Bild
Nästa artikel
Formentor är en ny, sportig modell i gränslandet mellan suv och halvkombi.
Formentor är en ny, sportig modell i gränslandet mellan suv och halvkombi.

Provkörning: Cupra Formentor (2020)

Provkörning

Är en sportig familjebil i gränslandet mellan halvkombi och suv vad världen väntat på? Det tror Cupra och lanserar Formentor med både bång och elektroniskt buller.

Cupra Formentor är den första bilen som är exklusivt utvecklad för Volkswagengruppens senaste varumärke Cupra. Dess namn har lånats från en halvö på Mallorca och ska peka mot bilens spanska rötter.

Under skalet är det dock tyskt då själva byggsatsen består av koncernens välkända bottenplatta MQB Evo som här använts till att skapa en sportig familjebil i crossoverstil; mer högbyggd än en halvkombi men inte så svulstig som en traditionell suv. 

Cupra är ett ganska nytt varumärke i VW-buketten. Det knoppades av från Seat så sent som 2018. Cupra ska vara ungdomligt och Formentor är en glad krabat med massor av flås.

Turbomotorn drar fint redan från låga varvtal och samarbetar väl med DSG-lådan. Accelerationen är kraftfull i alla hastigheter men prestanda kommer till priset av hög bränsleförbrukning.

Sådant straffar sig numera i Sverige där vårt bonus/malus-system gör att en ny Formetor kostar nästan 30 000 kr i fordonsskatt under de första tre åren!

För den som är beredd att acceptera lägre effekt kommer dock Formentor snart att erbjudas som laddhybrid. Då blir förstås förbrukning och skatt lägre men bilen förlorar då sin fyrhjulsdrift. 

Bilar med höga prestanda och sportiga ambitioner är ofta ganska obekväma men så är inte fallet här. Cupra Formentor är standardutrustad med den senaste generationen av Volkswagengruppens elektroniskt ställbara stötdämpare.

Systemet kallas DCC och via ett skjutreglage på mittkonsolens pekskärm kan man steglöst välja hur fast dämpning man önskar.

I sitt mjukaste läge känns Formentor nästan som en gammal amerikanare när den gungar sig fram genom landskapet. Härligt! Hårdare dämpning ger mer kontroll över hjulen, mer känsla av vägkontakt och även en hel del körglädje.  

Infotainmentsystemet känns igen från senare modeller från VW-gruppen. Här finns många möjligheter men det krävs viss träning för att trycka rätt.
Infotainmentsystemet känns igen från senare modeller från VW-gruppen. Här finns många möjligheter men det krävs viss träning för att trycka rätt.
Sköna framstolar som skymmer sikten för baksätespassagerarna.
Sköna framstolar som skymmer sikten för baksätespassagerarna.

Vägljud är svårt att bedöma efter provkörningen på fina asfaltsvägar kring München men såväl vindbrus som motorljud är väl dämpat. I alla fall tills man ställer om körlägesväljaren till Cupra-läget som ska addera en extra sportig känsla till framfarten.

Fjädringen ställs i sitt hårdaste läge, motorn reagerar snabbare på gaspådrag och den elektroniska servostyrningen styvnar. Dessutom förstärks motorns morrande elektroniskt så att det mest låter som om någon dragit igång ett tv-spel på hög volym i kupén.

Att sikta mot en ungdomlig publik är helt okej men jag tror Cupra har fel om man tror att den primära målgruppen består av 13-åringar. Lyckligtvis går detta buller att stänga av. 

Utrymmet i kupén är tillräckligt för fem men det gäller att baksätespassagerarna inte har anlag för åksjuka. Framsätenas höga ryggstöd skymmer effektivt utsikten framåt.

Förarmiljön känns igen från nya Golf och kräver en del tillvänjning innan man lärt sig behärska gränssnittet. Körställningen passar de flesta förare och sportstolarna är en god kompromiss mellan komfort och sidostöd. 

Alla moderna säkerhets- och komfortprylar är standard och priset känns högst rimligt i förhållande till konkurrenterna. Formentor kan mycket väl vara modellen som lockar nya kunder till Cupra. På sikt är dock den ekonomiska kalkylen riskabel då ett nytt varumärke också innebär ett osäkert andrahandsvärde.

Vad nytt? Helt ny modell.

För vem? Den som önskar sportiga egenskaper i en mer praktisk kaross.

Plus: Rolig att köra, bra fjädringskomfort för biltypen, mycket utrustning. 

Minus: Hög förbrukning, dyr skatt, instängt baksäte.

Cupra Formentor är den första bilen som är exklusivt utvecklad för Volkswagengruppens senaste varumärke Cupra. Dess namn har lånats från en halvö på Mallorca och ska peka mot bilens spanska rötter.

Under skalet är det dock tyskt då själva byggsatsen består av koncernens välkända bottenplatta MQB Evo som här använts till att skapa en sportig familjebil i crossoverstil; mer högbyggd än en halvkombi men inte så svulstig som en traditionell suv. 

Cupra är ett ganska nytt varumärke i VW-buketten. Det knoppades av från Seat så sent som 2018. Cupra ska vara ungdomligt och Formentor är en glad krabat med massor av flås.

Turb

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Cupra Formentor 310 hk DSG7 4Drive

Pris, från kr: 459 900.

Svensk lansering: Säljs nu.

Mått, cm: L 445/B 184/H 151.

Bagagevolym, L: 420. 

Tjänstevikt, kg: Från 1 674.

Motor: 4-cyl bensinmotor med turbo. Volym 1 984 cm3. Max effekt 310 hk. Max vridmoment 400 Nm.  

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Sjuväxlad automatlåda. 

Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,9 s.

Deklarerad förbrukning: 8,5 l/100 km WLTP. CO2-utsläpp: 192 g/km.

Bilskatt, per år: År 1–3: 9 614 kr. År 4–: 2 142 kr.

Konkurrenter: Jaguar E-Pace och BMW X2.

Kommentarer

#1
2020-12-10 15:35

Måste väl säga att den är riktigt snygg.

#2
2020-12-10 17:03

Egentligen borde alla tillverkare sluta med SUV karosserna, och gå ned ett snäpp. Bygg en modell mellan 1,5 - 1,55 meter hög så borde alla bli nöjda? Min Octavia är 1,5 meter hög, och jag känner stor skillnad mot en bil som är 1,43 meter hög. Bara att dra ned höjden lite mer gör rätt mycket på förbrukningen. Allt över 1,55 meter blir direkt väldigt ineffektivt. Jag sneglar lite på e-C4, det verkar vara en bra kompromiss, den är ca 1,52 meter hög.. och lite mer åt sedan hållet. Halvkombimodeller är underskattade tycker jag, det är rätt praktiskt att kunna ha en ruta som följer med bakluckan. Sedan blir en halvkombi lika skitig på bakrutan lika fort som på en kombi. Denna som elbil hade varit ganska bra tror jag.

#3
2020-12-10 17:12

Snygg bil, synd bara att skatten är så hög.

#4
2020-12-10 17:24

Men rejäl sänkning så man får bort "styltkänslan" så kanske det blir något att ha ;)

#5
2020-12-10 17:42

Vem vill betala 30 000 kronor i fordonsskatt de 3 första åren? Dessutom är det ett ovanligt märke, Cupra en avknoppning från Seat. kommer nog fort att tappa värdet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.