Vi Bilägares forum

Varför Aluminiumfälgar?

Varför Aluminiumfälgar?

Hej

Håller på och tittar på ny (beg) bil, och försöker sortera bort saker som jag inte behöver. En sak som dyker upp då och då är ju aluminiumfälgar.
Finns det någon poäng med Al-fälgar, mer än att det ser snyggare ut?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Hej på dej!

lite svårt att svara på eftersom du inte beskriver vad du vill ha för bil. Är det en bil för att ta sig från A till B? Vill du ta med en hel hög med bagage? Är det en bil att åka till jobbet med varje dag? Är det....

jaj ja. Åter till frågan. Aluminuimfälgar! Det var väl ett tag sen dessa, numera gör man en legering. Men rena aluminiumfälgar skulle jag sky som pesten! Viserligen är aluminium lätt och starkt, ett idealiskt material för fälgar, men...
Aluminium måste skyddas mot all skit som finns på våra vägar. Har du tid att efter vaje bilfärd kontrollera dina fälgar (inner och yttesidor) pch reparera all skador? I så fall, slå till! Om ej, glöm aluminiumfälgar!

Kalle

Uppdaterat: 2008-06-09 17:19

Ingen bil har någonsin haft aluminiumfälgar!
Det som många tror är aluminium är i själva verket en lättmetalllegering som oftast består av aluminium, koppar, kisel, magnesium, m.m.
Allt är kompromisser.
Ren aluminium=god korrosionsbeständighet-låg hållfasthet.
Legerad aluminium=sämre korrosionsbeständighet-bättre hållfasthet.
När det gäller fälgar är alla lackade och är alltid väldigt vackra som nya. Om man sköter dem så kan de hålla sig snygga i många år.
Men glöm allt snack om att de ska kunna spara bränsle, det är rent nys, en lättmetallfälg väger ungefär lika mycket som en stålfälg.
Den främsta anledningen att bilar utrustas med lättmtallfälgar är just utseendet.
Men jag valde faktiskt lättmetallfälgar till mina vinterhjul senast (bl.a. för att stålfälgarna blev fula snabbt) efter två säsonger på saltade vägar syns det korrosionsskador på lättmetallfälgarna.
Helt klart är att lättmetall och saltade vägar inte går ihop!
I Sverige ska vi nog ha fälgar av plast eller rostfritt stål [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2008-06-09 23:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, leifer, det bekräftar ju vad jag skrev tidigare, lättmetallfälgar blir inte lättare än stålfälgar bara för att de är gjorda av lättmetall.
Det är relativt enkelt att legera aluminium så att man får ungefär samma brotthållfasthet som stål, men hur man än bökar och vänder och vrider på legeringen så har man ändå en elasticitetsmodul som bara är en tredjedel av stålets.
Det är det som är anledningen att lättmetallfälgar väger lika mycket som stålfälgar vilket ju också framgår av din sajthänvisning.

Det här påminner mig om en närliggande intressant materialhistoria.
I början av 1980-talet var jag och hörde på när en professor i materialteknik höll ett ganska intressant föredrag om just karossmaterial till biltillverkning.
Bakgrunden var att amerikanska biltillverkare sökte nya lättare material att tillverka karosser av.
De konventionella materialen var för tunga och givetvis för omoderna, de hade ju använts i 80 år!
Det hade ju kommit fram glasfiberarmerade polyesterplaster, men de var ju inte lämpliga för storserieproduktion, lagringsutrymmen för härdningen skulle bli enorma.
Bl.a. Du Pont tog fram nya termoplaster som skulle bli färdiga omedelbart efter pressning (varmformning) och inte krävde mer än några minuters tid för svalning.
Aluminiumtillverkarna såg ju med skräck på detta och kontrade med en Al-legering som var enkelt pressbar, hade hög hållfasthet och var enkel att sammanfoga , både svets- och limbar.
De som blev mest skräckslagna var ståltillverkarna, de såg ju en enorm marknad ramla dem ur händerna, men de kontrade snabbt.
De tog fram det höghållfasta stålet, det reducerade vikten på en normal bilkaross med upp till 50%, vilket var ungefär samma som plast och Al gjorde.
Men det materialet hade en avgörande fördel, det kunde användas i bef. pressverktyg, det bearbetades i övrigt enligt gamla invanda metoder och det bästa av allt, [i]det rostade ännu snabbare än det gamla stålet![/i]
Det är detta material som praktiskt taget alla världens biltillverkare använder idag.

Uppdaterat: 2008-06-10 22:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre