Bild
Nästa artikel
Finalisterna till Årets Bil avslöjade – här är modellerna som kan vinna

Finalisterna till Årets Bil avslöjade – här är modellerna som kan vinna

Nyheter

De sju finalisterna till Årets Bil har avslöjats. Varken Toyotas vätgasbil, Polestars elbil eller Mercedes lyxsedan klarade trycket.

I september avslöjades de 38 bilmodeller som tävlar om att bli Årets Bil i Europa. Vinnaren presenteras på våren, vanligtvis i samband med bilsalongen i Genève, och förra året stod Peugeot 208 som vinnare före Tesla Model 3.

Nu har juryn, där bland andra Tommy Wahlström från Vi Bilägare ingår, kommit överens om sju finalister. Det kan noteras att varken Mercedes S-klass, vätgasbilen Toyota Mirai, Honda e, Polestar 2 och Volkswagen Golf gick vidare.

I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast (som du även kan lyssna på i spelaren här ovan) diskuterar redaktionen de sju finalisterna. Volvos eldrivna storsatsning Polestar 2 är alltså inte med bland kandidaterna till Årets Bil i Europa.

– Jag trodde absolut den skulle vara med. Och även Hondas lilla elbil. Mazda MX-30 och Honda Jazz är inte heller med, säger Tommy Wahlström.

Han får medhåll av Nils Svärd som tycker synd om Honda.

– De har varit på dekis ett tag. Men både Honda e och Jazz är verkligen produkter där de tagit ett stort steg framåt. De kommer dock samma år och har kanske snott röster från varandra. Det är sällan man ser en sådan formtopp som Honda har i år.


Finalisterna är…

Finalisterna till Årets Bil avslöjade – här är modellerna som kan vinna

Citroën C4 som presenterats i helt ny generation och även ska säljas som elbil. Modellen har fått ett annorlunda designspråk och lite mer ”crossoverstuk” än den utgående modellen. Den har även fortsatt fokus på komfort.

Läs mer om modellen här.

Finalisterna till Årets Bil avslöjade – här är modellerna som kan vinna

Cupra Formentor är en av de första modellerna att presenteras för Seats prestandamärke – en sorts blandning mellan halvkombi och coupésuv som känns påkostad. Kommer senare som laddhybrid.

Läs vår provkörning här.

Finalisterna till Årets Bil avslöjade – här är modellerna som kan vinna

Det är 13 år sedan Fiat 500 väcktes till liv, och nu kommer en helt ny generation. Den kommer enbart med eldrift i flera olika utföranden.

Läs vår provkörning här.

Finalisterna till Årets Bil avslöjade – här är modellerna som kan vinna

Land Rover Defender är ett klassiskt modellnamn där många entusiaster var tveksamma till vad märket skulle göra för att uppdatera modellen när den uråldriga föregångaren togs ur produktion. Nykomlingen har praktiska terrängdetaljer, imponerande offroadförmåga och kommer som laddhybrid.

Läs vår provkörning här.

Finalisterna till Årets Bil avslöjade – här är modellerna som kan vinna

Skoda Octavia är nästa finalist och den nya modellen bjuder som vanligt på stora utrymmen, praktisk design och en rimlig prislapp. Kommer som laddhybrid i två olika utföranden, men även med gasdrift, som upphöjd ”Scout” och i flera prestandautföranden.

Läs vår provkörning här.

Finalisterna till Årets Bil avslöjade – här är modellerna som kan vinna

Toyota Yaris har letat sig in både som finalist i Årets Bil och i Vi Bilägares långteststall. Den lilla småbilen har fått en fräckare design och ett modernare hybridsystem med trecylindrig bensinmotor. I vårt test avslöjades dock tveksamheter i undanmanöverprovet.

Läs vårt test här.

Finalisterna till Årets Bil avslöjade – här är modellerna som kan vinna

Volkswagen ID 3 är resultatet av en enorm satsning på eldrift. Halvkombimodellen blev december månads populäraste bil i Sverige, före Volvo, och modellen lockar med mycket räckvidd för pengarna. De första exemplaren har dock råkat ut för allvarliga buggar som retar upp ägarna.

Läs vårt test här.

Kommentarer

#1
2021-01-11 08:00

Jag har svårt att se att VW ID.3 vinner med tanke på alla buggar och kvalitetsproblem. Mitt ”tips från coachen” är Citroēm C4. Fiat 500 är intressant, men kanske för liten och inte tillräckligt mångsidig för juryn.

#2
2021-01-11 08:32

Jag tror att Raphael har rätt. Hade ID3 känts färdig hade det varit en annan sak, men C4 är fransk vilket verkar viktigt för juryn och finns (?) med eldrift.

#3
2021-01-11 08:44

Fast nåt "kvalitets-kriterium" har väl knappast funnits tidigare i denna tävlings historia om man tittar på segrarna. Så lite elektroniska buggar initialt tror jag knappast kommer att hindra Id.3 från att ta hem vinsten.

#4
2021-01-11 09:26

Jag tror också att ID 3 har stora chanser att ta hem det här, men C 4 och 500 kommer naturligtvis att få många röster från länder i södra Europa. Och kanske har även Yaris en möjlighet, tveksam undanmanöver fäster man sig nog inte så mycket vid.

#5
2021-01-11 09:50

Den långsiktiga kvaliteten kan man inte avgöra på någon ny bil, det märks ju först efter några år. Men att ID.3 har en massa fel redan från början, det menar jag sinkar dess chanser. Nu är C4 en bra bil, den är rymlig, bekväm, finns med olika drivlinor inklusive batteridrift. Några allvarliga fel har inte upptäckts. Därför tror jag den vinner.
Att en bil är fransk har ingen betydelse. Franska bilar har vunnit för de är bra, de har lyckats förena komfort och rymd i ett litet och ekonomiskt format tillsammans med en snygg design. Just mindre bilar har ju en fördel i tävlingen framför större. Driftskostnader är ju något man tittar på. Och att bilen ska vara snygg, rolig att köra osv. Det gjorde ju att nya 208:an fick priset, den stod ut jämfört med resten det året. Så tittar man år för år så ser jag inget konstigt med att den som vann, vann. Förutom det året då sportbil vunnit, helt obegripligt.

#6
2021-01-11 10:14

Ja det finns ju bara en vettig familjebil i dom ovanstående vilket är Octavian men vilket iofs inte är ett måste kriterium för att vinna.

Men för att vinna i dag är väl någon typ av el ett krav kan jag tycka.

#7
2021-01-11 12:52

Ingen självklar vinnare här tycker jag. Hade ID3 haft mindre strul och varit färdigbyggd så kunde den ta en jordskredsseger, men den förtjänar liksom inte det.
Yaris och Octavia är ju bara utveckling på förra konceptet med lite mer elektrifiering. Bra bilar men inget nydanande.
C4 är ju inte dålig, men har heller inte testats så mycket vad jag vet.
Jag skulle nog säga att Defendern är rätt vinnare, nyutveckling av ett 50 år gammalt koncept med lyckad utgång och där det finns laddhybrider och modern drivlina i uppställningen.

#8
2021-01-11 14:45

ID3 kommer vinna så klart. Dom har gjort något stort med helomvändningen från diesel till el och ID3 säljer bra. Det är ju bara att titta på tidigare vinnare genom åren så är ju dålig kvalité inget hinder. Tänker på Citroen XM, Fiat Panda etc..

#9
2021-01-11 15:30

@marauder : Men då visste man inte att det var dålig kvalité när priset skulle utses. Nu är det ju en illa dold hemlighet att de inte utvecklat bilen färdigt ännu.

#10
2021-01-11 17:29

Fiat vinner. Finns det en ny liten Fiat så vinner den alltid.

#11
2021-01-11 18:52

ID3 vinner -- och troligen med all rätt. Den kan bli riktigt bra när man rensat bort all buggar och kvalitetsproblem. VW har liksom inte råd med fler magplask ..

#12
2021-01-11 20:40

Tycker Toyota Yaris är mest prisvärd.

#13
2021-01-12 14:32

Det blir sannolikt ID3 som tar hem priset. Förutom mjukvarubuggar vad har den för hårdvaruproblem ?

#14
2021-01-18 10:09

Polestar 2 är ju defacto inte så nyskapande som många svenskar tycks tro. Den är byggd på en fossilplattform som är en kompromiss där aerodynamiken, vikten och energieffektiviteten är direkt dåliga jämfört med elbilar som är byggda direkt som elbil.

#15
2021-01-18 10:25

ID.3 vinner - kör en själv

#16
2021-01-18 10:29

Jag hoppas på C4, den verkar vettig.

#17
2021-01-18 11:23

Tror på ID3 trotts barnsjukdomar.

#18
2021-01-18 11:46

Mercedes S-klass W116 vann 1974. Då var det något helt annat än dagens S-klass i förhållande mot föregångaren. Om dagens S-klass kommit med 100% el-modeller när Tesla presenterade sin S, skulle S-klass vunnit. Dagens S-klass bjuder bara på flott inredning. Annars en sedan på fyra hjul som går tyst och komfortabelt, som väntat. Som väntat, ger inga medaljer. Fossilmotorer som är lite snålare och lite snabbare är också som väntat.

Mercedes har gått från att visa sina tekniska finesser och säkerhet till att bara marknadsföras som design. Det är linjer hit och linjer dit. De enda krockfilmer man kan se i dag på mercedesmodeller är från krockinstituten. Inga egna filmer med oranga karosser som krockas på mer unika sätt så som det var förr, som att skickas ut i sidled i luften och fick rulla runt fritt eller som blev påkörda bakifrån. Inga undanmanöverprov, inga chassin fastspända i riggar som utsätts för brutala påfrestningar. Inga vindtunnlar. Inga herrar i rockar som läser av testinstrument och inga skor som sliter mattor dagar i ända.

#19
2021-01-18 11:59

C4 tillför ju inget som vanligt med franska bilar. Dock är denna tävling rejält korrupt så nån baguettebil vinner säkert ...

#20
2021-01-18 12:56

Jarl, du måste nog ha lite öppna ögon här, du är partisk eftersom du redan kör en ID.3. Har du provat en C4? Jag vill provköra e-C4 när den kommer eftersom jag tror komforten är hög och det är oftast detta som blir lidande med "SUV" trenden med större hjul. Jag tror säkert ID.3 är en bra bil, även om det finns en massa barnsjukdomar och att utvecklingen försökt ta genvägar som oftast inte funkar.

#21
2021-01-18 13:17

Tävlingen är inte korrupt. Journalisterna provkör alla och jämför dem med varandra och sen röstar de utifrån sina preferenser. Det är inte en korrupt tävling bara för att de röstar ibland på annat än en del konsumenter vill. Men konsumenterna har sällan provkört dem eller sett alla bilar i verkligheten på samma sätt som journalisterna.

Nya C4:an har ett fräckt utseende, den sticker ut. Ingen design att vara likgiltig inför, sen om den är snygg eller inte är en smaksak, men den syns iaf. Den har en rymlig interiör, mjuka säten med avancerad uppbyggnad och en vidareutvecklad version av Citroëns nya stötdämparteknik. Sen är det rätt skönt med en bil som har fokus på komfort istället för sport som de flesta andra. Att den finns med eldrivlina är givetvis ett stort plus och borde innebära en fördel i tävlingen gentemot de konkurrenter som bara har laddhybrid. Den är större och mer praktisk än nya Fiat 500, troligen låga driftskostnader.
Ja jag ser den som den som bäst har förutsättningar att vinna.
Skoda och Seat är för tråkiga och har bara laddhybrider. Samma med lilla Yaris. Defender - det kan bara vara nostalgi som gör att den kommer med i finalen, den har troligen ingen som helst chans i slutspurten.
ID.3 hämmas av buggar och kvalitetsproblem redan som ny, ja även i konstruktionen. Flera journalister har ju anmärkt på billiga material och lösningar, förutom alla problem med buggarna.
Sen tycker jag inte ID.3 är så praktisk. Den har ett rätt litet bagageutrymme även om den har god rymd för passagerare. C4:an är mer praktisk.

#22
2021-01-18 13:23

Franska bilar brukar vinna ungefär vart fjärde år och Peugeot vann förra året så i år blir det nog någon annan.
ID 3 ligger bra till tror jag, elbil är ju det som gäller framöver, eller en hybrid i nödfall.
Fossila bilar får det tufft, är väl därför det heter fossil, snart utdöda... :-)

#23
2021-01-18 13:46

Många ganska "vanliga" bilar, undantaget Land Rover. Allt verkar upplagt för att VW ID.3 ska vinna, inga av de andra har ju något att komma med.

#24
2021-01-18 14:13

Jag tror också på ID 3. C4 är nog ett bra alternativ, men tyvärr är tillförlitligheten inte något att hänga i granen hos PSA (enligt mina erfarenheter). Varför det nu helt plötsligt skulle ändras på en ny modell har ingen förklarat. Så heter det ju dessutom alltid (nu är tillförlitligheten lika "bra" som konkurrenterna för att sedan - när det kommer till kritan - visa sig vara ungefär lika kass som vanligt (eller m.a.o sämre än snittet på marknaden).

Toyota tror jag inte heller kommer att bli årets bil. Inte för att den är dålig (det är den nämligen inte) utan för att den är omodern. Elbilar är det som gäller idag. Äldre "bensinhybrider" blir inte långvariga på den europeiska marknaden och därför kommer inte Toyota kunna vinna denna gren. Den har inget nytt att erbjuda.

MVH AL

#25
2021-01-18 14:11

Det är inte landet som vinner utan en tillverkare, och samma tillverkare eller företagsgrupp kan vinna flera år i rad. Det har faktiskt hänt tidigare. Fiat vann t ex både 1995 (Punto) och 1996 (Bravo/Brava). 2015 och 2016 vann tyska märken två år i rad. (Volkswagen och Opel). Jag är inte övertygad om att VW ID.3 "har något att komma med" automatiskt bara för att det är en elbil. Det fanns en tid då elbilar vann bara för att de var elbilar, men nu gäller inte det längre. Nu måste elbilar också kvalificera sig som riktiga bilar och bedömas som bil, inte bara som elbil. För konkurrensen är nu så stor och utvecklingen har nått så långt. Det är inget exotiskt med en elbil längre. Det räcker inte med att vara en elbil, det måste vara en bra bil också.
Fiat 500, C4 och ID.3 är de tre som finns som hela elbilar. Inte laddhybrid. Och det är klart att tätstriden kommer gå mellan dem.
500:an vinner på sitt utseende, sin fräcka form och charm. Och fullt anständiga prestanda och batterikapacitet för att vara en så liten bil. Men det är ändock en liten bil som inte är så billig, det är en livsstilsbil för en hel del pengar.
ID.3 har litet bagageutrymme men är rymlig för passagerare. Och en massa buggar och billig känsla i konstruktionen.
C4 har unik komfort, rymlighet och hög klass på interiören, mesta bil-känslan i sammanhanget.

#26
2021-01-18 14:17

Raphael: Med tanke på hur elektroniken normalt sett brukar fungera på franska bilar lär nog även C4 lida av mängder av problem. Även föregångarna led av en hel del strul, i alla fall de jag hade i min verksamhet.

Men den är aptitlig på många sätt, det var också föregångarna.

Tillförlitligheten däremot ,,,,

MVH AL

#27
2021-01-18 15:17

Thommys ondgjorde sig över det "förväntade" om Mercedes S-Klass och att det bara är en bil på fyra hjul - och utan eldrift. Nja, bland andra Land Rover Defender och Skoda Octavia bjuder ju inte heller de på något bättre i just de avseendena.

Thommys skriver vidare: "Mercedes har gått från att visa sina tekniska finesser och säkerhet till att bara marknadsföras som design." Öh, jaha?
Och: "Det är linjer hit och linjer dit. De enda krockfilmer man kan se i dag på mercedesmodeller är från krockinstituten. Inga egna filmer med oranga karosser som krockas på mer unika sätt så som det var förr, som att skickas ut i sidled i luften och fick rulla runt fritt eller som blev påkörda bakifrån. Inga undanmanöverprov, inga chassin fastspända i riggar som utsätts för brutala påfrestningar. Inga vindtunnlar. Inga herrar i rockar som läser av testinstrument och inga skor som sliter mattor dagar i ända."

Åja, du känner väl till Youtube? =) Jag slog bara in "Entwicklung S-Klasse" och nöp denna: https://www.youtube.com/watch?v=Z10gHrOrlL8 Inga orangea bilar, för all del. =) Vill du ta del av produktionen kan det se ut så här: https://www.youtube.com/watch?v=ePk7h-TcVL0 Sedan älskar jag den här med lackeringsarbetet. Notera avsyningen och godkännandestämplingen runt 2:50 in i filmen: https://www.youtube.com/watch?v=z6c_Zs5DG0s Det finns hur många egna filmer från Mercedes som helst som visar de tekniska landvinningarna, utvecklingsarbetet med mera - och gubbar i "vita rockar", även om de idag går omkring mest i pikéer. Dock förstår jag att du lite saknar de där gamla korniga och gryniga filmerna, i vilka det fanns så många fler människor som sprang omkring. Men det är bara att inse att det är 2021. Sedan kan man ta del av likadana fina filmer från BMW, Audi med flera tillverkare. På senare tid har jag nördat in mig på elbilsproduktion med ny, fascinerande teknik för att bygga drivlinan.

Men för att återgå till Årets bil så gillar jag själv Skoda Octavia (fast jag tror inte att den vinner). Det känns som att Skoda har bättre kvalitet än Volkswagen. Jag ska försöka att stanna till och prova en ny Skoda Octavia i veckan. Förbluffande fin och rymlig bill till någorlunda vettiga pengar.

#28
2021-01-19 17:20

ID3 och Citroen C4 är väl troligt som mest troligt, ID3 förlorar på sin nya instrumentering och skärmteknik som är idiotisk, vilken roll den låga kvaliten inte bara med fel utan också med billiga material - som alla som inte... köpt bilen klagar på... har, återstår väl att se.

Bortsett från bristerna är ID3 genom att vara en MPV (fast alla ivrigt... förnekar det eftersom det inte är "inne" med MPV och därför... är det inte en sådan...) så är den praktisk och funktionell fast bakhjulsdriften tar upp utrymme under lastgolvet som kunde varit bättre.
Autobroms vid backning är väl något av det bästa, för de allt för många som inte är så bra på att backa.

Citroën C4 är lika praktisk och en bättre bil genom att vara mer förnuftig och "tysk" i sitt utförande, detta är en förklädd "icke Citroen", insidan har inget med utsidan att göra, istället för att vara opraktiskt och galen "fransk" är den förnuftig och praktisk, mer så än ID3.

#29
2021-01-18 17:30

Tycker flera av modellerna känns som samma gamla vanliga, möjligen att det är nya drivlinor.
C4, Fiat, Skoda, Land Rover och Toyotan ser ju ut som föregångarna, designmässigt.

Tror att ID3 tar hem det trots alla buggar.

#30
2021-01-18 18:15

Toyota är kvalité.

#31
2021-01-18 18:31

Fast det hade varit lite kul om den icke helt pk Land Rover vann.
Jäklar vad folk skulle bli upprörda...

#32
2021-01-18 19:41

#27 Jo visst finns det filmer på YouTube. Men de är egentligen inte dessa jag söker (produktions filmerna är dock intressanta). Det är utvecklingsarbeten. Inte "reklam" för det färdiga resultatet. En S-klass som svänger med bakhjulen in på en P-ruta är vad kunden kommer att se själv, även utan att maskeringen är på.

#33
2021-01-18 21:30

Thommys, jag förstår vad du är ute efter och jag nuddade vid det ovan, men jag tror att tiden för den sortens filmer som du efterfrågar är över - det "personliga" har ersatts av det "robotiska". Kontrollanterna finns där även idag, men i mindre mängd. Jag tror helt enkelt att den sortens film som du tänker på inte är intressant längre.

Här är en länk till hur W116 byggdes. Fantastiskt! Notera vid cirka tio minuter när "hjärnan" i den automatiska växellådan monteras. Och notera en sådan sak som musiken! https://www.youtube.com/watch?v=K_NKoMF3k38

Här är en film från utvecklingsarbetet med W123. Helt underbar, och samma sak här med musiken! https://www.youtube.com/watch?v=QRDsGsNWEac

Som sagt, jag förstår vad du är ute efter, men dagens utvecklingsarbete är så fixerat vid datorer att dylika filmer inte längre kan göras - vi får helt enkelt anpassa oss till de filmer som görs idag för 2020-talet. För mig funkar det lika bra. Men visst är nostalgi helt underbart!

#34
2021-01-18 23:47

#33 Underbara filmer! W123 innehöll det mesta av det man saknar idag i filmväg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.