Bild
Nästa artikel
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)

Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)

Nybilstest

Färska småbilarna Honda Jazz, Opel Corsa och Toyota Yaris mäter sig mot nysminkade Suzuki Swift. Hur bra är 2020 års småbilar? Duger de till mer än förortspendling, förskoletaxi och shoppingrundor?

Sveriges bäst säljande småbil 2020 heter Toyota Yaris och kommer först på 14:e plats i registreringsstatistiken. Närmsta klasskamrat, Renault Clio, hittar vi ännu längre ned: på 32:a plats. 

Varför detta kompakta motstånd mot småbilar? Det traditionella svaret brukar vara landets långa avstånd, den inhemska bilindustrin och en hög säkerhetsmedvetenhet.

Men i dag finns också en annan förklaring. Småbilsbaserade suvar. När den tidigare storsäljaren VW Polo har halkat ned till registreringsstatistikens 43:e plats har Polobaserade T-Cross avancerat till 13:e plats.

Är det i någon bilklass där ekonomi är avgörande är det i den prispressade småbilsklassen. ”Låga” inköpspriser innebär att vare sparad tusenlapp märks på milkostnaden.

Med en prislapp på 182 900 kronor bäddar nyligen uppdaterade Suzuki Swift 1,2 Hybrid för en ekonomisk jordskredsseger. Prisgapet upp till testets dyraste bil är hisnande 82 000 kronor.

Testbilen har utrustningsnivå ”Select”. Då ingår bland annat luftkonditionering, backkamera, parkeringssensorer bak och röststyrning. Vill man spara 15 000 kronor väljer man Swift i  ”Comfort”-utförande. Oavsett utrustningsnivå kommer Swift med en 1,2-liters bensinmotor på 83 hästkrafter och 385 centimeter lång kaross. 

Toyota är generösare med karossplåten, plus nio centimeter, och erbjuder två motoralternativ. Valet står mellan en trecylindrig pjäs på 125 hästkrafter eller testbilens hybriddrivlina på 116 hästkrafter. Grundversionen Yaris ”Active” lämnar nybilshallen från 177 900 kronor.

Testbilen i Premier Edition kostar 235 900 kronor, men då har bilen i princip all utrustning som är möjligt att stoppa in i Yaris. Exempelvis tvåzons klimatanläggning, vindrutedisplay, eluppvärmd ratt, nyckellöst insteg och backkamera. 

Honda Jazz Hybrid kommer med en fyrcylindrig bensinmotor på 1,5 liter och 109 hästkrafter. Grundversionen börjar på 234 500 kronor, testobjektet är topputrustade Jazz Executive för 262 000 kronor. Då ingår en kaross på 404 centimeter, delläderklädsel, extra USB-uttag, backkamera och uppkopplade tjänster.

Bra andrahandsvärde, rimliga servicekostnader och en årsskatt på strax under 1 100 kronor håller milkostnaden i schack.

Yaris har riktig vindrutedisplay. som utöver hastighet visar förbrukningsinformation och förarstödsystem, vilket telefonnummer som ringer samt navigationsanvisningar.
Yaris har riktig vindrutedisplay. som utöver hastighet visar förbrukningsinformation och förarstödsystem, vilket telefonnummer som ringer samt navigationsanvisningar.
I Swift är justerbar ratt i djupled tillval (Inclusive-paket, 12 000 kr).
I Swift är justerbar ratt i djupled tillval (Inclusive-paket, 12 000 kr).
Sidokrockkudde mellan förare och passagerare finns i Honda Jazz. En funktion som lär bli vanlig tack vare Euro-Ncaps nya mätmetoder.
Sidokrockkudde mellan förare och passagerare finns i Honda Jazz. En funktion som lär bli vanlig tack vare Euro-Ncaps nya mätmetoder.
Corsa har LED-strålkastare med adaptiv ljusbild.
Corsa har LED-strålkastare med adaptiv ljusbild.

Opel är med 406 centimeter längsta bil i testet och det tar man betalt för. Testade toppversionen, Corsa GSI P130, går loss på 264 900 kronor. Då ingår sportstolar, nyckellöst insteg, klimatanläggning och parkeringssensorer fram och bak.

Corsa bedöms få det procentuellt sett lägsta andrahandsvärdet. Efter tre år och 6 000 mil har den tappat 57 procent av nybilsvärdet. Motsvarande siffra för Yaris och Jazz är måttliga 45 procent. Hög fordonsskatt och bränslenota ger Corsa testets högsta milkostnad, 39,47 kr/mil. Det är över tio kronor mer per mil jämfört med ekonomiska Swift.

När det här skrivs i början av november har Opel en rikstäckande kampanj där man rabatterar Corsa GSI med 64 000 kronor (cirka 24 procent). En sådan kraftig rabatt sänker milkostnaden över 10 kr/mil. Rimligt sa Bill. Fyndläge sa Bull.

Innan vi ger oss ut på testslingorna inspekteras bilarna av Rostskyddsmedoter AB:s roststskyddsexpert Thomas Widström.

– Alla fyra har uppenbara brister i rostskyddet. Dåligt tätade skarvar, bristande vaxbehandlingar i dörrar och balkar är ett genomgående tema. Jämfört med tidigare generation har Corsa fått ett sämre rostskydd, men aluminiumhuv i den här klassen är ovanligt. Honda står och väger mellan ett och två i betyg men med tanke på priset kan man förvänta sig mer. Det blir en etta, säger han.

»Testlaget menar att Hondas drivlina är väl så förfinad som Toyotas«

Toyota Yaris hinner rulla upp för tre av de fyra ramperna ur redaktionsgaraget innan förbränningsmotorn startar. 

Det är första gången Toyota använder en trecylindrig motor i kombination med hybriddrift. Själva hybridtekniken är i stort sett densamma i dag som för första generationens Prius. En planetväxel (CVT-växellåda) länkar samman elmotor, förbränningsmotor och generator. 

Honda har valt en annan väg. Den fyrcylindriga förbränningsmotorn har försetts med en kraftig generator och elmotor. Systemeffekten är 109 hästkrafter.

Någon växellåda i den traditionella meningen finns inte. Elmotorn är kopplad till drivhjulen via reduktionsväxel. En hydraulisk koppling gör att förbränningsmotorn kan kopplas in på samma axel. Utväxlingen är fast och justerad för att ge energieffektiv körning i lands- och motorvägstempo.

I lägre hastigheter används förbränningsmotorn för att alstra ström till elmotorn och vid behov ladda högspänningsbatteriet. När det behövs mer kraft, exempelvis vid omkörning, frikopplas motorn för att generera maximalt med ström till elmotorn.

Så länge man inte ”ger benet” och motorerna rusar upp i varv märker man inte mycket av den mekaniska dansen. Testlaget menar att Hondas drivlina är väl så förfinad som Toyotas.

Suzukis hybridlösning är mer basal. En kraftig startmotor/generator skjuter till 50 Nm under start och acceleration. Låg testförbrukning visar att tekniken tjänar den 982 kilo lätta bilen väl. Swift drar 0,1 l/100 km mindre än Jazz.

Den femväxlade lådan är en trevlig bekantskap om än med ett något snävt kopplingsspel. Trots elknuff blir det lätt tjuvstopp vid trafikljusen. Steglös automatlåda är tillval.

Utanför stadskärnan blir de 83 hästkrafterna surriga. Testlaget ser det som en petitess jämfört med det veritabla däckdånet. Ljudet är så besvärande att en redaktionsmedlem tvingades till paus i redaktionsgaraget för att vila öronen under en resa mellan Nyköping och Uppsala (ca 16 mil). På slät asfalt blir Swift mindre brutal, men i jämförelse är Jazz lyxbilstyst. Corsa och Yaris ligger något steg efter även om den sistnämnda i kraft av hybridtekniken är tystare i låga farter.

Trådlös laddning av mobiltelefon är praktiskt och bekvämt. Opel har framtidssäkrat Corsa med en laddplatta som duger även när telefonen närmar sig A4-storlek.
Trådlös laddning av mobiltelefon är praktiskt och bekvämt. Opel har framtidssäkrat Corsa med en laddplatta som duger även när telefonen närmar sig A4-storlek.
Swift har trummor bak. Klokt beslut på en så lätt bil.
Swift har trummor bak. Klokt beslut på en så lätt bil.
Automatiskt helljus och rattvärme i Yaris. Höjdreglering av LED-strålkastaren får föraren göra.
Automatiskt helljus och rattvärme i Yaris. Höjdreglering av LED-strålkastaren får föraren göra.
”Magic seats”. Med baksätets sittdyna uppfälld är det inga problem att transportera vare sig utemöbler eller konbanans osjungna hjältar stående.
”Magic seats”. Med baksätets sittdyna uppfälld är det inga problem att transportera vare sig utemöbler eller konbanans osjungna hjältar stående.

I Corsa tjänstgör PSA-koncernens trecylindriga bensinmotor på 130 hästkrafter och 230 Nm. Den åttaväxlade automatlådan växlar smidigt men vid krypkörning och finmanövrering finns en tvekan från gaspådrag till det att bilen reagerar. 

Under testet fick Corsa en snittförbrukning av 5,6 l/100 km. Törstigast i kvartetten, men sett till bränslekostnad över ett år skiljer det måttliga 2 830 kronor till bränslesnåla Yaris.   

Fjädringssträckan bjuder på femtio nyanser av tjälskott, vägskarvar och asfaltslappningar. Jazz flyter fram med mjuka lugna rörelser. Bitvis känns den mer som en Golfklassare än småbil. Enda egentliga anmärkningen är något stum returfjädring vid vresigare gupp. Bra styrkänsla, men Jazz saknar storebror Civics skärpa. 

Corsa rör sig med bestämda och kontrollerade fjädringsrörelser. Ju fortare det går, ju bättre arbetar fjädringen. Riktingstabiliteten på motorväg är utmärkt.

Yaris mjuka fjädersättning hanterar ojämnheterna bra men när fjädringen sätts på tuffare prov upplever en del förare att den är i mjukaste laget. Eller som det stod i ett testprotokoll: ”Högre hastighet kombinerat med tjälskott och chassit visar tydliga aladåbdrag.”

Men Yaris klarar trots allt tempohöjningen bättre än Swift. Stora ojämnheter och bilen börjar gå småbilsknixigt. Men körglädjen är det inget fel på. Både Yaris och Swift är lätt i steget med småbilskul styrrespons.

Honda Jazz går tryggt och är konsekvent i sitt uppträdande.
Honda Jazz går tryggt och är konsekvent i sitt uppträdande.
Opel bromsar resolut men är lättkörd genom hela manövern.
Opel bromsar resolut men är lättkörd genom hela manövern.
Swift går som en dröm. Bakaxeln är injusterad för viss medstyrning och klarar cirka 76 km/tim. Det är 3–4 km/tim över konkurrenterna.
Swift går som en dröm. Bakaxeln är injusterad för viss medstyrning och klarar cirka 76 km/tim. Det är 3–4 km/tim över konkurrenterna.
Yaris har bekymmer. Bakvagnen fortsätter att bryta ut i sladd. ESP-ingreppet är tafatt. För att Yaris ska klara konbanan krävs max styrutslag. Så får inte en familjebil bete sig.
Yaris har bekymmer. Bakvagnen fortsätter att bryta ut i sladd. ESP-ingreppet är tafatt. För att Yaris ska klara konbanan krävs max styrutslag. Så får inte en familjebil bete sig.
»Yaris kraftigt överstyrda beteende är inte acceptabelt i en modern personbil med antisladdsystem.«

Konbanans 18 koner placeras ut, bilarna lastas med sandsäckar och testpersonal. Corsa är först ut. Med ett resolut och välavvägt bromsingrepp tar antisladdsystemet ned hastigheten effektivt och bilen rinner genom konfållan med god kontroll.

Strax över 70 km/tim nås bilens gräns. Corsa understyr in i det fiktiva mötande körfältet. Ett förutsägbart, konsekvent och tryggt beteende.

Honda Jazz mjuka fjädring ger en hel del karosskrängning men även Jazz går lugnt och konsekvent genom konfållan utan överraskningar eller hyss när vi succesivt höjer hastigheten till det att bilen understyr ur banan. Precis så som en familjebil ska reagera vid undanmanöver.

Sen är det Yaris tur. Vi börjar i en hastighet som lämnat testkonkurrenterna oberörda – 60 km/tim. När Yaris har undvikt den fiktiva älgen/barnet/cyklisten och ska tillbaka ”på rätt sida vägen” finns redan i denna låga hastighet en tendens till att bakvagnen vill bryta ut i sladd.

När hastigheten höjs förstärks beteendet. Strax över 70 km/tim krävs fullt motstyr för att kontrollera sladden. I en verklig trafiksituation riskerar bilen att antingen köra av vägen eller gå med sidan in mot mötande trafik. För att ge föraren mer kontroll över situationen behöver antisladdsystemet ta ned hastigheten och begränsa sladden.

Yaris kraftigt överstyrda beteende är inte acceptabelt i en modern personbil med antisladdsystem.

Än så länge går det bara att spekulera i hur Yaris hade hanterat undanmanövern på vinterväg. Det vi kan konstatera är att sämre grepp minskar förarens marginaler att kontrollera och häva en sladd.

Läs mer om Toyota Yaris i älgtestet här – inklusive Toyotas svar.

När Jazz formgavs arbetade man efter den japanska filosofin ”Yoo no bi” vilken kan översättas till ”Se det vackra i förfiningen av vardagsföremål.” Vardag eller inte; en bokskog klär i alla årstider.
När Jazz formgavs arbetade man efter den japanska filosofin ”Yoo no bi” vilken kan översättas till ”Se det vackra i förfiningen av vardagsföremål.” Vardag eller inte; en bokskog klär i alla årstider.

Suzukis inredning är en resa bakåt i tiden. Hårdplast högt och lågt men instrumentpanelens rejäla fysiska knappar och vred ger oklanderlig ergonomi. Att ratten inte kan justeras i djupled är svagt.

Swift är utrustad med dödavinkelvarning, vingelvarning, varning för korsande trafik (vid backning), skyltavläsning och trötthetsvarning. Knappsatsen till flera av förarstödsystemen sitter skymda i höjd med vänster knä. Att passagerarstolen inte går att höja eller sänka är mer eller mindre legio i klassen. Funktionen finns att få i Opel, men inte i kombination med GSI-utförande. 

Testlaget kommer inte riktigt överens med Opelstolen, några klagar på för lång (!) dyna, någon menar att ryggstödet är utformat för en dromedar medan andra sitter alldeles förträffligt i den fasta stolen. Att fotstödet är för litet och vredet för att justera ryggvinkeln satt alldeles för trångt till, var vi överens om.

Suzukistolen får anmärkningar för att ha en kort och mjuk dyna. Honda och Toyotas stolar gillas av samtliga. Men redan efter 600 mil är Hondaklädseln synligt nött. Hur kommer den att se ut när tidens tand fått tugga i några år? 

En säkerhetsfiness vi räknar att se hos fler tillverkare är den extra sidokrockkudde som placerats mellan stolarna i Honda och Toyota. Vid en sidokrock ska den hindra förare och passagerare att slå i varandra.

Yaris kupé är dystert svart men formgivningen gör att den upplevs bredare och rymligare än vad den faktiskt är. Instrumentpanelen är delvis vadderad, textilklädda dörrsidor och diskret bakgrundsbelysning av dörrhandtagen höjer mysfaktorn. Plus för många och genomtänkta förvaringsfack. 

I förhållande till de murriga konkurrenterna är Jazz som en rymdkapsel från Star Wars. Stora glasytor ljusa materialval, modern instrumentpanel med vadderade vita ytor. Tunna A-stolpar och rejäla sidospeglar ger svårslagen runtomsikt, dessutom är dödavinkelvarning, parkeringssensorer och backningskamera standard. 

Vid stadskörning är det Swift som i kraft av snäv vändcirkel är närmast Jazz i körsmidighet. Corsa och Yaris är inga Heffaklumpar, men breda C-stolpar stör sikten snett bakåt. 

»Redan efter 600 mil är Hondaklädseln synligt nött«

Honda säger att Jazz ska påminna om 1990-tals föregångaren Logo. Det kanske den gör men det är något med de små hjulen och den grå färgen. Påminner den inte om en olycklig elefantunge där snabeln inte vuxit till sig? Testchaufför Christian Ellmark har en poäng.

Den grå färgen ger inte den höga och visuellt smala karossen några komplimanger, men raka karosslinjer har en uppenbar fördel: volym. Utan att fälla baksätet sväljer Jazz sex läskbackar med mindre justeringar i plastpanelerna hade det gått in ytterligare två. Med fällt baksäte ryms totalt 32 backar. Det är 12 backar fler än testets blygsammaste lastare Toyota Yaris.

Baksätets dyna kan vikas upp mot ryggstödet, smidigt om man har behov av att flytta en mindre cykel, växt eller annat skrymmande gods. Lastningen underlättas av att bakdörrarna öppnar i nära 90 grader. 

Baksätet har utmärkt ben- och fotutrymme samt bekväm sittdyna. Som ett resultat av bränsletankens placering sluttar golvet svagt uppåt. Det gör det lite trängre att kila in fötterna under stolarna framför, i gengäld kan golvet fungera som ett fotstöd att ta spjärn mot vid hårdare inbromsning.

Corsa har dålig öppningsvinkel på bakdörrarna. Rörelsen för att trixa sig förbi hjulhuset och in i kupén beskrivs bäst som vertikal limbo. Att baxa in en barnstol är inte mycket enklare. På plats är baksätet inte så tokigt. Ben- och fotutrymme är adekvat. Bakom en förare som är kortare än rikssnittet går det montera en bakåtvänd barnstol. Bakom 182 centimeter testskribent blir det svårare. 

Yaris har bättre öppningsvinkel, oväntat bra benvinkel och bekväm sittdyna, den låga takhöjden är ett aber för individer över 180 centimeter. Kortare personer lär störa sig på den dåliga sidosikten.

»Enda smolket i glädjebägaren är det svaga rostskyddet.«

Visst hanterar dagens småbilar ett liv både i och utanför storstadsområdenas pendlingsstråk. Minst intresserad av att lämna storstaden är Swift. Det lite ålderstigna intrycket stör inte nämnvärt och kompenseras av låg milkostnad. Med en högre komfortnivå och ett högre Euro NCAP-betyg hade Swift undvikit jumboplatsen.

Yaris erbjuder trevliga köregenskaper, fin komfort,  energieffektiv drivlina, högsta betyg i Euro NCAP och allt till en rimlig milkostnad. Men det yviga beteendet i undanmanövern går inte att ursäkta. Trea. 

Välutvecklade köregenskaper, stark motor och bra strålkastare. Men fyra stjärnor i Euro NCAP och nära 15 000 kronor dyrare per år jämfört med närmsta konkurrent? Det blir en andraplats för Corsa.

Överst på pallen kommer Jazz. Trygga köregenskaper. Fin komfort. Hög utrustningsnivå med ett flertal förarstödsystem som standard. Exceptionella innerutrymmen. Enda smolket i glädjebägaren är det svaga rostskyddet. 

Ägarna tycker

I årets AutoIndex placerade sig Honda 2:a, Toyota 3:a, Suzuki på 19:e och Opel på 22:a plats av 23 märken när svenska bilägare får tycka till om sitt bilinnehav. 

I kategorin ”Bilen”, där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande, slutade Honda 2:a, Toyota 6:a, Suzuki 11:a och Opel på 18:e plats. Honda får poäng för bränsleförbrukning, låga servicekostnader och kvalitén på fordonet. För fjärde året i rad rankas märkets verkstäder högst, därefter följer Toyota (2), Suzuki (18) och Opel (19). Honda och Toyota ägarna har högt förtroende för sin verkstad. Suzuki och Opels svaga resultat beror till viss del på verkstädernas oförmåga att hålla den överenskomna tiden för service.

  Honda Opel Suzuki Toyota
Grundpris 262 000 kr 264 900 kr 182 900 kr 235 900 kr
Milkostnad 32,04 kr 39,47 kr 28,19 kr 30,52 kr
Körkänsla 3 4 4 4
Ekonomi 3 2 5 4
Komfort 5 3 2 3
Säkerhet 5 4 4 4
Miljö 4 2 4 4

Honda

Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Tydlig hastighetsmätare! Stapeln längst till vänster visar högspänningsbatteriets laddning.
Tydlig hastighetsmätare! Stapeln längst till vänster visar högspänningsbatteriets laddning.
Högt placerad mugghållare precis framför friskluftsutblåset. Kupétemperaturen avgör om det blir varm eller kall dryck ...
Högt placerad mugghållare precis framför friskluftsutblåset. Kupétemperaturen avgör om det blir varm eller kall dryck ...
Ibland är baksidan av stolen mer intressant än framsidan. Fiffig mobilhållare i Jazz. Nackstödet kan justeras i djupled, en testexklusiv funktion.
Ibland är baksidan av stolen mer intressant än framsidan. Fiffig mobilhållare i Jazz. Nackstödet kan justeras i djupled, en testexklusiv funktion.
En inblick i hur förbrännings- och elmotor arbetar. Kugghjulet mellan axlarna visar när förbränningsmotorn är inkopplad mot drivhjulen. Den gröna växten är en poängräkningsfunktion för energieffektivt körning.
En inblick i hur förbrännings- och elmotor arbetar. Kugghjulet mellan axlarna visar när förbränningsmotorn är inkopplad mot drivhjulen. Den gröna växten är en poängräkningsfunktion för energieffektivt körning.

Opel

Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Rediga analoga mätartavlor utan krusiduller, färddatorn är inte lika generös med informationen som i föregående generations Corsa.
Rediga analoga mätartavlor utan krusiduller, färddatorn är inte lika generös med informationen som i föregående generations Corsa.
En bekant växelväljare. Koncernmamma Peugeot hälsar.
En bekant växelväljare. Koncernmamma Peugeot hälsar.
Opels sportstolar passar inte alla, men visst är de snygga? Med komfortstol får passageraren höj- och sänkbar stol.
Opels sportstolar passar inte alla, men visst är de snygga? Med komfortstol får passageraren höj- och sänkbar stol.
Fysiska vred till klimatanläggningen uppskattas, men för att rikta luftströmmarna behöver man använda pekskärmen. Två värmevred trots att det bara är en temperaturzon. Uppenbar risk för förvirring och osämja mellan förare och passagerare ...
Fysiska vred till klimatanläggningen uppskattas, men för att rikta luftströmmarna behöver man använda pekskärmen. Två värmevred trots att det bara är en temperaturzon. Uppenbar risk för förvirring och osämja mellan förare och passagerare ...

Suzuki

Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Tydliga analoga mätare även i Swift. Färddatorn visar diagram över vridmoment och effekt. Det orange dekorbandet binder ihop och omsluter hastighetsmätare och varvtalsräknare i ett behagligt ljus.
Tydliga analoga mätare även i Swift. Färddatorn visar diagram över vridmoment och effekt. Det orange dekorbandet binder ihop och omsluter hastighetsmätare och varvtalsräknare i ett behagligt ljus.
Fönstervev är en utrotningshotad art, så även i Swift. Elhissar bak kommer med den högre utrustningsnivån ”Inclusive”.
Fönstervev är en utrotningshotad art, så även i Swift. Elhissar bak kommer med den högre utrustningsnivån ”Inclusive”.
Ovanligt höga nackstöd. Svart textil är enda klädselalternativet. Endast förarstolen kan höjas och sänkas.
Ovanligt höga nackstöd. Svart textil är enda klädselalternativet. Endast förarstolen kan höjas och sänkas.
Förbränningsmotor, elmotor och batteri. Kan det bli tydligare? Här assisterar elmotorn förbränningsmotorn.
Förbränningsmotor, elmotor och batteri. Kan det bli tydligare? Här assisterar elmotorn förbränningsmotorn.

Toyota

Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Här är det digitalt som gäller. Färddatorns display är liten med bitvis otydliga symboler, att navigera runt i inställningarna ger en hel del initiala feltryck.
Här är det digitalt som gäller. Färddatorns display är liten med bitvis otydliga symboler, att navigera runt i inställningarna ger en hel del initiala feltryck.
Det är detaljerna som gör det. Exakt vilken funktion de små hjulhusvingarna har lär bara kunna förklaras av en diplomingenjör från Osaka. Vi gissar att de på ett eller annat sätt påverkar luftströmmen i hjulhuset.
Det är detaljerna som gör det. Exakt vilken funktion de små hjulhusvingarna har lär bara kunna förklaras av en diplomingenjör från Osaka. Vi gissar att de på ett eller annat sätt påverkar luftströmmen i hjulhuset.
Stolen är klädd i tyg/läderkombinationen ” Tokyo Fusion stitching”.
Stolen är klädd i tyg/läderkombinationen ” Tokyo Fusion stitching”.
Den diminutiva storleken till trots; färddatorns basala funktioner är tydliga. Här bidrar elmotorn till framdrivningen.
Den diminutiva storleken till trots; färddatorns basala funktioner är tydliga. Här bidrar elmotorn till framdrivningen.
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
»För ett decennium sedan var det science fiction-funktioner, nu finns de i småbilsklassen.«
Till vänster om skärmen fysiska knappar och volymvred. I nederkant av skärmen touchknappar till ofta använda funktioner.
Till vänster om skärmen fysiska knappar och volymvred. I nederkant av skärmen touchknappar till ofta använda funktioner.
Mediaenheten från PSA har hjälpligt ”Opelfierats”. Jämfört med storebror Insignia upplevs det otydligt.
Mediaenheten från PSA har hjälpligt ”Opelfierats”. Jämfört med storebror Insignia upplevs det otydligt.
Har inte konkurrenterans fysiska vred för volym men att svepa upp/ned på skärmen fungerar över förväntan. Tydlig grafik.
Har inte konkurrenterans fysiska vred för volym men att svepa upp/ned på skärmen fungerar över förväntan. Tydlig grafik.
Mediaenhet inlånad från Corolla. Menysystemet är huvudsakligen textbaserat och småstökigt, men man vänjer sig ...
Mediaenhet inlånad från Corolla. Menysystemet är huvudsakligen textbaserat och småstökigt, men man vänjer sig ...
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Tvåekrad ratt har blivit högsta mode 2020. I Jazz är den eluppvärmd. 
Tydliga knappar och vred. Dubbla handskfack är inte så tokigt.
Tvåekrad ratt har blivit högsta mode 2020. I Jazz är den eluppvärmd. Tydliga knappar och vred. Dubbla handskfack är inte så tokigt.
Bekvämt låg inre lasttröskel, med en iläggsskiva hade den eliminerats helt med ett helt plant lastgolv som positiv bieffekt. Svag belysning men en extra lampa i ovankant av bakluckan finns som tillval. Bakluckans öppningsvinkel är sådan att luckan fungerar som ”paraply” vid i- och urlastning.
Bekvämt låg inre lasttröskel, med en iläggsskiva hade den eliminerats helt med ett helt plant lastgolv som positiv bieffekt. Svag belysning men en extra lampa i ovankant av bakluckan finns som tillval. Bakluckans öppningsvinkel är sådan att luckan fungerar som ”paraply” vid i- och urlastning.
Corsa har breda A-stolpar som skymmer sikten snett framåt. Handskfacket är enormt rymligt och har en skärning som skapar extra rymd för benen.
Corsa har breda A-stolpar som skymmer sikten snett framåt. Handskfacket är enormt rymligt och har en skärning som skapar extra rymd för benen.
Likt testkonkurrenterna 60/40 delning av ryggstödet. Lastytan blir inte plan, men nackstöden kan dras ut för en flackare vinkel. Bakluckan öppnar så högt att nederkanten är i linje med stötfångaren. För att den som lastar inte ska smutsa ned sig på låsbygeln skyddas bygeln av ett lock. Omtänksamt.
Likt testkonkurrenterna 60/40 delning av ryggstödet. Lastytan blir inte plan, men nackstöden kan dras ut för en flackare vinkel. Bakluckan öppnar så högt att nederkanten är i linje med stötfångaren. För att den som lastar inte ska smutsa ned sig på låsbygeln skyddas bygeln av ett lock. Omtänksamt.
Redigt och lite gammaldags, men ratten är knappintensiv. Under temperaturvreden finns en spak för mekanisk återcirkulation.
Redigt och lite gammaldags, men ratten är knappintensiv. Under temperaturvreden finns en spak för mekanisk återcirkulation.
När var det nu butiken öppnade? Swift har en extremt hög inre lasttröskel.Det är ett enkelt och vikteffektivt sätt att förbättra krocksäkerheten. Att lyfta en tung matkasse över den 25 centimeter höga tröskeln är ett effektivt sätt att få ryggskott. Swift saknar lastsäkringsöglor, men krok för kassen finns.
När var det nu butiken öppnade? Swift har en extremt hög inre lasttröskel.Det är ett enkelt och vikteffektivt sätt att förbättra krocksäkerheten. Att lyfta en tung matkasse över den 25 centimeter höga tröskeln är ett effektivt sätt att få ryggskott. Swift saknar lastsäkringsöglor, men krok för kassen finns.
Högt placerade och lättillgängliga fönsterhissar, extra förvaringsfack på instrumentpanelen, mätartavlor som Minioner och två-zonsklimat. Prydligt.
Högt placerade och lättillgängliga fönsterhissar, extra förvaringsfack på instrumentpanelen, mätartavlor som Minioner och två-zonsklimat. Prydligt.
Yaris och Jazz fäster hatthyllorna/insynsskydden i metallkrokar. En obetydlig detalj men risken för att de skulle gå av eller skadas vid överambitiös packning är minimal. Swift och Corsa har fästen i plast. Stötfångaren är bred och repkänslig, ett slitskydd av plast eller metall kostar ca 1 700 kronor.
Yaris och Jazz fäster hatthyllorna/insynsskydden i metallkrokar. En obetydlig detalj men risken för att de skulle gå av eller skadas vid överambitiös packning är minimal. Swift och Corsa har fästen i plast. Stötfångaren är bred och repkänslig, ett slitskydd av plast eller metall kostar ca 1 700 kronor.
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Ovanligt lättillgängliga Isofixfästen i Honda.
Ovanligt lättillgängliga Isofixfästen i Honda.
Den här föredömligt tydliga barnsäkerhetslåset hör till Suzuki.
Den här föredömligt tydliga barnsäkerhetslåset hör till Suzuki.
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)
Växelväljarkulissen i Yaris är en illusion då det är mittkonsolen som omringar växelspaken. För 1 500 kr förvandlas deppsvart pianolack till uppiggande rött.
Växelväljarkulissen i Yaris är en illusion då det är mittkonsolen som omringar växelspaken. För 1 500 kr förvandlas deppsvart pianolack till uppiggande rött.
Suzuki har en startnyckel rakt upp och ned. Retro Suzuki, retro!
Suzuki har en startnyckel rakt upp och ned. Retro Suzuki, retro!
Kamrem eller kamkedja, det är frågan. I Suzuki får man svaret när locket till oljepåfyllningen avlägsans. Udda!
Kamrem eller kamkedja, det är frågan. I Suzuki får man svaret när locket till oljepåfyllningen avlägsans. Udda!
Test: Honda Jazz, Opel Corsa, Suzuki Swift och Toyota Yaris (2020)

Ljustest

Honda halvljus (LED)
Honda halvljus (LED)
Honda helljus (LED)
Honda helljus (LED)
Honda Halvljus Helljus
Längd, m 120 156
Bredd, m 26 12
Betyg 4/5 2/5

Spolning: nej

Opel halvljus (LED)
Opel halvljus (LED)
Opel helljus (LED)
Opel helljus (LED)
Opel Halvljus Helljus
Längd, m 110 169
Bredd, m 28 4
Betyg 4/5 2/5

Spolning: nej

Suzuki halvljus (LED)
Suzuki halvljus (LED)
Suzuki helljus (LED)
Suzuki helljus (LED)
Suzuki Halvljus Helljus
Längd, m 90 175
Bredd, m 27 17
Betyg 4/5 3/5

Spolning: nej

Toyota halvljus (LED)
Toyota halvljus (LED)
Toyota helljus (LED)
Toyota helljus (LED)
Toyota Halvljus Helljus
Längd, m 115 186
Bredd, m 28 11
Betyg 4/5 3/5

Spolning: nej

Hondas halvljus är mycket bra men helljuset övertygar inte. Kort och dessutom relativt smalt.

Opel har adaptiva strålkastare. Medtrafikanterna besväras inte av bländning men med tanke på att konkurrenterna har likvärdiga prestanda med standardstrålkastare känns de extra 8 900 kronorna svårmotiverade.

Strålkstarspolning går inte att få till någon av bilarna. Samtliga var utrustade med automatiskt helljus.

Toyotas ljusbild drar något snett, Toyota hade ingen möjlighet att kontrollera strålkastaren innan tidningen gick till tryck.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

Rostskyddsprognos

Honda
Honda

Honda

Rostskydd har inte varit Hondas starka sida, Jazz utgör inget undantag och får en etta i betyg. Tröskellådorna har nedåtvinklade skarvar. Det ger en stark och billig konstruktion men de måste tätas ordentligt för att inte ge grogrund till rost. Jazz har dåligt tätade skarvar. Otätade skarvar är ett tema som fortsätter över till bottenplattan (bild). Dörrar, baklucka och motorhuv är acceptabelt tätade, motorhuven har sämre vaxbehandling än dörrar och baklucka. I balkar och axlar saknas invändig vaxbehandling. Bakom hjulhusensinnerskärmar av filt samlas skräp, en uppenbar rostrisk. Bränsletank i plast, påfyllningsrör i stål. Tunn lack, 70 My.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 1/5

Opel
Opel

Opel

Tidigare har Opel haft relativt ”öppna” underreden utan plastinklädnad. I Corsa är bottenplattan i princip helt inklädd. Under plastsköldarna har skarvarna lämnats otätade. Utsatta ställen, exempelvis tröskellådornas nedåtvinklade skarvar, är tätade. Ingen invändig behandling av balkar dessutom är lackskiktet mycket tunt ca 15 My. Bränsletank och påfyllnings rör i plast. Avgasrör i plåt, slutrören i rostfritt. Dörrar och baklucka har dåligt tätade hörn (bild), i dörrarnas framkant saknas tätning. Motorhuven är av aluminium, resten av bilen är i stålplåt. Stänklappar saknas, blästerrisk.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Suzuki
Suzuki

Suzuki

Karossen är helt av stålplåt. Motorhuven är bra tätad och har invändig behandling, men den sakns i dörrar och baklucka. Bakluckan är dåligt tätad. Dörrarnas tätningar får omdömmet ”halvbra”. Balkarna under bilen är bara duttvis vaxbehandlade och bottenplattans slitskydd är i stort sett obefintligt. De bakre skärmkanterna är vettigt konstruerade och de flesta av underredets skarvar är adekvat tätade. Innerskärmar av plast i alla hjulhus. Stänklappar fram.  Tröskellådornas nedåtvända skarvar har inte tätats. Dessutom finns en smutssamlande list (bild). Lacken håller 60 My, det är ungefär halva tjocklecken mot vad som är önskvärt. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Toyota
Toyota

Toyota

Stora plastsköldar skyddar underredet. Dåligt tätade tröskellådor, bristande innrebehandling. I övrigt väl tätade skarvar och visst slitskydd på de mest utsatta ställena. Innerskärmar av plast fram och bak. Begränsad risk för smutsansamling bakom skärmarna. ”Normal” tunt lackskickt på chassikomponeter och bottenplatta, 20-25 My. Stänklappar saknas. Hela avgassystemet är i stål. Dörrar, baklucka och motorhuv har dåligt tätade hörn där det tätande pvc-limet inte lagts runt hela dörrbladet (bild). Innsidan är duttbehandlad med vax. Ju tunnare lack, ju känsligare för stenskott. Toyota och Opel har ett lackskickt på ca 80 My.  

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5


Modellfakta

Honda Jazz Executive 1,5 i-mmd Hybrid
Honda Jazz Executive 1,5 i-mmd Hybrid
Honda Jazz Executive 1,5 i-MMD Hybrid

Tillverkningsland: Japan.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig direktinsprutad bensinmotor. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 498 cm3. Kompression 13,5:1. Borrning/slag 73,0/89,5 mm. Elmotor.

Effekt/vridmoment: Max effekt 97 hk (72 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 131 Nm vid 4 500 v/min. El: 109 (80 kW), 253 Nm. Systemeffekt: 109 hk, 253 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, eCVT-växellåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: Varvräknare saknas. 

Hjulupphängning:  Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk. Halvstelaxel bak.  

Hjul: Fälgbredd 6,0 tum. Däck 185/55 R16.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,1 m. 2,5 rattvarv mellan fulla rattutslag.   

Bromsar:  Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.   

Prestanda:  Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,5 s (fabriksuppgifter).  

Övriga versioner:  Crosstar 1,5 i-MMD Hybrid e-CVT 279 900 kr. 

Opel Corsa GSI P130 Aut.
Opel Corsa GSI P130 Aut.
Opel Corsa GSI P130 Automat

Tillverkningsland: Spanien.

Motor: Tvärställd 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 199 cm3. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 75,0/90.5 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.  

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 950 v/min.

Hjulupphängning:  Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk. Halvstelaxel bak.  

Hjul: Fälgbredd 7,0 tum. Däck 205/45 R17.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,1 m. 2,7 rattvarv mellan fulla rattutslag.   

Bromsar:  Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.   

Prestanda:  Toppfart 208 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,7 s (fabriksuppgifter).  

Övriga versioner:  P75 214 900 kr. Corsa-e (el) 359 900 kr.

Suzuki Swift Select 1,2 Hybrid
Suzuki Swift Select 1,2 Hybrid
Suzuki Swift Select 1,2 Hybrid

Tillverkningsland: Japan.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig direktinsprutad bensinmotor. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 197 cm3. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 73,0/71,5 mm. Elmotor. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 83 hk (61 kW) vid 6000 v/min. Max vridmoment 107 Nm vid 2 800 v/min. El: 3,13 hk (2,94 kW). Systemeffekt: 83 hk (61 kW). 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell växellåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 900 v/min.

Hjulupphängning:  Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk. Halvstelaxel bak.  

Hjul: Fälgbredd 6,0 tum. Däck 185/55 R16.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 9,6 m. 3,0 rattvarv mellan fulla rattutslag.

Bromsar:  Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Mekanisk p-broms.   

Prestanda:  Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 13,1 s (fabriksuppgifter).  

Övriga versioner:  AllGrip Auto 4x4 (83 hk) 197 900 kr. 

Toyota Yaris Premiere Edition 1,5 HSD
Toyota Yaris Premiere Edition 1,5 HSD
Toyota Yaris Premiere Edition 1,5 HSD

Tillverkningsland: Frankrike.

Motor: Tvärställd 3-cylindrig direktinsprutad bensinmotor. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 490 cm3. Kompression 14:1. Borrning/slag 80,5/97,6 mm. Elmotor.  

Effekt/vridmoment: Max effekt 91 hk (67 kW). (Toyota anger inget varvtal för max effekt.) Max vridmoment 120 Nm vid 3 600 v/min. El: 80 hk (59 kW), 141 Nm. Systemeffekt: 116 hk (85 kW). 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, steglösautomatlåda (eCVT). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: Varvräknare saknas. 

Hjulupphängning:  Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk. Halvstelaxel bak.  

Hjul: Fälgbredd 6,0 tum. Däck 205/45 R17.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,4 m. 2,8 rattvarv mellan fulla rattutslag.

Bromsar:  Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.   

Prestanda:  Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,7 s (fabriksuppgifter).  

Övriga versioner:  1,5 (125 hk) 177 900 kr. GR (261 hk) 398 900 kr. 


Sammanfattning

 
Honda
Honda

Plats 1: Honda plockar hem testsegern tämligen enkelt, att man kan få in så mycket storbilskänsla och utrymme på 404 cm imponerar. Körglädjen är inte på särskilt hög nivå men komforten är riktigt bra. Körkomfortmässigt lämnar bilen inte mycket att önska. Bra fjädring, strålande runtomsikt tack vare de dubbla A-stolparna, bekväma stolar och ett riktigt rymligt baksäte. Den kluriga baksäteslösningen lär komma till använding en dag när man minst anar det. Det kan inte bli annat än testseger.

Opel
Opel

Plats 2: Hög milkostnad, trångt baksäte och endast fyra stjärnor i Euro-NCAP:s krocktest ligger Corsa i fatet. Med milen uppskattas de pigga köregenskaperna, den klippstadiga gången och starka motorn. Till rätt pris är Corsa ett alternativ man inte ska förbise.
 

Toyota
Toyota

Plats 3: En andraplats var inom räckhåll för Yaris. Trevliga köregenskaper, bra åkkomfort, pigga köregenskaper och en stark och snål hybridlösning. Men så var det undanmanövern. Att kasa runt som en smörklick i en het panna vinner man inga tester på – tvärtom.

Suzuki
Suzuki

Plats 4: Kavat krabbat utan krusiduller till en plånboksvänlig prisnivå. Se bortom plastpanelerna och slå dövörat till för bullernivån och Swift kan vara din vinnare. Med ett femstjärningt Euro-NCAP betyg hade Swift avancerat en plats.


Testförarnas kommentarer

Min testfavorit är Opel Corsa. Trevligast förarplats, mest körglädje och snyggast design och inte en oäven  långfärdskryssare. Egenskaper man får betala en slant för. Honda Jazz ger intryck av att vara större än den är. Toyota Yaris är ett lyft jämfört med föregångarna, men det räcker inte till toppen. Suzuki Swift slutligen, är alldeles för obekväm för min smak.

Christian Ellmark, testförare

Jag försöker värja mig med rationella argument: Den är så plastig och bullrig. Kopplingsspel kort som en ögonblinkning. Lack så tunn att dammkorn är en stenskottsfara. Det hjälper inte. Charmtrollet Swift blir mitt val. Smidig. Kul. Okonstlad. Att Suzuki fyller bilen med förarstödsystem i stället för elhissar, mysbelysning och annat lull-lull är djupt sympatiskt.

Anders Helgesson, testledare

Jazz har äntligen fått hög komfort och vettig drivlina. Uppfriskande med en bil som vågar vara både bekväm och praktisk! Den är värd varje extra krona mot de övriga. Nya Yaris har blivit en kul krabat att ratta, men onödigt trång bak och orimligt sladdlynnig. Swift är både charmig och vettig men väl daterad – passar bäst som begköp.

Nils Svärd, testförare

Äntligen någon som byggt en bil från en intelligent idé igen och dessutom genomfört den nästan perfekt – Honda är överlägset bäst, trots priset. Opel är min tvåa. Härlig motor/låda, stabil att köra, känns välgjord. Sedan är det svårt, men Yaris har tagit flera steg framåt medan Swift egentligen stått stilla – det premierar jag men Suzuki är inget dåligt val för det.

Calle Carlquist, testförare

Sveriges bäst säljande småbil 2020 heter Toyota Yaris och kommer först på 14:e plats i registreringsstatistiken. Närmsta klasskamrat, Renault Clio, hittar vi ännu längre ned: på 32:a plats. 

Varför detta kompakta motstånd mot småbilar? Det traditionella svaret brukar vara landets långa avstånd, den inhemska bilindustrin och en hög säkerhetsmedvetenhet.

Men i dag finns också en annan förklaring. Småbilsbaserade suvar. När den tidigare storsäljaren VW Polo har halkat ned till registreringsstatistikens 43:e plats har Polobaserade T-Cross avancerat till 13:e plats.

Är det i någon bilklass där ekonomi är avgörande är det

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-11-18 10:54

Frågan är när tillverkarna gått för långt i snålandet på rostskydd så att vi kommer tillbaka till 60/70-talets rostburkar...

#2
2020-11-18 17:02

Toyota Yaris har hybridlina och är väldigt snål på bränsle.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.