Nästa artikel
"Inte farligt med kinesiska ägare"
<b>Testchefen om Volvoaffären:<br></b>

"Inte farligt med kinesiska ägare"

Publicerad 29 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi ska inte vara rädda för Kina och stänga ute världens största marknad, det menar Vi Bilägares testchef Marianne Sterner som tror att kinesiskt ägande i Volvo kan innebära nya möjligheter.
På torsdagen presenterade Volkswagen sitt resultat för årets tredje kvartal. Vinsten uppgick till 1,5 miljarder euro, men i den summan ingår inte Volkswagens kinesiska samarbetsbolag.

Lär av Volkswagen
Dessa samarbeten uppger Volkswagen vara koncernens viktigaste marknad och under årets första nio månader genererade de en vinst på 500 miljoner euro.

- Vad säger att Volvo inte skulle kunna göra samma sak? Volkswagens framgångar visar att det är en väldigt lukrativ marknad, säger Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.

Men vad är magkänslan, Volvo med kinesiska ägare?
- Kinesiska ägare, rätt skött, kan innebära att Volvo lyckas öppna världens största marknad. Vi kan inte stänga ute världens största marknad för att vi är rädda.

- Om affären skulle genomföras får Volvo tillgång till en kinesiska marknad som skriker efter driftsäkra och bra bilar. Dessutom kan det hjälpa Volvo att utveckla en mindre bil, en Golf-Volvo.

Marianne Sterner påpekar också att i Geelykonceptet ingår PG Gyllenhammar och Hans-Olov Olsson som rådgivare, båda tidigare chefer för Volvo Personvagnar.

- Två så pass erfarna och framgångsrika Volvochefer kan inte ha fel, de sätter hela sitt anseende på spel här. Så de måste ha på fötterna. Jag tror inte det är farligt med kinesiska ägare, Volvo kommer inte att sjunka i havet.

Vad skulle kunna vara farligt med kinesiska ägare?
- Kinesisk företagskultur skiljer sig enormt från svensk kultur. Jag tror inte att Volvo skulle må bra av att ledas av kineser i Torslanda, man ska fortsätta med svensk ledning, säger Marianne Sterner.

Kan det bli en konflikt mellan svensk och kinesisk kultur?
- Där ser jag möjligtvis en risk, att man inte förstår varandra. Men vad är det som säger att kineserna skulle ta över i Volvos styrelserum?

- Att äga är en sak, att leda en annan, säger Marianne Sterner.

Tror du att Geely är rätt ägare? Man tillverkar ju trots allt billiga småbilar.
- Titta på vad Audi gjorde för 20 år sedan med deras gubb-bilar, där har ju synen på deras modeller reviderats ganska snabbt. Vad Geely gör i Kina i dag är inte intressant, det är vad de kommer att göra som är intressant.

Diskutera: Vad är din magkänsla om kinesiska Volvoägare? Håller du med Marianne Sterner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-10-29 18:33
Wisse (ej verifierad)

Bästa T Wahlström, du tycks ha missuppfattat totalt. Det handlar inte om att samarbeta med ett kinesiskt företag, det handlar om att sälja hela Volvo PV till Kina. Gärna svenska ägare som fortsätter att samarbeta med Kina på svenska villkor. Med kinesiska ägare kommer Volvo att försvinna så fort man tagit åt sig alla fördelar som finns i Sverige o form av teknik, säkerhet mm.

#9 • Uppdaterat: 2009-10-29 19:05
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Bäste Wisse, är du inte väl paranoid nu? Om kineserna bara var ute efter att kopiera vore det väl enklare att köpa en V70 och skruva sönder den, än att köpa hela företaget? Dessutom har de inget att vinna på att flytta tillverkningen för den europeiska marknaden till Kina.

#a • Uppdaterat: 2009-10-29 19:43
Skuggan,, (ej verifierad)

Håller helt med SAABNISSE, Kina är ett Superkomunistigt land! De bygger bilar för Bönder. Skulle aldrig köpa en Kinesisk Volvo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.