Bild
Nästa artikel
Långresa i bullrig Toyota: ”Jag får skrika till barnen”

Långresa i bullrig Toyota: ”Jag får skrika till barnen”

Långtest

Vi Bilägares testförare är redo för att byta bil – förhoppningsvis till en med lägre ljudnivå.

Jag har trivts med Vi Bilägares långtest-Toyota Corolla i min ägo: Snål vid pumpen och generös med utrymmen. Men efter den senaste helgresan ner till Gränna tycker jag att det räcker.

En bullrig E4 får mig att längta efter tystnad och långfärdskomfort utan att behöva skrika till barnen i baksätet, eftersom det är enda ljudnivån som fungerar att kommunicera med. 

Även om Corolla uppmanar till lugn körning är det inte en egenskap jag vill uppleva i bromsresponsen, som på ett sävligt sätt saktar ner ekipaget. Ett resultat från sommartestet sitter fast i mitt huvud och upprepas gång på gång: ”42 meter bromssträcka, 42 meter bromssträcka”.

Läs också: Audi A6 i långtest: Enda felfria bilen har börjat strula

Jag har aldrig fått in rätta knixen att öppna den elmanövrerade bakluckan med en fotviftning. Enda gången det lyckades var oavsiktligt när jag sneddade runt bilen och omedvetet svepte tåpartiet under högersidan. Lastbaljan under bagageutrymmets golv duger bra till skor, kickbikes och andra skrymmande lösa föremål. Det vändbara lastgolvets filtbeklädda sida har blivit ordentligt uppruggad av allt i- och urlastande under året.

Nu känner jag mig redo för nya äventyr. Renault Clio står och väntar runt hörnet.

Den här bilen ingår i Vi Bilägares långteststall. Du kan läsa mer om hur långtestet fungerar och följa alla uppdateringar här.

Kommentarer

#1
Khaled Farhad
2020-10-29 19:25

Däck gör en stor skillnad, nu när jag bytte till vinterdäck är det som att köra en helt annan bil . Ska byta märke på sommardäcken när det blir dags att skifta igen. Har kört min Corolla i över 4400 mil sedan juni -19 och är väldigt nöjd. Just nu ligger min förbrukning sedan start på 4.6 L/100 km.

#2
saabnisse
2020-10-29 20:01

Bränsleförbrukning kommer i andra hand för mig.
Jag betalar gärna för några dl mer per mil bara det inte väsnas.
Jag har åkt alldeles för många mil i såna bilar!

#3
Ulf Johansson
2020-10-29 20:03

Däcken är nog anledningen till stoppsträckan på 42 meter i detta fall med. Varför inga upplysningar om det? Men största sannolikhet har ju Toyota valt att montera lättrullande däck som med nästan 100 % sannolikhet därmed bromsar sämre. Vore ju smart att berätta om detta istället för att fåna sig över 42 m. Max broms är ju endast om något oförutsett inträffar. Montera en omgång Michelim PS 4 så är väl stoppsträckan 37 m för denna bil. Hur många kör inte med odubbade vinterdäck eller billigaste Kinadäck om några år? Stoppsträcka 55 m..................................

#4
L. Mäkinen
2020-10-29 20:48

Toyota har aldrig haft bra ljudkomfort. De är inte tänkta att åka på motorväg med.

#5
Raphael
2020-10-29 21:04

Michelin är lättrullande däck med kort bromssträcka. Nej jag tror det är fel att skylla på däcken. Lättrullande däck kan ha sämre egenskaper i väta men på torrt väglag är de utmärkta. Flertalet premiummärken har dock lättrullande däck som klarar högsta klass på bromsegenskaper i väta.

#6
Raphael
2020-10-29 21:05

Jag har Continental EcoContact 6, det är ett A A däck.

#8
Pi
2020-10-30 09:16

Fast Lexus har inget alternativ till Corolla kombi så nåt alternativ om man vill ha den storleken på bil finns inte hos det märket. Dock hos många andra märken och med obetydligt högre bränsleförbrukning - även om man väljer en bil utan elektrisk hjälp.

#9
Hybridnörd
2020-10-30 09:59

Khaled, är dina 4,6 L/100 km enligt färddatorn eller uträknat efter tankning?
På min CH-R visar färddatorn typiskt ca 8% för lite, så den måste visa 4,6 för att jag ska komma ner på 5,0 uträknat.
Det är med 215/60R17-däck, men även Corollan krängs ju helst med 225/45R17 (Style), så inte konstigt att det bullrar.
Synd att Corollan knappt går att köpa med "the sweet spot" 195/65R15 (bara som Life som tyvärr saknar backkamera).

#10
mso 1000
2020-10-30 10:10

Provkört tre gånger och konstaterar varje gång att det bullrar vägljud.
Synd på en trevlig bil.
Men han som kör corolla på 0,45 han får nog köra på anpassad körning eller Eco.

#11
bgl
2020-10-30 10:20

Skulle det INTE vara däckens fel att bromssträckan blir så lång måste det utredas!

#12
Khaled Farhad
2020-10-30 15:01

@Hybridnörd - det är uträknat efter tankning. Min Corolla har utrustningspaketet Style och den har som du skriver 225/45R17 sommardäck utav märket Falken (inget toppendäck). Mina vinterdäck är 16 tums Pirelli Ice Zero FR, betydligt tystare.

@Mso 1000 - jag kör enbart i Normal läge och ibland i sport, testat Eco två gånger och det är inget för mig. Skulle uppskatta att jag kört 60% av mina 4400 mil hittills i stad och resten delat på landsväg och motorväg.

#13
Carl Trefalt
2020-10-30 16:50

Dålig isolering?

#14
Henrik-Andersson
2020-10-31 16:51

Skulle vara kul om ViB kunde låna ett par fälgar i mindre dimension än de som nu sitter på bilen och göra ett decibeltest. Fler än mig har konstaterat att feta fälgar med lågprofilsdäck är snygga men att det kommer till en kostnad. När man söker på bilen regnummer på däckonline får man fram att det sitter 225/45R17 original och att 205/55R16 är möjliga på den bilen.

Kanske är vinterdäcken i 16" ?

Det där med att hon måste "skrika till barnen" för att de ska höra har inget med bilen att göra. Det är för att det är ungar.

#15
PREVIA
2020-10-31 17:24

Redan Prius modell 3 med lågprofildäck fick sådan ljudnivå att jag aldrig skulle tänka mig att köpa en, när jag sedan satte mig i min Prius 1 med vanlig profilhöjd på däcken så var det betydligt behagligare ljudnivå. Nyligen provade jag VW id3 med lågprofildäck vilket gav en mycket hög ljudnivå på E4 i motorvägsfart och någon bil med mer normala hjul kunde VW inte uppbringa tyvärr vilket dem säkert sumpade kunder på. Fler journalister påstår att nya VW skulle ha låg ljudnivå vilket måste bero på att man är lomhörd eller har man inte provat någon tystare bil tidigare.

#16
saabnisse
2020-10-31 18:24

Ibland går det inte att montera mindre fälgar med fetare däck just för att bromsarna inte får plats, men så är det nog inte här eftersom bromsarna verkar underdimensionerade.
Men nästa hinder kan vara att bilen är typad med en viss dimension som krävs för att uppfylla miljökraven och då går det inte att lagligt byta till en mer komfortabel dimension.
Jag tror det är så enkelt att den här bilen är olämplig i vår miljö med vår unika skrynkliga vägbeläggning.

#17
Henrik M
2020-11-01 16:28

Henrik Andersson: Det där är ju riktigt dumt skrivet din sista mening. Har man vettiga barn så behöver man inte skrika till dem i en normal bil, sen kanske du brustit i uppfostran och därav fått skrika till dina så du tror alla har det så...
Men att utan att veta hur Marias barn är avskriva behovet av skrikande till att det beror på att det är barn, det är ju bara larvigt.

#18
Henrik-Andersson
2020-11-01 20:09

@Henrik M
Alla ViB-läsare fattar när något skrivs med glimten i ögat, utom du !

#19
danne1981
2020-11-02 13:44

Bridgestone låter alltid mycket. Satt original på min förra Avensis och det gjorde stor skillnad när jag bytte till Pirelli vad gäller ljudet i kupén. Samma sak på min nuvarande Rav4, Brigestone på den också som låter en hel del. Dock mycket mönster kvar så får sitta kvar ett tag till. Hade även högljudda Bridgestone på en ny Seat för några år sedan. Bra däck i övrigt men som sagt låter för mycket. Hankook sommardäck är bland de tystare jag testat.

#20
Peter Karlsson 2
2020-11-20 20:59

Varför vände ni inte på lastgolvet och vände upp sidan som tål i och urlastande bättre än den med filtbeklädda ytan när ni lastar i och ur frekvent? Det kan väl inte bilen lastas för att ni gjort misstaget att vända fel yta uppåt så den blir sliten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.