Bild
Nästa artikel

Få laddstolpar skapar ångest

Biltestarbloggen

Jag läste i huvudstadens lokalblad att det ska sättas upp 110 nya laddstolpar, vilka ska serva de cirka 700 elbilarna som rullar omkring på gatorna. Två borgarråd ställde upp på invigningen av den första stolpen. Ulla Hamilton (M) och Per Ankersjö (C) passade på att lufta sin vision om Stockholm som elbilsstad. Detta ska inträffa redan om 16 år och jag har faktiskt lite svårt att se den bilden framför mig.

Om flera ska gå över till eldrivna bilar måste nog politikerna göra mer än snacka vackert. De kan ju resa över till Oslo och lära sig hur man kan ta bestämda steg mot utsläppsfria bilar. Om även Stockholm gav elbilsförarna lite förmåner, typ fria parkeringar, befrielse från trängselskatt och lov att köra i bussfilerna, skulle det nog bli mer fart på elbilsförsäljningen.

Men det räcker heller inte med 110 nya laddstolpar. Ska man kunna åka omkring i en elbil och känna sig lugn för att komma dit man vill och behöver, måste det gå snabbt och lätt att hitta tydligt utmärkta laddställen. Var de drygt 100 nya stolparna ska stå får man inte veta. Lämpliga platser är under utredning.

De närmaste dagarna ska jag kryssa omkring i stan och söka kontakt med några av de drygt hundra laddställen som redan finns. Jag ska provköra en ny elbil och känner redan små ilningar av räckviddsångest. I morgon, när bilen fått ladda över natten, måste jag fatta ett beslut: Ska jag våga åka med den till Södertälje?

Kommentarer

#1
2014-02-18 18:24

Min hund tackar ödmjukast! Den får också ångest vid för få stolpar!

#2
2014-02-19 10:29

Så 110 laddstolpar skall sättas upp, och de skall serva ca 700 elbilar.
Hallå, det fattas 590 laddstolpar.

#3
2014-02-19 12:29

@Leif Larsson: Elbilar laddas vanligtvis av ägaren hemma över natten.

Laddstolpar behövs endast vid långfärder, när man behöver extra laddning av bilens batterier.

Jämför med mobiltelefoner som du också vanligtvis laddar över natten hemma, men har du använt dem extra mycket kan du behöva ladda lite extra över dan.

#4
2014-02-19 13:53

Försökte vara lite skämtsam.
Men allvarligt talat.En laddstolpe med tillhörande parkering.
Tror att det blir svårt för den elbilsägare att få en plats, dessa parkeringssyndare tar ingen hänsyn om det är en handikappsparkering eller en plats att ladda elbilar.
Bättre att staten ger subventioner till företag som anordnar laddplatser till sina anställda och kunder.
att utreda var laddstolparna skall stå, det lär bli många möten, för den saken.

#5
2014-02-19 15:27

Lösning för såna som parkerar en fossilbil på en elbilsladdningsplats. Bärga bilen och ge ägaren rätt att hämta ut den efter han betalt en felparkeringsavgift på kanske 1000kr eller 1500? .. Eller gör som idag, lappa bilarna som står på elbilsparkeringar (fossil bilar).. Men jag tror bärgning av bilarna hade varit en mer effektiv metod...

#6
2014-02-19 16:34

Meph - problemet är nog bl a att det står Miljöbil på dessa parkeringar och inte Elbil. Såg förresten på lunchen en moppebil som parkerat på en sån plats och det torde väl vara bland det mera miljö-ovänliga vi har i fordonsväg... Men det var 10 m kortare väg att gå så man förstår ju tanken bakom det...:)

#7
2014-02-23 14:16

Bra att du tar upp detta problem, Marianne. Med tanke på våra svenska politikers "kaxiga" uttalanden i EU, förefaller bristen på konkreta initiativ som ganska pinsamt, speciellt när vi ser vad som sker i t.ex. Oslo men också Amsterdams kraftfulla initiativ att ha hela 6.000 laddstolpar innan 2016.
Jag tog upp detta i min test av BMW i3 som går att läsa här:
http://www.facit.com/se/test-bmw-i3-det-kvalificerade-miljovalet/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.