Vi Bilägares forum

Har Saab verkliga kvalitetsproblem?

Har Saab verkliga kvalitetsproblem?

Jag skapar den här tråden lite som en parallell till motsvarande om Toyota, men jag vill inte på något sätt framhålla några direkta kvalitetsproblem som skulle vara specifika för Saab.
Men jag har många års erfarenhet av Saabs olika modeller och många har gått långt och det finns vissa återkommande fel som jag tänkte ta upp.
Jag tänker inte ta upp de äldre modellerna, inte heller de allra senaste, utan koncentrera mig på 9-3 från -03 och 9-5/1 från -99.
Motorproblemen med oilsludge är ju väl kända, även om de fick lite väl stor uppmärksamhet, det var ju många andra bilmärken som hade samma trassel.
Men jag har aldrig haft några motorproblem på någon Saab, jo på en 9000 för många år sedan där en avgasventil hängde sig och brändes.
Men inga problem på de nyare, men jag är noga med att köra på rätt olja och byta i tid.
Dessutom kör jag inga korta sträckor.
Nej, det har varit annat trassel.
Motorstyrningen trasslade mycket fram t.o.m. -03, men det har jag klarat mig från.
Displayen till färddatorn lade av, också t.o.m. -03 då man bytte leverantör.
(Det finns f.ö.en utmärkt reparationsanvisning på Saab Turbo Clubs hemsida.)
Vissa har haft problem med de manuella växellådorna, men det har jag aldrig råkat ut för.
Jag körde en 9-5 för ett par veckor sedan och trots 25000mil gick alla växlar i perekt, utan någon form av tröghet.
Men jag har märkt att det kan krävas upp till 10000 mil innan lådan blir lättväxlad.

Nej det verkar som om det vanligaste felet på 9-3 är brustna framfjädrar och på 9-5 dåliga bussningar i bakvagnen.
De främre gummibussningarna i länkarmarna slits snabbt och medför fel hjulvinkel som får bakdäcken att slitas ut i förtid.
De ersätts sedan en tid med bussningar av uretan som är betydligt bättre.
De yttre länkarmsbussningarna kärvar lätt och orsakar oljud, de blir inte alltid glappa men oljudet gör att de behöver bytas och det är inte så billigt.
Om de behöver bytas märks lätt genom att man vaggar bilen i sidled då man lätt hör oljudet.

Det här problemet återfinns naturligtvis även på Opel.

Det ska bli roligt om andra Saabägare vill fylla på med sina erfarenheter.

Uppdaterat: 2011-11-13 10:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Jag kom på en sak till, jag gillar inte den usla handbromsen som ju är lika den som länge suttit på många Volvo och där den är lika usel.
Jag saknar den som fanns på gamla 96-an eller den på 9000 som medgav att det gick att göra en handbromsvändning!

Uppdaterat: 2011-11-13 16:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä Saabs största problem sitter inte monterad under huven utan får tilldelas dess ägare.
Har aldrig lovordat Saab framför något annat men har ägt några stycken ändå,...dock ingen nyare än -94
Dessa bilar var inte direkt bra på något och strulade konstant,men det är ingen rättvis bild att avge då man kunde ha haft samma problem med vilken annan begagnad bil som helst.
En granne har arbetat med Saab-bilar i över 40 år och hans bilar har gått över 50.000 mil.
Han har förståss svårt att se någon bättre bil och håller sig till 9000 då han anser att det gick "utför sedan". ( Mina bilar utav detta fabrikat nådde aldrig dessa miltal då de var skrot långt innan halva detta miltal )
Har även andra vänner som kör nyare bilar och som bara har positivt att säga.
Min fru ville också länge ha en 9-5:a men hon blev nedröstad utav mig.

Anser inte att nya 9-5 lever upp till mina förväntningar och då återstår bara föråldrade 9-5: or vilket jag inte ser som ett alternativ till en ny bil,eller ett hopp om att det i framtiden kommer att tillverkas vettiga bilar med ett Saab-emblem på,men det hoppet slaknar för varje dag som går.
Det är svårt att se särskilt positivt på hela den här soppan eller tro på att något under skall ske efter allt som har hänt....Kvar för mig återstår som sagt bara namnet och ett svagt hopp om en förändring,....för miljoner andra....inte ens det! :-(

Uppdaterat: 2011-11-14 13:37

Naturligtvis kan du ha helt rätt Mistro, men jag öppnade tråden mest för att vi skulle kunna få lite ägarerfarenhater av beg, Saabar.
Jag kan hålla med om att just 9000 och speciellt de senaste modellerna antagligen var de bästa Saab som byggts.
9-5/1 är säkert säkrare och trevligare i vissa avseenden, men vissa detaljer kräver mer tillsyn och reparation.
Hur det blir i framtiden får vi kanske snart veta, men som ägare till 9-5/1 kan man kanske räkna med att delar från BAICs motsvarande bil till stora delar passar.
De ska ju t.o.m. tillverka gamla gjutjärnsspisen från Södertälje!

Uppdaterat: 2011-11-14 15:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre