Bild
Nästa artikel
Karossen har växt på alla ledder men profilen är sig lik och bilintresserade känner genast igen Fiat 500.
Karossen har växt på alla ledder men profilen är sig lik och bilintresserade känner genast igen Fiat 500.

Provkörning: Fiat 500e (2020)

Provkörning

Minibilen Fiat 500 kommer i sin nya skepnad endast att säljas med elmotor. Eldriften passar den chica lilla citybilen som hand i Guccihandske – men några viktiga detaljer avskräcker.

Hon är förtvivlat söt, lilla Fia, där hon står och plirar i garaget under sina markerade ögonlock. Formatet är fortfarande minimalt, även om den nya generationen av Fiat 500 blivit några centimeter längre, bredare och högre än tidigare.

I framsätet finns det hyfsat med plats och förarstolen är överraskande bekväm för en 180 centimeter lång, lagom tjock man i medelåldern. Baksätet vågade jag inte ens försöka klättra in i och när jag kände efter med handen bakom förarstolens ryggstöd återstod enbart en handbredds benutrymme till eventuella baksätespassagerare.

Bagageutrymmet är litet och fotografen får kämpa för att krångla in sin stora fotoväska genom den trånga öppningen under bagageluckan.

Om utsidan i stort behållit sin retrolook, har interiören moderniserats kraftigt. I och för sig rätt naturligt med tanke på att det var 13 år sedan föregående generation av 500 presenterades.

Nu är instrumentklustret digitalt och en 10,25 tum stor pekskärm för infotainmentsystemet är standard i den högsta utrustningsnivån ”La Prima” som vi provkör. Skärmen reagerar hyfsat snabbt men typsnittet är tunt och ikonerna små vilket tillsammans med skärmens låga placering gör den svårläst.
Klimatanläggningen manövreras med fysiska knappar under skärmen och är enkel att använda.

»Den struttiga fjädringen raserar raskt illusionen av att man färdas i något annat än en mycket liten bil.«
Kombinationen eldrift och öppet tak är unik och väldigt trevlig i stan. I högre hastigheter blir det dragigt i kupén.
Kombinationen eldrift och öppet tak är unik och väldigt trevlig i stan. I högre hastigheter blir det dragigt i kupén.

Förbjuden musik

Jag väljer D i växelväljarens knapprad, hissar ner tygtaket och till tonerna av musik från Fellinifilmen Amarcord, rullar vi ut ur Vi Bilägares garage.

Eldrift passar perfekt i stadstrafik, även om den trevliga filmmusiken strax efter start byttes mot sedvanligt elbils-ylande. Det är EU-regler som bestämmer vilken typ av ljud som elbilarna måste ge ifrån sig i låg hastighet och musik är tydligen inte godkänt. 

Rejält med dragkraft från start gör att den ganska tunga bilen känns lätt och kvick. Enbart batteriet väger nästan 300 kg. Det motsvarar en femtedel av bilens totalvikt. 

Stolpar kan dölja buss

Runtomsikten är tyvärr ganska dålig med tjocka vindrutestolpar som kan dölja en SL-buss och en långt framdragen panel i taket som gör det svårt att se trafikljus utan att luta sig framåt i sätet.

På nämnda panel hittar man bland annat reglaget för det elektriskt manövrerade tygtak som provbilen är utrustad med. Även med mössa på och riklig såväl som snabbt kommande värme flödandes in i kupén, står det klart att vinter inte är rätt årstid för att köra nedcabbat i 500e. 

Vi drar igen taket och rullar ut ur staden. Liksom sin föregångare har även nya 500 en påtagligt okänslig styrning. Kanske söker man skapa storbilskänsla men resultatet blir sådär.

Den struttiga fjädringen raserar raskt illusionen av att man färdas i något annat än en mycket liten bil. På motorväg blir gången orolig och kupén bullrig, trots den tysta eldriften. Ljudanläggningen får kämpa hårt för att överrösta vägljud, vindbrus och bullret från omgivande trafik. En bil utan tygtak blir förstås tystare.

Utrustningslistan är omfattande och inkluderar storbilslyx som adaptiv farthållare med aktiv filhållningsassistent, dödavinkelvarnare, nyckellöst lås- och startsystem, navigation samt infotainmentsystem som kan spegla mobiltelefoner. Extra omtänksamt är att Fiat skickar med en laddbox att montera hemma för de som har möjligheten och som väljer versionen "La Prima".

Toppversionen skrämmande dyr

Nya 500e kommer i en instegsversion med ett batteri på 24 kWh som ger upp till 180 km räckvidd, autobroms som även upptäcker fotgängare som standard och pris från 261 900 kronor före miljöbilspremie.

Vår fullutrustade provbil har ett större batteri men också en helt annan prislapp. 410 000 kronor är väldigt mycket pengar för en väldigt liten bil.

Å andra sidan finns det inte så många andra chanser att köra öppet och elektriskt, en kombination som passar bättre en ljummen junikväll än en grådaskig eftermiddag i december. Och hon är förtvivlat söt, lilla Fia…

Plus: Smidigt format, sköna framstolar, cabrioletkänsla, smidig drivlina.

Minus: Trångt baksäte och bagageutrymme, dålig fjädringskomfort, svårläst infotainment, högt pris.

Vad nytt? Ny eldriven generation av Fiats lilla livsstilsbil.

För vem? Den som har råd med en flärdfull andrabil. Eller faller handlöst för utseendet.

Förarmiljön är på det hela taget bra men infotainmentskärmen lider av klent typsnitt.
Förarmiljön är på det hela taget bra men infotainmentskärmen lider av klent typsnitt.
Instrumenteringen är digital och lättavläst med tydlig digital hastighetsmätare.
Instrumenteringen är digital och lättavläst med tydlig digital hastighetsmätare.

Hon är förtvivlat söt, lilla Fia, där hon står och plirar i garaget under sina markerade ögonlock. Formatet är fortfarande minimalt, även om den nya generationen av Fiat 500 blivit några centimeter längre, bredare och högre än tidigare.

I framsätet finns det hyfsat med plats och förarstolen är överraskande bekväm för en 180 centimeter lång, lagom tjock man i medelåldern. Baksätet vågade jag inte ens försöka klättra in i och när jag kände efter med handen bakom förarstolens ryggstöd återstod enbart en handbredds benutrymme till eventuella baksätespassagerare.

Bagageutrymmet är litet och fotografen får kämpa för att krångla i

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Fiat 500e La Prima Cabrio

Pris, kr: 409 900 (före elbilspremie). 

Svensk lansering: Januari. 

Mått, cm: L 363/B 168/H 153.

Bagagevolym, l: 185 –550.

Tjänstevikt, kg: 1 405. 

Motor: Elmotor. Max effekt 118 hk. Max vridmoment 220 Nm.  

Batteri: Litiumjonbatteri 42 kWh. Snabbladdning CCS 85 kW. Laddningstid 2,3 kW=15,15 tim. 11 kW (trefas) 4,15 tim. 

Kraftöverföring. Framhjulsdrift. Reduktionsväxel.  

Prestanda, toppfart: 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,0 s

Deklarerad förbrukning: 14,9 kWh/100 km. Räckvidd: 298 km. 

Bilskatt, per år: 360 kr.

Konkurrenter: Honda e, Mazda MX-30, Mini Cooper SE, DS3 Crossback E-Tense.

 

Kommentarer

#1
2020-12-22 15:57

Mycket pengar för lite till bil

#2
2020-12-22 17:01

Allting är litet i Fiat 500e.

#3
2020-12-22 17:21

@1; Så har det väl alltid varit med ”livsstilsbilar”.

#4
2020-12-22 19:34

Svårt att inte tycka att det är en riktigt häftig och frän bil.

#5
2020-12-22 19:56

Inte alls svårt, jag har aldrig gillat den här. Åkte en del i originalet, jag har för mig att det var en 39:a som en kompis hade, segt och trångt, men man var ju van vid fullvuxna bilar.
En annan kompis svåger hade en nyare, en 52:a, den färdades vi ett antal gånger i baksätet som inte fanns och det var väldigt obekvämt efter några mil.
Den senaste modellen påminner ju om de tidigare och även om den är helt modern tycker jag den känns fel. Men det spelar ju ingen roll den säljer ju.
Men inte så bra i Sverige!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.