Bild
Nästa artikel
Audi A6 i långtest: Enda felfria bilen har börjat strula

Audi A6 i långtest: Enda felfria bilen har börjat strula

Långtest

Men vi kom i alla fall undan en verkstadsnota på över 6 600 kronor.

Audi A6 var den enda av fjolårets långtestbilar som rullade felfritt under tiden i Vi Bilägares tjänst. En liten motorhicka efter en hel dag i stekande medelhavssol var enda noteringen, då blev bilen tillfälligtvis kraftlös och slö – något som botades med en omstart.

Men precis inför försäljningen, som skulle äga rum under våren, slutade p-sensorerna bak att fungera. Först kom ett enstaka felmeddelande som senare försvann, men inom kort slutade sensorerna att fungera helt och hållet.

Vår lokala Audiverkstad lät meddela att de tar 2 500 kr för felsökning, en kostnad som vi skulle debiteras om felet berodde på yttre påverkan.

Lyckligtvis (?) blev reparationen ett kostnadsfritt garantiärende då problemet lokaliserades till ett kabelfel på de mittersta sensorerna bak. Enligt kundmottagaren ett känt fel hos modellen och vår bil var inte den första att drabbas. 

Utan nybilsgaranti hade åtgärden kostat 4 113 kronor plus 2 500 för felsökning – totalt 6 613 riksdaler.

I samband med verkstadsbesöket uppdaterades även MMI-systemet, en åtgärd som ska råda bot på att menyskärmen slocknar och att mediaenheten tappar bort förarprofilernas inställningar.

Audi A6 ingår i Vi Bilägares långteststall. Du kan läsa alla uppdateringar här och läsa mer om årets testbilar här.

Taggar: Långtest, Audi A6
Audi A6 Avant i långtest

Modell: 40 TDI Quattro S-tronic
Årsmodell: 2019
Inköpspris: 479 200 kr
Aktuell körsträcka: 5 146 mil
Förbrukning (dek.): 6,2 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,9 l/100 km

Kommentarer

#1
2020-05-25 10:40

Snart blir det betydligt dyrare fel.

#2
2020-05-25 10:48

Är det inte VAG bilar som brukar vinna era tester? Vad är det ni missar i era tester som ägare märker när de sätter betyg i Autoindex er egen undersökning? Ni borde nog ta mer hänsyn till resultaten i Autoindex när ni sätter betyg på vinnare i tester, då kommer det fram hur verkligen bilarna är när de används av ägarna/kunder.

#3
2020-05-25 16:40

"Audi A6 var den enda av fjolårets långtestbilar som rullade felfritt under tiden i Vi Bilägares tjänst. "

Tja, går man efter detta så var ju de andra ännu sämre då.

#4
2020-05-25 17:19

Över 6000 kr för att rätta till lite kablar?... det blir nog aldrig en Audi för mig... skulle inte passa mig heller "fyra nollor i grillen och den femte bakom ratten"...

#5
2020-05-25 17:22

Har du kollat vad det skulle kosta på din Skoda? Det är samma verkstäder med samma lön till personalen.

#6
2020-05-25 20:12

är det lika dyrt oavsett audi modell?

#7
2020-05-25 21:13

Peter E, en Skoda går inte sönder! Mina bakre givare är fortfarande felfria efter 6 år och 12000 mil. Bilen har till och med blivit lite krockad i bakre kofångaren.. de är en buckla.. men givarna funkar fortfarande.

#8
2020-05-26 11:49

9000kr för samma fel på en Pegga 3008.
Kabelbyte!

#9
2020-05-26 21:42

Börjat strula? En kabel som byttes på garanti.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.