Bild
Nästa artikel
Toyota Yaris misslyckas i undanmanöver: ”Inte acceptabelt”

Toyota Yaris misslyckas i undanmanöver: ”Inte acceptabelt”

Vi Bilägare avslöjar

Toyota har inlett en utredning efter att småbilen Yaris oväntat gått på bredsladd i Vi Bilägares älgtest.

Ett av de tuffaste momenten som ingår i Vi Bilägares tester av nya bilar är undanmanöverprovet. Där simulerar vi en farlig situation som kan uppstå om till exempel än älg springer ut på vägen och föraren tvingas väja.

Ju högre ingångshastighet bilen klarar utan att få sladd, desto bättre.

De flesta bilar vi testar uppträder säkert och pålitligt – föraren kan helt enkelt lita på att bilen beter sig som förväntat, utan överraskningar. Men så är det inte med den helt nyutvecklade generationen av Toyota Yaris.

I vårt test av Toyota Yaris klarar sig modellen sämre än alla andra bilar i testet. Med en ingångshastighet på 60 km/tim – en hastighet som lämnat testkonkurrenterna oberörda – klarar visserligen Yaris att undvika den fiktiva älgen, barnet eller cyklisten, men när bilen sedan ska tillbaka ”på rätt sida vägen” uppstår problem.

Redan då finns en tendens till att bakvagnen vill bryta ut i sladd. Det är ett farligt beteende som en ovan förare kan få svårt att hantera.

Tafatt antisladdsystem

När hastigheten höjs förstärks beteendet. Strax över 70 km/tim krävs fullt motstyr för att kontrollera sladden. I en verklig trafiksituation riskerar bilen att antingen köra av vägen eller gå med sidan in mot mötande trafik.

För att ge föraren mer kontroll över situationen behöver antisladdsystemet ta ned hastigheten och begränsa sladden. Ingreppet från ESP-systemet beskrivs i testet som ”tafatt” och testförarna är överens om att en familjebil inte får bete sig på det här sättet.

”Yaris kraftigt överstyrda beteende är inte acceptabelt i en modern personbil med antisladdsystem. Än så länge går det bara att spekulera i hur Yaris hade hanterat undanmanövern på vinterväg. Det vi kan konstatera är att sämre grepp minskar förarens marginaler att kontrollera och häva en sladd”, blir domen i testet.

Testförarna skriver också:

”Än så länge går det bara att spekulera i hur Yaris hade hanterat undanmanövern på vinterväg. Det vi kan konstatera är att sämre grepp minskar förarens marginaler att kontrollera och häva en sladd.”

”Tar resultatet på största allvar”

Toyota i Sverige har fått ta del av information om hur testet gjordes och vilka förutsättningar bilen hade. Så här svarar Erik Gustafsson, pr-chef på svenska Toyota, i ett mejlsvar till Vi Bilägare:

”Säkerheten är alltid högsta prioritet inom Toyota och vi vill försäkra våra kunder om att Yaris har utvecklats för att möta de allra högsta säkerhetsstandarderna och att modellen uppfyller samtliga lagstadgade tester. Därför tar vi Vi Bilägares testresultat på största allvar och vill nu arbeta nära tillsammans med Vi Bilägare för att inhämta mer information om testet som sådant så att vi bättre kan förstå resultatet.”

Läs också: Långresa i bullrig Toyota: ”Jag får skrika till barnen”

Kommentarer

#1
2020-11-18 08:42

Toyota har ju en historik av dåligt uppträdande i undanmanöverprov. RAV4 har misslyckats flera gånger, även Hi Lux. Men detta är väl första gången de misslyckas med en småbil. Man kan tänka sig att det är lättare att misslyckas med en bil som har hög tyngdpunkt. Yaris är ju lågbyggd och borde ha goda förutsättningar för att klara ett undanmanöverprov, även utan antisladdsystem. Här räcker uppenbart chassiet inte till och är antisladdsystemet felkalibrerat så blir det tydligen som det blivit i det här testet.

#2
2020-11-18 08:44

Kör Toyota bilarna innan de börjar producera dem eller gör de enbart datasimulerad körning?

#3
2020-11-18 10:38

Med tanka på hur framgångsrika dom varit i "rallyskogen" med just Yaris så är det ju lite förvånande att de missat denna enkla test under utvecklingen av standardbilen.

#4
2020-11-18 10:49

Vad är det som händer, fler och fler nya modeller har problem med att ha säkra vägegenskaper? Har kvalitetsavdelningen lagt ner verksamheten på att testa sakerna innan produkterna når konsumenterna?

#5
2020-11-18 10:58

Placeringen av hybridbatteriet är kanske fel ur balanssynpunkt.

#6
2020-11-18 10:59

Pi, det är väl helt enkelt olika team... Rallyversionen byggs ju om av rallyteamet så det är inte samma grejer.

#7
2020-11-18 11:37

Toyota - igen. Senast var det RAV4 som underpresterade. Märkligt att de inte lyckas göra vägsäkra bilar.

#8
2020-11-18 11:50

Toyota = Pinsamt skit. Vad är deras kvalificering av köregenskaper egentligen?
Två pensionärer som kör 100meter rakt fram och sen tillbaka?

På riktigt? Hur svårt kan det vara att få rätt på ett undanmanöverprov?
Knappast så att "älgtestet" är något speciellt egentligen.
Spelar ju ingen roll vad det är.
Gång, på gång, på gång. Så sjukt pinsamt.

#9
2020-11-18 11:57

Men hur ofta kör man som en idiot och skall väja för en älg med en bil lastad till bristningsgränsen?
Konstigt att VW säljer så många bilar då dom allting har underpresterar i detta test.
Eller är det extra dåligt då det är Toyota?

#10
2020-11-18 13:05

Guran, måste man köra som en idoit för att krocka med en älg? Jag körde 70 km/h en kväll, en hjort sprang rakt in i höger framskärm "bang!", en stor bula uppstod i framskärmen. Jag hann inte ens uppfatta djuret, hörde smällen! Jag stannade och vet inte vart djuret försvann, antagligen hade den huvudvärk minst 1 dag pga den smällen. Det finns inga ursäkter att släppa ut modeller med dåliga vägegenskaper, man kan inte åberopa omständigheter såsom att man inte kör så snabbt mm. Bilen måste vara säker att köra!

#11
2020-11-18 13:39

Det handlar inte om att köra som en idiot, det handlar om att väja, det är ju bara 70 km/h på provet.
Att en bil överstyr vid en undanmanöver kan göra skillnaden mellan att överleva eller omkomma.
Det är alltid bäst att ta en smäll framifrån, helst ska man klara av att väja, men det går ju inte med en bil som är kastvillig.
De flesta andra bilar klarar detta utan problem.

#12
2020-11-18 14:25

Jag är lite förbluffad över att dessa mindre bilar inte klarar av detta provet!? En SUV kan jag förstå om den med sin högre tyngdpunkt får stora problem eller en ladd-hybrid där de bara kastat in batteriet i skuffen och sedan inte gjord andra ändringar för att kompensera för ändrad viktfördelning. Oavsett modell, så är vikten av betydelse eftersom ett tyngre fordon vill fortsätta i samma riktning pga rörelse energin. Därför brukar jag alltid tjata om vikten på fordon, för det är tyvärr mest nackdelar när ett fordon blir tyngre för i kölvattnet har du ett fordon som är svårare att kontrollera och hantera eller ändra riktning på.

#13
2020-11-18 15:25

Uppmärksamhet, bra strålkastare, bra bromsar och rätt hastighet i förhållande till klockslag, sikt och miljön vid sidan av vägen, gör att man knappast behöver väja för djur, om det inte handlar om vildsvin som jag inte har någon erfarenhet av alls hur de reagerar.

Hinder på vägen i form av tappade eller med avsikt utplacerade föremål eller andra "trafikanter" och människor är det betydligt mer troligt att man kan behöva väja för eftersom sådana saker är mycket svårare att förutse.

Har inte läst detta än men i Teknikens värld briljerade ju Corsa så visst kan en småbil vara mycket bra.
Yaris presterar dåligt i Teknikens värld också, ska man tolka bilden så att Yaris är testvinnare?
OM så är det ju lite märkligt att hänga ut den för farliga vägegenskaper, det kan man ju inte ha som testvinnare.

#14
2020-11-18 15:17

Mycket märkligt att man bedömer efter vad man "anser" kan hända, bilen klarar ju provet utan att få den sladd de pratar om eller dra ner några konor, finns redan test där de kör i 74 km/t utan problem, kanske är det så att de inte inser hur direktstyrt det blir med lågprofil, syns stor skillnad mot Hondans däck som nära på krängs av i filmen

Här kör man 74 km/t utan större problem så det är kanske förarrelaterat

https://youtu.be/OhCsTZDgnXk

#15
2020-11-18 15:29

Nu är väl det inga ovanligt låga däck på Yaris, och förarna är erfarna, så att Toyota underpresterar kan inte skyllas på det.
Även i andra test går det brett med Yaris, vill överstyra, gör om - gör rätt:
https://www.youtube.com/watch?v=r9NB4ojJtN4&t=58s
Andra mindre bilar klarar det, varför inte Toyota?

#16
2020-11-18 15:42

Nja, inte många småbilar kör 45 profil på en standardbil, Hondan kör 55 profil

Jag som gammal rallyförare älskar överstyrt, en måttlig sladd kan man alltid parera, understyrt är värre och du kan inget göra när det väl släpper, det märkliga är ändå att när Rav4 inte sas klara älgprovet så gjordes testet om av Toyota utan problem, men man valde att kalibrera om bilen ändå så att alla skulle vara nöjda, samma sak med den gamla Hiluxen, så nu är det tredje gången man säger att bilar från Toyota uppträder undermåligt i egna tester, så man kan ju inte låta bli att undra?

Ja, ja, vi får se hur det slutar

#17
2020-11-18 16:13

"testförarna är överens om att en familjebil inte får bete sig på det här sättet."
Yaris är väl så långt ifrån en familjebil den kan bli...

#18
2020-11-18 16:19

Av vissa kommentarer här kan man få känslan av att det är de andra bilarna i testet det är fel på.
Inte den "felfria" Toyotan.
För en sladd är ju alltid bättre......tja, en krock med bredsidan mot en mötande bil kanske är att föredra...

#19
2020-11-18 16:25

Nu är väl 99,99% av förarna i trafiken vanliga bilister som inte har erfarenhet av rally eller racing.
Därför ska ju en bil uppträda odramatiskt och tryggt, och som sagt: inte vända sidan till.
Nu var ju inte Teknikens värld ensamma om att underkänna RAV4, även om somliga försökt förklara bort det med fel handhavande.
RAV4 klarade inte mer än 71 km/h:
https://www.youtube.com/watch?v=j3qrCNR4U9A

#20
2020-11-18 16:35

Niclas - Yaris vann definitivt inte ViBs test. F ö måste jag säga att har du aldrig kört på en mörk väg under regn och med ständigt mötande trafik - under de betingelserna är det definitivt inte lätt att se vilt som kommer hastigt. Och bra ljus är förvisso ett stort plus men det räcker inte under de beskrivna omständigheterna.

#21
2020-11-18 17:11

Hultarn, så är det så klart, självklart ska en bil uppträda så bra och odramatiskt som möjligt, men tror inta att Agda 88 väljer lågprofilsdäck eller ens klara av en sån här undanmanöver så tyvärr hänger nog mycket på föraren.

För det blir ju lite konstigt när vissa testare inte upplever problem och andra verkar vettskrämda? Vet att Toyota själva körde om testet utan samma upplevelse men valde att programera om, så frågan kvarstår då, varför kan vissa förare köra väjningstest och inte andra?

#22
2020-11-18 17:06

Hoppas att Toyota gör något åt det misslyckade älgtestet.

#23
2020-11-18 17:09

Simon: Att relativisera bort misslyckandet är inte särskilt övertygande. Toyota behöver uppenbarligen kalibrera om sitt antisladdsystem bara (mest avgörande i älgtestet). Det gjorde man ju på RAV4 så det borde ju även vara möjligt på en Yaris.

MVH AL

#24
2020-11-18 17:12

A.L absolut och förmodligen kommer de att göra så, men fortfarande är det märkligt att samma test får så olika resultat

#25
2020-11-18 17:14

När Toyota inte är bäst är det som om Toyota i alla fall är så bra som en bil behöver vara.

#26
2020-11-18 17:18

Lars_A: Precis, och om den visar sig inte vara riktigt så bra ändå så är det fel på testförarna...

#27
2020-11-18 17:21

Fast vad man kanske kan se av testet så verkar Yarisen ha en väldigt bra styrrespons. För bra kanske.
Liiite mer glid på framhjulen så skulle det nog funka bättre

#28
2020-11-18 17:23

Simon: Ja repeterbarheten är nog inte på topp i test som det här. Det finns ju så många olika saker som kan variera (allt från däcksval, lastning av fordonet, passagerare, asfaltstyp och dess jämnhet, hur koner är placerade, luftfuktighet, förare osv).

Men att RAV4 fick ett mindre bra resultat i allehanda oberoende tester (Toyotas eget utvecklingsfolk räknas inte dit) är inte särskilt positivt. Men det är ju i dagens bilar ganska lätt och förhållandevis enkelt att åtgärda.

Men en sak som jag skulle tycka vore roligt är om man kör undamnaöverprov på is, låt säga med odubbade vinterhjul. Då kommer ju inte antisladden lyckas bygga upp lika mycket motverkande moment (funktionen är friktionsberoende). Då skulle vi nog få se större skillnader mellan olika bilar.

MVH AL

#29
2020-11-18 17:24

"Fast vad man kanske kan se av testet så verkar Yarisen ha en väldigt bra styrrespons. För bra kanske.
Liiite mer glid på framhjulen så skulle det nog funka bättre" (#27)

=Lite mer och kraftigare broms på framhjulen så är saken klar.

MVH AL

#30
2020-11-18 18:26

"Pi
Niclas - Yaris vann definitivt inte ViBs test. F ö måste jag säga att har du aldrig kört på en mörk väg under regn och med ständigt mötande trafik - under de betingelserna är det definitivt inte lätt att se vilt som kommer hastigt. Och bra ljus är förvisso ett stort plus men det räcker inte under de beskrivna omständigheterna."

Jaha, Honda sannolikt då.
Förövrigt har jag tvingats köra bil under just sådana omständigheter allt för många gånger eftersom jag hela livet bott i en geografi med mycket skog, berg och kuperat landskap, där man inte kan slappna av en enda sekund.
Men jag har mina egna metoder för att komma runt de problemen.
Numer skulle jag ju ha valt matrixstrålkastare, eftersom de lyser extra mycket ut åt sidan bredvid vägen.

Det är knappast realistiskt att 100 % av alla viltolyckor händer precis när du får möte under uteslutande sådana omständigheter och inte efteråt eller långt före, tvärt om är det ouppmärksamhet och fel hastighet som är den huvudsakliga orsaken i de flesta fall.
Förta gången jag förhindrade en älgkrock var jag 6 år och det var mörkt och regnade.

När jag höll på med körkortet och körde bilskolans bil i tät dimma över ett berg med tät skog en gång, skuttade tre rådjur över vägen 30 meter framför bilen, läraren som satt bredvid sa att han inte sett någonting, om vi krockat och han kört skulle han säkert hävdat att de bara dök upp från ingenstans, men så var det inte alls, jag han bromsa eftersom jag var beredd på att de skulle komma (det måste man alltid vara) och höll rätt hastighet i förhållande till situationen.

#31
2020-11-18 19:11

Hade Toyotan uppträtt som Hondan hade rubriken istället varit "Tråkigt understyrt beteende och seg styrrespons"
Nu när man prioriterat körglädjen högre i nya Yaris efter år av kritik för tråkigt uppträdande i gamla Yaris så klagar man nu på ett mer överstyrt kalibrerat chassi där en bakvangssladd kunde resulterat i ett farligt moment om antisladdsystemet inte hade funnits vilket då kanske hade kunnat resulterat i nerkörda koner.
Visst kan man kalibrera antisladdsystemet att ingripa redan vid första tendens till sladd för maximal säkert med ett tråkigare beteende för de som prioriterar körglädje.

#32
2020-11-18 19:07

Hade Toyotan uppträtt som Hondan så hade inte Toyota behövt göra en utredning......

#33
2020-11-18 19:13

Nä då hade man mer liknat gamla Yaris och fortsatt fått tråkstämpeln.

#34
2020-11-18 19:22

Peter E, har du något positivt att komma med eller är du för upptagen av skadeglädje så att du inte kan ta ett vettigt resonemang?

#35
2020-11-18 20:10

Konstigt, jag skriver att Yarisen verkar ha en väldigt bra styrrespons. Men det är tydligen skadeglatt.
Att Toyota själva säger att de ska göra en utredning. Är skadeglatt.

Att mästerrallyföraren Simon inte kan ta ett resonemang är ju uppenbart eftersom han skyller allt på dåliga förare.
Det gör ju inte ens Toyota.

#36
2020-11-18 20:28

Niclas - tror fortfarande inte att du kör under de situationer jag beskrev regelbundet och med ständig mötande trafik på 90-vägar. Där är det bara låg hastighet som skulle vara lösningen men hur många vill åka ens i 80 när skyltarna visar 90... Inte många kan jag säga baserat på de gånger jag försökt...
Nåja - nu gällde tråden nya Yaris vilken jag f ö tycker är en trevlig småbil i denna nya uppenbarelse. En väldig uppryckning från den förra generationen.

#37
2020-11-18 23:28

Som ägare till både Yaris-18 och RAV4-19 har jag inte haft möjlighet att kolla om älgtestet gav bilarna ett dåligt uppträdande så jag vet inte om testerna stämmer men förmodligen är så fallet. Det jag vet är att jag snabbt kallades till verkstaden för omkalibrering av ABS och antisladdsystemet och det är jag nöjd med. Toyota visade att man tog problemet på allvar och åtgärdade det på ett bra sätt. Om alla tillverkare gjorde på samma sätt oavsett problem så tycker att man kan känna sig tillfreds!

#38
2020-11-18 23:37

(Man tror vad man vill, men jag har som princip att inte bry mig om att andra kör som idioter, ex. en extremt... halkig vinterdag, på en liten väg, körde jag som vanligt med lämplig hastighet, tre bilar körde om på kort tid, en kilometer senare körde jag förbi dem, samtliga låg snyggt uppradade i diket med några hundra meters mellanrum.)

#39
2020-11-19 01:07

Peter E? Några av dina kommentarer

"Av vissa kommentarer här kan man få känslan av att det är de andra bilarna i testet det är fel på.
Inte den "felfria" Toyotan"

"och om den visar sig inte vara riktigt så bra ändå så är det fel på testförarna"

"Hade Toyotan uppträtt som Hondan så hade inte Toyota behövt göra en utredning"

Det lyser verkligen inte med ett intresse av att fundera på varför testerna skiljer sig åt, du har redan bestämt dig, vad är positivt med ovan nämnda citat?

Personligen tycker jag det är märkligt att en bil som inte ens river en kona sågas totalt för att det skulle kunna ha blivit en sladd?

#40
2020-11-19 05:39

Personligen tycker jag det är märkligt attt Toyota startar en utredning fast världens bästa rallyförare tycker att det inte behövs.

#41
2020-11-19 08:20

Intressant att se hur somliga försvarar att en tillverkares bilar beter sig undermåligt, inte bara en gång, utan i flera tester.
Jag tror knappast att tillverkaren kaliberar om för att göra journalister ska bli glada, utan för att säkerheten kräver det.

#42
2020-11-19 08:38

Var är Toyota no. 1 advokat Shogun när han som bäst behövs? :) Det är väl sbs..

#43
2020-11-19 10:49

Peter E, du menar Ott Tänak? Har han uttalat sig eller är du bara barnslig?

Om det är en pik till mig så får du nog läsa på igen vad jag har skrivit :)

#44
2020-11-19 10:50

"Var är Toyota no. 1 advokat Shogun när han som bäst behövs? :) Det är väl sbs.."

Avstängd från forumet....

MVH AL

#45
2020-11-20 20:43

Det jag undrar över är varför man inte gör om undanmanövern med flera bilar av Yaris med olika däcksval dimension för att se om resultatet ändras. Så det inte var fel på just det specifika exemplaret tidningen testade med just den däck dimensionen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.