Bild
Nästa artikel
Laddhybridversionen av RAV4 kan bli en storsäljare bland tjänstebilarna. Högt inköpspris men lågt förmånsvärde.
Laddhybridversionen av RAV4 kan bli en storsäljare bland tjänstebilarna. Högt inköpspris men lågt förmånsvärde.

Provkörning: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2020)

Provkörning

Toyota RAV4 som laddhybrid kan bli suven som knuffar Mitsubishi Outlander ur tronen som klassens tjänstebilsfavorit. För privatköpare blir dock inköpspriset svårt att räkna hem.

Ni som följer Vi Bilägare vet att vi ibland stört oss på det höga motorljud som uppstår när man önskar mer effekt från Toyotas hybridsystem. Omkörningar eller uppförslut resulterar i att den steglösa växellådan växlar ner och motorvarvet stiger. 

Upplevelsen bakom ratten i Toyota RAV4 Plug-in Hybrid är annorlunda. Bilen startar i elektriskt läge. En elmotor på vardera hjulaxeln drar lätt upp bilen i den hastighet man önskar helt utan motorljud.

Eldriften ger tillräcklig kraft för att accelerera från 0–100 km i timmen på 10 sekunder eller köra i upp till 135 km i timmen. 

Jämfört med den vanliga hybridversionen har RAV4 Plug-in Hybrid fått en starkare elmotor på framaxeln och ett större batteri med 18,1 kWh kapacitet. Det stora batteriet gör inte bara bilen snabb, den går också långt på eldrift. WLTP-deklarationens 75 km på el förefaller realistisk.

När batteriet är tömt tar den vanliga hybriddriften över och starkare elmotor och större batteri gör att bensinmotorn inte behöver jobba lika hårt som i vanliga RAV4. Ljudnivån blir här väsentligt lägre.

Stort batteri ger upp till 75 km räckvidd på el och låga utsläpp.
Stort batteri ger upp till 75 km räckvidd på el och låga utsläpp.

Hög batterikapacitet ger låg deklarerad bränsleförbrukning och lågt utsläpp av koldioxid. Det ger i sin tur låg skatt och hela 44 292 kronor i miljöbilsbonus.

När bensin och elmotorerna jobbar tillsammans blir systemeffekten över 300 hästkrafter och prestandan är därefter. Att accelerera från stillastående till 100 km/tim går på sex sekunder, vilket är snudd på sportbilsprestanda.  

Det större batteriet gör att laddhybridversionen väger cirka 250 kg mer än RAV4 Hybrid med fyrhjulsdrift. Det har tvingat Toyotas tekniker att styva upp det redan tidigare ganska hårt fjädrade chassit.

Toyota RAV4 hade inte heller tidigare särskilt bekväm fjädring och nu stöter det rejält när vägbanan inte är salongsslät. Vår provkörningsbil var utrustad med 19-tumshjul. Måhända blir det bättre med de 18-tummare som är standard.

Plus: Lång räckvidd, lågt förmånsvärde, bra prestanda, smidigt hybridsystem, bra utrymmen, bra dragvikt.

Minus: Högt inköpspris, stötig fjädring.

Vad nytt? Laddhybridversion av Toyotas familjesuv.

För vem? Tjänstebilister och miljöintresserade.

På 10A ”hushållsel” tar full laddning 7,5 timme. Snabbladdning saknas.
På 10A ”hushållsel” tar full laddning 7,5 timme. Snabbladdning saknas.

En elektrisk värmepump sköter värme och kyla i kupén. Ner till tio minusgrader klarar klimatanläggningen att värma bilen utan att starta bensinmotorn.

En annan fördel jämfört med en del andra laddhybrider är att den är godkänd att dra upp till 1 500 kg. Det större batteriet inkräktar en smula på utrymmet under bagagerumsgolvet men fortfarande går det att få in laddkablar och lite annat krafs där. Passagerarutrymmet är helt intakt.

Ekonomi är bilens paradgren men inte för privatköparen. Trots den saftiga miljöbilsbonusen krävs många mil på el för att den högre investeringskostnaden ska gå att räkna hem.

För tjänstebilisten blir läget ett annat då laddhybrider är kraftigt gynnade i det svenska skattesystemet. Med 50 procent marginalskatt blir förmånsvärdet låga 1 288 kr/månad. Låg förbrukning gör dessutom att kostnaden för körda privatmil blir fördelaktig.

Läs också: TV: Första intrycket av Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – snål och snabb

Batteriet ligger under golvet och inkräktar inte på kupéutrymmet.
Batteriet ligger under golvet och inkräktar inte på kupéutrymmet.
Provkörning: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2020)
Provkörning: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2020)
Provkörning: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2020)
Provkörning: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid (2020)

Ni som följer Vi Bilägare vet att vi ibland stört oss på det höga motorljud som uppstår när man önskar mer effekt från Toyotas hybridsystem. Omkörningar eller uppförslut resulterar i att den steglösa växellådan växlar ner och motorvarvet stiger. 

Upplevelsen bakom ratten i Toyota RAV4 Plug-in Hybrid är annorlunda. Bilen startar i elektriskt läge. En elmotor på vardera hjulaxeln drar lätt upp bilen i den hastighet man önskar helt utan motorljud.

Eldriften ger tillräcklig kraft för att accelerera från 0–100 km i timmen på 10 sekunder eller köra i upp till 135 km i timmen. 

Jämfört med den vanliga hybridversionen har RA

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-i Style

Pris, från kr: 534 900.

Svensk lansering: Säljs nu.

Mått, cm: L 460/B 186/H 169.

Bagagevolym, L: 520/1 604. 

Tjänstevikt, kg: Från 1 910.

Dragvikt, kg: 1 500.

Motor: Två elmotorer av typ permanent magnet synkronmotor. Effekt 134 (fram)/40 (bak) kW. Fyrcylindrig bensinmotor på 2,5 l. Effekt 185 hk. Max systemeffekt 306 hk.  

Batteri: Litiumjon 18,1 kWh bruttokapacitet. Laddtid 7,5 h/10A.  

Kraftöverföring: Bensinmotorn samt främre elmotor driver framhjulen genom CVT-låda. Fyrhjulsdrift genom elmotor på bakaxeln.  

Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,0 s.

Deklarerad förbrukning: 1,0 l/100 km WLTP. CO2-utsläpp: 22 g/km.

Räckvidd på el, km: 75.

Konkurrenter: Ford Kuga PHEV. Volvo XC60 TE, Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot 3008 Hybrid 4. 

Kommentarer

#1
2020-09-08 07:19

En riktig game changer

#2
2020-09-08 08:59

..tills du måste göra en undanmanöver och ligger i diket...

#3
2020-09-08 10:03

En konkurrenskraftig bil från Toyota, men de borde överge de groteska och plottriga fronten,

#4
2020-09-08 17:26

Toyota är bra på att göra bilar snåla på bränsle. Där i mot Toyota dåligt rostskydd.

#5
2020-09-08 18:38

Oproportionerligt fula hjulhus och front.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.