Vi Bilägares forum

Vad krävs för att få kallas premium?

Vad krävs för att få kallas premium?

Ett ord som frekvent återkommer här i spalterna är premium, en bilklass som många tillverkare strävar efter att få hamna i.
En del tillverkare räknas ju redan in där som t.ex. BMW, MB & Jaguar för att nämna några, sen finns ju Rolls-Royce, Bentley & Aston-Martin som räknas in i nån slags överpremiumklass.
Cadillac & Lincoln t.ex. får man väl kalla före detta premium, så det går att ramla ur klassen också.

Vilka kriterier måste ett bilmärke uppfylla för att få kallas just premium?

Till exempel:

Driftkvalitet? En bil som bara går och går och bara behöver uppsöka verkstad vid service.
Materialval? Solida och påkostade inredningsdetaljer.
Pris? Ju dyrare desto bättre.
Kvalitetskänsla? Dörrar som stängs med den rätta tjoffen och plast som inte gnekar.
Anor? Vissa tillverkare har ju visat att man kan nå hit utan stamtavla.
Stora sedaner? Det är väl den ultimata karosstypen om man vill hamna här.
Spjutspetsteknologi? Hela tiden ligga i teknisk framkant.

Räcker det med ett eller två av dessa faktorer eller måste alla plus några till vara uppfyllda?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

En sak som gör en bil till ickepremium är om bilen har en sladdrig pinne för att hålla upp huven! Därmed inte sagt att alla bilar utan pinne är premium.

Uppdaterat: 2012-09-21 11:43

För mig är premium att man får tillräckligt mycket mervärde att man tycker det är värt att betala extra. Ta BMW 5-serie till exempel. Den kan man ju få med stor dieselsexa, 8-växlad automat, aktiv styrning, m.m. Inget av detta kan ju till exempel VW Passat, Ford Mondeo eller Toyota Avensis erbjuda. Hade jag råd så skulle jag kunna tänka mig att betala för detta.
Om bara en 520d ryms i budgeten så satsar jag hellre på en Passat TDI 170 DSG med fyrhjulsdrift och ställbara dämpare.
Så därför anser jag inte att t.ex Audi A3, MB A- och B-klass är premium. Eftersom de inte erbjuder speciellt mycket mervärde jämfört med en Golf eller Focus. Annat än lite finare inredningsmaterial kanske och ett högre pris :-)

Uppdaterat: 2012-09-21 12:55
trasten skrev:

En sak som gör en bil till ickepremium är om bilen har en sladdrig pinne för att hålla upp huven! Därmed inte sagt att alla bilar utan pinne är premium.

Typisk icke premium alltså :-)

http://db.auto.sohu.com/model_1034/pic_t1724824.shtml

Uppdaterat: 2012-09-21 13:12

Haha!! Bra letat! =)

Uppdaterat: 2012-09-21 14:11

Nja, om en bil måste vara riktigt bra för att vara premium skulle det bara finnas en premiumbil, Lexus.

Till premium räknas t ex Mercedes, Lexus, BMW.
Strax under finner vi Audi.
Sedan kommer Volvo, VW, Mazda. Under det de lite billigare som t ex Skoda.
Ja, ni fattar...

Inget fel med en pinne till motorhuven. Enkelt och genialiskt! Mer charmigt att lirka upp en pinne dessutom, och snyggt sätt att hålla upp huven på. På en vettig bil ska man inte behöva lyfta på huven flera gånger om dagen...

Uppdaterat: 2012-09-21 19:50

An inconsistent performer for England in the past, he has clearly benefited from
Coach Outlet Online

spells in the Indian Premier League and Aussie Big Bash and come back with a game based around clean, straight hitting.
Coach Factory Online

The Sussex all-rounder smashed six sixes and eight fours in 55 balls as he amassed his highest score in 79 limited-overs matches for England,
Coach Outlet Online

missing out on a century by one run when he could only collect two from the last ball of the innings.
Coach Factory Online

Wright entered the fray with England in a pickle after Craig Kieswetter played on from the last
Coach Outlet Store

ball of a maiden first over from Shapoor Zadran. He began slowly, but his innings took off in the fifth over as he
Gucci Belts

drilled Shapoor for a straight four and a six after Hales had got England going with consecutive boundaries. "The tournament is going OK, but what we need is
Louis Vuitton Belts

a really cracking game where no-one knows the result with four balls to go. Not many of the big teams have played each other yet. What may hearten
Louis Vuitton Belts

England is not the 196 runs, but those two brilliant pieces of fielding by Buttler and Bairstow. Those were the two pieces of cricket where you'd think 'not many
Coach Factory Outlet

other teams could have done that'" The duo added 69 for the second wicket before Hales was run out backing up when bowler Karim Sadiq diverted Wright's
Coach Factory Outlet Online

drive onto the non-striker's stumps. Morgan kept up the momentum with a
Coach Bags Outlet

breezy 27 and Buttler bashed 15 off seven balls before he was trapped lbw by Izatullah Dawlatzai.
Coach Factory Outlet Online

Bairstow bludgeoned his first ball into the stands and Wright
Coach Outlet Store

smashed poor Izatullah for three sixes in a row to surge into
Louis Vuitton Bags

the nineties. Bairstow was out for 12 in the last over, leaving Wright to
Coach Outlet

face the last ball on 97. A low full toss was heaved away to leg but when the wide long-on
Coach Outlet Online

fielder did his job Wright had to settle for two, and 99 not out.

Uppdaterat: 2012-09-22 12:37

Tycker det här med premium blir knepigare och knepigare att avgöra. Mercedes A-klass är ju ett exempel på en premiumbil i golfklassen med Hyundai i30 är typisk ickepremium. Men sitter man i båda bilarna och klämmer och känner så känns ärligt talat inte skillnaden så stor! Det är gott om mjuka material i i30:ns inredning och allt känns väl ihopskruvat. Inget som knakar när man klämmer lite. När man sen tar ut bilen på vägen så går den mycket komfortablare än A-klassen. Vill man ha E-klassens fjädringskomfort i en golfklassbil så bör man köpa en i30 snarare än en A-klass!

Uppdaterat: 2012-09-24 14:11

Premium är nog snarare myten om varumärket, man köper sig en livsstil. Vill man framstå som framgångsrik väljer man ett visst märke. Har man inget behov av att hävda sig köper man den bil man gillar bäst.

Uppdaterat: 2012-09-24 16:39

Här är vad Stefan Jacoby anser att man bör kräva av en premiumbil och det framgår att Volvo inte är det enligt honom:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/jacoby-jagar-pengar_7519752.svd

Uppdaterat: 2012-09-24 21:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har också suttit i några nyare Volvobilar och känslan i materialen imponerar inte så värst på mig. Det enda som riktigt imponerar på mig i Volvo V70 är dämpningen av vägljud som är riktigt bra.

Uppdaterat: 2012-09-25 08:16

Man kan ju se det nationellt, med svenska ögon eller internationellt, som naturligtvis är svårare.
Historiskt sett var Audi ett märke i övre mellanklassen, medan Volvo var ett, även i Sverige, ganska mediokert märke, med undantag för ett fåtal modeller.

I modern tid anses Volvo vara premium i några länder t.ex. Storbrittannien (men det gjorde även Saab!), men i Tyskland har naturligtvis Audi en betydligt högre status och Volvo får nog kämpa hårt för att få någon uppmärksamhet där.

Jag tror nog att under överskådlig tid kommer ringarna att vara betydligt mer värda än järnhandlarmärket.

Uppdaterat: 2012-09-29 16:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Var förresten idag inne på Bilia och klämde å kände lite på Volvo V60 och nya V40. Tycker dom är snygga och finishen hög."

Problemet är väl inte att Volvo är dåligt byggda, utan att även "icke-premium" som Hyundai, Peugeot och Citroen är riktigt välbyggda idag. Och jag tycker inte skillnaden mellan Volvo och dessa är tillräckligt stort för att motivera det ansenliga merpriset.
Varför ska jag till exempel köpa en V70 istället för en Citroen C5. Jag kommer ärligt talat inte på ett enda skäl. C5:an är tyst, har mycket komfortabel fjädring och lastar mycket.
Och känslan i inredningen är ärligt talat inte mycket sämre än V70.

Uppdaterat: 2012-09-30 14:50

Här måste jag lägga mig i eftersom jag har erfarenhet av just V70 och om man börjar tala om "premium light" i samband med den blir jag fundersam.
Det är en bruksbil, till vissa egenskaper en ganska medioker sådan och jämfört med C5 faller den platt i det mesta.
Jag håller t.o.m. den betydligt äldre 9-5 för mer premium light än V70.
Den är bekvämare, avsevärt roligare att köra och lastar nästan lika mycket som V70.
Det enda som impar på mig när det gäller V70 är den exklusiva brännaren av Webastos fabrikat, men det är ju inte Volvos förtjänst.

Uppdaterat: 2012-09-30 16:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I så fall vet "de flesta" inte vad de talar om.
Jag har erfarenhet av de här bilarna och i V70ns fall av flera generationer.
Jämfört med C5 känns den i vissa avseenden som en gammal traktor.
Ungefär som när man tvingades att köra en 740 på 90-talet efter att ha kört 850 ett tag.

När 850 kom, med hjälp av Saabs tekniker och som blev grunden till moderna Volvomodeller var det ju ett enormt lyft för Volvo som ju bara hade hållit på att modifiera Amazonen i alla år och den som i sin tur var en modifierad PV444.
Men jag måste erkänna att när Amazonen kom tyckte jag att den var vacker även om den var hopplöst omodern jämfört med Citroëns DS19, men det var ju förstås alla bilar.

Uppdaterat: 2012-09-30 22:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Frågan är ju också varför man ska köpa en Volvo V70 istället för en Ford Mondeo. Det är ju i mångt och mycket samma delar under skalet. Mondeo är dessutom rymligare och roligare att köra. Dock bullrigare. Tror Volvo kan få det svårt nu när nästa generation Mondeo kommer.

Uppdaterat: 2012-10-01 10:21

Snart kan vem som helst ladda upp bilder på vad som helst i forumet.

Hur då?
Jo med denna: vibcode 001 467 84

We Are Winners!

Uppdaterat: 2012-10-08 18:05