Bild
Nästa artikel
Provkörning: Toyota GR Yaris (2020)

Provkörning: Toyota GR Yaris (2020)

Provkörning

Yaris har legat i hårdträning på gymmet hos Toyotas motorsportavdelning Gazoo Racing. Efter flera proteinshakes och skrotlyft presenterar sig en trecylindrig muskelknutte med fyrhjulsdrift och 261 hästar under huven.

En spräcklig testbil med bokstäverna GR-4 väntar på mig vid racingbanan Estoril i Portugal. Den ögonblickliga krafttillgången är påtaglig vid acceleration och den lilla fjäderlätta krabaten sätter iväg som en nyårsraket. Växellådan har tydliga steg och spakas med enkelhet. Varv efter varv stiger självsäkerheten. Hastigheten ökar och inbromsningarna sker allt senare.

Det, tillsammans med att jag kör en extrautrustad version med två Torsen-differentialer som ska föra mig säkrare ur kurvorna, gör till slut att jag blir övermodig. I en högersväng snurrar jag runt, men bilens elektronik griper in snabbt, tryggt och odramatiskt och snart är jag på rätt köl igen.

Provkörningen för nya ”vanliga” Yaris har inte ens ägt rum än. Ändå vill Toyota att vi ska prova en prototyp av busigare GR Yaris, drygt ett år innan lanseringen av den varianten sker.

GR Yaris blir den officiella homologiseringsmodellen för Toyotas nästa tävlingsbil i Rally-VM. Enligt reglerna ska fordonen som deltar i Fia World Rally Championship (WRC) grundas på produktionsvarianter för att vara godkända. GR Yaris skiljer sig på många punkter från vanliga Yaris, bland annat har den tre dörrar istället för fem och taket har sänkts med nio centimeter för bättre luftflöde.

Och så drivlinan då. Motorn har flyttats bakåt två centimeter för bättre viktfördelning. Toyota säger att 4WD-systemet är det lättaste som någonsin konstruerats. Då bilen väger strax under 1 300 kilo går det 4,9 kilo per hästkraft. Viktbesparingar har gjorts i taket av kolfiber och användningen av aluminium i motorhuv, dörrar och baklucka. 

Britterna använder ofta finurliga smeknamn på den här typen av bil. Ord som ”pocket rocket” och ”hot hatch” är en träffande beskrivning av ambitionen att klämma in så mycket krut som möjligt på liten yta.
Britterna använder ofta finurliga smeknamn på den här typen av bil. Ord som ”pocket rocket” och ”hot hatch” är en träffande beskrivning av ambitionen att klämma in så mycket krut som möjligt på liten yta.

Det är första gången på 20 år som Toyota utvecklar en sportbil själva. Det rör sig alltså inte om något samarbete à la BMW (GR Supra) eller Subaru (GT86). Enligt Naohiko Saito, chefsingenjör för GR Yaris, låg den stora utmaningen i att balansera fyrhjulsdriften. 

Det finns tre olika körlägen som fördelar kraften mellan fram- och bakaxel: 60/40, 50/50 eller 30/70. I skapandet av dessa tog man hjälp av racingförarna Tommi Mäkinen, Ott Tänak och Jari-Matti Latvala. Mäkinen är teamchef för Toyota Gazoo Racing, där Tänak och Latvala tävlar i WRC.

– Under utvecklingen fick vi unik information om hur de tycker om att köra. Jari-Matti och Tommi gillar 50/50, men Ott Tänak är den enda som föredrar 30/70. Han kör nästan helt rakt, medan Tommi och Jari-Matti kör mer på sidan. Därför kan du välja vem av dem du vill vara och känna skillnaden på hur de kör, säger Naohiko Saito.

För Toyota har GR Yaris blivit mer än grunden till en tävlingsbil: De ser den som en slags minnesask som bevarar allt kunnande från dagens rallylegender till kommande generationer.    

– Professionella racingförare har delat med sig av allt de kan. Det här är ett fantastiskt sätt att spara deras kunskap för framtiden, säger Naohiko Saito. 

En spräcklig testbil med bokstäverna GR-4 väntar på mig vid racingbanan Estoril i Portugal. Den ögonblickliga krafttillgången är påtaglig vid acceleration och den lilla fjäderlätta krabaten sätter iväg som en nyårsraket. Växellådan har tydliga steg och spakas med enkelhet. Varv efter varv stiger självsäkerheten. Hastigheten ökar och inbromsningarna sker allt senare.

Det, tillsammans med att jag kör en extrautrustad version med två Torsen-differentialer som ska föra mig säkrare ur kurvorna, gör till slut att jag blir övermodig. I en högersväng snurrar jag runt, men bilens elektronik griper in snabbt, tryggt och odramatiskt och snart är jag på rätt

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Toyota GR Yaris

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt än. 

SVENSK LANSERING: Hösten 2020.  

MÅTT, CM: L 399/B 180/H 146.

BAGAGEVOLYM, L: 380–1 237.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 280.

MOTOR: Trecylindrig turboladdad bensinmotor. Volym 1 618 cm3. Max effekt 261 hästkrafter. Max vridmoment 360 Nm.  

KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell växellåda. Fyrhjulsdrift.  

PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim.
Acceleration 0–100 km/tim på ”mindre än” 5,5 s.  

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 124 g/km.

KONKURRENTER: Audi S1, Ford Fiesta ST, Mini John Cooper Works ST, Renault Clio R.S., Peugeot 208 GTI. 

Kommentarer

#1
2020-02-16 19:05

Eftersom jag missade chansen att köpa en Mäkinen edition när Mitsubishi gjorde en blir jag väl tvungen nu. Kanske...

#2
2020-02-17 12:13

Häftig bil, lär bli dyr.

#3
2020-02-18 16:30

Den här är riktigt svår att motstå, helst skulle man ju vilja ha den som en samlar/hobbybil men den blir ganska dyr....

En lottovinst skulle sitta fint nu ;)

#4
2020-02-18 17:30

Häftig sportbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.