Nästa artikel
Bilfrågan: Vågar jag köpa Cadillac BLS?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vågar jag köpa Cadillac BLS?

Publicerad 18 mars 2010 (uppdaterad 17 november 2010)
"Cadillac BLS säljs ut nya för nästan halva priset. Vågar jag köpa?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vågar jag köpa en Cadillac BLS? De säljs ut nya för nästan halva priset. Är kvaliteten bättre än i tidigare Saab 9-3?

John

SVAR:
Saab har förvisso haft stora problem med vevhusventilationen, så kallad oil sludge, när det gäller motorerna B205 och B235 tillverkade åren 1998-2003.

Vidare har Saab inom ramen för garantin bytt ut undermåliga tändkassetter, men efter 2003 ska också dessa problem vara undanröjda.

Det finns därför ingen generell anledning att avråda från att köpa en begagnad Saab enligt vår uppfattning.

I Cadillac-versionen får du dessutom en välutrustad bil till ett bra pris även om du måste räkna med att det sjunker snabbt även fortsättningsvis.

Huruvida Cadillacversionen är bättre än originalet är det svårt att få någon välunderbyggd information om.

Dessa bilar är sällsynta i Sverige och därför finns dåligt statistiskt underlag. Hela idén med den bilen var att den skulle vara mer genomarbetad då man i USA premierar hög driftsäkerhet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-03-18 18:45
Rikard (ej verifierad)

Om jag inte minns fel kommer motorn från GM Australien, det går att hitta trådar på nätet om utslitna kamkedjor i förtid, vet dom som har fått byta redan vid 7000 mil.
SAAB har inte sammma motorstyrning/tändning som tex Opel, om Cadilac har SAAB el Opelstyrning vet jag inte.
Det har även gått att läsa om utslitna kamaxlar på dieselmotorn från Fiat på taxibilar med 20" mil på mätaren.

#9 • Uppdaterat: 2010-03-18 19:59
Micke (ej verifierad)

Är man ute efter en mellanklassbil av europeiskt ursprung (vem vill köpa japansk idag...?) så är nog en BLS ett bra val om man prioriterar komfort. Enligt en konstruktionsansvarig på SAAB är tex. alla bussningar i chassit mjukare än på 9-3 och både fjädrar och dämpare är mjukare jämfört med 9-3. När jag provkörde tyckte jag att den var bekväm utan att vara för mjuk. Dessutom är den bättre ljudisolerad jämfört med 9-3.
Sen är ju designen annorlunda, enbart taket är samma som 9-3.
Kaxigt annorlunda tycker jag.
Angående oilsludge och långmilstaxi undrar jag om dessa bilar har servats hos Cadillac/Saab eller hos annan verkstad. Sist jag åkte taxi (igår) stod det "service now", men chauffören körde glatt vidare. De behöver ju serva varje månad och där finns det väl en del att tjäna in på att snåla?

#a • Uppdaterat: 2010-03-18 20:04
lada niva (ej verifierad)

Håller med Conny - så vitt jag kunde se är den inte billig; den kostar ju nästan samma som "riktiga" versionen av samma bil - alltså Saab 9-3.