Bild
Nästa artikel
Här är Vi Bilägares långteststall 2021

Här är Vi Bilägares långteststall 2021

Långtest

Här är de fem nya bilar som vi köpt in och som var och en ska rulla 4 000 mil under 2021. I år har bara en av de fem konventionell drivning, de övriga fyra körs på el, helt eller delvis. Följ med oss från start!

Sedan 1988 har Vi Bilägare haft sin unika långtestverksamhet med nya bilar som vi köper in och kör under ett helt år. Tiderna förändras och Vi Bilägares långteststall med dem. När 2021 års kvintett anmäler sig för tjänstgöring är det bara en av bilarna som drivs helt konventionellt med diesel. De övriga fyra drivs i olika grad med hjälp av elektricitet. Långteststallet 2021 består av: 


 

Här är Vi Bilägares långteststall 2021

Honda Jazz Crosstar
Executive 1,5 e-CVT Hybrid

Grundpris: 273 000 kr.
Tillval: Vinterhjul 9 000 kr, lastbågar 2 995.
Testbilens pris: 284 995 kr.
Skatt: 1 590 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Mått: L 409/B 173/H 156 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 327/383 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl direktinsprutad bensin. Volym 1 498 cm3. Max effekt 97 hk (72 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 131 Nm vid 4 500 v/min. El: 109 hk (80 kW), 253 Nm. Systemeffekt: 109 hk, 253 Nm.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, eCVT-växellåda.
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 110 g/km.
Prestanda: Toppfart 173 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,9 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP krocktest: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 1/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/5. Helljus 1/5.


 

Här är Vi Bilägares långteststall 2021

Mercedes-Benz GLB
200d 4Matic

Grundpris: 392 900 kr.
Tillval: Polarvit 2 400 kr, tredje stolsrad 8 600, SE Edition 20 900 Premiumpaket 14 100, AMG Line 14 900, tredje stolsrad 8 600, dragkrok 9 200, el. svankstöd 1 800, Night Package 1 500, p-värmare 12 700, lastbågar 2 500, vinterhjul 29 500.
Testbilens pris: 511 000 kr.
Skatt: 8 121 kr
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 30 års rostskyddsgaranti, mobilitetsgaranti.
Mått: L 465/B 185/H 170 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 895/565 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl direktinsprutad dieselturbo. Volym 1 950 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 400–4 400 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 400–3 200 v/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift, 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 156 g/km. 
Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,3 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP krocktest: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 3/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/5. Helljus 5/5.


Här är Vi Bilägares långteststall 2021

Seat Leon ST 
1,4 e-hybrid 204 DSG6 FR

Grundpris: 333 900 kr.
Tillval: FR Pluspaket 9 900, Förarassistanspkt. 8 500, belysningspkt. 2 900, trådlös mobilladdning 1 900, Full Link 1 700, LED-strålkastare + dynamisk blinkers bak 9 000, lasthållare 3 564, vinterhjul 11 090 kr.
Testbilens pris: 353 957 kr.
Skatt: 360 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 3 års lackgaranti, 12 års rostskyddsgaranti, batteri 8 år/16 000 mil.
Mått: L 464/B 180/H 145 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 695/385 kg.
Motor: Tvärställd rak 4-cyl direktinsprutad bensinturbo. Volym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 550–3 500 v/min. Elmotor 85 kW, vridmoment 330 Nm. Litiumjonbatteri 12,8 kWh. Systemeffekt 204 hk (150 kW).
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Räckvidd el: WLTP testcykel 62, stad 66 km.
Deklarerad förbrukning: 1,2 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 28 g/km. 
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,7 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP krocktest: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 3/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/5. Helljus 3/5.


Här är Vi Bilägares långteststall 2021

Toyota Yaris 1,5 
Hybrid Style

Grundpris: 225 900 kr.
Tillval: Vinterhjul 15 918 kr, lasthållare 3 600 kr.
Testbilens pris: 245 418 kr.
Skatt: 524 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Mått: L 394/B 175/H 150 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 221/394 kg.
Motor: Tvärställd rak 3-cylindrig bensin. Volym 1 490 cm3 . Max effekt 92 hk (68 kW), varvtal anges ej. Max vridmoment 120 Nm vid 3 600–4 800 v/min. Elmotor 59 kW, systemeffekt 116 hk (85 kW).
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, steglös automatlåda.
Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km.
CO2-Utsläpp: 97 g/km. 
Prestanda: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,7 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP krocktest: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 2/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/5. Helljus 2/5.


Här är Vi Bilägares långteststall 2021

Volkswagen ID.3 Tech 
58 kWh 204 hk

Grundpris: 419 900 kr.
Tillval: Lackering Glacier White/Black 11 400 kr, utrustningspkt. Tech 84 000, textilmattor 1 300, fäste för cykelhållare på stötfångare bak 4 700, vinterhjul 21 396 kr.
Testbilens pris: 542 696 kr.
Skatt: 360 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, batteri 8 år/16 800 mil, mobilitetsgaranti.
Mått: L 426/B 181/H 157 cm.
Tjänstevikt/maxlast: 1 878/392 kg.
Motor: Elektrisk asynkronmotor, litiumjonbatteri 58 kWh. Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 310 Nm.
Kraftöverföring: Motorn bak, bakhjulsdrift, enväxlad reduktionslåda.
Räckvidd: WLTP testcykel 414, stad 543 km.
Deklarerad förbrukning: 15,9 kWh/100 km.
CO2-Utsläpp: 0 g/km. 
Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,3 s (fabriksuppgifter).
EURO NCAP krocktest: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 3/5.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/5. Helljus 4/5.


Följ bilarna på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Toyota Yaris #vibil189
Mercedes GLB #vibil190
Honda Jazz #vibil191
VW ID.3 #vibil192
Seat Leon #vibil193

Kommentarer

#1
2020-12-31 19:04

Det blir intressant att följa ID3. De övriga känns som gammal skåpmat. Herrejösses vilket pris på ID3!

#2
2020-12-31 20:21

För oss som bor där vi inte har ström hela tiden i garaget, hyresrätter tex är tyvärr elbil eller plugg in hybrid något alternativ. Då kan dessa 2 japanska bilarna vara intressanta.

#3
2020-12-31 21:49

Hoppas på observera kvalitetsutvecklingen på ID.3 under året. Det kan ju bara bli bättre. Likt Mäkinen tycker jag att övriga inte är intressante, möjligen att GLB och Jazz är lite "kul" att se på.

#4
2020-12-31 22:00

Många av ID.3:s utrustningspaket är dyra.
Undrar när ViB får mjukvaran uppdaterad?
Det skall bli kul att få slutsummeringen av kostnader mellan diesel/hybrid/laddhybrid/elbil om ett år!

#5
2020-12-31 23:25

Life, Style, Business, Family, Tech och Max heter nivåerna. Numera saknas den individuella anpassningen av VW-modellerna, ex. Travel Assistent finns först på Tech-nivå och elstolar endast på Max-nivå. Det springer gärna iväg prismässigt.

#6
2021-01-01 01:42

Väldigt stort prisspann på vinterdäcken. 9000 kr för hondans känns väldigt prisvärt, 30000 kr för Mercedes känns inte lika prisvärt. Större däck och säkerligen fina alufälgar på Mercan, men ändå !

ID3:an ska bli kul att följa.

#7
2021-01-01 01:55

Hur Mercan kom med förstår jag inte riktigt, hur 2021 känns en ren dieselsuv?
Skulle säga att de egentligen bara valt ut en intressant bil.....
Kan sträcka mig att säga att Leon kan vara lite intressant men resten? Gäsp...

#8
2021-01-01 10:01

Synd att konsumentnyttan är noll. Ungefär lika aktuellt som TV ”älgtest”

#9
2021-01-01 10:29

Antar att GLB får representera de idag populära SUV-modellerna med diesel i nosen även om många av dessa numera är plugin-hybrider av olika typ. F ö känns den modellen något ointressant.
Övriga bilar har väl alla sitt berättigande om man skall se till privatköpar-segmentet vilket det inte är orimligt att ViB kanske främst riktar sig mot - dock med Hondan som en udda fågel eftersom återförsäljare av det märket är smått utrotningshotade. Hursomhelst skall det bli intressant att följa dessa bilar under året.

#10
2021-01-01 11:15

Känns märkligt att Mercedes presenterat en populär bilklass utan någon form av hybrid, varken i bensin eller diesel. Syskonen GLC och GLE finns som laddhybrider sedan länge. Nu mer även lilla A-klass. Bensinmotorn finns som lätthybrid i andra modeller, men inte i GLB.

#11
2021-01-01 11:27

Stackars han som fick Toyotan..

#12
2021-01-01 11:28

ID 3 skall bli super att följa. Mycket nyfiken på hur den klarar vardagen.

MVH AL

#13
2021-01-01 11:44

Absolut att Yaris är intressant. Men det hade varit roligare att se rav4 phev och se om den är skottsäker eller ej. Är den så bra som dom säger.

#14
2021-01-01 14:33

Pi: Jag tänker att utfallet av detta "testet" ger ju sig egentligen först till årsskiftet 21/22 och då kommer vi att vara i en tid då otroligt många fler även privatköpare går över till el, så jag anser helt klart att i dessa tider då det förekommer så mycket funderingar och oklarheter hos folk kring huruvida det fungerar med elbilar av olika slag hade det vart helt rätt i tiden av ViB att plockat ut 5 elbilar i olika storlek och med olika räckvidd och visat på hur dels olika lösningar fungerar samt hur olika räckvidd ställer till det, eller faktiskt inte ställer till det i vardagliga livet. Sen tycker jag det är makalöst illa att inte Polestar 2 fick vara med.

#15
2021-01-01 16:47

#14 Henrik M: Håller helt med. Elbilsutvecklingen går fort nu, många erfarenheter behövs, många frågor behöver svar. Kanske skall Vi Bilägare göra avsteg och addera ett gäng elbilar vid halvårsskiftet? Enyaq, ID4, Polestar2, ja t o m Dacia Sprint...

#16
2021-01-01 18:56

Eftersom ledningarna för de flesta av världens biltillverkare har konstaterat att fossilt drivna bilar (fordon) kommer att vara direkt nödvändiga i flera årtionden framåt, är det självklart att vi konsumenter hålls uppdaterade om just de bilarna.

Jag vågar påstå att Mercedesen kommer att vara den självklara komfortkungen, men i övrigt ska det bli intressant att ta del av alla bilarnas för- och nackdelar. Inte för att jag är sugen på att köpa någon av bilarna i långteststallet, men jag vill ju hålla mig uppdaterad.

#17
2021-01-01 19:22

Snooker: Du skriver att de flesta av världens biltillverkare har konstaterat det, ok vart har du källan till att merparten, dvs, mer än hälften av biltillverkarna har uttalat sig om det? Länka gärna till de olika uttalanden du läst om detta. Jag är medveten om att vissa tillverkare gjort liknande uttalanden men knappast fler än hälften och de som gjort det är de som i dagsläget ligger på efterkälken och det är nog ganska mycket utifrån det man ska tolka vad och varför de uttalat sig som de gjort.
Självklart kommer inte övergången gå över en natt, men att fossilt drivna bilar kommer vara "direkt nödvändiga" i flera årtionden till är nog mest desperata rop från de som känner lite stress och panik alternativt inte vill att fossilkunderna ska bli rädda för att köpa nytt pga andrahandsmarknadens oro.
Sen är detta test för svenskt intresse och här finns det absolut ingen nödvändighet för fossildrivna personbilar speciellt länge till. De kommer såklart att finnas ett bra tag till pga att marknaden finns, men att hävda "direkt nödvändighet" av fossilbilar på nybilsmarknaden, nej inte länge till alls faktiskt tror jag.....

#18
2021-01-01 19:54

Seat blir intressant för privatköparen, verkar prisvärd i jämförelse med alla andra laddhybrider på marknaden relaterat till pris/effekt/värmepump.
Men hur stämmer den testbilens pris? Om man jämför grundpris och tillägg bör det bli betydligt högre.. Är avdrag för bonus gjort på denna men inte på id3?

#19
2021-01-01 20:32

Intressant uppställning. Hybriderna och ID3 ska bli spännande att följa. Den stora suven från MB tycker jag är ointressant men misstänker att det ändå finns en hel del folk i Sverige som tycker den är intressant.
Fossilbilar kommer leva vidare och det kommer att lanseras nya sådana en tid framöver. Sverige är ett husvagns- och hästintresserat folk, finns väl en hel del båtägare också. Jag antar att efterfrågan av fossila dragbilar kommer vara bestående även framöver.

#20
2021-01-01 22:12

De flesta av världens biltillverkare har konstaterat att fossilt drivna bilar (fordon) kommer att vara direkt nödvändiga i flera årtionden framåt - med det behöver inte betyda att alla de biltillverkarna kommer att sälja fossilt drivna bilar i årtionden framåt. Och när de här biltillverkarna har uttalat sig, har de gjort det i ett globalt perspektiv - inte i ett svenskt perspektiv.

God fortsättning till er alla!

#21
2021-01-01 23:44

Vem vill köra en helt ny bil för över en halv miljon kronor med bakhjulsdrift?

#22
2021-01-02 01:20

Hyllan: Det kan låta märkligt med en bakhjulsdriven elbil, men Volkswagen utvecklar resonemanget i länken nedan. Mercedes och BMW har länge fått skäll för "gammaldags teknik" när de har behållit bakhjulsdriften, men frågan är om de inte har haft rätt hela tiden - särskilt efter det att alla elektroniska hjälpsystem har sett dagens ljus. Precis som det står i texten finns det ekonomiska fördelar med framhjulsdrift om bilen har en förbränningsmotor eftersom man slipper kardanaxeln, men å andra sidan hävdar i alla fall jag bestämt att en bakhjulsdriven bils drivlina håller mycket bättre (större plats för en väl tilltagen växellåda, inga drivaxlar som belastas hårt vid fullt rattutslag etc.). Det som jag personligen vill framhålla som en framhjulsdriven bils fördel än idag är en mer spårstabil gång, även om de elektroniska hjälpsystemen i stor grad har jämnat ut skillnaderna mellan renodlad fram- respektive bakhjulsdrift.

https://www.nyteknik.se/fordon/volkswagen-framhjulsdrift-fyller-ingen-fu...

#23
2021-01-02 10:38

Framhjulsdrift är alltid en fördel på vintern för köparen.

Bakhjulsdrift är billigare och enklare att tillverka för producenten.

#24
2021-01-02 10:47

Ska man se sunt så är väl Seat Leon den enda vettiga familjebilen förbenat standard familj.

Jag hade valt till bränslevärmare paketet och alltid kliva in i frostfri och varm bil.
Och dessutom fått bättre räckvidd på el.

#25
2021-01-02 10:54

Gissar att den mix av olika drivlinor som dessa bilar har rätt väl kommer att matcha den försäljning som kommer att ske under 2021. Visst kan man önska sig flera "rena" elbilar men frågan är om det kommer att ske så snabbt ? Det behövs nog flera alternativ i lite lägre prisklasser och som nån redan nämnt så är vi ett dragkroks-älskande land vilket för många hittills uteslutit de flesta elbilar - i alla fall i rimliga prisklasser och om man kanske dessutom har vissa märkes-preferenser. Personligen hoppas jag absolut på flera elbilar men man måste trots allt vara realist om möjligheterna under detta år. Men jag har gärna fel när vi summerar 2021...:)

#26
2021-01-02 11:01

Mso 1000.

Bakhjulsdrift är normalt sett dyrare att tillverka, så länge vi pratar fossildrift. I fallet elbilar är skillnaden i tillverkningskostnad försumbar varvid man väljer bakhjulsdrift då det är bättre rent kördynamiskt (se artikeln från Snooker ovan).

MVH AL

#27
2021-01-02 19:22

Jag är norrlänning och kör typ 5 månader i snö varje vinter och jag väljer framhjulsdrift före bakhjulsdrift alla dagar i veckan.
Det är nog bara vissa typer av Bmw ägare som hävdar något annat.
Hihi.

#28
2021-01-02 20:29

mso: Och nu hävdar hela Volkswagen-koncernen att det där "något annat" - alltså bakhjulsdrift - är bra. Det blir ganska många fler än bara vissa BMW-typer!

#29
2021-01-02 21:59

Mso 1000 #27
Har du kört en modern bakhjulsdriven bil på vintern någon längre stund?

#30
2021-01-02 23:51

Mso. Jag har inga problem med din prioritering, även om jag själv föredrar 4wd framför fwd.

Det Volkswagen pratar om i Nytekniks artikel är att bakhjulsdrift passar bättre in på elbilen med dess snabbare kraftutveckling. Det är ju framhjulsdriftens nackdel, d.v.s att den tappar fäste tidigare än den bakhjulsdriven bilen när man accelererar.

Och eftersom man hittat en metod att tillverka den bakhjulsdrivna versionen till ett jämförbart pris så valde man att överlåta drivningen till bakhjulen. Det kan man nästa förstå med 204 hkr. ;-)

MVH AL

#31
2021-01-03 02:02

Hmm. Jag är en enkel man utan krav på något extra utöver en vettig bil och vettig funktion utan allt för stora kostnader :)
Jag har förmodligen minst 20000 mil under många år till och från fjällen i exakt alla vädertyper med framhjulsdrift och nästan aldrig känt ett behov av 4wd.
Visst hade jag förmodligen kanske åkt lite snabbare med 4wd i värsta vädret men säkrare? knappast.

Och det kan jag säga att när den bakhjulsdrivna spinner skålar i snön då är det obarmhärtigt bara att kliva ur och ta fram spaden.
Eller när bakhjulen spinner och bilen glider 90 grader åt sidan vid minsta snedlutning.
Har nog hjälpt typ minst 5-10 stycken per år uppe i fjällen med den problematiken.

Skillnaden med framhjuls drift så lirkar du lös dig i dom flesta fallen genom att lirka och vrida på ratten.

Men visst när man kör på landsvägen är det nog ingen markant skillnad åt något håll på fram eller bakhjulsdrift i alternativen.

För att reta Guran lite som är en fjäll människa med dieselsuv och 4wd och stor husvagn på fjället vilket nästan kan kräva 4wd.

Har du aldrig kört framhjulsdrift sista 10 åren. ;)

Men visst är det säkert så att med bakhjulsdrift är det lättare att få ner kraften från 200hk elmotor till backen med bakhjulsdrivet.
Och speciellt när tunga batteriet ofta förskjuter tyngdpunkten bakåt.

Sedan i min värld är det sjukt vansinnigt att man ska ha över 200hk på en en ”folkbil” som ID3 som inte ens kan ha kula eller takräcke.
Helt sanslöst fast jag vet att elektriska hästkrafter kostar lite att tillverka.

Men än en gång.
Nog är det konstigt val av så dyr extra utrustningen med dyrt glastak och enbart vinterhjul för över 21000:-
Tycker på nåt sätt att det inte speglar en Svensson bil men det är ju iofs bara vad jag tycker.

Men det blir intressant att följa dessa el och halv elbilar och om ett år får vi väl höra ett resultat :)

#32
2021-01-03 02:06

mso: Missförstå mig inte, jag respekterar din ståndpunkt och tycker också att framhjulsdrift fungerar alldeles utmärkt. Men när du skriver "Eller när bakhjulen spinner och bilen glider 90 grader åt sidan vid minsta snedlutning" undrar jag om du någonsin har kört en modern bakhjulsdriven bil. På bara några hundradelar av en sekund är antisladdsystemet framme och tar tag i problemet. Men absolut, om man behöver välja mellan en renodlad framhjulsdriven bil och en renodlad bakhjulsdriven bil i halka, mycket snö och slask, tar också jag gärna en framhjulsdriven bil.

Annars är jag - som jag skrev ovan - helt övertygad om att drivlinan på en bakhjulsdriven fossilbil håller mycket bättre än motsvarande drivlina på en framhjulsdriven bil. Och ska man dra husvagn på snorhala (läs regnvåta), kuperade campingytor på sommaren vill jag inte ha en framhjulsdriven bil. Samma sak gäller på halt underlag i uppförsbacke: Tyngden faller som bekant bakåt/neråt genom bilen och ger bakhjulen ett mycket bättre och välbehövligt fäste.

#33
2021-01-03 09:02

Mso. Nej det är åter helt ok med mig. Varje person har ju olika uppfattning om vad det själva behöver och föredrar. För mig är 4wd en komfortfråga -som är mycket viktigt för mig - och vid körning i halt väglag blir den skillnaden mycket tydlig. Och säkerheten är i grunden högre så länge man som förare inte riskkompenserar. Så om det är egenskaper i halka som är en viktig fråga för dig torde just 4wd väl kunna tillgodose ett sådant krav, faktiskt fyra gånger bättre än fwd ;-).

Vad man sedan prioriterar i sitt bilinköp är också upp till var och en. Önskar du köpa en billigare bil finns sådana att tillgå också från Volkswagen. Ifråga om elbil får ju Volkswagen ihop sin kalkyl också med bakhjulsdrift så ekonomin torde inte vara den avgörande faktorn utan snarare förmågan att använda motorns effekt. 204 hkr som snabbt galopperar lär inte vara trevligt i en framhjulsdriven bil oavsett underlag, så där förstår jag Volkswagens val.

Vi får väl helt enkelt enas om att vi värderar egenskaper hos bilar på olika sätt, kopplat till olika behov och upplevelser. Utifrån mitt perspektiv är Volkswagens val av drivsystem det mest rationella (givet förutsättningarna) och jag tror inte att framhjulsdrift hade varit- totalt sett - " bättre".

MVH AL

#34
2021-01-03 09:04

Ja jag håller med er.
Det blir i alla fall ett spännande år att höra mer om dessa bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.