Bild
Nästa artikel
Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den

Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den

Nyheter

Toyota har släppt de svenska priserna för "turboraketen" GR Yaris.

Toyota har lanserat en prestandaversion av nya Yaris med ett riktigt lockande recept för alla som gillar roliga småbilar: en trecylindrig turbomotor på 261 hästkrafter, fyrhjulsdrift – och manuell låda.

Modellen blir Toyotas officiella homologiseringsmodell för märkets nästa tävlingsbil i rally-VM. Den har tre olika körlägen som har inspirerats av racingförarna Tommi Mäkinen, Ott Tänak och Jari-Matti Latvala.

Nu har Toyota öppnat orderböckerna för den som vill slå till på en GR Yaris. Modellen går att förhandsboka och de första bilarna ska levereras i januari 2021.

Toyota GR Yaris kommer finnas tillgänglig i två versioner med pris från 394 900 kronor. Redan i instegsmodellen finns tak i kolfiber, sportstolar klädda i läder och Alcantara, eluppvärmd ratt, head up-display, ljudsystem från JBL, parkeringssensorer runt om och de aktiva säkerhetssystemen i Toyota Safety Sense-paketet.

Det finns också ett så kallat Circuit Pack med smidda 18-tumsfälgar, diffbroms fram och bak och unika racinganpassade stötdämpare. Merkostnaden är 22 000 kronor.

Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den
Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den
Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den
Toyota GR Yaris går att reservera – så mycket kostar den

Kommentarer

#1
2020-03-06 09:47

Säkert en riktigt rolig bil! Hade bara Toyota lärt sig göra snygga inredningar och monterat rätt växellåda i den så hade det vart en trevlig kul andrabilsmöjlighet.

#2
2020-03-06 09:53

Jag gillar den här typen av bilar skarpt, även om nyttan, utöver att ha roligt då och då, av dem är rätt så begränsad. Skulle jag köpa en dylik, dock, så torde det bli en Miata Roadster. Inte alls samma krydda och pulver, men öppet tak och så ser den ju så oerhört mycket bättre ut och därmed jag med :)

.

#3
2020-03-06 10:09

Är den ställbar i de olika förarlägena även utan circuit pack? Diffbromsar och stötdämpare lär ju påverka beteendet en hel del.

#4
2020-03-06 10:10

Jag såg den "live" i Toyotas sponsortält under Svenska rallyt i februari, och tycker den är riktigt tuff med bl.a. kolfibertak och andra genomtänkta "sportiga" detaljer.

#5
2020-03-06 11:51

Inte lockande alls med förbränningsmotor idag.

#6
2020-03-06 12:19

Första Toyotan som lockat mig.

#7
2020-03-06 12:31

Helfrän ju! Elbil är ju för töntar.

#8
2020-03-06 12:35

GRP: Visst är det så, känner mig oerhört töntig i min Tesla.....eller inte. ;) Då känns det mer töntigt med dem som lägger enorma summor på trimning, fula fälgar och sänksatser som gör bilen okörbar i vardagen och som ändå inte hinner med när man sticker om dem ute på vägen.....

#9
2020-03-06 12:56

Blir extremt ovanlig på svenska vägar. De flesta (osålda) modellerna kommer att stå som ”roliga inropare” hos Toyotahandlarna. En och annan bil kommer dock att hitta ut till kund och då till något coolt rallytillbehör/tuning/fälg-företag i Värmland eller Dalarna.

#10
2020-03-06 13:09

Säkert en kul bil, men inget för mig nu.

#11
2020-03-06 13:13

Jag har redan en rolig bil som känns som en gocart fast till ett lägre pris

#12
2020-03-06 13:17

Henrik M, tyckte precis likadant om de som la ut dyra pengar på en bil och trodde de var snabba när man åkte racehoj :)

Men man kan ha kul för överkomliga pengar med sänksats och bättre hjul som funkar klockrent i vardagen, har ju kört så i 40 år snart :)

#13
2020-03-06 13:20

Mattse, tror inte det blir så många osålda, trots att det fortfarande är mycket osäkerhet och preliminära uppgifter så reserverades hälften av de 70 bilarna som går till kund redan igår, men ovanlig, ja och det är ju halva tjusningen med en sån här bil

#14
2020-03-06 13:27

Simon: Jo men vill man nu ha en bil som är snabb och går bra i lågt utförande är det ju bättre köpa en bil som är byggd så från början.....som sagt, där är verkligen tönt-stämplen enligt mig. Finns inte mycket fulare i mina ögon än de som köper tredjepartsfälgar som varken passar bil eller design och som enbart får bilen sämre. Ska man åka lågt och bekvämt då är det riktig adaptiv fjädring alt. luft/gasfjädring som gäller. Min första bil var en BMW 3-serie som var låg, stenhård, BBS-fälgar, styrutslagsdämpare för bredden, weber-förgasare m.m......tyckte man ju var häfigt då när man inte förstod bättre, nu när man är vuxen inser man ju inte en enda av de sakerna gjorde bilen bättre, enbart tvärtom....

#15
2020-03-06 14:01

Jag är 44 år och gillar små, lätta bilar med lite pulver i och med lite gocart känsla. Kör även Mc för lite omväxlings skull. Det ska vara kul att köra.
Nästa år är jag lite äldre, kanske byter inriktning och kör automat då ;)

#16
2020-03-06 15:34

Kommer inte bli några problem att sälja en hel trave, en specialtillverkad homologeringsmodell för rally till ett hanterbart pris,inget vi har sett på väldigt många år och kanske den sista sådana vi får se på mycket mycket länge. Bilen har i praktiken inga direkta konkurrenter heller.

#17
2020-03-06 15:56

Henrik M, jo det är ju olika, för mig startade det med en bakhjulsdriven Toyota Starlet -79 på 80-talet, borrad och trimmad till max, 80mm sänkt, 15x7" fälgar med 215 och uretanbussningar i hjulupphängningen och riktigt bra väghållning, 0-100 på 6,3 sekunder och toppade 215 km på färddator

Inget av det här gjorde bilen sämre, mitt motto på den tiden var att man ska kunna väja för en igelkott i 140 :)

Idag kör jag inte på samma sätt, men det första jag gör vid varje bilbyte är att se till att ha fälg o däck som ger dig bra väghållning, en standardbil har fälg och däck för komfort i första hand och väghållning i andra, jag vill ha mer väghållning

#18
2020-03-06 15:58

Kan säga att jag drömde om en sån här bil redan då, 4wd och turbo på en småbil var ju ett önsketänkande och det fanns funderingar att bygga en Starlet med GT4:ans drivlina men det kom aldrig till skott :)

Nu finns det!

#19
2020-03-06 17:25

inget för fok med dålig rygg

#20
2020-03-06 18:11

Trivsam bil om man tycker om att gasa.

#21
2020-03-06 21:38

Verkar som en för en gångs skull skoj bil från Toyota.
Manuell, riktig växellåda är helrätt!

#22
2020-03-06 21:53

Fortkörningsböterna kommer som ett brev på tidigare posten!

#23
2020-03-07 07:23

Äkta körglädje :)

#24
2020-03-07 11:18

Vilket tufft kraftpaket, snyggt jobbat Toyota.

#25
2020-03-09 19:46

Den som köper, lär nog ha skoj bakom ratten :)

#26
2020-03-09 20:03

Henrik M #8
Men vid ditt första "tank stopp". Så kommer tönten ikapp, tankar och drar. Medan du sitter inne på McDonalds, och väntar på att dom polska kolkraftverken levererar. Sen lägger du i den enda växeln framåt. Och fortsätter att ha tråkigt, om än bekvämt. Men det är ju inte för bekvämlighet, folk köper busbil. Det är för nöjet, att köra.

#27
2020-03-09 23:49

Rille: Hur många lite snabbare elbilar har du testat ordentligt? Med tanke på din kommentar skulle jag gissa på inga alls. Du antyder att en elbil bara är bekväm och inget nöje att köra? Där bevisar du verkligen att du inte har erfarenheten...en vass elbil piskar det mesta på kurviga asfaltsvägar, vågar lova att oavsett vad för bil du har så hänger jag av dig utan problem även när det svänger, med en drivlina som helt utan fördröjningen klipper till exakt när jag passerat apex direkt på vridmomentstoppen, med ett chassi nästan helt neutralt med låg tyngdpunkt och en av marknadens snabbaste awd-system för att skifta kraften....jag har ägt mycket kul genom åren, men varken Porschen eller Vetten jag hade kunde jag åka så fort med på mina favoritvägar som jag vågar med min elbil. Även kört på bana på trackday, men självklart, har du mer erfarenhet av elbil kontra fossilbusbil än mig får du gärna skriva om dina erfarenheter och överbevisa mig.

#28
2020-03-10 15:18

Elbil kommer jag inte köpa förrän de blir betydligt lättare. Vikt kommer alltid märkas av. Lite fel tråd att prata om elbilar när det handlar om en sportig småbil som Yaris GR.
AWD är bra om man vill ta sig fram snabbt, säkert och effektivt men när det gäller underhållning föredrar jag framhjulsdrift med mekanisk diff eller bakhjuldrift. Nya M5 och E63 AMG har AWD men går att koppla om till bakhjuldrift
En motor med karaktär och underbar känsla i styrningen samt ett härligt motorljud är det som gäller för mig nu. Att vara snabbast bryr jag mig inte om då det alltid kommer finnas någon som är snabbare. Jag kör för att jag vill ha kul och för min egen skull.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.