Bild
Nästa artikel
Långtest

Långresa i bullrig Toyota: ”Jag får skrika till barnen”

Publicerad 29 oktober 2020 (uppdaterad 29 oktober 2020)
Vi Bilägares testförare är redo för att byta bil – förhoppningsvis till en med lägre ljudnivå.

Jag har trivts med Vi Bilägares långtest-Toyota Corolla i min ägo: Snål vid pumpen och generös med utrymmen. Men efter den senaste helgresan ner till Gränna tycker jag att det räcker.

En bullrig E4 får mig att längta efter tystnad och långfärdskomfort utan att behöva skrika till barnen i baksätet, eftersom det är enda ljudnivån som fungerar att kommunicera med. 

Även om Corolla uppmanar till lugn körning är det inte en egenskap jag vill uppleva i bromsresponsen, som på ett sävligt sätt saktar ner ekipaget. Ett resultat från sommartestet sitter fast i mitt huvud och upprepas gång på gång: ”42 meter bromssträcka, 42 meter bromssträcka”.

Läs också: Audi A6 i långtest: Enda felfria bilen har börjat strula

Jag har aldrig fått in rätta knixen att öppna den elmanövrerade bakluckan med en fotviftning. Enda gången det lyckades var oavsiktligt när jag sneddade runt bilen och omedvetet svepte tåpartiet under högersidan. Lastbaljan under bagageutrymmets golv duger bra till skor, kickbikes och andra skrymmande lösa föremål. Det vändbara lastgolvets filtbeklädda sida har blivit ordentligt uppruggad av allt i- och urlastande under året.

Nu känner jag mig redo för nya äventyr. Renault Clio står och väntar runt hörnet.

Den här bilen ingår i Vi Bilägares långteststall. Du kan läsa mer om hur långtestet fungerar och följa alla uppdateringar här.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-29 19:25
Khaled F

Däck gör en stor skillnad, nu när jag bytte till vinterdäck är det som att köra en helt annan bil . Ska byta märke på sommardäcken när det blir dags att skifta igen. Har kört min Corolla i över 4400 mil sedan juni -19 och är väldigt nöjd. Just nu ligger min förbrukning sedan start på 4.6 L/100 km.

#2 • 2020-10-29 20:01
saabnisse

Bränsleförbrukning kommer i andra hand för mig.
Jag betalar gärna för några dl mer per mil bara det inte väsnas.
Jag har åkt alldeles för många mil i såna bilar!

#3 • 2020-10-29 20:48
L. Mäkinen

Toyota har aldrig haft bra ljudkomfort. De är inte tänkta att åka på motorväg med.

#4 • 2020-10-29 21:04
Raphael

Michelin är lättrullande däck med kort bromssträcka. Nej jag tror det är fel att skylla på däcken. Lättrullande däck kan ha sämre egenskaper i väta men på torrt väglag är de utmärkta. Flertalet premiummärken har dock lättrullande däck som klarar högsta klass på bromsegenskaper i väta.

#5 • 2020-10-29 21:05
Raphael

Jag har Continental EcoContact 6, det är ett A A däck.

#6 • 2020-10-30 09:16
Pi

Fast Lexus har inget alternativ till Corolla kombi så nåt alternativ om man vill ha den storleken på bil finns inte hos det märket. Dock hos många andra märken och med obetydligt högre bränsleförbrukning - även om man väljer en bil utan elektrisk hjälp.

#7 • 2020-10-30 09:59
Hybridnörd

Khaled, är dina 4,6 L/100 km enligt färddatorn eller uträknat efter tankning?
På min CH-R visar färddatorn typiskt ca 8% för lite, så den måste visa 4,6 för att jag ska komma ner på 5,0 uträknat.
Det är med 215/60R17-däck, men även Corollan krängs ju helst med 225/45R17 (Style), så inte konstigt att det bullrar.
Synd att Corollan knappt går att köpa med "the sweet spot" 195/65R15 (bara som Life som tyvärr saknar backkamera).

#8 • 2020-10-30 10:10
mso 1000

Provkört tre gånger och konstaterar varje gång att det bullrar vägljud.
Synd på en trevlig bil.
Men han som kör corolla på 0,45 han får nog köra på anpassad körning eller Eco.

#9 • 2020-10-30 10:20
bgl

Skulle det INTE vara däckens fel att bromssträckan blir så lång måste det utredas!

#a • 2020-10-30 15:01
Khaled F

@Hybridnörd - det är uträknat efter tankning. Min Corolla har utrustningspaketet Style och den har som du skriver 225/45R17 sommardäck utav märket Falken (inget toppendäck). Mina vinterdäck är 16 tums Pirelli Ice Zero FR, betydligt tystare.

@Mso 1000 - jag kör enbart i Normal läge och ibland i sport, testat Eco två gånger och det är inget för mig. Skulle uppskatta att jag kört 60% av mina 4400 mil hittills i stad och resten delat på landsväg och motorväg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.