Bild
Nästa artikel
Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Nybilstest

Volkswagen ID.3 är den banbrytande nyheten som ska visa hur det här med elbilar egentligen ska gå till – det är i alla fall tanken. Hur det fungerar i praktiken får testmatchen mot Tesla 3, Hyundai Ioniq och Kia e-Niro visa.

Den är nästan som före och efter Kristus, Volkswagens entré på elbilsmarknaden med ID.3. De första svenska leveranserna har startat och Vi Bilägares testlag har nagelfarit el-Folkan mot tre modeller från märken som knappast stillatigande kommer att åse nykomlingens ankomst: Hyundai Ioniq Electric, Kia e-Niro och Tesla Model 3.

Alla tre är väletablerade i Sverige – Ioniq Electric ända sedan 2017, e-Niro sedan slutet av 2018 och Tesla sedan våren 2019. 

Trion utgör tillsammans med ett knippe andra modeller (BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Tesla Model S, Audi e-tron och Hyundai Kona till exempel) stommen i den elbilsboom som sveper över landet, senast manifesterad i säljsiffrorna för september 2020.

Nästan var åttonde ny bil var eldriven och inte mindre än var tredje var laddbar över huvud taget. Mer ska det bli, de flesta andra tillverkare har ju nyligen introducerat elmodeller så att de finns i snart sagt varje hörn av marknaden.

Volkswagens bredsida av modeller de närmaste åren framstår i detta ljus som oöverblickbar, omfattningen på investeringar på alla bilindustriella nivåer svår att begripa.

Alla ID.3 har vid introduktionen en svansmonterad elmotor på 150 kW och ett batteri på 58 kWh. Starkare och svagare varianter kommer. Drivningen sker på bakhjulen, som på Tesla 3 i det här testet.

Vi använder vår egen långtest-Tesla som är av utförandet Standard Range Plus (55 kWh-batteri) och har sin 239 kW-elmotor bak. Den har vid det här laget rullat omkring 3 000 mil.

Hyundai och Kia har elmotor fram och är framhjulsdrivna, motoreffekt 100 respektive 150 kW och batterier på 38,3 kWh respektive 64 kWh.

ID.3 är först ut i VW:s elektriska bredsida. Just efter lanseringen kom crossovern ID.4.
ID.3 är först ut i VW:s elektriska bredsida. Just efter lanseringen kom crossovern ID.4.
Karosspassningen är sämre än på Golf.
Karosspassningen är sämre än på Golf.
Fällbara armstöd fram på 1st Edition förstärker sittkomforten.
Fällbara armstöd fram på 1st Edition förstärker sittkomforten.
Att utveckla batteribilar är dyrt. För att spara har VW tvingats att ge vissa detaljer förbluffande simpel finish, dörrpaneler av hårdplast som i koreanska bilar för 20 år sedan till exempel.
Att utveckla batteribilar är dyrt. För att spara har VW tvingats att ge vissa detaljer förbluffande simpel finish, dörrpaneler av hårdplast som i koreanska bilar för 20 år sedan till exempel.
Mediemaskinfickor finns i massor på stolarnas ryggstöd.
Mediemaskinfickor finns i massor på stolarnas ryggstöd.

Testets Volkswagen ID.3 är en så kallad 1st Edition av toppversionen ”Max” och betingar ett grundpris på knappt 530 000 kronor, före statens rabatt på 60 000 kronor (som gäller för alla testbilarna).

Enklaste ID.3-versionen heter Life, 435 000 kronor före rabatten. Det finns ytterligare fem utföranden så valmöjligheterna är större än för någon annan elbil på marknaden just nu.

Tesla kostade 625 000 kronor inklusive tillval när ViB-redaktionen köpte den förra året (för övrigt redaktionens 5:e inköpta laddbara bil sedan 2012). Grundpriset för samma version nu är 559 900 kronor. Både Hyundai och Kia är av sina respektive toppversioner och kostar 429 900 kronor respektive 521 700, medan grundversionerna finns från 389 900 resp. 481 900 kronor.

ID.3-formen förmedlar en modern och tydlig men inte överdriven elbilssignal. Hög kaross, stort axelavstånd, funkis på ett för märket bekant men ändå fräscht vis. Bagageutrymmet är inte huvudprioritet och bakluckan av plast har en säregen utformning som omsluter de vasst kantade baklampornas insatser (hälften av dem är ren dekoration).

Ryggstöden bak kan förstås fällas, golvet placeras i olika höjdlägen och det finns en stor genomlastningslucka. Utrymmena för de åkande är mycket bra, med ett baksäte fritt från kardantunnel (förstås) och som är placerat högt. Det ger fri sikt även framåt.

På förarplats ger de generösa glasytorna framåt en air av att köra minibuss, förstärkt av det nedfällbara armstödet (finns också för passageraren). Det är lätt att ställa in en bra position, den lilla informationsskärmen framför föraren följer efter rattens inställning och på det hela taget finns det mycket som egentligen fungerar som i vilken ny Golf som helst, på gott och ont. 

Men, finishen …

Här hoppas vi att det inte är fråga om något före och efter för det traditionella Volkswagen, ty så illa utförd i vissa detaljer som testbilen var ska en bil av märket helt enkelt inte vara. Sedan må ID.3 ha stressats fram under vilka tvingande omständigheter som helst.

Stolssömmarna löpte inte snyggt, stoppningen kändes svampig och slapp och förarstolen såg sliten ut mot dörren redan efter något hundratal mil. Klädseln på stolsryggarna var av simpel mjukplastkvalitet, hårdplasten på dörrarna var som hämtad från en 20 år gammal sydkoreansk lågprisbil, det fanns öppna och rakbladsvassa skarvar i frontluckan, här och var hade tätning anbringats fult och klumpigt. I dörrfickorna låg löst ditslängd ”klädsel” och karosspassningen var bitvis av allt annat än tysk kvalitet.

Därtill fanns det buggar i informationssystemet och i bluetooth-anslutningen. Den lilla skärmen framför föraren saknade ännu en del funktioner som ska komma efterhand i form av uppdateringar via nätet på samma sätt som Tesla kört med ett tag. Någon vettig färddator eller laddstationskarta fanns inte heller, men är det något man som elbilsbilist vill ha är det just sådan information. 

Sammantagna riskerar de här bristerna att överskugga bilens övriga kvaliteter. ”Svårt att recensera en bil som inte är färdig” skrev en testförare, ett uttalande som underblåstes av det faktum att det i bilen förutom en instruktionsbok också fanns inte mindre än fyra tilläggshäften betitlade ”Tekniska ändringar”. Sällan har vi väl känt oss som sådana försökskaniner!

»Sällan har vi väl känt oss som sådana försökskaniner«
Elbilar och laddbara hybrider sköt ordentlig fart i försäljning under september månad 2020. Drygt en tredjedel av alla registrerade personbilar, 34,4 procent, hörde till de båda kategorierna – en rekordsiffra. Kia e-Niro såldes under årets nio första månader i 3 751 exemplar, Tesla 3 i 2 700 exemplar, septembers nykomling Volkswagen ID.3 i 460 exemplar och Hyundai Ioniq EV i totalt 339 exemplar.
Elbilar och laddbara hybrider sköt ordentlig fart i försäljning under september månad 2020. Drygt en tredjedel av alla registrerade personbilar, 34,4 procent, hörde till de båda kategorierna – en rekordsiffra. Kia e-Niro såldes under årets nio första månader i 3 751 exemplar, Tesla 3 i 2 700 exemplar, septembers nykomling Volkswagen ID.3 i 460 exemplar och Hyundai Ioniq EV i totalt 339 exemplar.

På plussidan fann vi förstås också en hel del. Stolarna i sig är väldigt sköna, helljuset är extremt bra, vridreglaget för växelväljaren är smidigt och ljudnivån lägst i kvartetten, oavsett underlag. Snäv vändradie, det kan man inte konstatera så ofta numera men det har ID.3.

Även fjädringen fick höga betyg, men inte genomgående. Vi körde som alltid bilarna fram och åter på en utvald, särskilt krävande sträcka, och bytte testare i både fram- och baksäte.

Volkswagen ID.3 har lång fjädringsväg och gör ganska stora rörelser upp/ned men följer underlaget utmärkt och med rätt dämpning. Någon drivpåverkan i ratten märks inte, hela det paketet finns ju baktill, och under normala körförhållanden är styrningen välbalanserad och förmedlar mer känsla för underlaget än de andra tre. Bilen rör sig nätt och känns lätt. 

När ID.3 pressas aldrig så lite blir bilden tyvärr en annan. Då är uppträdandet svårt att förutsäga och styrningen arbetar med en lynnig fördröjning som ofta slutar i överreaktion – bilen tar styrning alldeles för mycket när man minst anar det.

Det blir särskilt tydligt när vi kör undanmanövertestet. I vanliga fall är Volkswagens bilar helt ”linjära”, de svarar exakt och direkt på förarens rattrörelser och rör sig dit föraren vill. I ID.3 väjer vi för konerna precis som vanligt men det tar någon bråkdel av en sekund innan styrningen hänger med på noterna och när kursändringen väl kommer är det i ett läge då bilen redan befinner sig ovanligt långt ute i fel körfält.

Det känns som om styrservon tappar ork, följt av ett mycket större rattmotstånd. Med nöd och näppe klarar vi 70 km/tim som mest – ett mediokert resultat.  

”VW-gruppens bilar har alltid utmärkt sig genom att vem som helst kan köra riktigt fort utan att få handsvett, att vara lättkörda och logiska under press och utan negativa överraskningar. ID.3 är inte alls så. Här frågar sig föraren 'vad ska du göra och när'. Elbilar med batteriet i golvet brukar ge säkra och fina köregenskaper, jag förstår inte varför inte VW lyckats”, noterade en testförare.

  Hyundai Kia Tesla Volkswagen
Grundpris 429 900:– 506 800:– 559 900:– 527 900:–
Milkostnad 44,90:– 46,60:– 54:– 46,10:–
Körkänsla 3/5 2/5 4/5 3/5
Ekonomi 4/5 3/5 2/5 3/5
Komfort 3/5 3/5 3/5 4/5
Säkerhet 5/5 5/5 5/5 5/5
Miljö 5/5 5/5 5/5 5/5
Hyundai Ioniq Premium Plus.
Hyundai Ioniq Premium Plus.
Kompakt mätarhus (5,3 tum) framför föraren med överlag enkel och tydlig information.
Kompakt mätarhus (5,3 tum) framför föraren med överlag enkel och tydlig information.
Växelväljaren utgörs av en uppsättning tydliga knappar placerad mellan stolarna. Den lilla kudden bakom dem är ett utmärkt handstöd, inte bara när man väljer växel. Många och väl utformade förvaringsfack både vid mittkonsolen och i dörrarna.
Växelväljaren utgörs av en uppsättning tydliga knappar placerad mellan stolarna. Den lilla kudden bakom dem är ett utmärkt handstöd, inte bara när man väljer växel. Många och väl utformade förvaringsfack både vid mittkonsolen och i dörrarna.
Ganska fasta stolar med tillräckligt sidostöd. Skinnklädseln är välgjord och sittpositionen förhållandevis låg. Bra stols- och rattvärme!
Ganska fasta stolar med tillräckligt sidostöd. Skinnklädseln är välgjord och sittpositionen förhållandevis låg. Bra stols- och rattvärme!
Strålkastarna fick ny utformning vid senaste förändringen. De ger ett mycket bra halvljus.
Strålkastarna fick ny utformning vid senaste förändringen. De ger ett mycket bra halvljus.
Kia Niro Advance Plus.
Kia Niro Advance Plus.
Kias instrument omfattar samma information som Hyundais men utförandet är lite "äldre."
Kias instrument omfattar samma information som Hyundais men utförandet är lite "äldre."
Växelväljaren är ett lättskött vred, omgivet av knappar för stolsvärme, start/stopp, rattvärme etc.
Växelväljaren är ett lättskött vred, omgivet av knappar för stolsvärme, start/stopp, rattvärme etc.
Skinnklädsel och dekorsömmar i blått röjer att du satsat på Advance-paketet. Fasta stolar med hög sittposition gör att man känner sig lite "ovanpå" bilen snarare än "i".
Skinnklädsel och dekorsömmar i blått röjer att du satsat på Advance-paketet. Fasta stolar med hög sittposition gör att man känner sig lite "ovanpå" bilen snarare än "i".
Kia håller – åtminstone ännu så länge – fast vid tryckknappar för de flesta funktionerna. Det är nästan modigt numera, framför allt fungerar de mycket bättre än billiga touchkontroller.
Kia håller – åtminstone ännu så länge – fast vid tryckknappar för de flesta funktionerna. Det är nästan modigt numera, framför allt fungerar de mycket bättre än billiga touchkontroller.
Tesla Model 3 Standard Range Plus.
Tesla Model 3 Standard Range Plus.
Teslas instrument är egentligen riktigt bra men visar också en massa överflödsinformation mest för skojs skull snarare än för nyttans. Vad är vitsen med att se symboler för mötande?
Teslas instrument är egentligen riktigt bra men visar också en massa överflödsinformation mest för skojs skull snarare än för nyttans. Vad är vitsen med att se symboler för mötande?
Växelväljarens pinne har drag av den man finner i Mercedes-Benz men innehåller också aktivering av den adaptiva farthållaren.
Växelväljarens pinne har drag av den man finner i Mercedes-Benz men innehåller också aktivering av den adaptiva farthållaren.
Lågt insteg, låg sittposition men sköna (fast ganska smala) stolar som klätts i smidigt skinn. Nackskydden är fasta.
Lågt insteg, låg sittposition men sköna (fast ganska smala) stolar som klätts i smidigt skinn. Nackskydden är fasta.
Motorn är placerad bak och under locket fram finns ett bra och användbart lastutrymme för sladdar och annat.
Motorn är placerad bak och under locket fram finns ett bra och användbart lastutrymme för sladdar och annat.
Volkswagen ID.3 Max 1ST Edition
Volkswagen ID.3 Max 1ST Edition
Lill-skärmen är lättavläst men innehåller tills vidare begränsad information. Mer kommer under våren 2021.
Lill-skärmen är lättavläst men innehåller tills vidare begränsad information. Mer kommer under våren 2021.
BMW i3 låter hälsa: Växelväljaren i ID.3 är ett lättskött vred till höger om skärmen framför föraren.
BMW i3 låter hälsa: Växelväljaren i ID.3 är ett lättskött vred till höger om skärmen framför föraren.
Mjuka stolar med skön klädsel som fått asymmetriskt mönster. Utförandet är tyvärr inte på den nivå man vant sig vid från Volkswagen.
Mjuka stolar med skön klädsel som fått asymmetriskt mönster. Utförandet är tyvärr inte på den nivå man vant sig vid från Volkswagen.
Tjugotumshjulen på 1st Edition är nästan det dominerande visuella inslaget på bilen. De ger faktiskt inte alls så stötig gång som befarat, fjädringskomforten är ett trumfkort.
Tjugotumshjulen på 1st Edition är nästan det dominerande visuella inslaget på bilen. De ger faktiskt inte alls så stötig gång som befarat, fjädringskomforten är ett trumfkort.

I Hyundai och Kia finns ingenting av vare sig dålig finish eller märkliga köregenskaper. Båda sydkoreanerna framstår vid jämförelse som precisionsbyggen med noggrant detaljutförande.

I synnerhet Ioniqs lagom moderna stil och fingertoppskänsla väckte anklang hos alla testförare, medan Kia upplevdes som mer konventionell, lite gammaldags i utförande och skötsel utan att för den skull vara ett dugg mindre funktionell.

Kias långa räckvidd är dessutom ett trumfkort. ”En modern Volvo 240 fast eldriven”, löd ett omdöme och det behöver ju inte vara negativt, tvärt om; man ser massor av e-Niro i trafiken just nu så nog slår modellen an en ton många gillar.

Båda lanserades utan buller och bång, de bara fanns där en dag. Hyundai hade först ett 28 kWh-batteri men efter uppdatering förra året är det 38,3 kW som gäller. Batteripaketet har fått vätskekylning, det finns en delvis förnyad inredning, lite nya utseendedetaljer och nya strålkastare.

Halvkombikarossen är hyfsat rymlig, inte mer, med ganska skral takhöjd bak men med goda utrymmen fram. Bagageutrymmet räcker till men golvet är ganska högt. 

Ljudnivån skiljer sig inte mycket från Kias och Teslas i mätaren men uppfattas subjektivt som lägre. Fjädringen är mjukare än i dem, vår knölväg klaras utan att Ioniq visar speciella brister men lika följsam som VW under normal körning är bilen inte.

På flygfältet gjorde Ioniq en blekare figur. Mjuka 16-tumsdäck gav dåligt grepp i undanmanövern, vi klarade som bäst bara 67 km/tim innan sladdarna blev alltför yviga – det klart sämsta resultatet på länge för våra testbilar. Bromsarna får godkänt, men drygt 37 meter till stopp från 100 km/tim blev sämst i detta test. 

Kias form är en blandning av vanlig halvkombi och det som i brist på bättre kallas crossover. Bra utrymmen men de är lite knepigt disponerade.

I baksätet, som förvisso är rymligt för ben och fötter, känns det ganska instängt (ingen av sydkoreanerna kan utrustas med panoramatak) och stolarna fram kan inte sänkas tillräckligt. Den som är över 175 centimeter lång sitter alltför högt, vindrutans överkant hamnar lågt och sittpositionen blir ”hukig”.

Resten av interiören är användarvänlig om än inte inbjudande. Vi uppskattade växelväljarens vred och de tydliga, välplacerade knapparna för nästan alla funktioner. I ärlighetens namn känns dock inredningen inte alls som i en bil för en halv miljon, en notering som ju också delas med den radikalt annorlunda Tesla som är ännu dyrare.

Kias fjädring är hårdast och har smalast register. Bilen rör sig lite ”plankigt” över de värsta ojämnheterna och den starka elmotorn gör att de drivande framhjulen gärna far fram och tillbaka under gaspådrag på ojämnt underlag.

I undanmanövern är den totalt intrycksbefriade styrningen ett minus; man vet inte riktigt var man har framvagnen. Bilen rör sig i alla fall konsekvent, med låg krängning och visst släpp i fästet innan antisladdsystemet griper in ganska påtagligt. Vi klarade 70 km/tim upprepade gånger, men aldrig 75.

Generösa dörröpppningsvinklar är en av fördelarna med ID.3-karossen. I baksätet ges gott om plats och den höga sittpositionen betyder fin överblick framåt. Det galonartade materialet på framstolarnas ryggstöd känns billigt och stoppningen håller inte sedvanlig VW-klass.
Generösa dörröpppningsvinklar är en av fördelarna med ID.3-karossen. I baksätet ges gott om plats och den höga sittpositionen betyder fin överblick framåt. Det galonartade materialet på framstolarnas ryggstöd känns billigt och stoppningen håller inte sedvanlig VW-klass.

Inför Tesla går det inte att förhålla sig likgiltig. Bilen är väsensskild i allt från de övriga tre och känns i många stycken som en fyrdörrars sportbil av högsta kaliber.

Karossen är låg och knepig att kliva i och ur, redan de yttre dörrhandtagen är aviga. Den bitvis skraltiga finishen har vi skrivit om tidigare. Kupén är avskalad men rymligare än man anar, i alla fall för dem där framme och för bagaget. Det höga golvet och den låga soffan bak skapar en obekväm sittställning för vuxna, men det standardmonterade panoramataket förhöjer rumskänslan. 

Framtill finns så den stora altartavl … informationsskärmen att titta och trycka på, samt två spakar och två rattrullar. Det är i stort sett allt. Den som bemödar sig kommer snart att finna att det hela sköts nästan helt genomtänkt. Grafiken är dessutom knivskarp och även om det finns mängder av undermenyer är de man använder ofta lätta att begripa och att ”nå”.

Att reglaget för vindrutetorkarnas kontinuerliga gång är placerat på skärmen är undantaget, men man lär sig det också.

Köregenskaperna är ytterst direkta, rattutslaget extremt litet, reaktionerna sylvassa och blixtsnabba i alla lägen. En förarens bil, i kvadrat. Oavsett underlag hänger alla komponenter med och förmedlar starka och säkra körintryck i varje situation. Visst, fjädringen är rätt hård men ger också riklig feedback. Vi körde undanmanövern till drygt 75 km/tim utan tillstymmelse till att ha nått bilens gräns, sedan kom regnet.

Från komfortsynpunkt är dock bullret besvärande. I lägre fart rullar Tesla Model 3 elbilstyst men på landsväg silar rikliga mängder väg- och vindljud in, särskilt över baksätet.

»Inför Tesla går det inte att förhålla sig likgiltig.«
Den kraftfulla Ionitystationens ström, upp till 350 kW utlovas, tas omhand med olika effektivitet av testbilarna. Tesla drar ifrån direkt från tio procents laddning men vid ca 35 procent sker påfyllningen i stort sett lika snabbt i ID.3.
Den kraftfulla Ionitystationens ström, upp till 350 kW utlovas, tas omhand med olika effektivitet av testbilarna. Tesla drar ifrån direkt från tio procents laddning men vid ca 35 procent sker påfyllningen i stort sett lika snabbt i ID.3.
Två olika filosofier att formge elbil. Hyundai Ioniq skyltar knappast med sin drivkälla medan Volkswagen ID.3 formligen ropar "Titta så modern och eldriven jag är!"
Två olika filosofier att formge elbil. Hyundai Ioniq skyltar knappast med sin drivkälla medan Volkswagen ID.3 formligen ropar "Titta så modern och eldriven jag är!"
Hyundai: Nedtonat, nästan som ett svartvitt foto, utmärkt finish och logisk skötsel utmärker Ioniqs förarplats. Växelväljare med knappar mellan stolarna.
Hyundai: Nedtonat, nästan som ett svartvitt foto, utmärkt finish och logisk skötsel utmärker Ioniqs förarplats. Växelväljare med knappar mellan stolarna.
Stort gap men ganska begränsad lasthöjd under insynsskyddet. Lastgolvet lutar uppåt mot de främre stolarna. Lasttröskeln är lägre än VW:s och under golvet finns ett fack där insynsskyddet kan placeras.
Stort gap men ganska begränsad lasthöjd under insynsskyddet. Lastgolvet lutar uppåt mot de främre stolarna. Lasttröskeln är lägre än VW:s och under golvet finns ett fack där insynsskyddet kan placeras.
KIA: Mer konventionella former än kusin Hyundai och med ännu bättre och enklare skötsel överlag. Tacka riktiga knappar för det! Växelväljare med vred.
KIA: Mer konventionella former än kusin Hyundai och med ännu bättre och enklare skötsel överlag. Tacka riktiga knappar för det! Växelväljare med vred.
Med baksätet uppfällt erbjuder e-Niro det största bagageutrymmet, med baksätet nedfällt blir det inte riktigt lika rymligt som i Hyundai. Öppningen är bred och ståhöjden rejäl under luckan. Genomlastningslucka saknas.
Med baksätet uppfällt erbjuder e-Niro det största bagageutrymmet, med baksätet nedfällt blir det inte riktigt lika rymligt som i Hyundai. Öppningen är bred och ståhöjden rejäl under luckan. Genomlastningslucka saknas.
Tesla: Förutom den rikliga skärminformationen, växelväljarspaken och rattrullarna är förarmiljön närmast innehållslös. Det ger en avspänd känsla.
Tesla: Förutom den rikliga skärminformationen, växelväljarspaken och rattrullarna är förarmiljön närmast innehållslös. Det ger en avspänd känsla.
Man får sträcka sig rejält för att nå längst in i Teslas bagageutrymme. Eller också får man fälla de bakre ryggstöden från kupén. Lastöglor saknas men under golvet finns fack för sladdar och avtagbar dragkrok.
Man får sträcka sig rejält för att nå längst in i Teslas bagageutrymme. Eller också får man fälla de bakre ryggstöden från kupén. Lastöglor saknas men under golvet finns fack för sladdar och avtagbar dragkrok.
VW: Två skärmar, rattreglage med "haptisk" tryckkänsla och fönsterytor nästan som i en minibuss – ID.3 känns modern och fräsch från förarens position.
VW: Två skärmar, rattreglage med "haptisk" tryckkänsla och fönsterytor nästan som i en minibuss – ID.3 känns modern och fräsch från förarens position.
Lastgolvet kan justeras i höjd och det finns ett smalt fack för laddsladd under. Inklädnaden är OK och genomlastningsluckan mitt i öppnar ovanligt stort. Högst tillåten maxlast i testkvartetten.
Lastgolvet kan justeras i höjd och det finns ett smalt fack för laddsladd under. Inklädnaden är OK och genomlastningsluckan mitt i öppnar ovanligt stort. Högst tillåten maxlast i testkvartetten.

Förutom sedvanliga testmoment kollade vi denna gång också hur snabbt laddningen skedde under samma betingelser bilarna emellan.

Nominell och faktisk räckvidd spelar stor roll i elbilsvalet, faktorer som vi förstås har kollat (se tabellerna), men laddningsförhållanden och bilens förmåga att svälja elektroner är också väl så kritiska för användarvänligheten. 

Med tio procent återstående batterikapacitet i bilarna pluggade vi in dem i Ionitys supersnabbladdare (max 350 kW) i Enköping och registrerade hur snabbt de nådde nästan fulladdade batterier (96 procent). Resultaten finns i diagrammet här intill och visar ett par intressanta fenomen.

Laddtiden för tio mils körsträcka blir kortast i Tesla, 12,5 minuter, följd av Volkswagen på 13,5 minuter och Kia 15,4. Här sladdar (sic!) Hyundai och kräver 23,8 minuter för att få ström för tio mil.

Räknat på ett annat sätt kan vi få fram den återförda räckvidden efter en halvtimmes laddning (från tio procents batteristatus). På den tiden får Tesla i sig ström för 23,9 mil, Volkswagen för 23,5 mil, Kia 21,5 mil och Hyundai ström för 15 mil jämnt.

Folkan klarar alltså att i praktiken hålla hyfsat jämna steg med Tesla i detta avseende, men tills vidare gäller att Tesla har ett rejält försprång i laddningsmöjligheter tack vare nätverket av ”Superchargers” på strategiska platser i landet (och utomlands), ett nätverk som kontinuerligt förtätas och uppdateras i prestanda. Det gäller förstås också för laddstationer för ”vanliga” elbilar men Teslas försprång på denna punkt är odiskutabelt tills vidare.

Kommentar: *ID.3 har höj- och sänkbart golv. Inga avgörande skillnader mellan Hyundai och Kia, medan ID.3 sladdar lite i lastförmåga. Teslas bakre ryggstöd kan fällas för ökad volym, men lastutrymmet är förhållandevis  långt och bra även med dem uppfällda. Gångjärnen till luckan är dessutom av platsbesparande typ.
Kommentar: *ID.3 har höj- och sänkbart golv. Inga avgörande skillnader mellan Hyundai och Kia, medan ID.3 sladdar lite i lastförmåga. Teslas bakre ryggstöd kan fällas för ökad volym, men lastutrymmet är förhållandevis långt och bra även med dem uppfällda. Gångjärnen till luckan är dessutom av platsbesparande typ.
Kommentar: *ID.3 har höj- och sänkbart golv. Inga avgörande skillnader mellan Hyundai och Kia, medan ID.3 sladdar lite i lastförmåga. Teslas bakre ryggstöd kan fällas för ökad volym, men lastutrymmet är förhållandevis  långt och bra även med dem uppfällda. Gångjärnen till luckan är dessutom av platsbesparande typ.
Kommentar: *ID.3 har höj- och sänkbart golv. Inga avgörande skillnader mellan Hyundai och Kia, medan ID.3 sladdar lite i lastförmåga. Teslas bakre ryggstöd kan fällas för ökad volym, men lastutrymmet är förhållandevis långt och bra även med dem uppfällda. Gångjärnen till luckan är dessutom av platsbesparande typ.
kia har minisymboler för visning av bältessituationen i bilen.
kia har minisymboler för visning av bältessituationen i bilen.
I tesla sköts passagerarkuddens strömbrytare förstås från skärmen.
I tesla sköts passagerarkuddens strömbrytare förstås från skärmen.
Kommentar: Kia är enklast att frakta barn och deras tillhörande pinaler i men ingen i kvartetten slår förstås en riktig kombi. VW:s lastutrymme är precis för kort för att vår testbarnvagn ska rymmas på längden. ISOFIX även i passagerarstolen på ID.3 – bra.
Kommentar: Kia är enklast att frakta barn och deras tillhörande pinaler i men ingen i kvartetten slår förstås en riktig kombi. VW:s lastutrymme är precis för kort för att vår testbarnvagn ska rymmas på längden. ISOFIX även i passagerarstolen på ID.3 – bra.
Kommentar: Allt annat än fem stjärnor i Euro NCAP vore uppseendeväckande för ID.3 – men vi är inte där ännu. Teslas värden är bland de bästa som noterats.
Kommentar: Allt annat än fem stjärnor i Euro NCAP vore uppseendeväckande för ID.3 – men vi är inte där ännu. Teslas värden är bland de bästa som noterats.
Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)
Kommentar: (1) Beräknad på grundpris enl. Autovista Inter-Global AB. (2) Vid 2 000 mil/år i tre år i stad typ Västerås. (3) T o m 6 000 mil. (4) Nybil/vagnskada/batteri/rost/vägassistans. (5) Vid 2 000 mil/år i tre år. I beräkningen ingår värdeminskning, elkostnad beräknad på svensk energimix 1,53 kronor/kWh och förbrukning enl. testförbrukning. Övrigt i milkostnad är skatt, service, försäkring samt 10 000 kr för löpande underhåll. *Uppgiften gäller vår extrautrustade långtest-Tesla senhösten 2019. Grundpriset ovanför gäller motsvarande modell utan extrautrustning hösten 2020.
Kommentar: (1) Beräknad på grundpris enl. Autovista Inter-Global AB. (2) Vid 2 000 mil/år i tre år i stad typ Västerås. (3) T o m 6 000 mil. (4) Nybil/vagnskada/batteri/rost/vägassistans. (5) Vid 2 000 mil/år i tre år. I beräkningen ingår värdeminskning, elkostnad beräknad på svensk energimix 1,53 kronor/kWh och förbrukning enl. testförbrukning. Övrigt i milkostnad är skatt, service, försäkring samt 10 000 kr för löpande underhåll. *Uppgiften gäller vår extrautrustade långtest-Tesla senhösten 2019. Grundpriset ovanför gäller motsvarande modell utan extrautrustning hösten 2020.
Kommentar: Tesla är dyr att försäkra men har bra priser på reservdelar.
Kommentar: Tesla är dyr att försäkra men har bra priser på reservdelar.
Kommentar: *Ingår i Teslas autopilotpaket. **Sollucka och trådlösmobilladdning ingår i Kias tech-paket, 14 900 kronor, tillsammansmed JBL ljudsysten, LED-interiörbelysning och skyltskanning.
Kommentar: *Ingår i Teslas autopilotpaket. **Sollucka och trådlösmobilladdning ingår i Kias tech-paket, 14 900 kronor, tillsammansmed JBL ljudsysten, LED-interiörbelysning och skyltskanning.

Ljustest

Hyundai halvljus
Hyundai halvljus
Hyundai helljus
Hyundai helljus
Hyundai Halvljus Helljus
Längd, m 135 173
Bredd, m 27 12
Betyg 5/5 2/5

Spolning: Nej.

Kia halvljus
Kia halvljus
Kia helljus
Kia helljus
Kia Halvljus Helljus
Längd, m 139 176
Bredd, m 27 18
Betyg 5/5 3/5

Spolning: Nej.

Tesla halvljus
Tesla halvljus
Tesla helljus
Tesla helljus
Tesla Halvljus Helljus
Längd, m 122 221
Bredd, m 27 24
Betyg 4/5 4/5

Spolning: Nej.

Volkswagen halvljus
Volkswagen halvljus
Volkswagen helljus
Volkswagen helljus
Volkswagen Halvljus Helljus
Längd, m 100 236
Bredd, m 26 30
Betyg 3/5 4/5

Spolning: Nej.

Hyundai och Kia har på typiskt sydkoreanskt manér bra halvljus men sämre helljus.Inställningen av Teslas strålkastare kan bekvämt justeras från förarplats. ID.3-strålkastarna ger testets bästa helljus.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18
»ID.3-strålkastarna ger testets bästa helljus.«
 I undanmanövern reagerar ID.3 sent på förarens kommando, niger kraftigt och hamnar i motsatt körfält alltför länge, innan bilen understyr ut ur fållan och river ett par koner i 70 km/tim. Nja, inte bra.
I undanmanövern reagerar ID.3 sent på förarens kommando, niger kraftigt och hamnar i motsatt körfält alltför länge, innan bilen understyr ut ur fållan och river ett par koner i 70 km/tim. Nja, inte bra.
Automattvätten når inte in under den utstickande ID.3-skärmen bak.
Automattvätten når inte in under den utstickande ID.3-skärmen bak.
Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)
Kommentar: Testförbrukningen avser färddatorernas redovisning efter avslutad testslinga. Bilarna har vätskekylda litiumjonbatterier. Hyundais förbrukning och körsträcka påverkas förhållandevis lite av förarens körsätt. 
OBS! I WLTP-förbrukningen laddas bilen efter körning och tar hänsyn till laddförluster, vilket inte vår testförbrukning gör. Vår körning är mer krävande än WLTP-körcykelns. Därför har vi omvänt förhållande på testräckvidd.
Kommentar: Testförbrukningen avser färddatorernas redovisning efter avslutad testslinga. Bilarna har vätskekylda litiumjonbatterier. Hyundais förbrukning och körsträcka påverkas förhållandevis lite av förarens körsätt. OBS! I WLTP-förbrukningen laddas bilen efter körning och tar hänsyn till laddförluster, vilket inte vår testförbrukning gör. Vår körning är mer krävande än WLTP-körcykelns. Därför har vi omvänt förhållande på testräckvidd.
Kommentar: Inte så stora skillnader i ljudmätaren men Volkswagen är den tystaste att färdas i, trots testbilens 20-tumshjul. Tesla är klart ljudligast i högre fart, det viner runt dörrarna och bullrar från såväl däck som över baksätet.
Kommentar: Inte så stora skillnader i ljudmätaren men Volkswagen är den tystaste att färdas i, trots testbilens 20-tumshjul. Tesla är klart ljudligast i högre fart, det viner runt dörrarna och bullrar från såväl däck som över baksätet.
Hyundai Ioniq Premium +
Hyundai Ioniq Premium +
Kia e-Niro Advance Plus
Kia e-Niro Advance Plus
Tesla Model 3 STD. Range Plus RWD
Tesla Model 3 STD. Range Plus RWD
Volkswagen ID.3 Max 1ST Edition
Volkswagen ID.3 Max 1ST Edition

Rostskyddsprognos

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Hyundai

Motorhuv, baklucka och länkarmar är av aluminium, resten av karossen av stålplåt. Dörrarna är dock väl behandlade på insidan. Bilens underrede är täckt med ovanligt stora plastsköldar men därunder saknas slitskydd. Skarvar är överlag väl tätade och både balkar och trösklar har god invändig behandling. De bakre skärmkanterna är väl utformade och samlar inte på sig smuts. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Bakom de främre innerskärmarna finns fuktansamlande skumgummi. Stänkskydd saknas och framdörrarna är utsatta för blästerrisk. Helheten räcker inte riktigt till en fyra i betyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Kia

e-Niro har motorhuv och baklucka tillverkade av aluminium som ej tätats i skarvarna, medan övriga karossdelar är av stålplåt. Dörrarna har dålig tätning av skarvhörn men är behandlade på insidan. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. Det finns fuktsugande ljuddämpningskuddar vid vindrutestolparna. Skärmkanterna bak är av en bra, icke smutssamlande konstruktion. Tröskelkanterna är nedåtvända och deras skarvar är ej tätade. Undertill är däremot de flesta skarvar tätade, medan slitskyddet är ytterst sparsamt. Somliga balkar har invändig vaxbehandling, andra saknar helt sådan.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Tesla

Tesla använder en hybrid mellan aluminium och stålplåt. De bakre hjulhusen och bakåt är av aluminium, så även förstärkningsbalkar innanför sparklådorna samt delar av bilens främre krockstruktur. I övrigt används olika typer av stål. Dörrar och motorhuv är av aluminium. Att blanda aluminium med stål kan vara problematiskt då galvaniska strömmar kan ”äta upp” aluminium på mycket kort tid. Bilden visar tröskellådans förstärkning av aluminium. Skummet som skymtar har en ljuddämpande effekt. Historiskt sett har skumfyllda karossdelar inte varit någon succé då även icke absorberande material med tiden tenderar att bli fuktiga.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Volkswagen

ID.3 har kaross av stålplåt, förutom bakluckan som är av plast och glas. Ingen behandling i motorhuv, däremot i dörrarna. Bra tätning av skarvar i motorhuv och dörrar. Plastinnerskärmarna fram skyddar också mot stenskott, filtinnerskärmar bak. Bra bakre skärmkanter som ej samlar smuts och fukt. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv med välgjord tätning. Inne i trösklarna finns mot karossplåten isolerade aluminiumbalkar som ger krockskydd gentemot batteripaketet. Vaxbehandlade hålrum. Bottenplattan täckt med plastskivor. Alla skarvar under dem har bra tätningar. Fram- och bakvagn av stål, övre länkarmar bak av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Kommentar: *CarPlay och Android till ID.3 kommer första kvartalet 2021.
Kommentar: *CarPlay och Android till ID.3 kommer första kvartalet 2021.
»Handhavandet är hur enkelt som helst och själva bilen är egentligen helt konventionell, i positiv bemärkelse.«
Hyundai: Ny anläggning med touchfunktioner genomgående men med ett vred för volymkontrollen. Hyfsat lättanvänt.
Hyundai: Ny anläggning med touchfunktioner genomgående men med ett vred för volymkontrollen. Hyfsat lättanvänt.
Kia: Kias skärm är liten och grafiken inte av senaste modet men helheten är ändå klart godkänd.
Kia: Kias skärm är liten och grafiken inte av senaste modet men helheten är ändå klart godkänd.
Tesla: Liggande jätteskärm i Tesla ger överblick, grafiken är vass. Spalten till vänster visar hastighet och funktioner.
Tesla: Liggande jätteskärm i Tesla ger överblick, grafiken är vass. Spalten till vänster visar hastighet och funktioner.
VW: Mittskärm ungefär som i senaste Golf, handhavandet är dock något enklare. "Möblerbar" disponering.
VW: Mittskärm ungefär som i senaste Golf, handhavandet är dock något enklare. "Möblerbar" disponering.

Vi Bilägares testvinnare

Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Plats 1. Kia e-Niro erbjuder en nästan friktionsfri övergång till att köra elbil. Räckvidden klarar allt vardagligt, handhavandet är hur enkelt som helst och själva bilen är egentligen helt konventionell, i positiv bemärkelse. Bra utrymmen, smidig att köra, vettig förarplats med hantering som alla begriper direkt. Ungefär samma fartresurser som ID.3 men sämre fjädringskomfort på alla typer av underlag. Långa personer önskar också en lägre sittställning. e-Niro är ett måttligt spännande val – men ett bra.

 

Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Plats 2. Även Hyundai ger intryck av färdig elbil, utan större missar. Lite roligare design än Kia, kanske, en hel del sämre räckvidd men en effektivare energianvändning. Trevlig finish, lägst anskaffningspris och lägsta driftkostnaderna. Hugget som stucket mellan koreanerna!

Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Plats 3. Från elbilssynpunkt är Tesla alltjämt unik på marknaden och överlägsen i många avseenden, laddsituationen först och främst. Nästan överaktiv i körkaraktären, en förarens bil snarare än passagerarnas. Bitvis skräpig finish matchar inte priset, milkostnaden är högst.

Test: Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 (2020)

Plats 4. ID.3 är hur viktig som helst för VW och bilen är också bra på åtskilliga punkter, åkkomforten till exempel. Men sticker ut gör bilen inte annat än i designen, medan åtskilligt känns förvånande ofärdigt för att komma från märket. Bättre köregenskaper, bättre finish och bättre materialval är vår önskelista.


Testförarnas kommentarer

Kia e-Niro är härligt befriad från tekniska kullerbyttor och bakgrundsbelyst lull-lull, vilket gör den till en favorit. Fossilbilarnas problem är utsläppen, inte resten, vilket Kia har förstått när de låtit en bra grundmodell vara i princip oförändrad. Teslan är kul, men tröttsam i det långa loppet och ID.3 behöver filas vidare på. Är det verkligen en Volkswagen?

Niklas Carle, testförare

Kia e-Niro är nästan besvärande genomtänkt, en given testvinnare. Habegär? Noll. ID.3 är lovande men VW lär behöva ett par år innan elektronik och kvalitetskänsla sitter. Tesla Model 3 behöver det större batteripaketet för att komma till sin rätt. Jag håller i plånboken och satsar på Hyundai. Snygg. Modern. Effektiv. Vilken fullträff!

Anders Helgesson, testförare

MEB-plattan har potential: tyst, rymlig, bra laddning. Men ID.3 är inte klar, att skicka ut bilen till konsumenter med två års nybilsgaranti är ett skämt! Hyundai är folk-elbilen som funnits hos oss sedan 2017. Prisvärd, trevligare att köra än e-Niro. Perfekt vardagspendlare, mitt favoritköp här. Som tjänstebil är dock Tesla otroligt kul för förmånsvärdet.

Nils Svärd, testförare

Sydkoreanerna levererar på nästan varje punkt. Ioniqs snyggare inredning gör den till min favorit en hårsmån före e-Niro. Tesla är egentligen den bästa elbilen och har härliga köregenskaper, men det finns brister. ID.3 har kul form men glänser inte på något område samtidigt som frågetecknen är flera. Den hade mått bra av att mogna före lansering.

Calle Carlquist, testledare

Den är nästan som före och efter Kristus, Volkswagens entré på elbilsmarknaden med ID.3. De första svenska leveranserna har startat och Vi Bilägares testlag har nagelfarit el-Folkan mot tre modeller från märken som knappast stillatigande kommer att åse nykomlingens ankomst: Hyundai Ioniq Electric, Kia e-Niro och Tesla Model 3.

Alla tre är väletablerade i Sverige – Ioniq Electric ända sedan 2017, e-Niro sedan slutet av 2018 och Tesla sedan våren 2019. 

Trion utgör tillsammans med ett knippe andra modeller (BMW i3, Renault Zoe, N

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hyundai Ioniq Premium Plus

Tillverkningsland: Sydkorea.

Motor: Elektrisk asynkronmotor. Litiumjonbatteri 38,3 kWh.

Effekt/vridmoment: Max effekt 136 hk (100 kW). Max vridmoment 295 Nm.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda.

Hjulupphängning: Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel torsionsaxel. 

Hjul: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m. 2,85 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.  

Prestanda: Toppfart 165 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,9 s (fabriksuppgifter).  

Övriga versioner: Trend 389 900 kronor, Premium 409 900 kr.

Kia e-Niro Advance Plus

Tillverkningsland: Sydkorea.

Motor: Elektrisk asynkronmotor. Litiumjonbatteri 64 kWh.

Effekt/vridmoment: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 395 Nm.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda.

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk. 

Hjul: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.

Styrning: Elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 meter. 2,6 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

Prestanda: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,8 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner: Advance 481 900 kronor, Advance Plus 506 800 kr.

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Tillverkningsland: USA.

Motor: Elektrisk asynkronmotor. Litiumjonbatteri 55 kWh.

Effekt/vridmoment: Max effekt 325 hk (239 kW). Max vridmoment 420 Nm.

Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda. 

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänk.

Hjul: Fälgbredd 8,5 tum, däck 235/45 R18.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m. 2,1 rattvarv.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,6 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner: Long Range från 659 900 kronor, Performance från 699 900 kr.

Volkswagen ID.3 1st Edition Max

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Elektrisk asynkronomotor. Litiumjonbatteri 58 kWh. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 310 Nm.

Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda. 

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.  

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/45 R20.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,2 m. 3,25 rattvarv. 

Bromsar: Ventilerade skivor fram, trummor bak. Elektrisk p-broms.  

Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,3 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner: Totalt sju olika utrustningvsersioner från ID.3 Life 434 900 kronor, till ID.3 Tour (fyrsitsig) från 531 900 kr.

Kommentarer

#1
2020-10-26 18:14

Att tre av fyra testade bilar inte har möjlighet till dragkrok (endast Tesla) och två inte ens kan ha takräcke (VW och Hyundai) är mer än ett skämt. Skidor på taket till skidbacken, cyklar på dragkroken för en tur i naturen - glöm det, åtminstone för flera av bilarna. Än mer märkligt att ingen av testförarna i ViB anmärkt på det, de som brukar nagelfara allt och ibland kritisera rena bagateller.

#2
2020-10-26 18:20

Kia e-Niro är bäst!

#3
2020-10-26 18:22

Jodå, tyvärr är taklasten specad till 0 kg för både Ioniq och ID.3, men visst går det att fixa takräcken till trots.

Intressant är att Ioniq finns med "cykelkrok" á 75 kg i Norge, men det erbjuds inte i Sverige alls. Det är skämmigt!

#4
2020-10-26 18:50

Jag hade ju gärna sett ett kompletterande test utöver att man skriver att bilen är godkänd för att ha en bakåtvänd bilbarnstol på baksätets ytterplatser...Går det att sitta i stolen framför den monterade bakåtvända bilbarnstolen, testpiloterna för detta uppdrag bör rimligtvis motsvara en modern människa sett till längd. Gå på senaste snitt och välj ut en lämplig kandidat för uppdraget, stolen som testas kan vara den mest sålda i Sverige.

#5
2020-10-26 18:52

Håller själv nämligen på att leta efter ny bil, och elbil är ju högst intressant, men det är svårt, för att inte säga omöjligt att t.ex få se en SKODA Enyaq för att få en bild av hur rymlig den är på bilbarnstolspunkten. Hittar inte heller någon YouTube film som visar detta. Pratade med återförsäljare idag och fick veta att om du beställer bilen idag får du den tidigast till sommaren nästa år, men vill du titta på den innan du beställer får du vänta till April, och sen kan du får den till årskiftet 2021/2022.... KATASTROF.

#6
2020-10-26 18:56

Så, mellan raderna, och även utskrivet, var Tesla Model3 bästa elbilen - men vann inte..?
Varför? Kanske för att svenska motorjournalister inte vågar skriva att Tesla är först, bäst och vackrast.. Vill man köra elbil finns inget bättre märke totalt sett än Tesla, oavsett modell. De har snabbhet, enkelhet, funktionalitet och laddbarhet via superchargers i hela Europa, dessutom bra garantier, etc, etc, etc.... Det kommer snart bra alternativ, men det dröjer ytterligare ett tag innan de är verklighet - och då är Tesla ytterligare ett steg bättre..

#7
2020-10-26 19:02

Zoux, Var glad att du slipper köpa en ny otestad bil från VAG istället, på så vis slipper du en KATASTROF

#8
2020-10-26 19:08

De som trycker ”Bromsa” på mitt första inlägg, visar att de varken; vet något om, eller har provat en elbil - som Tesla - i bästa fall..

#9
2020-10-26 19:16

"bromsa" borde tas bort direkt, fullkomligt meningslös funktion där diverse pajsare trycker godtyckligt, även "gasa" borde bort.

#10
2020-10-26 19:18

Härlig läsning då jag hämtar min Kia e-Niro på onsdag!

#11
2020-10-26 19:23

Bilräven, det kan faktiskt finnas sådana som värdesätter andra kvalitéer än Teslas enorma förträfflighet som dess ägare oftast framhåller. Visst kräver ditt körmönster att du måste köra långt mellan laddningarna och ha bra tillgång till snabba laddare, då är det Tesla som onekligen är ledande. Söker du en bil, så som du är van att en bil är, inte har behovet av sportbilsprestanda, värdesätter en tyst och välbyggd mer praktisk bil. Tja då finns det bättre alternativ än en M3. Är väl det som är artikelns slutsats.

#12
2020-10-26 19:25

En kollega har en E-Niro. Den har bara en-fasladdning! Va!?¿
Då tar det tid att ladda om man inte vill betala för 65A-säkring...

#13
2020-10-26 19:34

E-Niro har 11 kW trefasladdning från årsmodell 2020.

#14
2020-10-26 23:13

Om man tycker om att köra bil så är Tesla outstanding. Går att köra som en sportbil om man vill men fungerar även för gubbkörning. Ser man bilen bara som ett transportmedel för gubbkörning kan man köpa någon av de andra. Trodde jag skulle sakna min Subaru WRX men Teslan.....

#15
2020-10-27 05:58

Personligen fattar jag inte hur man skulle kunna stå ut med e-Niron. Inredningen är plastig, rörig och intetsägande, utsidan ungefär lika tråkig, fjädringskomforten sådär och dessutom helt frikopplad från körkänsla. Om bilen kostade 300tsek kunde jag acceptera det men en halv miljon för en ”grå klump”?

Då lockar Teslan mer men alla rapporter om kvalitetsproblem avskräcker...

Nej jag blir mer och mer övertygad om att jag beställt rätt elbil.

#16
2020-10-27 07:51

Har provkört ID3, Tesla och Kia e-Niro. Plastighet upplevde man till 100% i ID3. Teslans kvalitetsintryck var inte imponerande. Den som vill kliva över till el-bil från fossil känner igen sig direkt i e-Niron. Som de flesta tester man läst ser man att även i denna test står sig Kia bra!

#17
2020-10-27 12:07

Kommer Elektrifierings Kommissionen föreslå att alla att alla svenska vägar blir strömförande? Liberalt förslag.

#18
2020-10-27 21:18

@Huko nog är e-Niron inte svår att komma igång med men desto svårare att stå ut med. Kändes som man bara kastat ut funktioner och reglage i bilen. Och så inredningen... bara plasten på ratten förflyttar mig tillbaka till en snikutrustad opel Combo från -90 talet jag körde som elektrikerlärling.

#19
2020-11-01 15:58

Trots dina åsikter Desmoholic blev det en Kia i alla fall! Jag tror att du står ganska ensam i dina åsikter om hur dålig Kia:n är så jag tar chansen. Jag kan efter många bilår också säga att skall man ha en bil som ger känsla och glädje så är det varken Kia eller den bil du beställt som "toppar" listan! Då måste man ha eller ha haft en Alfa Romeo för att få ha upplevt "rätt" känsla! Har haft ett antal Alfor och har alltid varit nöjd med dem!

#20
2020-11-02 14:43

Upprepar mig, ta bort "bromsa", ta gärna bort "gasa", vad till för dessa funktioner anonymt? Eller är det jag som är oduglig och inte kan se vilka som trycker? Lika dålig idé som att man skulle kunna kommentera utan att visa vem man är. Generellt tycker jag att detta "forum" borde ha en uppryckning och en åtstramning för att fylla en större funktion än att vissa som skriver en massa inlägg för att läsa dem själv. En bra funktion finns, det är "anmäl" det räcker, stäng sedan av användare som inte sköter sig och/eller håller för låg nivå (som tidningen bestämmer, inte jag).

Glöm nu inte att trycka på "bromsa" alla som vill erkänna sig till en skara Pajsare.

#21
2020-11-02 17:46

Svåra val men niron känns som för gubbar med keps dom gånger jag kört och åkt.
Har haft svårt för det olidliga bullret på grova asfalten med kian.

Min känsla är att man lugnt kan vänta nåt år innan man kastar sig in i elbilsköpet.

Tittar man lite i olika märkesforum så ser man att många får lida med barnsjukdomar i nya elbilen eller hybriden på dom flesta fabrikaten.
Garanti men inte kul med många verkstadsbesök första året.

#22
2020-11-03 08:08

@Huko; nu är det ju ganska orepresentativt men de flesta som jag träffar som provkört KIA är ganska överens om hur plastigt tråkig den är. Säkert halvpraktisk( lite trångt baksäte för mig som är 1,94) och kvaliten verkar vara god, men det finns liksom ingen som helst kulfaktor. Lite som att åka buss om den skulle råka stanna utanför dörren. Men jag önskar dig lycka till med KIA, du verkar ju nöjd.

Ang. Den bil jag har beställt är det visserligen ingen Alfa ( även om jag gärna skulle ta en GTV6 eller Bertone Cupe) men nog fanns det både kvalitetskänsla och körglädje i den. Det blev nämligen en Mini Cooper SE.

#23
2020-11-03 11:20

Kalas hade ju varit en elektrifierad Alfa Stelvio. Har kört både 280-hästaren och Quadrofoglion och det är ju något alldeles extra.
Jeremy Clarkson från f d Top Gear undrade varför Alfa gjorde en så hög supersportbil. Alla tester som görs på Stelvion säger att den som testar undantagslöst är lyrisk över vägegenskaperna!

#24
2020-11-03 11:26

Jag har faktiskt inte testat Stelvio, men en nära vän har en Giulia Veloce som jag provar en del. Styrningen i bilen är helt fantastisk måste jag säga. Dock så gillar jag inte riktigt den nya svartvita loggan ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.