Nästa artikel
13 nya bilmodeller som är värda att vänta på
Lista

13 nya bilmodeller som är värda att vänta på

Publicerad 26 augusti 2021
Är du på väg att köpa ny bil? Det kan vara läge att vänta. I höst och vinter börjar flera viktiga modellnyheter säljas.

Alfa Romeo Tonale

Den nya kompaktsuven från Alfa Romeo är extremt efterlängtad av både märkesentusiaster och återförsäljare. Segmentet växer rekordsnabbt och det kostar märket enorma summor att inte ha någon egen konkurrent.

Alfa Romeo Tonale har blivit försenad under utvecklingen men ska förmodligen dyka upp under de kommande månaderna. Den ska även säljas som laddhybrid.

Produktionen startar i oktober men försäljningsstart blir förmodligen först nästa år.

BMW i4

BMW har visat upp en eldriven version av 4-serien kallad i4. Den blir en utmanare till bland andra Tesla och Polestar.

Priserna börjar på 625 000 kr för BMW i4 eDrive40 som har 340 hk och en räckvidd på 59 mil enligt WLTP-körcykeln. Det finns även en prestandaversion med 544 hk och åtta mil kortare räckvidd som är 100 000 kr dyrare.

BMW iX

Med annorlunda design och fokus på komfort och hållbara material hoppas BMW att den nya elsuven iX ska locka köpare från bland andra Audi e-tron.

Ett av de främsta försäljningsargumenten blir lägre förbrukning än i e-tron som innebär längre räckvidd utan att batteriet behöver vara tyngre och större. Priserna börjar på 865 000 kr.

Dacia Spring Electric

Europas billigaste nya elbil är på ingång. Det är dock inte klart exakt hur billig Dacia Spring blir – den officiella prislappen släpps senare.

Dacia Spring bjuder knappast på några imponerande tekniska specifikationer utan det är priset som ska locka. Effekt på 45 hk, vridmoment på 125 Nm, toppfart på 125 km/tim och 22,5 mils räckvidd.

Honda HR-V

Den nya generationen av Hondas kompaktsuv HR-V kommer enbart med hybriddrift. Den tekniska lösningen är lite annorlunda jämfört med andra hybrider – HR-V är en blandning mellan seriehybrid och parallellhybrid.

– Föraren ska inte ens höra bensinmotorn gå igång, har utvecklingschefen Kojiro Okabe sagt i en intervju med Vi Bilägare.

Kia Sportage

Volkswagen Tiguan får snart konkurrens av en nyutvecklad Kia Sportage. Den har än så länge bara visats upp i ”globalt” utförande, och den europeiska modellen kan eventuellt ändras på vissa punkter.

Designen blir helt annorlunda än på förra modellen. Kia Sportage kommer med både förbränningsmotorer och som laddhybrid.

Lexus NX

Ännu en kompaktsuv på listan, den här gången från Lexus. Mellanmodellen i Lexus suv-utbud heter NX och kommer nu i ny generation.

Förutom den nya designen och den omarbetade interiören med modernare teknik och högre kvalitetskänsla kommer modellen som laddhybrid i form av NX450h+. Tekniken under skalet hämtas från Toyota RAV4 Plug-in Hybrid.

Mercedes EQB

Efter suven EQC, sedanmodellen EQS, stora familjebussen EQV och kompakta EQA dyker nu ytterligare en modellkombination upp i Mercedes elbilsutbud, nämligen EQB.

Mercedes EQB är en eldriven version av boxiga kompaktsuven GLB. En fördel jämfört med många konkurrenter är att den finns med plats för sju. Fyrhjulsdrift blir tillval och räckvidden blir som längst 42 mil.

Nissan Ariya

Nissan var tidigt ute i elbilsvärlden med Leaf, men den har inte följts upp av någon suv. Nu är den dock på ingång i form av Nissan Ariya som visades upp förra sommaren.

Instegsmodellen blir framhjulsdriven och får en räckvidd på 36 mil. Det finns fler versioner med räckvidd på upp till 50 mil och fyrhjulsdrift som tillval.

Tanken var att Nissan Ariya skulle börja säljas i Japan under sommaren. På grund av den stora chipbristen är lanseringen dock försenad till i vinter.

Polestar 3

Efter den udda laddhybriden Polestar 1 och elbilen Polestar 2 är det många som undrar vad nästa steg blir för Volvokoncernens elbilsmärke. En försmak har redan visats i form av konceptbilen Precept.

Men innan den blir verklighet ska en eldriven suv visas upp. Polestar 3 ska tillverkas i USA och Kina med start under 2022. Precis som Polestar 2 får den infotainmentteknik från Google, men designen blir annorlunda – biltypen kallas för en ”aerodynamisk suv”.

Skoda Enyaq Coupé

Volkswagen ska göra det med ID 5, Audi likaså med Q4 e-tron Sportback. Snart kommer även Skoda lansera en sportigare och snyggare ”coupéversion” av elsuven Enyaq.

Skodas coupésuv har visats upp i konceptform och designen kan skilja en del när modellen blir verklighet. Men den får slankare taklinje, något sämre bagageutrymme, lägre förbrukning och därmed också något längre räckvidd än standardversionen av Enyaq.

Toyota Yaris Cross

Är det någon modellnyhet som Toyota tror mer på än någon annan just nu är det Yaris Cross, den något upphöjda och tilltuffade versionen av småbilen som ska börja säljas under året.

Markfrigången ökar med tre centimeter men hybriddrivlinan är densamma som i vanliga Yaris: en 1,5-liters trecylindrig bensinmotor plus eldrift på totalt 116 hk. En viktig skillnad är dock att Yaris Cross har fyrhjulsdrift som tillval.

Volvo C40

Volvos nya elbilsmodell C40 är en coupéversion av XC40 med upp till 42 mils räckvidd och en prislapp som börjar på 689 900 kr.

– Detta är Volvos första bil att enbart säljas på nätet, och först att enbart finnas med eldrift, har utvecklingschefen Henrik Green sagt.

Produktionen startar i höst i belgiska Gent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 26 augusti 2021 Elbilarna är intressanta…
  • 26 augusti 2021 saabnisse skrev: Ja och jag…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.