Nästa artikel
Toyota Yaris får toppbetyg i krocktest – nya ”specialkudden” hyllas
Nyheter

Toyota Yaris får toppbetyg i krocktest – nya ”specialkudden” hyllas

Publicerad 16 september 2020
Toyota har en smart lösning för att passagerarna inte ska ”krocka” med varandra vid en olycka.

Euro NCAP har gjort om och skärpt krocktesterna, och i den första omgången får småbilen Toyota Yaris toppbetyget fem stjärnor.

Småbilar levererar inte alltid hög krocksäkerhet men Yaris klarar sig alltså bra både när det gäller skydd för förare och passagerare.

Extra pluspoäng blir det för två mittmonterade krockkuddar som är centralt placerade i kupén. När de blåser upp vid en olycka hindrar de passagerarna från att glida över till andra sidan och slå i varandra, vilket kan öka skaderisken.

”Bilen visar också de snabba framstegen när det gäller teknik för att undvika olyckor. Senaste generationen Toyota Safety Sense kan stoppa bilen från att svänga för att undvika en krock med mötande trafik”, skriver Euro NCAP i betyget.

I den här omgången testades också Audi e-tron Sportback – coupéversionen av Audis eldrivna suv – och hybridvarianten av Renault Clio. Båda fick fem stjärnor i betyg.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-16 12:05
Styggavargen

Hmm.. jag är skeptisk, i vissa fall kanske det ändå är bättre att svänga för att minska skaderisken...det beror helt och hållet på situationen som uppstår. Våran "reptilhjärna" gör mycket automatiskt och helt utan att vi tänker.. det blir svårt att få datorer och sensorer att till 100% lösa problem tornar upp framför oss. Ett klassiskt scenario, olyckan går inte att undvika ...kör vi på människor och cyklister på gångvägen eller krockar vi med mötande bil?

#2 • Uppdaterat: 2020-09-16 13:05
N-iklas

"kan stoppa bilen från att svänga för att undvika en krock med mötande trafik”
En något bättre formulering vore;
"Kan förhindra att bilen till följd av förarfel svänger över och in i mötande trafiks körfält."

Om den funktionen endast hindrar det om en mötande bil är nära och tar hänsyn till hastigheten på den egna bilen och den mötande, så bör det väl fungera, men är funktionen dummare och inte tar hänsyn till dessa detaljer så, kan det ju ställa till problem.

Opel hade en lösning på hur man förhindrar passagerare att slå ihop i en sidokrock 1974.
https://en.wheelsage.org/opel/osv_40_prototype/pictures/pdyc81

#3 • Uppdaterat: 2020-09-16 15:59
Peter E

Problemet 1974 var nog knappast att hindra passagerarna att slå ihop vid en sidokrock.
Problemet då var att de knappast överlevde själva sidokrocken.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-16 17:09
Carl Trefalt

Toyota har smarta lösningar.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-16 23:59
N-iklas

I den aktuella bilen från 1974 består innanmätet i dörrarna av två stora block polyuretanskum för stötdämpning, liksom inuti skärmar och trösklar, den inre dörrpanelen består av ytterligare 5 cm tjock stötdämpande panel, A och B-stolpar liksom dörrar har en extra förstärkning i axelhöjd som ingår i en förstärkning som löper front till akter och B-stolpen har en extra utsvängd förstärkning som går in i framdörren och hindrar dörren från att tryckas in i kupén. - https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Opel-OSV-40-169Gallery-cdb2099f-976333.jpg
Det lär ge en viss möjlighet att prestera bättre än någon annan bil från 1974, vikten är trots detta prick 1000 kg.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-17 05:38
Peter E

Hur många exemplar byggdes?
Ett?

#7 • Uppdaterat: 2020-09-17 09:45
Pi

...och hur länge levde den Opeln med en massa skumplast i dörrar m fl ställen ? Gissar att korrosionen fock bra hjälp på traven. Nåja - jag tycker att Toyota gjort ett bra jobb med denna modell - gillade den när jag provkörde. Klart fall framåt för denna modell.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-17 11:22
N-iklas

9 exemplar och sådana undanflykter... ändrar inte det ursprungliga faktumet om krocksäkerheten!
Den hade också en dubbel yttre backspegel med en extra nedre spegel som visade den döda vinkeln, vilket är en bättre lösning än den förvridna med en förvrängd yttre del för att visa döda vinkeln som förminskar den vanliga spegelns yta.

https://drivetribe.imgix.net/E2HIGdAYSWeWKlRhPsjZXg?w=1200&h=675&fm=webp&auto=compress&lossless=true&fit=crop&crop=faces&dpr=1

https://drivetribe.com/gallery/YgwyJ7uUQNiQTwsu7CDIZA?mid=De3qKi0ZTyKIfk-QJBiGAQ

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Opel_OSV_40.jpg

#9 • Uppdaterat: 2020-09-17 17:40
Peter E

Jag har aldrig sett någon serietillverkad Opel med sådana "stöd" på ryggstödet.
Det var väl som med det mesta från Opel..skådebröd i konceptbilar men till köparna var det det gamla vanliga.
Köparna av bilarna fick aldrig nåt extra, all fokus låg på profit.
Nu på senare år så upptäckte allt fler detta vilket fick till följd att försäljningen störtdök o resten vet vi.
Uppköpta av PSA.
Det går inte lura folk i all evighet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.