Bild
Nästa artikel
Vintertest och finalisterna till Årets Bil

Vintertest och finalisterna till Årets Bil

Podcast

Avsnitt 210: De nyinköpta långtestarna Honda Jazz, Mercedes GLB, Seat Leon, Toyota Yaris och Volkswagen ID.3 ställs inför sin första stora prövning i snö och minusgrader. Dessutom berättar vi vilka modeller som har chans att bli Årets Bil 2021.

Senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast spelas in i Funäsdalen där våra testförare just nu är i full gång med årets vintertest. De fem bilarna som vi köpt in för ett års långtest nagelfars in i minsta detalj i 20 minusgrader. Det är den första hårda prövningen som långtestbilarna utsätts för.

Tommy Wahlström har fallit pladask för lilla Toyota Yaris, en bil han aldrig trodde han skulle kunna ha några känslor för.

– För strax över 200 000 kronor får du en liten japansk småbil som går som ett troll i skogen, säger han.

Ned i diket

Det är många som köper en bil med fyrhjulsdrift för att få tryggare köregenskaper. Men det kan i vissa fall bli precis tvärt om, något Klas Skarin fick erfara när han råkade köra i diket med fyrhjulsdrivna Mercedes GLB.

– Man känner inte hur halt det är förrän man ska bromsa. Om man till exempel kört Seat Leon innan med ganska dåligt fäste på framhjulen får man en förvarning om det dåliga underlaget, säger Nils Svärd.

Anders Helgesson som gärna vill ha bastuvarmt i kupén trots den bistra vinterkylan på utsidan hyllar dock en annan aspekt av Mercedesen.

– Den är ett lysande exempel på hur man gör bra stolsvärme. Det blir varmt även på det utdragbara lårstödet, värmen kommer snabbt och den tonas ut successivt istället för att gå direkt ned på noll.

Krångliga menysystem

Infotainmentsystemen i Volkswagen ID 3 och koncernsyskonet Seat Leon är svåranvända, tycker Tommy Wahlström, och han får medhåll av flera andra testförare.

– Seaten i synnerhet. Bara att ratta runt i klimatanläggningen och försöka få styrsel på det är svårt. Användarvänligheten är bland det sämsta jag varit med om, tycker Nils Svärd.

”Användarvänligheten är bland det sämsta jag varit med om”
Vintertest och finalisterna till Årets Bil

Sladdbenägen elbil

Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift. 

– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller. Men vi måste också hylla ID 3 för ljuset som är jättebra. Jag låg bakom Nils och skar ut en liten svart ruta runt honom och lyste runt hans bil, tycker Tommy Wahlström.

Räckvidden är dessutom över förväntan, men Nils Svärd råkade ut för att höger bakhjul var fastlåst. 

– Det tog en stund att lösa och nu efter lunch frös vänster framhjul så det verkar vara ett återkommande fel.

Snurrade ett halvt varv

På grund av det problemet slutade antisladdsystemet att fungera, något Klas Skarin missade att läsa varningen om.

– Jag gasade ut på huvudleden och snurrade runt ett halvt varv. Det hade inte varit så trevligt om bussen passerat just då men det gick bra. 

Vi fick även flera meddelanden om ”fel på drivlinan, uppsök verkstad”. Bilen gick över huvud taget inte att köra. Det räckte att stänga av bilen och låsa den för att det skulle fungera. Ett felmeddelande försvann för varje omstart.

– Ska det behöva vara så här?! Man köper en ny bil för en halv miljon, ska den inte fungera då?, frågar sig Tommy Wahlström.

Mercedes GLB har en röststyrningsassistent som ibland är lite väl hjälpsam.

– Det första den frågade mig om när jag råkat kört av vägen och sett vit snörök i några sekunder var ”vad kan jag hjälpa dig med?”, säger Klas Skarin. 

Läs också: Här är Vi Bilägares långteststall 2021

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Klas Skarin, Tommy Wahlström, Maria Dahlin, Anders Helgesson och Nils Svärd. Dessutom medverkar fotografen Simon Hamelius.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Kommentarer

#1
2021-01-15 14:05

Liten tuva stjäler stort lass.. var det inte så det heter? Utvecklingen där man kör runt med en fyrhjulsdriven större SUV för att man tror att allt blir bättre, när det istället blir precis tvärtom. Mitt tips är, håll er på vägen och kör med sunt förnuft (håll avstånd och anpassa farten efter vägens beskaffenhet).

#2
2021-01-15 14:18

Otroligt sladdbenägen? Det snöade och var halt när jag testade ID3 men känner inte alls igen den beskrivningen.

#3
2021-01-16 07:53

ID3 är omöjlig att sladda med (med fungerande ESP) riktigt tråkig faktiskt

#4
2021-01-15 14:49

Id3, vilket skämt, hade lämnat tillbaks den direkt

#5
2021-01-15 14:50

Javisst kan fyrhjulsdrift luras, precis som vinterdäck (istället för sommarhjul) eller för den delen en ESP-försedd bakhjulsdriven bil (istället för utan).

Men utan att vara för elak så är det förarens ansvar att köra på rätt sida av gränsen. I annat fall riskkompenserar man och då fyller inte säkerhetssystemen eller vinterdäck någon funktion.

För egen del brukar jag (har fyrhjulsdrift på min bil) provbromsa då och då för att känna om det är halt.

MVH AL

#6
2021-01-15 15:11

Håller helt med A.L. En provbromsning då och då ger värdefull information.

Jag har själv blivit lurad av 4WD och det gör jag inte om...

#7
2021-01-15 15:17

Skrattfest, det kan man ha när man inte sladdade med sidan in i en mötande lastbil.

#8
2021-01-15 16:49

Bakhjulsdrift och otroligt sladdbenägen! Har ID3 ett totalt okänsligt gaspådrag? Vilka däck hade bilen, väldubbade Hakkapeliitta?
För mig var BMW 3-serien på 90-talet innan traction control en omtalat problematisk bil på vintern och en 50 kilos sandsäck i skuffen var nästan ett måste. Men den gick att bemästra efter lite övning. Att det blir problem med fordon och 4-hjulsdrift om man kör fortare än med motsvarande fordon med 2-hjulsdrift får väl tillskrivas förarnas bristande kompetens. Jag upplever förövrigt körskickligheten bland dagens bilister långt sämre än `gårdagens´.

#9
2021-01-15 17:22

Åkte bakom en Volvo-Suv som körde som på barmark nerför en ishal backe som slutade i en korsning. Bromsljusen lyste illröda när han seglade ner i diket på andra sidan korsningen.. När jag frågad hur han vågade köra så fort svarade han, "jag har fyrhjulsdrift..."

#10
2021-01-15 17:59

Lawett
Är man så dum så får man skylla sig själv.
Konstigt man ser alla slags bilar i diket men på det här forumet är det bara 4w som kör i diket..märkligt.

#11
2021-01-15 19:38

A.L, polletten har fortfarande inte ramlat ned trots hundratals inlägg om fyrhjulsdriften. Summering, fyrhjulsdriften är bra för att komma fram men ger ingen utökad säkerhet på vägen, snarare tvärtom eftersom det lurar föraren att tro att det inte är så halt. Aldrig ägt en fyrhjulsdriven bil, bara kört och jag kan inte påstå att jag någonsin haft nytta av fyrhjulsdrift trots att jag kört mycket vinterväglag i både Norrland och Småland med mycket snö. Aldrig någonsin kört fast så att jag behövt fyrhjulsdrift. Jag har dock hjälpt andra som "torskat" med sina fyrhjulsdrivna bilar då de fastnat i snödrivor bredvid vägen, och det inte gått så får man vackert vänta på en bärgare.

#12
2021-01-15 19:43

Det är oerhört klantigt att köra i diket på det här sättet. Uppenbarligen körde Skarin över naturlagens gräns (helt enkelt för fort!) eftersom inte ens antisladdsystemet kunde rädda situationen. Hur vore det att sakta ner, Skarin, kombinerat med en mer medveten körstil? De flesta av dagens fina bilar har så bra vägegenskaper att man måste begära av föraren att kompensera för det genom att vara mycket mer på sin vakt.

#13
2021-01-15 19:43

Förresten, det där med att köra runt och "provbromsa" för att känna efter, sluta med det...i värsta fall får du sladd och kanske dödar någon i mötande bil. Istället borde du stänga av 4WD och köra saktare för att behålla bilen säkert på vägen. Samma sak när du märker att det är vattenplaning på gång, då skall du INTE bromsa..utan släpp bara gasen (håll ratten stadig och be en bön) och låt bilen sakta ned för att återfå greppet. Stora fartändringar eller utslag på ratten när det börjar bli halt slutar oftast med att du förlorar kontrollen omedelbart.

#14
2021-01-15 19:56

Fyrhjulsdrift har den egenheten att du får gå längre när du kör fast. Minns jag sedan rätt så har undersökningar visat att fyrhjulsdrift ökar tafiksäkerheten endast om du inte gör något med fyrhjulsdrift som du inte hade gjort med tvåhjulsdrift.

#15
2021-01-15 20:32

Gud så härligt med 4w.
Vill man inte ha eller inte kan utnyttja på rätt sätt så kan man låta bli att köpa en bil med 4w.

Men vi som kan och vill är jävligt less på besserwisserna !..
Lite dagis över inläggen faktiskt..

#16
2021-01-15 20:57

@kodiaq, det är faktiskt mest dagis i alla trådar, vissa kan helt enkelt inte sluta tjata om vad "som är rätt och bäst", jag är inte på avundsjuka, hävdelsebehov och någon form av hybris, typ Trump...Vi bilägare borde agera mer som Twitter och "banna" vissa som inte kan sluta att nämna samma saker hela tiden, annars blir det enbart dagis, men det kanske man inte bryr sig om?

#17
2021-01-15 21:08

Skarj
Mm..man börjar snart undra om dom som skriver mest ens har körkort..!?

#22
2021-01-15 23:12

Vargen; du har som vanligt missförstått.

Rätt är att fyrhjulsdrift ökar säkerheten så länge man som förare tänker bort att man har tekniken. Samma sak gäller ESP och ABS och dubbade vinterdäck. Riskkompenserar man inte ökar sådan utrustning säkerheten.

Säg mig Vargen, har du ens koll på fenomen som riskkompensation och dess påverkan på trafiksäkerheten? Om inte kan jag hjälpa dig med gott om studier inom området.

MVH AL

#23
2021-01-16 05:35

@Vargen; Provbromsningar har gett viktig information om underlager som hjälpt mig anpassa mitt körsätt otaliga gånger. Aldrig någonsin har det lett till någon farlig situation så inte sjutton tänker jag sluta med det. Hur bedömer du annars fästet ordentligt?

#24
2021-01-16 07:34

Tål att upprepa beskrivningen av en incident jag var med om för flera år sen och redan då beskrev i en passande tråd.
Vi åkte i en fullsize-pickup på närmast blankis på R50. i en korsning ett par hundra meter framför kommer från höger en XC60 (gamla modellen) för att svänga ut på R50. Framhjulen passerar snöplogkanten och bilen blir stående halvvägs ut i vår körbana. För kort avstånd för att bromsa, tät mötande trafik omöjliggör rundning framför bilen menvår förare med god lokalkännendom kan köra bakom(!) XC60 över en gräsmatta och stanna på en väg bakom. Vi gick ur vår bil för att se vad som hänt, XC60 stod kvar.
Efter knackande på förarens sidofönster hissas fönstret ner och en skärrad förare stammar fram: "jag glömde att denna lånebil inte har fyrhjulsdrift". Han egna bil var på verkstad

#25
2021-01-16 07:41

Fel på drivlina, krockkudde ur funktion, urladdat 12v batteri etc är tydligen vardag som ID.3 ägare. Uppdatering hos VAG tar flera dagar och nån riktigt bra mjukvara finns inte än. Men ska komma - om den kommer.

#26
2021-01-16 08:19

Synd att Calle inte är med och testar

#27
2021-01-16 08:35

Skall det hela tiden köras på gränsen vad en bil klarar av. Så går det förr eller senare åt helvetet.

#28
2021-01-16 09:44

Tyvärr så finns det nog relativt många förare som just riskkompenserar när dom kör 4WD och samma fenomen finns nog även för en del förare som tror att dubbat nästan skapar sommarväglag.

#29
2021-01-16 10:39

Riskkompensation är mer eller mindre alltid en faktor. Bygger man om (rätar ut) en krokig väg, rensar sidoområden och öppnar upp brukar trafikanterna anpassa sig och köra fortare. Installerar man ny vägbelysning och ökar andelen effektiv minsta LUX (starkare ljus) ökar trafikanterna risken något och kör man med ESP och dubbade vinterdäck (och till och med autobroms) finns det också inslag av riskkompensation. Att fyrhjulsdrift också det medför ett högre risktagande är således ingen högoddsare;-) utan snarare ett faktum. Vissa förargrupper tycks dessutom relativt sett öka sin risk i högre grad än andra (unga- och medelålders män i synnerhet) - något vi inte minst har kunnat läsa om här i trådarna.

Att en del bilförare inte förmår värdera riskerna korrekt utgör dock inget argument mot teknik som fyrhjulsdrift i sig lika lite som att det är ett argument mot dubbade vinterdäck, ABS-bromsar, autobroms eller antisladdsystem, eller för den delen förekomst av säkrare vägar.

MVH AL

#30
2021-01-16 10:46

Använd fyrhjulsdrift på rätt sätt, vid krypkörning och när du måste komma loss. Ha inte tron att bilen blir säkrare på vintervägen när du kör i högre hastigheter. Förhåller man sig till detta funkar fyrhjulsdrift väldigt bra. I varje liten millisekund på en väg med vinterväglag kan det sluta illa, med dikeskörning eller sladd så därför måste man vara försiktig och anpassa farten och ta det säkra före det osäkra. Vissa gånger har jag kört 10 mil med en hastighet av ca 50 km/h på vägar som sommartid har har en hastighet av 70 eller 90 km/h. Som sagt, man vill helst komma fram levande istället för utsätta sig själv och andra för livsfara.

#31
2021-01-16 10:53

För en gångs skull under senare tid håller jag med i det mesta du skrev A.L - i inlägg #29 alltså...:)

#32
2021-01-16 10:56

Vargen: Och med den hastighetsangivelsen (50 km/h på 70-väg) riskkompenserar även du på precis samma sätt som de som kör med fyrhjulsdrift gör det. Eller med andra ord: du kör med en högre risk i dina 50 km/h i halkan än om du håller 70 km/h på samma vägsträcka i torrt väglag sommartid. Riskökningen blir c:a en faktor två än om du istället lär dig fysikens lagar och anpassar din hastighet efter väglaget.

Så var det alltså med den saken. ;-)

MVH AL

#33
2021-01-16 11:42

40 år på vägen men aldrig känt behov av 4wd trots norrlänning och fjällen 4-6ggr per vinter.

Men kommer framtiden enbart bestå av bakhjulsdrivna elbilar kommer jag nog ganska säkert att byta uppfattning.

Hur många gånger har man inte styrt på en bmw som haft en liten snöklump framför framhjulet.

Nja det är nog inte omöjligt att det blir två elmotorer på nästa bil ;)

#34
2021-01-16 11:55

Mso 1000

När körde du senast en modern bakhjulsdriven bil?

#35
2021-01-16 12:18

ID3 bakhjulsdrift är otroligt bra kamouflerad. 9/10 har nog ingen aning att den driver bak. Knappast någon nackdel. Framhjulsdrift är budgetmässigt

#36
2021-01-16 12:21

Uppenbarligen märkte vibilägare av bakhjulsdriften.

#37
2021-01-16 13:08

Tommy tar i så han spricker, låter som att han beskriver en gammal Dodge Viper och inte en ID3. Skitsnack.

#38
2021-01-16 15:23

Att ha 255 breda 20 tummare på en bruksbil som dessutom är bakhjulsdriven galenskaper.

#39
2021-01-16 16:32

Moderna bakhjulsdrivna eller framhjulsdrivna så är körskillnaden försumbar i normallägena.

Men när bakhjulen spinner i snödrivan då är det bara att kliva ur bilen och ta fram spaden.
Det är skillnaden mot framhjulsdrivet då man 29 gånger lättare jobbar sig lös med ratten och framhjulsdriften.
Och så har det alltid varit.

Inte ens BMW-ns orginal sandsäckar i skuffen hjälper när bakhjulen spinner.

Och jag hatar spaden.

#40
2021-01-16 16:44

Mso 1000

Det finns bara en anledning till att bilar kom med framhjulsdrift = ekonomi.

Jag har fastnat i snö två gånger, båda gångerna med framhjulsdrivna bilar. Det är lättare med framhjulsdrift men så stor skillnad är det inte. I snö är båda alternativ usla jämfört med awd.

Elbilar har jämnare viktfördelning = lika stor vikt på fram -och bakaxel. En id3 har förmodligen mer vikt på bakhjulen än din Octavia har på framaxeln.

#41
2021-01-17 16:04

ID3 är riktigt kul att ratta. Den snabba gasressponsen är kittlande. Vikten går dock ej att dölja alla gånger.

#42
2021-01-18 08:22

A.L, du får gärna kalla det "riskkompensation" om du vill det, jag kallar det sunt förnuft att man inte kör snabbare än vad förare och bilen klarar av. Idag har många alldeles för stor tilltro på 4WD, som det skulle lösa alla problem men det gör det inte. Har man problem att ta sig fram varje vinter så trycker jag man skall satsa på en bra 4WD modell, annars kan man strunta i det. Jag hade också haft en 4WD bil om jag kört fast 20-30 gånger varje år, men jag har fastnat EN gång på 30 år så alltså har jag inget behov av 4WD. Så jag kan nog säga, de flesta behöver inte 4WD bilar, inte ens många som bor i Norrland, det funkar ändå. Uppmanar alla att köra lugnt på vintern, även när det inte syns snö på vägen då det kan finnas "svart is" som är otroligt förrädiskt. Sänka hastigheten är det som funkar och att ha riktigt bra vinterdäck.

#43
2021-01-18 08:34

Vargen, det är tur att vi har dig som hela tiden upplyser oss om HUR man, baserat på din enorma kunskap och erfarenheter, skall bete sig i trafiken och vilken bil man verkligen behöver.

#44
2021-01-18 10:15

Vargen: Du förstod tydligen inte betydelsen. Oavsett man åker i fyrhjulsdrivet, med ABS-bromsar, ESP eller i en Skoda Octaiva så anpassar man som förare sig efter den upplevda risken. De allra flesta - uppenbarligen Vargen inkluderad (se #30) - anpassar sig inte tillräckligt när man kör i vintermiljö (se dina tidigare inlägg). Och därför ökar olyckskvoten vintertid eller vid körning i halt väglag.

Men jag ger dig en liten räkneövning. Beräkna stoppsträckan vid 90 km/h på torr vägbana (med en friktion om c:a 1). Gör sedan samma procedur vid halka friktionstal 0,6 och vid extrem halka (friktionstal om 0,1 om du åker dubbfritt). Hur mycket kommer du behöva minska din hastighet för att kunna stanna ditt fordon på samma sträcka vintertid som när du kör en varm sommardag? Uppenbarligen gör du inte denna anpassning ens i en Skoda.

Gör sedan motsvarande beräkning givet en given kurvradie (du kan välja själv). Anpassar du dig efter omständigheterna?

Slutsats: Det är inte tekniken det är fel på oavsett den uttrycks som ESP, ABS, dubbdäck eller fyrhjulsdrift utan förarna!

Jag ser fram mot din redovisning. ;-)

MVH AL

#45
2021-01-18 11:34

I er podcast så undrade ni varför ni kunde ladda på en Tesla laddare. Tesla destinationsladdare med vit skylt är öppen för alla bilar. Röd skylt går endast Teslabilar att ladda på. Tack för en trevlig podcast. // Jonas

#46
2021-01-18 11:35

A.L, sist jag körde på halkbanan råkade jag köra 10 km/h för fort, bilen åkte av halkbanan för att den tog slut. Med endast 5-10 km/h högre fart än normal hastighet på vägen kan i princip fördubbla bromssträckan vid halt väglag. Testa själv att köra halkbana oftare med din bil är mitt tips. Jag brukar vara med på LF's erbjudande om halkbana för att jag vill vara uppdaterad inom området halka och även få en tankeställare hur halt det kan bli. Dessutom är det ett bra sätt att känna till sin bil, hur den reagerar vid halka. Därför som jag skrev, när det varit väldigt halt har jag fått hålla 30-40 km/h under given hastighetsgräns på vägen för att veta att jag har marginalerna på min sida. Att åka runt och provbromsa och ha tilltron att 4WD hjälper dig vid halt väglag vid körning i högre hastigheter tror jag däremot inte är speciellt bra, du kommer förr eller senare resultera i en olycka och utgången blir svårare med högre fart. Jag är nog den föraren alla irriterar sig på vintertid, när jag kör saktare än alla andra som inte riktigt inser farorna med att köra som det vore sommar.

#47
2021-01-18 11:43

Men ge upp vargen.
Tror du på allvar att folk i allmänhet kör fortare för att dom har 4w när det är halt ute.

Som upplysning finns det folk med 2w som också kör för fort i halka.
Nöt..

#48
2021-01-18 11:59

Vargen: Jo jag läste vad du skrev, och kan konstatera att du ökar din risk (och stoppsträcka) vintertid (gentemot sommaren) kopplat till för dålig hastighetsanpassning och riskmedvetenhet. Uppenbarligen har inte träningen på halkbanan heller hjälpt (även om den är för kort så är det bättre än inget) eftersom du fortfarande kör för fort. Eller vad tycker du själv? Är det något som är oklart?

Det är också orsaken till många olyckor, inte att folk valt viss teknik och allehanda hjälpsystem , vilket är också vad de studier du tänker på påvisar.

Således: Felet sitter (i 95% av olyckorna) bakom ratten och inte på drivhjulen - vilket Vargen själv nu med all önskvärd tydlighet bekräftat (utan att han tycks förstå det själv dessutom;-)).

MVH AL

#49
2021-01-18 16:15

ID.3 verkar helt klart inte vara riktigt färdig, och det handlar inte bara om mjukvarubuggar.
Yaris går väl som en skott så länge som man kör rakt fram. Den har ju misslyckats i undanmanöverprov.

#50
2021-01-18 16:18

Jag tror att flera med 4wd ser det som en extra säkerhetsmarginal som gör att de kan köra fort, det är uppenbart att det finns de som har övermod där. Men sen finns det givetvis ansvarsfulla förare också.
Jag lyssnade på en trafikpolis nyligen, i samband med snöoväder etc. Och det var kloka ord, som borde vara en självklarhet för alla: Att på vintern så är hastighetsbegränsningen på vägen det som är absolut max när väglaget tillåter. Det är inte ett minst värde. Är det vinterväglag så ska man givetvis anpassa hastigheten efter väglaget och det kan då innebära att man behöver hålla en hastighet som är lägre än hastighetsskylten visar, och det är faktiskt helt okej.

#51
2021-01-18 17:04

A.L, min taktik funkar och inga dikeskörningar. Jag tar det lugnt och kör försiktigt. Om andra väljer att köra fyrhjulsdrift och tänja på gränserna för de väl göra det. Jag är inte emot tekniken, men jag avskyr alla som tror de är balla med sin fyrhjulsdrift som i nästa stund ligger i diket. Fyrhjulsdrift handlar om framkomlighet, och inget annat. Det har noll att göra med säkerhet.

#52
2021-01-18 17:18

Ehm, ja, 4WD invaggar falsk trygghet och ja, folk med 4WD tenderar därför att köra mer riskfyllt.

#53
2021-01-18 17:39

AL, du har en viktig poäng - en sak du har rätt i här - och det är att det alltid är förarens ansvar - oavsett hjälpsystem. Det är viktigt att komma ihåg. Varje förare har ett ansvar att anpassa sitt körsätt utifrån gällande regler och de förutsättningar som väglaget ger. Hjälpsystemen finns där för att ge en extra marginal, för att vara en hjälp, men de ursäktar inte dumdristighet.

#54
2021-01-18 21:40

Vi skall nog vara glad över att folk som använder fyrhjulsdrift inte kör enligt motsvarande risk som du definierat vid din körning Vargen. Hade alla gjort det skulle trafikdödligheten i alla fall vara dubbelt så hög som den är idag och antalet skadade många gånger högre.

Sensmoralen kvarstår därför;

95 procent av alla olyckor är förarrelaterade. Det är inte förekomsten av fyrhjulsdrift, ABS-bromsar, antisladdsystem eller dubbade däck som skapar olyckorna utan personen bakom ratten.

MVH AL

#55
2021-01-18 22:32

Helt riktigt Raphael. Det är av den orsaken som man brukar säga att man som förare skall tänka bort sina system och köra bilen som om de inte finns. Då ökar systemen (fyrhjulsdrift inkluderad) säkerheten.

MVH AL

#56
2021-01-19 02:12

AL, ja sen finns det övermodiga förare pga säkerhetssystemen - det bör vi också kunna se. Men övermofighet är fortfarande förarens ansvar.

#57
2021-01-19 02:18

Men som artikeln tar upp: 4wd gör att väglaget maskeras så att föraren inte känner hur halt det är och därför kan felbedöma vägunderlaget. Här stjälper systemet föraren istället för hjälper.

Sen är ID.3 sladdbenägen. Kombinationen bakhjulsdrift och motorn bak gör detta. Det är testlagets upplevelse. Den kan överraska föraren. Detta i sin tur visar på att antisladdsystemet inte hänger med riktigt och inte kompenserar tillräckligt.

#58
2021-01-19 08:33

Ja även halkbekämpning (salt, grus, vägplog etc), dubbade vinterdäck (eller rent av raka fina vägar med rensade sidoområden) maskerar halkan och skapar på så vis både högre hastigheter och med detta fler allvarliga olyckor och dödsfall (se potensmodellen där dödsfall växer med c:a 4 potensen av hastighetsförändringen i procent, allvarligt skadade med tredje och antalet lindriga med andra).

Men ändå är det mig veterligen ingen som (liknande Vargens påstående om fyrhjulsdrift) påstår att vi skall sluta med vare sig halkbekämpning eller vinterdäck (dubb eller inte).

Tvärtom kan de flesta förstå att sådana egenskaper fyller en säkerhetsfunktion - trots att man som förare kan öka hastigheten. Och det gör också fyrhjulsdriften - under förutsättning att man som förare inte riskkompenserar.

Att skylla det egna bristande omdömet på fyrhjulsdriften är inte särskilt seriöst, och dessutom ohållbart rent juridiskt.

MVH AL

#59
2021-01-19 11:01

Dags att lägga ner älgtestet. Tillför inget

#60
2021-01-19 11:04

Antisladd på ID.3 är otroligt effektiv. Har själv kört över 100 mil på vinterväg med dubbfria däck. Omöjlig att provocera.

#61
2021-01-19 14:18

toyotas yaris fantastisk bil og motor ,,klassledende ,,helt suveræn bil,,

#62
2021-01-19 17:04

AL, absolut - det är alltid förarens ansvar oavsett säkerhetssystem.

#63
2021-01-19 17:12

Men visst, ViB testar ju bilarna till gränsen så i vanliga situationer kommer man nog inte upptäcka problemen. Det är i krissituationer som problem med vägegenskaper i vinterväglag osv märks av och där behöver man en extra marginal. Älgtestet tycker jag är fantastiskt bra och fortfarande aktuellt utifrån en nordisk kontext. Jag märker ju själv av där jag kör, på mindre landsvägar, att det kommer rävar och rådjur osv plötsligt springades över vägen. Nu är jag beredd på det, jag håller låg hastighet där jag vet att viltet rör sig, jag har koll, men det kan ju hända att det plötsligt springer över något som jag upptäcker för sent och då måste jag kunna lita på bilens förmåga att hjälpa mig istället för att stjälpa mig i en sådan situation där jag hastigt måste väja undan.

#64
2021-01-19 19:16

Jørgenn: När du konstaterade att Yaris är klassledande, vilka andra bilar testade du och jämförde mot?

#65
2021-01-19 21:13

Har Tommy W helt missat att deras ID.3 inte är uppdaterad?
Såklart det inte skall vara sådär! Men det gick de väl in med, med öppna ögon.
Många buggar försvinner med uppdateringen 0783 (och inte ens den har ViB), men inte alla. Det skall man tydligen få vänta på version 2.1 för.
Får se vad februari har i tomtesäcken?

#66
2021-01-19 22:05

Med 0783 blir det lite bättre men inte helt perfekt. VW har lite kvar. När 2.1 kommer kan vi bara drömma om. VW är i grunden ett lömskt företag.

#67
2021-01-20 10:10

I Vargens värld så kör alla med AWD fullgas hela tiden. Har bilen autobroms så bromsar de inte ens - de bara kör rakt in i framförvarande bil. I varenda korsning! Sen sladdar de av vägen flera gånger om dagen då de inte kan hantera fyrhjulsstället...

Samtidigt susar gudfruktiga inidivider omkring i sina små, kompakta Skodor. I Skodan vet man minsann vilket underlag det är - även om man åker i landsvägsfart så finns inget behov av att provbromsa, då en framhjulsdriven Skoda på ett magiskt sätt meddelar om det är halt eller ej - även när framhjulen inte spinner.

Tänk att få ha en Octavia <3

#68
2021-01-20 16:39

Användarvänlighet bland dom sämsta på id3.
Otroligt dåligt av vw kan jag tycka om det stämmer.

#69
2021-01-20 17:04

Framhjuksdrift med motorn fram är utrymmeseffektivt. Därför kom moderna småbilar med framhjulsdrift. Handlar om utrymmesoptimering. Drivlänkage till bakaxeln tar utrymme. Nu med kompakta elmotorer och moderna antisladdsysten så har motorn bak med bakhjuksdrift blivit intressant igen, om det görs på rätt sätt. Det kan ifrågasättas om ID.3 är rätt väg. Men BMW lyckades med sin.

#70
2021-01-20 17:10

När det gäller multimediasystem, ja de ska vara lätta att förstå. Jag tycker systemet i Captur i stort sett är lätt. Men det kan vara förvirrande att däcktryck ligger under Info istället för under Inställningar. Men på det stora hela är det enkelt. Men navigatorn har inte gatan till mitt sommarhus, där är det koordinater som gäller.

#71
2021-01-20 17:10

När det gäller multimediasystem, ja de ska vara lätta att förstå. Jag tycker systemet i Captur i stort sett är lätt. Men det kan vara förvirrande att däcktryck ligger under Info istället för under Inställningar. Men på det stora hela är det enkelt. Men navigatorn har inte gatan till mitt sommarhus, där är det koordinater som gäller.

#72
2021-01-20 17:12

Det är klart att det är bökigt när man byter bil hela tiden som testförarna men efter en vecka i Leon så känns det hemma. Jag gillar skärmfunktionerna skarpt!

#73
2021-01-20 17:43

Men sluta bumpa er podd

#74
2021-01-20 19:21

@Redaktionen
Varför är ett infotainmentsystem från en Hyundai på bilden ovan, när det handlar om VW/Seat?

#75
2021-01-21 09:56

Någon som vet varför man gjorde bakhjulsdrift på ID.3? Alla lämnade bakhjulsdrift pga dåliga vinteregenskaper, och nu är vi tillbaka med nya elbilsmodeller som återigen går tillbaka detta som man en gång i tiden lämnade? Elbilar har oftast mer vridmoment och då blir det ännu farligare på vintern med halt väglag.

#76
2021-01-21 11:33

Styggavargen

Alla lämnade bakhjulsdrift pga ekonomiska skäl, inget annat. Nu återgår man till det bättre, även Kias nya elbilsplattform blir bakhjulsdriven.

#77
2021-01-21 11:50

Vargen: Enligt Volkswagen själva handlar det om att en elbil inte blir dyrare att producera med bak- än framhjulsdrift och då valde man drivningen bak. Skälet till det stavas kraftutveckling. Vid acceleration med en elbil som har en sådan kraftfull och snabb överföring av moment blir de framhjulsdrivna versionerna instabila vid acceleration (när du trycker på gasen sker en tyngförskjutning bakåt på en bil, till fördel för en bak(eller fyr)hjulsdriven bil. Skillnaderna i överförbart moment blir härigenom ganska stora (kan röra sig i intervallet 25-50%).

Därför är de flesta motorstarka bilar bakhjulsdrivna. Man kan som förare gå tidigare på gasen (i utgång av en kurva) och få upp en högre sluthastighet än om bilen är framhjulsdriven.

Det mest uppenbara exemplet är F1.

MVH AL

#78
2021-01-21 13:04

Nej, småbilar var framhjulsdrivna för det gav mer utrymmen. Länkaget till bakaxeln tog upp utrymmen. Så en framhjulsdriven bil är mer utrymmeseffektiv. Nu när man kan ha små elmotorer så direkt på axeln så är utrymmet inte ett lika stort problem som tidigare.

#79
2021-01-21 14:17

Jag tycker det är en dålig utveckling, om elbilen är 2WD borde man sätta driften i framvagnen för säkrare vägegenskaper. Jag kommer inte köpa en elbil med bakhjulsdrift och 4WD behöver jag inte (inga problem att ta mig fram).

#80
2021-01-21 14:28

En bil får inte säkrare vägegenskaper för att den är framhjulsdriven. Bara en fördom bland dom som aldrig har kört en modern bakhjulsdriven bil.

#81
2021-01-21 15:40

Ja även utrymmet i kupen blir lite bättre av framhjulsdrift Raphael. Men i gengäld blir det trängre i motorrummet och bilen får ofta en försämrad vändradie (kontra alternativet).

Så i sedvanlig ordning handlar det om vad man prioriterar som tillverkare och vad köparna tycker är viktigast.

MVH AL

#82
2021-01-21 18:24

Jag tror framtiden kommer visa lämpligheten för el och bakhjulsdrift.
Elbilen får ju i ärlighetens namn en helt annan tyngdpunktsförskutning bakåt och då kan man säker få nackdelar med framhjulsdrift om man tänker efter.

#83
2021-01-21 18:55

Grattis mso, du har sett ljuset :) Man slipper också torque steer med bakhjulsdrift.

#84
2021-01-22 14:33

Ja Apex. Ibland tar det en stund innan 25 öringen ramlar ner i automaten var det nån som sa för 40 år sedan. ;)

#85
2021-01-23 11:52

Bakhjulsdrift är lyx. Framhjulsdrift har inga fördelar alls längre. Enbart billigare att bygga (ICE).

#86
2021-01-25 16:53

I framtiden sitter motorn i hjulnavet och då har vi nog inte denna diskussion om fram- vs bakhjulsdrift längre...

#87
2021-01-27 10:24

Motor i nav, större ofjädrad massa. Undrar om det är lösningen. Men spar lite komponenter som drivaxlar förstås...

#88
2021-02-03 17:53

Många besserwissare här som vanligt läser jag. Jag tycker mer märka att ägare av större bilar har mer tendens till att köra för fort vid halt väglag pga känslan av fart är mindre. Fyrhjulingsdrift är endast för framkomlighet vid snö och lera inget annat. Fortfarande däckskontakt likt fyra händer oavsett drift och därför dålig bromsförmåga och väggrepp vid halt underlag oavsett driftstyp. Skulle säga så här om antisladdsystemet havererar så är framhjulsdriften säkrare än bakhjulsdriften för hellre fronten i diket än sidan eller bak i diket vid sladd. Vid fungerande antisladdsystem skitsamma fram eller bakhjulsdrift......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.