe.

Uppdaterat: 2013-02-18 12:06

Kommentarer

Välkommen hem Conny, hoppas att det var en angenäm semester.
Tråkigt med älgkrocken, men det var ju ändå tur att det inte blev några kroppsskador, men det brukar bli otäcka minnesbilder som sitter kvar länge.

Jag ska inte skriva något om Santa Fe, det är en bil som jag inte har en aning om, men jag förvånar mig att det är just den du faller för jag trodde du kanske skulle bli frälst på Tuc-Tuc ;o).
Men jag förstår dig när du menar att du tröttnat på att krypa in i bilar.

Santa Fe är nog trevlig, men jag tycker den verkar onödigt stor för mig, jag har åkt en del i Outlander, den är bekväm och mer lagom.
Jag ska se hur hybriden blir när den kommer till sommaren, men bor man på vischan är det kanske inte någon större vits med en laddhybrid, men kolla den ska jag.

Uppdaterat: 2013-02-18 18:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har ett par nära bekanta, den ena bytte bort sin Audi TT mot en Tiguan för att han hade växt ur TTn!
Jag provade Tiguanen, men för mig var det ingen höjdare, betydligt obekvämare insteg än i Outlandern.
En annan bekant har en XC60 och den är ganska bekväm i insteget, men betydligt mindre.
Men den är ju kul, den kör nästan själv, bromsar och så. Han har haft väldigt svårt att komma överens med den.
Nu ska den in för motorbyte, efter ca 4000 mil! Det har jag aldrig varit med om på någon av mina bilar.

Uppdaterat: 2013-02-18 22:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men Shogun - skall du överge familjen (sekten) ? :) Varför inte en RX?

Uppdaterat: 2013-02-19 15:34
Wer später bremst fährt länger schnell

Ser fram emot att få läsa mer om din Santa Fe i framtiden!

Uppdaterat: 2013-02-19 18:36

Ok, jag förstår din belägenhet, man måste ju alltid se till det mest lönsamma, eller minst förlustbringande.

Uppdaterat: 2013-02-19 20:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På vilket sätt är du bunden till Hyundai, Conny?

Uppdaterat: 2013-02-20 09:49

Leif - det står tidigare i tråden (försäkringsärende).

Uppdaterat: 2013-02-20 09:55

Såg det nu. Konstigt avtal tycker jag.

Uppdaterat: 2013-02-20 10:47

Om jag körde mest på landet så kan det kännas säkrare med en större bil då man har större risk att få vara med i någon av de 40 000 viltolyckor som sker i Sverige vart år.
Är du inte Lexusägare längre missar du även den inbjudan om att provsitta av nya IS 300h den 6 Mars med Japaninspirerad mat från Operakällaren.

Uppdaterat: 2013-02-20 11:20
Elbil2

I försäkringsvillkoren för vår nya Kia (med Kia-försäkring alltså - via If) står det följande:
"Helt ny Kia i ersättning vid totalskada på bil upp till 2 år eller 4000 mil. Därefter ger vi ersättning på 20 % över marknadsvärdet." Givetvis får man betala självrisken men det är väl fullt naturligt såvida man inte har nån form av självriskeliminering i sin överenskommelse med försäkringsbolaget - t ex p g a många skadefria år. Jag tror att jag sett något sådant vid nått tillfälle.
Så Shogun har säkert rätt om han har Hyundai-försäkring.
Sen skulle jag kanske kolla vad som händer om man tar en billigare bil än den man hade - får man tillbaka mellanskillnaden så skulle man ju kunna rädda lite av värdeminskningen som säkert är hög på den i40 som Shogun har....
Nu låter det väl lite väl bra men det skadar ju inte att kolla....

PS: Kompletterar med utdrag från VW för deras vagnskadegaranti och försäkring:
Om skadan inträffar inom 2 år från bilens första registreringsdag och att den inte körts mer än 4 000 mil ersätter vi dig med en ny personbil av samma typ och modell, under förutsättning att köpet sker hos en auktoriserad återförsäljare. Är bilen äldre än 2 år eller har körts mer än 4 000 mil ersätter vi dig med 120 % av bilens marknadsvärde. Detta gäller inte för lätt lastbil eller direktimporterad bil.
...så för VW verkar det ju inte gå att "byta ner sig" vilket i o f s verkar rimligt.

Uppdaterat: 2013-02-20 20:20

Är ix35 för liten ? Den finns väl även med den mesta utrustning som du vill ha gissar jag... Eftersom den funnits ett tag så lär det väl vara enklare att få ett vettigt pris på en sån...

Uppdaterat: 2013-02-20 21:08

Åja - med lite mera utrustning så är väl inte heller ix35 så speciellt billig. Nu vet jag inte vad din i40 kostade men det borde inte skilja värst mycket till en ix35 kan man tycka. Sen kan ju utseendet vara en avgörande detalj helt klart.
Men är det helt omöjligt att byta märke som Jes har skrivit om ? Eller är det "bara" så att du får lite mindre ersättning ?

Uppdaterat: 2013-02-20 21:47

Det skiljer ca: 25.000 kr till ix35's fördel om man bara jämför de dyraste varianterna av resp modell enligt Hyundais prislista på nätet. Sen har jag inte den blekaste aning om hur utrustningen skiljer. Men det var en fasligt dyr i40 som du köpte - den lär väl ha en rejäl värdeminskning för det är ju trots allt "bara" en i40 - om du förstår mig rätt..:)
Sen är det ju lite synd om dig när du är "tvingad" att köpa nytt och inte får välja lite friare.

Uppdaterat: 2013-02-20 22:29

Rustan sliter hårt för att alltid ha det sista inlägget i tråden - så snart kommer ett nytt..:)

Uppdaterat: 2013-02-20 22:42

Det är ju ditt nästa bilköp som diskuteras. Och i samband med det köpet hoppas jag att du väljer dubbdäck, speciellt mot bakgrund att anledningen till ditt bilköp är att din fru krockat med en älg med en bil försedd med friktionsdäck.

Uppdaterat: 2013-02-20 22:57

Nu vet jag inte hur kollisionen gått till men jag skulle vara förvånad om något i krockförloppet skulle förändrats radikalt om dom haft dubbdäck i st f dubbfritt. När en älg plötsligt dyker upp framför ögonen så brukar allt tyvärr gå oerhört snabbt. Men den frågan får väl Shogun svara på i så fall.

Uppdaterat: 2013-02-21 06:20

Om det är någon enda gång jag verkligen vill ha dubbdäck så är det när en älg plötsligt dyker upp framför bilen. Det kan vara skillnaden mellan att lyckas med en undanmanöver eller i minsta fall sänka hastigheten innan kollissionen. Kort sagt, det kan vara skillnaden mellan liv och död. Ganska radikal skillnad om du frågar mig.

Nu gick det som tur var bra med Shoguns fru och skadan var lyckligtvis bara materiell.

Uppdaterat: 2013-02-21 07:06

Rent ekonomiskt så är det mycket mer förmånligt att välja en likadan bil som du hade. Nu vet jag inte hur du finansierat det bilköpet men första året är ju värdeminskningen så mycket mer än vad du troligen hade i kapitalkostnader. Om du nu väljer en 1 år nyare bil så är ju hela första året en ren vinst om man ser till värdeminskningen. Säg att värdeminskningen är 100-150 000, då är ju detta din vinst rakt ner i fickan.

Om du istället väljer en Santa Fe så får du dels hosta upp en mellanskillnad och återigen exponera dig lite högre i kapitalkostnader som snabbt äts upp av värdeminskningen.

Sen är ju frågan hur dom värderar din insats i affären med en Santa Fe. Får du betala mellanskillnaden mellan vad en ny i40 med exakt samma extrautrustning skulle kosta eller värderar dom din gamla i40 och lägger på 20% i mervärde?

Men nu är det ju så otroligt kul att köpa nya bilar och mycket roligare att köpa en modell man inte haft tidigare.

Uppdaterat: 2013-02-21 19:38

Conny, nu har ju Grand Santa Fe presenterats,
Även om du inte behöver så stor bil är det ändå kul att tänka på imponatoreffekten.
Jag minns hur stöddig jag kände mig när jag hade Land Cruisern ;o)

Uppdaterat: 2013-02-22 15:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det blir säkert bra, det är ju alltid kul med något nytt, jag ska försöka få tid över att kolla in Santa Fe närmare snart så jag vet något mer vad jag skriver om.

Uppdaterat: 2013-02-22 15:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte precis vad jag kallar seriösa tester och inget som jag skulle bry mig om.
Men det spelar ju ingen roll, det är ju du och din fru som ska ha bilen och då är det ju era intryck som är det väsentliga.

Uppdaterat: 2013-02-25 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De länkade artiklarna är väl snarast vad de etablerade biltidningarna skulle kalla provkörningar och inte test. I begreppet test lägger i alla fall jag lite djupare genomgång av bilen inkl uppmätningar, mera kostnadskontroller m m - ja, jämför med en test i ViB eller annan seriös tidning så är skillnaden rätt uppenbar. Men därmed inget negativt sagt om själva bilen - bara om användningen av ordet Test.

Uppdaterat: 2013-02-26 06:36

Precis vad jag menade, jag tycker det är skillnad på en provkörning av en person, vilken som helst och en test av en motorjournalist med erfarenhet av många olika bilmodeller.
Och ofta är det ju fler som utför testet och sammanställer sina uppgifter.

Uppdaterat: 2013-02-26 07:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun - visst tar de upp praktiska saker men de tar inte upp många andra saker som finns i en renodlad test i t ex ViB som jag nämnde i mitt förra inlägg. Därmed inte sagt att dessa provkörningsrapporter är värdelösa - absolut inte men dom fyller lite olika behov. Läs tester så får du bl a reda på massor av tekniska fakta, servicekostnader, serviceintervaller, vad extrautrustning kostar, uppmätt bränsleförbrukning under testperioden, kanske rostskyddsbedömningar och uppmätning av hur strålkastarna fungerar m m. M a o en massa "torr" teknisk och ekonomisk info som sällan finns i just provkörningsrapporter.
Men använder man alla källor, provkör själv, gör själv ekonomiska kalkyler och bildar sig själv en uppfattning om helheten så får man väl ett rätt bra beslutsunderlag. Ingen av oss har nog sagt att källa A är mycket tillförlitligare än B utan bara att det är olika former av bedömningar och olika djupa.

Uppdaterat: 2013-02-26 11:01

Grattis till köpet Shogun :)

Uppdaterat: 2013-02-26 14:17
Pär

Vad blev det för utrustning och färg föresten? Blev nyfiken!

Uppdaterat: 2013-02-26 14:18
Pär

Då får du starta en ny tråd med dina erfarenheter av Santa...

Uppdaterat: 2013-02-26 14:29
Jes_ skrev:

4-hjulsdrift ?

Premium finns såvitt jag sett bara med 4wd.

Uppdaterat: 2013-02-26 15:43

Lycka till. Det här är nog en bättre älgjägare!
Hoppas att ni får glädje av den och den är ju som du skrivit om tidigare också lite bekvämare att bestiga.

Jag hade en bekant som mosade en älg med fruns Corolla, han blev väldigt trasig, men klarade sig ändå bra och med lite nya tandimplantat såg han ganska normal ut.
Efter det blev det Toyota Hi-Ace med värsta kromstaketet fram.
Åkte han inte i den blev det en av de största fläskmercorna.

Uppdaterat: 2013-02-26 15:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det solid eller metallic vit?
Solidlacken kan kanske vara värd en behandling, men vit annars nu för tiden, verkar inte vara så känslig, det är värre med röd och blå.
När det gäller underredsbehandlingen hade du ju en polare som fixade den till ett superpris.
Är inte det ett alternativ?

Uppdaterat: 2013-02-26 16:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Äsch, det blir nog bra med en vit. Jag har haft flera vita bilar, en ny vit Saab 99 som behövde ny lack efter fyra år, men det var den enda.
När det gäller rostskyddet, har du kvar bilen så länge att du behöver bry dig?
Och om du gör den där billiga behandlingen så spelar det väl ingen roll för rostskyddsgarantin, Hyundais är väl lika värdelös som alla andras, behöver den utnyttjas har de alltid något kryphål att komma undan i.

Uppdaterat: 2013-02-26 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grattis Shogun - hoppas att bilen går bra och att ni slipper flera älgolyckor ! Men detta med att soppaförbrukningen minskar med tiden har jag aldrig kunnat verifiera trots att jag haft rätt många nya bilar. Så det tror jag snarare är ett sätt för bilförsäljarna att hålla kunden lugn till dess bilen är såpass gammal att det ändå inte kan bli tal om återköp av den anledningen...
Det kunde möjligen vara sant för många år sedan när man hade större toleransnivå på komponenterna och dom behövdes slitas in men det är knappast fallet längre.

Uppdaterat: 2013-03-10 16:55

Jag kan säga att förbrukningen sjönk på min V50. Om det berodde på att jag anpassade mig till bilen som var min första diesel eller om det var inslitning vet jag inte. Hur var det i början men den i40 Shogun?

Uppdaterat: 2013-03-10 20:45

Jo, nog lär förbrukningen sjunka en del med milen, det är nog de flesta överens om, men..
Som du säger så är det ju högerfoten som bestämmer takten, bilen är som sagt stor och tung, med stark motor.

Däremot lär det nog vara väldigt svårt att nå EU-normen vid vanlig användning, som vanligt på nyare bilar. Du får nog vara nöjd om du kan hålla dig på 0,9.

Uppdaterat: 2013-03-13 12:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Skulle vilja veta vilka som har så tillförlitliga mätvärden att dom verkligen kan stå för detta med att bilarna drar mätbart mindre soppa efter t ex 2000 mil än då den var relativt ny... Men det finns många förklaringar till att man ibland kan uppleva att förbrukningen minskar något - t ex att däcken slits och blir mindre och kanske också blir mera lättrullade. Men som jag tidigare sagt - har haft rätt många nya bilar och kan inte för någon enda säga att jag mätt upp någon minskad förbrukning under t ex de 2000 första milen. Hävdar åter att detta har att göra med mycket sämre toleranser på t ex 70-talet än idag och då behövdes inkörning av komponenterna vilket knappast behövs alls idag. Det skulle vara intressant med en bredare undersökning av detta eftersom våra kära bilhandlare envisas med detta "argument" så snart man antyder att bilens förbrukning inte alls motsvarar deklarationen.

Uppdaterat: 2013-03-13 13:48

Du har inte skrivit om det är bensin eller diesel du kör. Gissar att det är bensin med den förbrukningen och då är det ju helt okej.

Uppdaterat: 2013-03-13 21:06

Tycker det låter som förbrukningen är lite hög faktiskt. Men nu är det ju en stor SUV så det kanske är normalt.

De lite mindre suvarna har dom ju fått ner förbrukningen på rejält.

Uppdaterat: 2013-03-13 21:59

Tror nog att den förbrukning Shogun mätt upp är rätt OK med tanke på bil och vinterväglag. Det är trots allt en stor (hög) och tung bil.

Uppdaterat: 2013-03-13 23:07

0,71 är klart godkänt med tanke på hur stor bilen är. Det kostar med höjd och bredd. Samma körning med min gamla Cittra bensin/automat ger 0.62 mätt vid pump. Men då har jag ju bara 2WD..

På tal om Trafikverket. Vet inte om du såg mitt inlägg om Trafikverket och stenskott. Jag anmälde dem efter det ramlade ner sten från en bro de arbetade på och jag passerade under.
Resultat: två stjärnor varav en blev en lång spricka strax efter. De vägrade ersätta mig, de hade minsann inte gjort något fel...
Kolla bilen noga efter rutbytet, på min skrubbade de lackeringen. Gör inte så mycket på min gamla häck, men det är fortfarande totalt onödigt.

Uppdaterat: 2013-08-03 21:39
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men som vi alla vet, Trafikverket är värdelös på så otroligt många sätt.

Uppdaterat: 2013-08-03 22:00
Pär