Vi Bilägares forum

Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Jag skickade följande mail till redationen som en reaktion på uppmaningen att tanka var 4:e tank bensin i flexifuelbil.

Hej,

I Vi Bilägare nr 12 sid 28 går det att läsa om Volvo V70 2.0F som långtestbil. Där skriver ni att bilen tankas var 4:e tank bensin - för att hålla spridarna rena. Enligt uppmaning från Volvo. Vidare på sid 44 går det att läsa om Leif och hans Volvo. Där skriver ni att ventilerna kan kärva om man uteslutande tankar etanol. Det låter som ett fel i standarden för E85. Längre in i artikeln verkar det helt plötsligt vara en enskild tank E85 som vållat problemet. Inte längre ett generellt problem med all E85, som först antyds. Felbilden har nu också ändrats till att spridarna sätts igen. Alltså inte längre att ventilerna kärvar som det först påstods. St1 anklagas av Volvo för att levererat felaktigt bränsle helt utan något bevis i form av bränsleprov.

Ert sätt att beskriva problemet skapar en rad frågetecken som vore önskvärda om ni kunde gräva i.

Har Volvo utförs en undersökning/studie som ligger i grund för uppmaningen?

Vad är det för kemiska egenskaper i E85 som skapar problemet? Varför parreras dessa med bensin? Etanol har ju en mer rengörande effekt än bensin.

Volvo har tagit fram en bil som ska tankas med ett bränsle som följer standarden för E85. Ändå verkar alltså Volvos bil inte klara av att enbart tankas med detta bränsle. Är det fel i standarden? Eller är det ett konstruktionsfel i Volvos motorer?

Om standarden behöver justeras vad gör Volvo för att påverka standarden?

Om konstruktionsfel, vad gör Volvo åt detta?

Vad är det för tidsplan på åtgärderna?

Varför tankar ni eran V70 med bensin utan att ifrågasätta Volvos uppmaning?

Målet måste vara att rekommendationen på var 4:e tank bensin ska bort. Vi ska inte behöva accepterar uppmaningar att tanka bensin när bilen påstås vara utvecklad för E85. En standard som biltillverkarna, där bland Volvo, själva varit med att ta fram.

Mvh Mattias

Uppdaterat: 2012-09-12 19:58

Kommentarer

Eftersom bensinbolagen ändrar specifikationerna lite som man vill är det kanske inte alltid biltillverkarnas fel! http://www.vibilagare.se/reportage/branslebolagen-tar-inte-ansvar-for-sulfatskador-359

Uppdaterat: 2012-09-13 07:59

Jo men frågan kvarstår!
Läser inte ViBs redaktion forumet?

Uppdaterat: 2012-09-13 08:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej saabnisse ViBs redaktion läser nog nästan inget vi skriver om här, minst av allt anmälningar om reklaminslag (spam) som man gjort flera gånger men som fortfarande är kvar på webupplagan av tidningen tyvärr.

Uppdaterat: 2012-09-13 08:38
Elbil2

Du har helt rärr PREVIA, den här anmälde jag igår 08:29
"Det är den här jag menar:
Coach Outlet Online"

Ännu har inget hänt.

Uppdaterat: 2012-09-13 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant, då jag pratade med en kollega om detta igår. Hans bil började hacka, och det berodde på att han kört enbart på etanol och spridarna hade började sättas igen.
Nu missade jag tyvärr vad han sa (om han nu sa nåt om det) om hur ofta han ska tanka bensin för att hålla allt i ordning.

Uppdaterat: 2012-09-13 10:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Här tar man upp en hel del erfarenheter med etanoldrift
http://www.etanol.nu/forum/viewforum.php?f=25&sid=f0d5abd98390119af8d9bea6961f1295

Uppdaterat: 2012-09-13 10:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Angående forumtroll och ViBs bristande intresse för att ta bort dem på forumet är det inte bättre på hemsidan.
Elva (!) kommentarer till artiklarna infekterade utan åtgärd.
Märkligt.

Uppdaterat: 2012-09-13 11:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
trasten skrev:

Eftersom bensinbolagen ändrar specifikationerna lite som man vill är det kanske inte alltid biltillverkarnas fel! http://www.vibilagare.se/reportage/branslebolagen-tar-inte-ansvar-for-su...

Det har hänt en gång att specen för E85 ändras. Fordonsindustrin är själva med och påverkar standarden. Så att specen ändras ofta och att Volvo inte skulle känna till detta håller jag inte med om.

Jag servade min T4F i veckan och serviceteknikerna sa samma sak till mig. Och jag fick inget tillfredställande svar på varför. Jag sköt då ett mail till min återförsäljare som har grävt lite, och han säger att uppmaningen att tanka bensin måste härstamma från 2010 då sulfatproblemet uppdagades. Idag är sulfathalten kravställd i E85 och detta ska inte vara något problem längre och det ska inte finnas några problem att enbart tanka E85. Så det tänker jag fortsätta med. Men det är anmärkningsvärt att bilmedia som Vi Bilägare inte ifrågasätter den här typen av uppmaningar från bilindustrin. Trist, dessutom är Vi Bilägare inte konsekventa i felsymptomen.

Uppdaterat: 2012-09-13 17:50
hultarn skrev:

Intressant, då jag pratade med en kollega om detta igår. Hans bil började hacka, och det berodde på att han kört enbart på etanol och spridarna hade började sättas igen.
Nu missade jag tyvärr vad han sa (om han nu sa nåt om det) om hur ofta han ska tanka bensin för att hålla allt i ordning.

Som sagt, det ska inte vara några problem att tanka enbart E85. Har Fordproblem har de två vägar att ta: Antingen påverka standarden för E85 så att deras bilar kan köras på enbart E85, eller återkalla alla bilar och byta spridarna så att de kan köras på nuvarande standard av E85.

Uppdaterat: 2012-09-13 17:54
matda skrev:

trasten wrote:Eftersom bensinbolagen ändrar specifikationerna lite som man vill är det kanske inte alltid biltillverkarnas fel! http://www.vibilagare.se/reportage/branslebolagen-tar-inte-ansvar-for-su...Det har hänt en gång att specen för E85 ändras. Fordonsindustrin är själva med och påverkar standarden. Så att specen ändras ofta och att Volvo inte skulle känna till detta håller jag inte med om.Jag servade min T4F i veckan och serviceteknikerna sa samma sak till mig. Och jag fick inget tillfredställande svar på varför. Jag sköt då ett mail till min återförsäljare som har grävt lite, och han säger att uppmaningen att tanka bensin måste härstamma från 2010 då sulfatproblemet uppdagades. Idag är sulfathalten kravställd i E85 och detta ska inte vara något problem längre och det ska inte finnas några problem att enbart tanka E85. Så det tänker jag fortsätta med. Men det är anmärkningsvärt att bilmedia som Vi Bilägare inte ifrågasätter den här typen av uppmaningar från bilindustrin. Trist, dessutom är Vi Bilägare inte konsekventa i felsymptomen.

Saab 9-5 har gått utmärkt på etanol sedan 05. Vintern 2010 hände något, det rasade in bilar på verkstaden. Det var mest taxibilar, som har krav på sig att enbart köra på etanol, men även vanliga svenssons. Alla fick problem med spridarna. Saab skickade sina tekniker som tog prover och man började misstänka bränslet, då flertalet tankat hos samma oljebolag. Saab kontaktade oljebolagen som nekade till inblandning. När provsvaren kom och visade på förhöjd sulfatmängd i bränslet erkände bolaget. Så att biltillverkarna skulle ha något att säga till om när det gäller specifikationer gällade etanol köper jag inte. Den vintern blev ju inte bättre av att Preem blandade ihop etanolen till personbilar med etanolen till bussar med flera motorras som följd.

Uppdaterat: 2012-09-13 18:15
trasten skrev:

Saab 9-5 har gått utmärkt på etanol sedan 05. Vintern 2010 hände något, det rasade in bilar på verkstaden. Det var mest taxibilar, som har krav på sig att enbart köra på etanol, men även vanliga svenssons. Alla fick problem med spridarna. Saab skickade sina tekniker som tog prover och man började misstänka bränslet, då flertalet tankat hos samma oljebolag. Saab kontaktade oljebolagen som nekade till inblandning. När provsvaren kom och visade på förhöjd sulfatmängd i bränslet erkände bolaget. Så att biltillverkarna skulle ha något att säga till om när det gäller specifikationer gällade etanol köper jag inte. Den vintern blev ju inte bättre av att Preem blandade ihop etanolen till personbilar med etanolen till bussar med flera motorras som följd.

Ingen av fordonstillverkarna hade kravställt sulftatnivå i E85 innan 2010. Efter incidenten 2010 ändrades standarden för E85 och nu kravställdes sulfathalten. Detta gjordes tillsammans med fordonsindustrin . Det går att läsa på SPBI hemsida:

http://spbi.se/pressrum/kommentarer/spi-kommenterar-krav-pa-etanolbranslet-e85

Ändå tankar Vi Bilägare var 4:e tank bensin i sin V70 2.0F utan att ifrågasätta serviceteknikerna på Volvo. Man bidrar att fortsätta att hålla ett gammalt problem vid liv. Det är anmärkningsvärt.

Uppdaterat: 2012-09-13 18:36

Ingen trodde väl att man skulle behöva kravställa sulfathalten, ingen bad dom ändra receptet. Nu undrar man om det är något annat ämne som inte är kravställt?

Uppdaterat: 2012-09-13 19:51
trasten skrev:

Ingen trodde väl att man skulle behöva kravställa sulfathalten, ingen bad dom ändra receptet. Nu undrar man om det är något annat ämne som inte är kravställt?

Det vet man aldrig, allt eftersom åren ökar erfarenheten av ett bränsle. Detsamma gäller naturligtvis också bensin och diesel.

Uppdaterat: 2012-09-13 20:10

Men om man ändrar egenskaperna hos bränslet och mörkar det när bilarna börjar stanna så ökar inte det förtroendet för oljebranchen direkt!

Uppdaterat: 2012-09-13 21:13

Jag kör min AUDI A4 TFSI på enbart E85 och det går utan några som helst problem.

Uppdaterat: 2012-09-13 21:39