Bild
Nästa artikel

"Inte farligt med kinesiska ägare"

Testchefen om Volvoaffären:

Vi ska inte vara rädda för Kina och stänga ute världens största marknad, det menar Vi Bilägares testchef Marianne Sterner som tror att kinesiskt ägande i Volvo kan innebära nya möjligheter.

På torsdagen presenterade Volkswagen sitt resultat för årets tredje kvartal. Vinsten uppgick till 1,5 miljarder euro, men i den summan ingår inte Volkswagens kinesiska samarbetsbolag.

Lär av Volkswagen
Dessa samarbeten uppger Volkswagen vara koncernens viktigaste marknad och under årets första nio månader genererade de en vinst på 500 miljoner euro.

- Vad säger att Volvo inte skulle kunna göra samma sak? Volkswagens framgångar visar att det är en väldigt lukrativ marknad, säger Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.

Men vad är magkänslan, Volvo med kinesiska ägare?
- Kinesiska ägare, rätt skött, kan innebära att Volvo lyckas öppna världens största marknad. Vi kan inte stänga ute världens största marknad för att vi är rädda.

- Om affären skulle genomföras får Volvo tillgång till en kinesiska marknad som skriker efter driftsäkra och bra bilar. Dessutom kan det hjälpa Volvo att utveckla en mindre bil, en Golf-Volvo.

Marianne Sterner påpekar också att i Geelykonceptet ingår PG Gyllenhammar och Hans-Olov Olsson som rådgivare, båda tidigare chefer för Volvo Personvagnar.

- Två så pass erfarna och framgångsrika Volvochefer kan inte ha fel, de sätter hela sitt anseende på spel här. Så de måste ha på fötterna. Jag tror inte det är farligt med kinesiska ägare, Volvo kommer inte att sjunka i havet.

Vad skulle kunna vara farligt med kinesiska ägare?
- Kinesisk företagskultur skiljer sig enormt från svensk kultur. Jag tror inte att Volvo skulle må bra av att ledas av kineser i Torslanda, man ska fortsätta med svensk ledning, säger Marianne Sterner.


Kan det bli en konflikt mellan svensk och kinesisk kultur?
- Där ser jag möjligtvis en risk, att man inte förstår varandra. Men vad är det som säger att kineserna skulle ta över i Volvos styrelserum?

- Att äga är en sak, att leda en annan, säger Marianne Sterner.

Tror du att Geely är rätt ägare? Man tillverkar ju trots allt billiga småbilar.
- Titta på vad Audi gjorde för 20 år sedan med deras gubb-bilar, där har ju synen på deras modeller reviderats ganska snabbt. Vad Geely gör i Kina i dag är inte intressant, det är vad de kommer att göra som är intressant.

Diskutera: Vad är din magkänsla om kinesiska Volvoägare? Håller du med Marianne Sterner?
Taggar: Nyheter
 "Inte farligt med kinesiska ägare"

Kommentarer

#1
jojo
2009-10-29 15:35

Ingen Ford på min gård, har min Volvoägande granne häcklat mig och min Ford Mondeo med. Nu tystnar han. Men inte jag.
Inget kinesåk vid min kåk, ska jag säga till honom nu.

#1
Tvätt
2009-10-29 16:42

Riskokare eller Tvättmaskin ? Mitt val är RISKOKARE !

#1
Saabnisse
2009-10-29 16:45

Jag tycker att det är en ganska naiv analys som Marianne Sterner presenterar.
Att hänvisa till PG Gyllenhammar och Hans-Olov Olsson som rådgivare säger ju egentligen allt,
"Två så pass erfarna och framgångsrika Volvochefer kan inte ha fel de sätter hela sitt anseende på spel här", jovisst morsning, båda har medverkat till att placera Volvo till där de är idag, i försäljning till Kina.
Jag undrar hur högt deras anseende är?
Ursäkta Marianne Sterner , men när du refererar till vad Audi gjorde för tjugo år sedan passerar du faktiskt lågvattenmärket.
Audi ägdes då, liksom nu, av VW-gruppen och det var helt andra förutsättningar som gällde och det gav också helt andra förutsättningar.
Geely har, om den här affären går igenom, gjort sig skyldiga till industrispionage genom att helt lagligt köpa upp ett företag av Ford till reapris.
Inom tio år finns förmodligen inget kvar av Volvo i Sverige, resterna av Volvobilarnas tillverkning för europeisk försäljning kommer att hamna i några europeiska låglöneländer (där kanske Sverige hamnar enligt de som läser mina kommentarer helt riktigt påstår)
Det här är något av en nationell katastrof som många analytiker inte verkar fatta innebörden av.
Att hänvisa till att Volvo får tillgång till en enorm marknad är ju helt riktigt, men är man så naiv att man tror att dessa "kinabilar" kommer att tillverkas i Torslanda eller Gent är det bara att beklaga.

#1
Johan
2009-10-29 17:08

Kan ju inte bli sämre än nu så kör bara Kör!

#1
Wisse
2009-10-29 17:18

Jag tror Sterner har helt fel. Volvo kommer säkert att finnas kvar men inte som svenskt och inte med tillverkning i Sverige. Bara en tidsfråga innan allt är flyttat till Kina och andra lågprisländer. Vi borde istället göra allt som står i vår makt att behålla industrier i Sverige eller årminstone inom Europa. Kina är en fara för Europas välfärd inom kort.

#1
Roy
2009-10-29 17:42

Säger... öh, skriver bara en sak:
Rover 75.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-10-29 18:08

Ibland tycker jag att det låter som det skulle vara nåt fullständigt unikt för västerländska biltillverkare att samarbeta med Kina. Inget kunde vara mer fel. VW har byggt bilar tillsammans med SAIC sedan 1983. GM jobbar också med SAIC och har förutom fabriker också forsknings och utvecklingsavdelnignar i Kina. Daimler har avtal med BAIC, BMW sammarbetar med Brilliance, Peugeot och Citroën med Dongfeng Motors och Toyota och Honda har en joint venture med Guangzou Auto.
Jag tror inte heller att Geely skulle vinna något på att stänga Torslanda och flytta allt till Kina. Tvärtom är det väldigt höga strafftullar på att importera bilar från Asien till Europa. Det är därför som Toyota, Honda, Kia, Suzuki m.fl. bygger nya fabriker inom EU.

#1
Wisse
2009-10-29 18:33

Bästa T Wahlström, du tycks ha missuppfattat totalt. Det handlar inte om att samarbeta med ett kinesiskt företag, det handlar om att sälja hela Volvo PV till Kina. Gärna svenska ägare som fortsätter att samarbeta med Kina på svenska villkor. Med kinesiska ägare kommer Volvo att försvinna så fort man tagit åt sig alla fördelar som finns i Sverige o form av teknik, säkerhet mm.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-10-29 19:05

Bäste Wisse, är du inte väl paranoid nu? Om kineserna bara var ute efter att kopiera vore det väl enklare att köpa en V70 och skruva sönder den, än att köpa hela företaget? Dessutom har de inget att vinna på att flytta tillverkningen för den europeiska marknaden till Kina.

#1
Skuggan,,
2009-10-29 19:43

Håller helt med SAABNISSE, Kina är ett Superkomunistigt land! De bygger bilar för Bönder. Skulle aldrig köpa en Kinesisk Volvo.

#1
Micke
2009-10-29 19:59

Det är ingen som tänker i dom banorna att Geely kan vara ute efter att få tillgång till riktigt fina fabriker inom EU till rea pris för att kunna bygga sina egna lågprisbilar inom EU och på så vis slippa höga tullar när man vill etablera sig i Europa?
Många vill inte köpa en "Kinesisk" Volvo...men en amerikansk går tydligen bra....personligen vet jag faktiskt inte vilket som är "värst"...

#1
Johan
2009-10-29 20:17

Fjantigt hela tjafset om detta..Ford gör skräpbilar liksom Geely så dom vill väl ha ett lyft för sitt företag..Ford har ju tagit kvalitet och säkerhets tänket från Volvo men det gnäller ingen över..Det handlar om att ge och ta. Volvo kommer aldrig bli ett premiummärke i Europa men kanske i kina och det gynnar märkets framtid..Volvo kan inte hanka sig fram och sälja 30 000 bilar om året till nostalgiska svenskar.

#1
jörgen
2009-10-29 20:43

Nu undrar jag vad är det som är så farligt med kinesiskt ägande eller utlänskt över huvudtaget.Vi i sverige får sluta att tro att vi är världsbäst på allt.Varken volvo eller saab kan överleva på dessa små volymer man måste upp i antal och det är där kineserna kommer in dom kan öppna dörren för volvo i kina.Det kommer säkert att finnas kinesiska delar i volvo efter detta om det inte redan gör det,men det kan också bli så att vissa delar skickas till kina från volvo eller svenska underleverantörer.Jag kan ta ett exempel Atlas Copco har fabriker i kina det som tillverkas där säljs bara i kina men det skickas vissa delar från sverige dit.Detta är volvos räddning .

#1
Michael
2009-10-29 22:52

Utländskt ägande i sig själv måste inte vara farligt för jobben. Men Kineskt är det utan tvekan. Historikst så börjar Kinesrna med att titta på vilka underleverantörer man kan kopiera och gör det. Sedan med tiden tittar man på vilka större komponenter man kan ta över tillverkningen för (läs motorer. växelådor) och gör det. Sedan tar man över sammansättningen och slutligen blir Torslanda inge annat än ett utvecklingscenter. Detta visar all historik. Allt grundars ig på att Kineserna använder sig av dåligt betald arbetskraft som utnyttjas in absurdum. De sover bokstavligt talat vid löpande bandet. Och den Kinesiska kvaliteten är (ännu så länge) av sämre kvalitet.

#1
Johan
2009-10-30 15:29

Jag har jobbat inom industrin och ja det skickas Volvo delar till alla möjliga länder och fabriker kan jag intyga..Iran bygger t.om på licens.

#1
Peter i Sydney
2009-10-31 11:53

Jag tycker att Marianne Sterner och Tomms Wahlström har helt rätt. Som svensk, fast jag inte bor i Sverige längre och förmodligen aldrig kommer att göra det igen, så skär det i hjärtat Volvo inte är svenskt längre. Men Kina är inte bara redan världens största bilmarknad. Det är också den krftigaste ökande. Jag utgår ifrån att Geely har ett välutvecklagt återförsäjarnät som Volvo kan få tillgång till. En krftigt ökande försäljning i Kina kommer att leda till många nya jobb i Sverige. Annars tror jag att Volvo kommer att hamna i samma desperata situation som Saab med inget realistiskt hopp om en framtid

#1
Saabnisse
2009-10-31 18:45

Peter i Sydney, du måste väl ändå förstå att de bilar som Volvo tillverkar och som kommer att säljas i Kina knappast kommer att vara tillverkade i Sverige.
De bilar som tillverkas i Europa och som är avsedda för en europeisk marknad kommer säkert också att tillverkas i ett låglöneland inom EU.
Dit hör inte Sverige ännu!
Jag hoppas att Tommy Wahlström och Marianne Sterner har rätt i sin analys, men tyvärr jag tror det inte.
Går det här igenom sitter Volvo i en betydligt värre rävsax än Saab!

#1
Peter i Sydney
2009-11-01 12:04

Hur det kommer att gå för ett kinesisktägt Volvo vet ju ingen men det innebär ju i alla fall ett visst hopp för framtiden. Jag tror att det mycket väl kommer att exporteras bilar från Sverige till Kina. Volvo är ett lyxbilsmärke i asien och rätt marknadsfört så är produkterna inte så priskänsliga som billiga småbilar som bara säljer på pris. Inget tyder på att t.ex. Tata kommer att flytta produktionen av Jaguar och Land Rover till Indien. Rover hade ju redan gått i konkurs när kineserna köpte verktygen och flyttade hela rasket till Kina så det är en stor skillnad.Volvo har faktiskt fortfarande luft i vingarna. Här i Australien går det bra för Volvo nu. Nya XC60 är en jätte succé och XC90 säljer också bra. V70 som säljer bra i Sverige är dock helt stendöd här. Precis som i USA är det SUVar och sedanmodeller som säljer.

#1
Sven
2009-11-01 13:51

Arbetar vid ett provnings laboratorium med kvalitets analyser inom person transportsektorn och därmed nära kontakt med tillverkare inom området, tyvärr Marianne Sterner och Tommy Wahlström tror jag att Saabnisse i det här fallet gör en rätt så bra analys.
När det rätta svaret finns är det också för sent!

#1
Kroken
2009-11-02 05:28

En bil består till stor del av komponenter från underleverantörer.
T ex Bosch de har gjort väldigt klart vad deras ståndpunkt är vad gäller att leverara teknik till Kina. De som är Kina ägda eller tillverkade I Kina får INTE den senaste tekniken, det är bl a därför många biltillverkare tillverkar förra eller förförra modellen i Kina.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-11-02 10:53

Bosch har varit verksamma i Kina sedan år 1909. Förra året sålde motorfordonsdivisionen för motsvarande 13 miljarder kronor.

#1
micke
2009-11-03 01:39

Gyllenhammar är ingen guru, han förstörde rätt mycket, men en härlig man på att manipulera å prata gott. Renault är inget positivt precis, dom stal mycket från volvos säkerhet bl.a.
Men till allvaret, KINA Näää Aldrig, falskare företagande finns nog inte, Geely privat-skitsnack, staten bestämmer totalt om deras uppbackning, alltså bank å finans.
Varför uttalar sig inte VOLVO LV i frågan, Dom vet vad som händer å kan hända, SNACKA OM FALSKHET, Plagiat så det small om det.

#1
Falsk mattematik
2009-11-04 09:59

Man kan få 4 kinesiska arbetare till priset av en svensk undrar hur någon kan løsa den ekvationen.

#1
Naiv
2009-11-04 10:04

Två Volvochefer kan inte ha fel? Men snælla hur naiv får man bli? De betyder væl inget før dom om Volvo byggs i Sverige eller Kina så længe de får sina pengar? De har inte nått toppen før att de ær sentimentala!

#1
Peter i Sydney
2009-11-06 11:53

Även om Volvo åter blir svensktägt är det ingen garanti för att all tillverkning blir kvar i Sverige. Här i Australien gör VW ett stort nummer av att nya Golf GTI importeras från Tyskland. Samtliga övriga VW modeller byggs i Sydafrika liksom Fords "europiska" modeller Fiesta, Focus och Mondeo. Samtliga Honda importeras från Tailand osv.

#1
Nattsvart
2009-11-06 14:59

Blir Volvo sålt till Kina blir det troligen slutet för Volvo som det ser ut idag. Tillverkningen kommer att skruvas ner och flyttas i sin helhet till Kina.
Varumärket kommer att urvattnas och Volvos logga kommer att smetas på cyklar, tuc tuc:s, och diverse sophögar som kollapsar i krocktesterna. Allt för att tjäna grova pengar snabbt.
Titta på Rover eller Roewe eller vad dom heter.
Dom som känner sig sugna på en ny Roewe räcker upp en hand!.....Nej, tänkte väl det. INGEN vill ha en sådan.

#1
Fordonsutvecklingsingenjör (ej på Volvo)
2009-11-08 04:18

Snälla Vi Bilägare.
Önskar att ni gjorde lite mer branchresearch innan ni skriver dessa typer av artiklar och tar ställning.
Er jämförelse med VW haltar, kom ihåg att VW är fortfarande tysktägt. Vid ett kinesiskt-ägt Volvo kommer den kinseiska marknaden inte att generera några vinster i Sverige, utan de stanna i Kina.
Som lök på laxen tvingar Kinesisk lagstiftning Geely/Volvo att köpa 98% procent av alla fordonskomponenter lokalt i Kina, då endast 2% av ett kinesisktbyggt fordon får innehålla importerade komponenter, allt över detta beläggs med så höga strafftullar att det inte är lönt att importera dessa. Detta leder till att Volvo kommer få överge sina Svenska och Europeiska underleverantörer för att byta ut dem mot sådana som har lokal produktion i Kina.
För tro inte att Volvo kommer skeppa bilar byggda i Europa till Kina, det kanske funkar i ett par år. Men sen måste Volvo bygga fabriker där på samma sätt som exempelvis både VW och GM gjort. När dessa fabriker sedan har tillräcklig kapacitet för att tillgodose Kinas behov kommer de att börja producera bilar för resten av världen, långt billigare än de närproducerade Volvobilarna.
Tänk då på vad som händer här. Vad ska folk på Hisingen göra då? Vända papper och göra hemsidor eller gå på bidrag? Ty nån tillverkande industri kommer inte finnas kvar i detta landet. Tyskarna har fattat detta, synd att vi Svenskar är blåögda fattar långsamt...
En sista sak, herr PG Gyllenhammar, han gjorde nog mer skada än nytta så bara det är ett skäl till att ett Kinaägt Volvo är dåligt för Sverige...

#1
Lennart
2009-11-25 11:46

Det var värst vad debatten har "kloka" inslag ... Två enkla frågor bara: Vad är det man vill värna om, märket (bilen) eller Göteborg o Gent (arbetstillfällen).
Bilen Volvo ÄR amerikansk, jag upprepar Volvo är amerikansk, en gång till amerikansk med Ford-kvalité . En medelbil med för högt pris ca. 25-30% mer än dess riktiga värd.
Tillverkas (sätts ihop) i huvudsak i Göteborg och belgiska Gent .
Vilket av dessa två saker är det som skall "räddas" ?
Vad är man rädd för ? Vargen eller svarte petter
Hur många av er vill satsa egna pengar typ en miljon vars i projektet.
Sverige och dess invånare dör inte svältdöden om Volvo gör det, utan vi hittar bättre sätt att fördriva tiden på .
Sen var det tråkigt att ni smutskastar PG han är den bäste chef som märket haft, efter honom började utförsåkningen och idag är det fritt fall.
Länge leve japansk bilteknik, varför är inte dom till försäljning, ren tur kanske eller kan det va för man tillhandahåller det marknaden vill ha, samt bygger med TPS- systemet
lennart
högskoleing. i TPS
tack för kaffet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.