Vi Bilägares forum

Partikelfilter på dieslbilar

Partikelfilter på dieslbilar

Jag har en Volvo V50 diesel, årsmodell 2006. Jag köpte den begagnad 2007. Den hade då gått 10 000 mil, yrkesmässigt. Vid 12000 mil skulle partikelfilter och s k additiv bytas. Kostnad drygt tiotusen kronor. Försäljaren glömde upplysa om saken. Nu har jag snart kört 12000 mil igen och jag står alltså inför ännu högre kostnad. Det hela tynger alltså bilåkandet med över en krona milen.
Några frågor. Hur viktigt är det att byta dessa filter och additiv? Vad händer om man låter bli? Från 2012 behövs det ju inte längre på V50 D och V70 D föreskriver det inte?
Varför är kostnaden så hög för arbete och material? Varför kan Volvo ge sig själva ensamrätten att utföra det hela och på det sättet sätta konkurrensen ur spel?
Rolf Börje

Uppdaterat: 2012-02-16 23:41

Kommentarer

I praktiken håller de knappast bilens livslängd utan partikelfiltrets livslängd, vilket är något helt annat.
Det innebär att man som köpare av en beg. dieselbil inte har en aning om hur länge man kan köra utan att byta filter för dyra pengar, det finns de som gått 25000 mil, men det finns också de som fått byta på mindre än halva den sträckan även om filtren skulle hålla avsevärt längre.

Uppdaterat: 2012-02-18 13:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Läste just om dom stackare som köpt en Mitsubishi Outlander/Peugeot 5008/Citroen C ??? med PSA 2,2 liters dieseln, nästan 30.000:- i servicekostnad för partikelfitret och nån vätska på 18.000 mil !!!

Uppdaterat: 2012-02-18 15:57

Grattis!
Alltid retar du väl någon miljömupp.
Det skulle vara kul att höra ditt försvarstal!
10cyl diesel, när det räcker med cykel :-D

Uppdaterat: 2012-02-18 16:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre