Bild
Nästa artikel
Provkörning: Land Rover Defender (2020)

Provkörning: Land Rover Defender (2020)

Provkörning

Efter fyra års frånvaro är världens mesta universalfordon – Land Rover Defender – tillbaka. Är den trogen sin 70-åriga föregångares ideal? Vi begav oss ut i vildmarken för att se om charmen, terrängdugligheten och äventyrslustan har gått i arv.

Safari hemma, det blir väl ”hemari” då konstaterar fotograf Simon nöjt och trycker in det sista av det närmsta dygnets packning i Defenderns fyrkantiga lastutrymme.

I den här versionen, en extra sätesrad finns som tillval, ska bagagerummet mäkta med 857 liter utrustning. Riktigt så stort ser det inte ut att vara men lastar man hela vägen upp till taket blir siffran inte orimlig.

Beroende på bilens konfiguration är max lastförmåga imponerande 850 kilo, 168 av dem kan lastas på taket. Fäll baksätet och lastytan blir utrymmeseffektivt plan.

Det som ser ut som durkplåt med en föredömligt hög friktionskoefficient är i själva verket slitstark men halkig plast. För att underlätta lastning kan luftfjädringen (tillval) sänka bilen fyra centimeter från normalläge. Den högerhängda bagagerumsdörren har självstängningsfunktion (softclose), men tyngden från reservhjulet gör finessen något överflödig. En funktion för att enkelt fixera dörren i öppet läge hade uppskattats mer.

Säfsens backar passerades med en axelryckning. Luftfjädring ger en markfrigång på upp till 29 centimeter. Defender delar tekniskbas med Discovery.
Säfsens backar passerades med en axelryckning. Luftfjädring ger en markfrigång på upp till 29 centimeter. Defender delar tekniskbas med Discovery.

Uppgiften att ersätta en bil där grundformen sattes 1948 för att mer eller mindre leva ostörd fram till 2016 torde vållat designavdelningen viss prestationsångest.

Personligen tycker jag att slutresultatet är lyckat. De rundade formerna gör att Defender ser nättare ut än vad den faktiskt är. Den markerade skuldran upp mot sidorutorna, diminutiva bakljus och antydan till luftintag i nederkant av vindrutan är diskreta bugningar mot historien.

Hade det inte varit för ovanligt breda B-stolpar skulle runtomsikten varit i klass med i föregångaren – mycket bra. Backkamerans vy kan visas i backspegeln – praktiskt om packning eller passagerare skymmer bakåtsikten.

I innerstadstrafiken upplever jag Defender som klumpig, men så är den också över fem meter lång och två meter bred.

Dekorpanelen i magnesium är en integrerad del av bilens karosstruktur.
Dekorpanelen i magnesium är en integrerad del av bilens karosstruktur.

På motorvägen mot ett sommarfagert Dalarna märks det att 70 års teknisk utveckling gör skillnad. Defender har gått från ”traktor” till personbil. Den fyrcylindriga tvålitersdieseln ger 240 hästkrafter och 430 Nm i vridmoment. Det ger lagom raska prestanda men drivlinan är inte helt harmonisk. Seg gasrespons kan ge abrupta starter och vid motorvägskörning krävs det inte mycket motlut innan automatlådan går ned en växel. 

Övriga motoralternativ är en diesel på 200 hästkrafter samt fyr- och sexcylindriga bensinmotorer på 300 respektive 400 hästkrafter. Den sistnämnda med mildhybridteknik. En laddhybrid är i varande. 

Defender rullar lugnt och kursstabilt men det naturliga ”fluff” som brukar komma med luftfjädring och 2,5 tons tjänstevikt saknas. Styrkänslan är något diffus och bortdomnad.

Om det ger positiv förstärkning av terrängbilskänslan eller förtar körupplevelsen är upp till var och en att avgöra, personligen lutar jag åt det förstnämnda. Bortsett från det i längden enerverande vindbruset runt sidospeglar och den luftsnorkel (tillval) som går upp över A-stolpen är kupén behagligt välisolerad.

Mittarmstöd med möjligheter. Kan ersättas av ett nödsäte.
Mittarmstöd med möjligheter. Kan ersättas av ett nödsäte.

Mittkonsolens få fysiska knappar används till klimatanläggning, reglering av luftfjädring och val av körprogram. Övriga funktioner styrs av en mycket responsiv och tydlig pekskärm.

Menyöversättarnas känsla för det svenska språket är så där. Lyft ur sitt sammanhang blir exempelvis ”Ljust styrning” tämligen obegripligt. 

Enligt Land Rover är Defenders självbärande karosstruktur den kraftigaste de har konstruerat. Det finns ingen anledning att misstro uppgiften. När bilen tidigare under dagen klättrade upp för skidanläggningens steniga och branta serviceväg gjordes det utan antydan till gnek eller gnissel från kaross eller inredning.

Permanent fyrhjulsdrift, lågväxel och låsbara differentialer gör att Moder Jord behöver ta i med hårdhandskarna för att bromsa framfarten. Körprogram anpassade för olika underlag och körsituationer underlättar för mindre vana äventyrare att utnyttja bilens fulla kapacitet.

Det lär dröja decennier innan föregångarens charm har smittat av sig på nya Defender, men som bil betraktad är den ljusår bättre.

Plus: Framkomlighet i terräng, formgivning, komfort.

Minus: Terränganpassad fjädring, storleken.

Vad nytt? En ny version av äventyrsbilen nummer 1. 

För vem? Den som drömmer om det stora äventyret.

Priset lär hindra Defender från att bli en invasiv art i svensk flora och fauna.
Priset lär hindra Defender från att bli en invasiv art i svensk flora och fauna.

Safari hemma, det blir väl ”hemari” då konstaterar fotograf Simon nöjt och trycker in det sista av det närmsta dygnets packning i Defenderns fyrkantiga lastutrymme.

I den här versionen, en extra sätesrad finns som tillval, ska bagagerummet mäkta med 857 liter utrustning. Riktigt så stort ser det inte ut att vara men lastar man hela vägen upp till taket blir siffran inte orimlig.

Beroende på bilens konfiguration är max lastförmåga imponerande 850 kilo, 168 av dem kan lastas på taket. Fäll baksätet och lastytan blir utrymmeseffektivt plan.

Det som ser ut som durkplåt med en föredömligt hög friktionskoefficient är i sjä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Land Rover Defender 110 D240 Edition 1

PRIS, FRÅN KR: 881 900 kr. 

SVENSK LANSERING: Säljs nu.  

MÅTT, CM: L 476/502*/B 201 /H 197

BAGAGEVOLYM, L: 857–1 946.

MAX DRAGVIKT, KG: 3 500.

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 553.

MARKFRIGÅNG, CM: 18–29.

MAX VADDJUP, CM: 90.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylindrig rak turbodiesel. Volym 1 999 cm3. Max effekt 240 hk (176 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 430 Nm vid 1 400 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Lågväxel.  

PRESTANDA: Toppfart 188 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 9,1 s.  

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 9,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 251 g/km.

KONKURRENTER: Land Rover Discovery, Jeep Wrangler, Mercedes G-klass. Konceptuellt: Suzuki Jimny. 

*Med reservhjul.  

Kommentarer

#1
2020-08-14 18:11

Verkligen en allround bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.