Bild
Nästa artikel
Skoda Octavia finns nu som laddhybrid i två versioner; iV och RS iV. Fyrhjulsdrivna Scout kommer inte som laddhybrid.
Skoda Octavia finns nu som laddhybrid i två versioner; iV och RS iV. Fyrhjulsdrivna Scout kommer inte som laddhybrid.

Provkörning: Skoda Octavia iV (2020)

Provkörning

Laddhybriden Skoda Octavia iV är här med svensk räckvidd på 5,5 mil. Ställbart chassi ska vara standard – men det finns en utrustningsdetalj du ska se upp med.

För fjärde gången i ordningen, sedan den moderna versionen lanserades 1996, släpptes en ny Octavia i fjol. Modellen toppar försäljningslistorna i åtta europeiska länder och låg på tolfte plats av alla sålda bilar i Sverige 2020, inklämd mellan Toyota Corolla och Yaris. 

För den som har råd, eller vill bättra på sitt gröna samvete, går modellen även att beställa som laddhybrid i två versioner, iV med 204 hk/350 Nm och sportigare RS iV med 245 hk/400 Nm. 

På den svenska marknaden har Skoda valt att enbart erbjuda Octavia RS som laddhybrid. Om den över huvud taget behövs är tveksamt då vanliga Octavia iV levererar rejält med vrid tack vare elmotorns direkta kraftflöde. 

Det är tveksamt om RS-versionen behövs – vanliga Octavia iV levererar rejält med vrid
Volkswagens försök med temabaserad luftkonditionering (Smart AC) krånglar bara till det. Klokt nog finns några fysiska knappar kvar.
Volkswagens försök med temabaserad luftkonditionering (Smart AC) krånglar bara till det. Klokt nog finns några fysiska knappar kvar.

VW-koncernen använder sig av samma drivlina i alla laddhybrider av kombityp. Enda skillnaden är effekten som justeras för att passa varumärkets tänkta position inom koncernen.

Octavia iV:s drivlina består av en sexstegad DSG-låda, 1,4-liters bensinmotor (150 hk) och en elmotor på 85 kW (115 hk). I hybridläget är normal effekt 150 hk, maximal effekt (204 hk) uppnås vid full gas eller körläge ”Sport”. Vid körning på enbart el är toppfarten 140 km/tim.

Batteriet är av litiumjontyp med en kapacitet på 13 kWh. Räckvidden beror på vem du frågar men i Sverige har Skoda valt 5,5 mil för att inte lova för mycket.

När vi startar med fullt batteri i varmgarage noteras 6,2 mil och efter en natt utomhus, med några plusgrader, uppger bilen 4,8 mil. Bränsleförbrukningen med urladdat batteri, som aldrig tömmer sig helt, landar på 4,7 l/100 km.

Octavia iV finns med trådlöst Apple Carplay och induktiv mobilladdning.
Octavia iV finns med trådlöst Apple Carplay och induktiv mobilladdning.

Volkswagens laddhybrider använder en elektrisk värmepump med kylvätskekrets som värmer eller kyler kupén utan att behöva starta förbränningsmotorn. 

För att förvärma batteriet vintertid ställs avresetid in i bilens ”e-Manager”. Systemet laddar de sista 40 procenten strax innan avresa, vilket gör att batteriet har rätt arbetstemperatur när du skall starta.

Bilägare bosatta i norra Sverige bör uppmärksamma att laddhybriden inte startar på enbart el om det är under tio minusgrader, såvida inte batteriet är förvärmt via programmerad avresetid. Från en 3,6 kW laddbox tar full laddning 3,5 timme.

Precis som Suberb iV kommer Octavia iV med ställbart chassi (DCC) som tills vidare är standard på svensksålda bilar och sänker karossen 15 mm.

Ute hos landets Skodahandlare finns även laddhybrider med offroad-chassi och förhöjd markfrigång (15 mm). Med dubbla drivlinor och batteripaket är laddhybriden 257 kg tyngre än motsvarande bensinare. Enbart batteriet väger 135 kg och med sin placering framför bakaxeln är det mycket vikt som förflyttas när bilen svänger.

Under vår provkörning, som skedde med friktionsdäck, märktes vikten tydligt redan vid filbyten på motorväg. På kurvig landsväg blir det besvärande när bilen ålar sig kraftigt och ställer ut bakvagnen i skarpa kurvor. Offroad-chassit erbjuds inte längre i Sverige och bör undvikas på Octavia iV. 

Laddhybrider är dyra i inköp och Octavia är inget undantag. Med låga koldioxidutsläpp (25 g/km) enligt WLTP-cykeln blir miljöbonusen 42 150 kronor och fordonsskatten endast en administrativ avgift på 360 kr/år. 

Skoda räknar med att 40 procent av totalförsäljningen blir laddhybrider trots ett listpris på 415 000 kr. En tuff konkurrent om försäljningen lär bli Seats derivat (Leon Sportstourer e-Hybrid) som är 65 000 kronor billigare.

Läs också: 10 bilar jämförda: Dieselbil kan vara snålare än laddhybrid

Plus: Lastförmåga, ljudnivå och fjädringskomfort. 

Minus: Orimligt högt prispåslag för privatbilisten. 

Vad nytt? Storsäljaren Octavia går att köpa som laddhybrid. 

För vem? Bilägaren som behöver en eldriven kombi.  

Bensinaren ger 150 och elmotorn 115 hk. Max systemeffekt är 204 hk.
Bensinaren ger 150 och elmotorn 115 hk. Max systemeffekt är 204 hk.
Bensintanken har krympt fem liter till 40 liter. Bagaget med 150 liter.
Bensintanken har krympt fem liter till 40 liter. Bagaget med 150 liter.
Skoda Octavia Combi iV

PRIS, FRÅN KR: 414 900 (berättigad till klimatbonus på 42 150 kr).

SVENSK LANSERING: Säljs nu. 

MÅTT, CM: L 469/B 183/H 150. Bagagevolym, l: 490.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 749.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo på 1,4 liter och 150 hk. Elmotor på 115 hk. Total systemeffekt 204 hk, max vridmoment 350 Nm. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 6-stegad växellåda med dubbelkoppling och hybridmodul (DQ400e). 

PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 sek. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 1,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 25 g/km.

KONKURRENTER: Seat Leon Sportstourer e-Hybrid, VW Passat Sportscombi GTE, Volvo V60 Recharge.

För fjärde gången i ordningen, sedan den moderna versionen lanserades 1996, släpptes en ny Octavia i fjol. Modellen toppar försäljningslistorna i åtta europeiska länder och låg på tolfte plats av alla sålda bilar i Sverige 2020, inklämd mellan Toyota Corolla och Yaris. 

För den som har råd, eller vill bättra på sitt gröna samvete, går modellen även att beställa som laddhybrid i två versioner, iV med 204 hk/350 Nm och sportigare RS iV med 245 hk/400 Nm. 

På den svenska marknaden har Skoda valt att enbart erbjuda Octavia RS som laddhybrid. Om den över huvud taget behövs är tveksamt då vanliga Octavia iV levererar rejält med v

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-12-23 07:33

Hur värmer bilen kupén när man bara kör på el?

Annars kan jag rekommendera alla att kolla på detta:

https://youtu.be/WR6T_4IHhN4

#2
2020-12-23 10:20

414 900 - 42 150 kr blir alltså 372750 kr efter bonusen, helt okej instegspris enligt mig. Den är ju rätt snygg med.

#3
2020-12-23 10:27

Oj, nästan 1800 kg...undrar om den klarar hinderbanan? Det är ca 400 kg mer än i min Octavia, eller man skulle kunna säga att det motsvarar min bil full-lastad med folk och bagage.

#4
2020-12-23 10:35

Sedan är jag lite fundersam, priset..vem går och köper bil för nästan 400 papp, när det ligger elbilar runt hörnet och väntar för nästan samma pengar? Jag hade inte köpt denna bilen pga vikten i första hand, och i andra hand priset. Denna modellen borde varit aktuell för ca 8 år sedan (2013), nu känns det lite passé.

#5
2020-12-23 15:03

Vi fattar att denna Octavian inte är i närheten av din SSLSV-Edition Octavia.
(Super Special Limited StyggaVargen-Edition).
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Octavia_SSLSV-Edition.
Titaniumförstärkta kolvuppstötarfjädrar.
Däcken fyllda med inverterat Vakuum från fabrik.
Platinabelagd förlängd gasvajer för snabbare trottelrespons (och då är det ändå insprutning !? Hur fasen fick man till det ?)
Alla instrument 100% mekaniska (efteråt digitaliserade med Skodas patenterade digitaliseringsspray.)

#6
2020-12-23 12:02

Seaten är väl solklar för denna. Vem fan vill köra Skoda?

#7
2020-12-23 13:04

Henrik-Andersson, roligt! Skall du inte skapa sidan, eller vill jag skall göra det?

#8
2020-12-23 15:20

Jag vill ha en och den har värmepump för värmen både före och under körning.
Passar utmärkt för folk som klarar sig med 5-6 mil i daglig körning och då på ren el utan att motorn startar nån gång.
Och snygg med ljus inredning.

Och en mycket vettigare bil än en vw golf.
Synd att prislappen är så mycket högre än leon men oas får man en bättre och rymligare bil i Octavian.

#9
2020-12-23 14:51

@Styggavargen
Tror inte Wikipedia kommer fatta ViB-humorn :)

Men, rent tekniskt är det ju förberett så egentligen är det bara att köra.

God Jul Vargen, jag gillar ditt sätt att reta upp andra med Octavian det får du ha som nyårslöfte att fortsätta med :)

#10
2020-12-23 19:08

Va? Nej, jag kommer nog att sälja den nästa år för att köpa elbil. Men Octavia är en av de bästa bilar jag haft så här långt i mitt bil-liv (30 år). Den är fortfarande felfri efter 13000 mil och 8 år (snart). Roligt att alla är så otroligt upprörda över en helt vanlig Octavia, så det nästan blir roligt att skriva om den. Jag har varit otroligt nöjd med den, låga omkostnader och den bara rullar på... andrahandsvärdet kanske inte ligger på topp men bilen köptes in ny för 209 tkr vilket jag tycker är ett helt OK pris. Har inte saknat något på bilen heller direkt, möjligen rattvärme i så fall. Enkel bil, trevlig att köra och mycket tyst bil att åka runt i. Dock rekommenderar jag nog inte Octavia om man skall ligga och köra 30-50 mil varje dag, då finns det bättre bilmodeller med bättre säten tex. En väldigt ekonomisk bilmodell som dessutom är snål på dropparna och man behöver inte vara rädd på natten att hjultomten skall komma och stjäla saker på bilen heller.

#11
2020-12-23 18:06

Elektrifierade bilar har än så länge för högt pris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.