Bild
Nästa artikel
Världspremiär för elbilen Nissan Ariya
Världspremiär för elbilen Nissan Ariya
Världspremiär för elbilen Nissan Ariya
Världspremiär för elbilen Nissan Ariya
Världspremiär för elbilen Nissan Ariya
Världspremiär för elbilen Nissan Ariya
Världspremiär för elbilen Nissan Ariya
Världspremiär för elbilen Nissan Ariya

Världspremiär för elbilen Nissan Ariya

Nyheter

Nissans nya crossrover-SUV kommer i fem olika versioner och har en räckvidd på upp till 50 mil. Under presentation av Aryia passade Nissan även på att visa upp ett nytt emblem.

I dag klockan 07.00 svensk tid var det dags för Nissan att dra av skynket på sin helt nya elbil Aryia. Premiären skedde via ett globalt virtuellt event på den snart öppnande Nissan Pavilion i Yokohama. I samma veva passade Nissan på att visa upp sitt helt nya emblem. Aryia blir således Nissans första bil att klä den nya loggan.
 

Nissans nya emblemdesign
Nissans nya emblemdesign

I ett pressmeddelande som släpptes efter presenationen skriver Nissan att Aryia är den mest teknologiskt avancerade Nissan-bilen någonsin.

Nya Aryia kommer i fem olika versioner med olika leveransdatum.

Insteget är framhjulsdrivet och har en räckvidd på 36 mil (WLTP). Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Svenska leveransen för denna bil börjar hösten nästa år.

Nästa version är också framhjulsdriven och har en motor på 242 hästkrafter. Denna version har den längsta räckvidden på 50 mil. Denna bil förväntas levereras vintern 2021/2022.
 

Världspremiär för elbilen Nissan Ariya

Övriga tre versioner är fyrhjulsdrivna och har fått Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Dessa bilar får vi vänta lite längre på.

Den första har en motor på 279 hästar och 560 newtonmeter. Det ska göra att den når 0-100 km/h på 5,9 sekunder och når en maxhastighet på 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil.

Den andra versionen har en elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och maxhastigheten är även här 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil.

Den mest påkostade versionen bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter och klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder.  Toppfarten ligger också på 200 km/h. Räckvidden ska ligga på 40 mil.
 

Världspremiär för elbilen Nissan Ariya

Vikten kommer ligga någonstans mellan 1 900 kg och 2 200 kg, beroende på version. Måtten för samtliga bilar ligger på 4,595 meter längd, 1,850 meter bredd och 1,655 meter höjd.

Ariya blir Nissans första modell att erbjuda over-the-air-uppdateringar av mjukvara.

De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428 000 kronor. Svenska priser kommer komma inom några månader.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Aryia?
 

Taggar: Nyheter, Nissan

Kommentarer

#1
2020-07-15 10:43

Är detta vad folk vill ha idag? Klumpig bil som är liten på insidan och knappt lastar något. Sedan vikten på ca 1900-2200 kg..tycker jag innebär massor med nackdelar. Hjulen måste vara stora tack vare höjden på fordonet, vilket ger mer buller och dyrare underhåll. Finns det ingen biltillverkare som vågar utmana tidens dårskaper med att bygga vanliga moderna skapelser med slanka linjer, där funktion går före design? Jag behöver en eldriven Octavia, Mondeo, Astra..eller liknande där allt förbättrats ytterligare..inte någon övergödd SUV liknande degklump.

#2
2020-07-15 11:07

Front som en ladugårdsvägg och lasttröskel i dryg midjehöjd.
Förmodligen är det sportstolar och ett tveksamt insteg.
0-100 långt under 6 sekunder i en vanlig simpel familjebil.

Spännande att se och prova.
Men jag håller ändå med vargen.
Någonting är halvsjukt med dagens utveckling.

#3
2020-07-15 10:54

Vi du ha en vanlig billig kombi så kommer nu MG 5 i kombiutförande.

420 km (261 miles) of NEDC range
52.5 kWh battery
0-50 km/h (31 mph) in 4.8 seconds
top speed of 150 km/h (93 mph)
85 kW and 255 electric motor
AC normal charging in 8.5 h
DC fast charging by 80% in 40 minutes

Pris i England.
"expect it to be closer to the £25,495 (post-government grant)"
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-mg-5-electric-estate-com...

#4
2020-07-15 11:02

Minimalistiska lyktor. Undrar hur bra ljusbild man har vintertid?

#5
2020-07-15 11:07

Vargen och MSO, ja detta är vad bilköparna vill ha. Tror ni verkligen att fabrikanterna är så dumma så dom utvecklar nya bilar som folk inte vill ha?

#6
2020-07-15 11:17

Axa: Tror du missat lite vad dagens ljuskällor klarar av, behövs inte längre A4-stora lyktor som det var på min 245 -80.

#7
2020-07-15 11:20

Tycker det är ett välkommet med högre byggda bilar som ger bekvämare insteg, varför ska man ramla ner i bilen och sedan när man ska upp ur den....nä detta är bra att bilarna byggs nästan som på 30-50 talet där man kunnde kliva rakt in i bilen nästan. Det var senare som man började med det urfåniga modet att sitta på backen i familjebilar, nu är det äntligen påväg bort. Jag vill inte ha varken en Octavia eller Mondeo eller Astra idag det finns bättre märken och modeller att tråna efter. Man kan undra ibland hur korkade folk kan vara som tror att biltillverkare tar fram sådant som säljer mindre och mindre ute i den stora världen. Vakna upp nu ur er egen bubbla.

#8
2020-07-15 11:20

Vargen: Vart hittar du uppgifterna om interiörmått? Du som påstår den är liten på insidan? Du skriver även att de större däcken ger ett dyrt underhåll. En fråga, vad är din service och underhållskostnad utslaget per mil på din Octavia? Min elbil med enligt dig jättestora hjul har efter knappt 8000 mil en service och underhållskost på 1,36 kr per mil. Då inklusive en omgång däck.

#9
2020-07-15 11:26

Henrik
Visst, men ser man på de tester som VIB har så förefaller små lyktor även ha sämre ljusbild. Är bilen även från Asien så bådar det heller inte gott.

#10
2020-07-15 11:36

Axa: Sen har det väl konstaterats med att det inte fungerar att mäta moderna aktiva ljus på rätt sätt i en labbmiljö, därav sämre resultat ofta i tester likt det. Ut och kör istället innan du sågar.
Sen är det ju inte alla som bor där det krävs överflöd av ljus heller. Så nej, kör du 90% i norrlands inland på vinterhalvåret efter solnedgång,(vilket ingen gör men alla som sågar ljus verkar göra), så kanske detta inte är rätt bil för den personen.
Jag har en bil som har medelbetyg på ljusen enligt tester, och innan dess hade jag en som fick toppbetyg, i min körning märker jag mer eller mindre ingen som helst skillnad. Bor i syd, kör 90% medans solen är uppe.

#11
2020-07-15 11:40

Mer info, bl a med olika mått:
https://news.cision.com/se/nissan-nordic-europe/r/nissan-ariya--framtide...

SUV:ar är de bilar som ger tillverkarna störst marginaler just nu, så det är naturligt att varje tillverkare börjar i den änden. Det kommer att komma alla möjliga modeller så småningom, helt klart. ID.3 är på väg ut t ex (finns i VW:s showroom på Norrmalmstorg just nu för övrigt).

#12
2020-07-15 11:37

Vargen är så rabiat att han utan att inhämta fakta påstår att bilen är trång. Då ska jag upplysa dig om att bilen är 4.60m lång, 1.85m bred, 1.66m hög samt har ett axelavstånd på 2.78m. Ingen kardantunnel medför att vi har ett helt platt golv i baksätet. Mittkonsollen är så liten så att förar- och passagerarplatsen förenas via ett platt golv. Bilens innerutrymme är med andra ord mycket generöst. Bra jobbat Nissan!

#13
2020-07-15 11:39

...och större däck är helt klart dyrare. Sen kan i bästa fall övriga servicekostnader vara lägre på elbilen.
Till Shogun kan jag säga att även om en del SUV-liknande bilar är hyfsat bekväma att stiga in i så gäller det absolut inte alla och inte för oss som kanske inte är så långa. Och ditt exempel med Octavia är inte så lyckat för att beskriva att man "ramlar ner" - i så fall är t ex en V60 mera åt det hållet om jag skall döma efter alla provsittningar. Och det finns många småbilar i B-segmentet som är fullt OK att stiga in i - för att ta några exempel på att det inte behövs SUV:ar för att vara enkla att ta sig i och ur. F ö undrar jag om inte elektrifieringen av bilarna trots allt kommer att innebära att man kommer att se mera på luftmotståndet igen och då kanske det åter blir vanligare med mera konventionella karossformer. Men det är bara mina egna spekulationer...

#14
2020-07-15 12:11

Såklart att större däck kostar mer än små däck Pi. Du får betala mer för en 12-mannatårta än en 8-manna med. Vart vill du komma? Min poäng var att man inte kan stirra sig blind på en utgift utan se helheten, den högre däckskosten för elbilen har di igen på lägre övrig kost.

#15
2020-07-15 12:26

Tycker den ser väldigt spännande ut för att vara en Nissan. På pappret ser den bra ut, utan några riktiga svagheter/fallgropar. Möjligen att priset blir lite högt, säkerligen liknande som Skoda Enyaq.

#16
2020-07-15 12:34

Det var bara ett konstaterande och just den detaljen har inget med 12-mannatårta kontra 8-mannatårta att göra så den jämförelsen är irrelevant. Bilar rullar lika bra på t ex 16"-hjul som på 18"-hjul - och kanske med lite mindre buller.
Men visst är det totalkostnaderna som är avgörande - det förstår nog de flesta. Vad den kommer att bli har vi dock ingen aning om ännu så inte mycket att orda om just nu.

#17
2020-07-15 12:37

Pi.

Återigen börjar du vrida och vända. Jag hoppas iallafall att de flesta förstår att det inte bara specifikt gällde Octavia. Det har kommit ut många modeller sedan 50talet och framåt som har modet att sitta på backen mer eller mindre, ett knäppt mode egentligen om det inte är en typ av sportbil om du frågar mig. Förstår inte vitsen med det. Nej, fram för fler mpv typ nya Toyota Sienna och suv/Crossover modeller med något högre insteg till sitsen. Gärna också eldrivna till humana priser för vanliga arbetare. Hoppas denna Nissan är en riktig Nissan med så lite Renault inblandat som möjligt. Låt Nissan bli Nissan igen.

#18
2020-07-15 12:41

Jag håller med Grosser att jag med faktiskt tycker den ser spännande ut, och troligtvis det snyggaste Nissan visat sen långt innan millennieskiftet.

#19
2020-07-15 12:43

Pi: Min tårtreferens var med för att visa att det du skrev var precis lika logiskt och självklart så inget ta upp att större däck kostar mer. Sen nej, alla bilar fungerar inte lika bra med 16"-hjul. Du får t.ex. inte plats med rejälare bromsar i små fälgar. Detta tror jag också du redan mycket väl vet.

#20
2020-07-15 12:48

Knauer.

Bra inlägg! Bilen har ungefär samma mått som min Rav4 hybrid 2019. Dock tror jag axelavståndet är längre på Ariya än Rav4 2019, ( har inte kollat måttet på Rav4) det innebär att den har förutsättningar för att vara betydligt rymigare än Rav4 2019.

#21
2020-07-15 13:56

Nej.
För stor, för tung (eftersom det är batterierna som väger och inte karossen), det är alltså detta som krävs om en elbil ska ha lite marginaler, tekniken är inte framme än.
Och det behövs inte alls någon SUV för att erbjuda både höjd och insteg, det handlar bara om att inte jämföra en dålig och speciellt opraktisk vanlig bil med en SUV.

Genom att välja ut vad man jämför med kan man få precis vilken effekt och vilket resultat man än önskar, men det är att manipulera verkligheten.

#22
2020-07-15 14:05

Vad gäller den MG 5 som länkas till i #3 så kan man läsa att "The Ei5 is 4.54m long, just under 1.82m wide and 1.54m tall...", så den är litet mittemellan-hög kan man väl säga. (Batterier underst?). Ett ganska trevligt format låter det som tycker jag.

#23
2020-07-15 14:17

ToRy, den där MG 5 ser lovande ut... undra om den får dra lite också (1500 kg räcker för mig). Angående SUV, du kan få vanliga bilar att gå 30 mil på ca 50 kwh... en SUV går ca 22-23 mil på samma mängd energi. Batterier väger mycket idag, så att man skulle behöva göra SUV modeller förstår jag inte riktigt. Shogun, du kommer lätt in i en bil som endast är 1,55 meter hög..jag lovar dig, du ramlar inte ner i bilen. De där 10 cm extra förändrar inte läget...mer än till det sämre rent energimässigt...samt massor med andra nackdelar (måste ha större hjul, och att bilen blir mindre effektiv.. och givetvis tyngre, vilket är endast negativt).

#24
2020-07-15 14:24

Angående däcken, 16 tum (ca 900 kr) kostar nästan hälften mot 19 tum (1700 kr), fyra däck betyder 800x4 = 3200 kr mer i pris varje gång jag byter däck på bilen. För att inte tala om bullret som uppstår. När dessutom bilen blir tyngre och högre måste man ha lågprofil däck för att hantera den ökade vikten, vilket betyder sämre komfort och en bil som "studsar" mer. Jag är glad idag att jag har 16 tum på min bil, det är billigt och med god komfort. Har haft bilar med större hjul och det är inte roligt alls...sämre komfort och dyrare att äga helt enkelt. Sunt förnuft säger mig att inte ha större hjul än absolut nödvändigt.. och min gräns går vid max 17 tum...det är max vad jag kan tänka mig ha på min bil.

#25
2020-07-15 14:32

MG bilarna ZS och 5 kommer med 73 kWh batteri 2021 och får då 500 km i räckvidd.

"MG ZS EV To Cross 500km Range With Bigger Battery In The Future"
"It will be rated at 73kWh and despite being denser than the current 44.5kWh battery pack, it is expected to weigh the same. MG will do so by using cells that can hold more charge inside of them."

#26
2020-07-15 14:47

Och vart är lykttorkarna...?

#27
2020-07-15 14:54

Vargen: Och svaret på min fråga? Det undvek du såklart då du har en högre service och underhållskostnad på din Octavia än jag har trots större däck...eller hur?
Sen skriver du att det per automatik blir stötigare med lägre profil, du är medveten om att däcksidans höjd inte sitter bara i profilen utan att profilen är beroende av bredden med? Kan nästan garantera att jag har högre eller iaf lika höga däcksidor på mina 19" som du på dina 16". Sen tror jag inte ett dugg på att du värdesätter komfort, för då hade du inte köpt en Octavia från början.....

#28
2020-07-15 14:55

Jarl: Och vilka andra bilar idag har lykttorkare?

#29
2020-07-15 15:45

Jag har 205/55/16... på min bil Henrik, vad har du för dimension på dina 19? Har du provkört en Octavia? (gen 3)... gör det först, så dålig komfort är det inte.. hade jag kört 5000-6000 mil per år hade jag inte ägt en Octavia... men för 2000-3000 mil per år är det absolut inga problem med komforten i den modellen till det priset. Komforten blir inte dubbelt så bra bara för att du lägger 400 000 kr istället för 200 000 kr som min bil kostade.

#30
2020-07-15 15:52

Gick från 205/55/16 på min golf till 225/45/17 lite bullrigare, ser dock bättre ut. Större än 17” är vansinne på Golf

#31
2020-07-15 16:05

Vargen: Jag har 245/45, så ja troligtvis minst lika höga däcksidor.
Men komforten sitter betydligt mer i rätt chassi än vilka däck. Och du kan inte på fullaste allvar påstå att Octavian har ett påkostat bra chassi.
Och ja, jag har kört den Octaviagenerationen du har, den har obekväma hårda stolar, mediokert chassi och hög ljudnivå. Och jo, för en ganska liten merpeng kan man få betydligt bättre komfort hos annat märke. Skoda är en otroligt överskattad bil som inte ens är billig längre. Jämför man korrekt är de till och med rätt dyra som nya.

#32
2020-07-15 16:51

"När dessutom bilen blir tyngre och högre måste man ha lågprofil däck för att hantera den ökade vikten, vilket betyder sämre komfort och en bil som "studsar" mer. "

Nej man måste inte alls ha lågprofildäck för att bilen blir tyngre. Däremot behöver man större hjul för att kunna ha högre lastindex. En MB GLS har 275/50-20 som standard vilket är mer profil än 205/55-16.
För övrigt så håller jag med Henrik om Octavians chassi. Gungigt och med dålig styrprecision.

#33
2020-07-15 17:08

Läs Jarl kommentar, jag instämmer till fullo. Bredare däck innebär också lättare för vattenplaning.

#34
2020-07-15 17:43

Någon har sagt att Good Artists Copy; Great Artists Steal de ser likadana ut

#35
2020-07-15 18:12

Bland 31 testade mellanklassbilar visade sig Prius V ha bästa frontljuset och dem lyktorna är inte stora , så storleken har nog ingen betydelse för ljuset hos bilar.
” Out of 31 midsize cars evaluated, only one — the Toyota Prius v — is available with a headlight system that earns a good rating. The best available headlights on 11 cars earn an acceptable rating, while nine only reach a marginal rating. Ten of the vehicles can't be purchased with anything other than poor-rated headlights.”
https://www.iihs.org/news/detail/new-ratings-show-most-headlights-need-i...

#36
2020-07-15 18:58

Previa. Undra om det inte är skillnad i dag mot den 6-7 år gamla testen du länkade till.
Eller så inte.

#37
2020-07-15 19:29

Vi har en Nissan Qashqai MY19. Det är inte något bra ljus i den. Ja, jag bor utanför stan, det är mörkt på vintern och en hel del vilt. Jag vill gärna ha bra lysen.
Fortfarande tveksam till ljuset på denna.
Åkte med en granne som körde en nyare Toyota Auris Hybrid. Tveksamt ok ljus på den.

Så om Henrik kör i södra Sverige och nöjer sig med fotogenlampor så betyder det inte att andra har samma förutsättningar.

#39
2020-07-15 20:09

Bor man i mörka södra Sverige behöver man bra ljus, i norra delarna med mycket snö och ljus klarar man sig bra med fotogenlampor.

Annars är denna Nissan inget man höjer på ögonbrynen för, lite för mycket Toyota CHR över den.

#40
2020-07-15 20:15

mso 1000 #36
Jag tror inte att det kommit så mycket nyare belysning än Led som i den gamla Priusen.
https://youtu.be/c8z7w_L2ejQ

#41
2020-07-15 20:28

Henrik, jag tror du yrar i nattmössan ibland... vad har chassiet med komforten att göra?. Jag påstår att ALLT utom just chassiet har något med komforten att göra (hjulupphängningen, isolering, däck, stötdämpare osv). Men visst, du får kanske upplysa mig vad chassiet är för dig...för mig är det bara metallramen man monterar allt på.

#42
2020-07-15 20:30

Prestige
Jag bor i den del av Sverige där det är lika mörkt som i Norrland men lika lite snö som i Skåne....

#43
2020-07-15 20:41

Om den nya bilen har bra ljus eller inte är något som de flesta upptäcker först efter köpet.

De flesta provkörningarna sker under dygnets ljusa timmar och då tänker man inte på hur lamporna funkar.

Men det går att komplettera med bra extraljus, om man nu vill sätta på sådana, inte alltid särskilt snyggt men säkerhet framför utseende kan jag tycka.

#44
2020-07-15 20:52

Vargen: Så istället för att svara på mina frågor som du fortfarande inte gjort för du vet det blir till din nackdel så går du på om det?
Ok, förtydligande: när jag skrev chassi så menar jag inkl. upphängningar, dämpare, fjädring m.m.
Men återigen, du skriver att du vill ha små fälgar för bättre komfort, men du prioriterar ju inte komfort, då hade du ju valt en annan bil, eller hur? Du skriver att elbilar med stora hjul får höga service och underhållskostnader, så vad är din service och underhållskostnad utslaget per mil på din bil med skottkärrehjul? Jag var öppen på öret med vad det varit på min bil med stora hjul. Tror jag har bättre siffra.....
Sen hävdar du att det inte går att åka elbil på WLTP i snitt, bullshit säger jag, så jag frågade vilka elbilar du har erfarenhet av där det inte går? Jag som har erfarenhet säger att det inte är några problem ligga på WLTP på årssnittet.
Dags klämma ur dig lite svar kanske eller sluta skriva skitsnack som du inte har en aning om....

#45
2020-07-15 21:06

Appropå stora hjul så köpte jag en bil med jättestora 255x45 R20 hjul. Men provkörde naturligtvis en likadan bil med mindre hjul. Ingen skillnad alls i fråga om komfort. Men styresponsen och väghållningen blir förvånansvärt bra på min GLC med dessa hjul.
Märker ingen, varesig ljud eller fjädringsmässig, försämring mot 18” odubbade vinterhjulen. Men däremot blir som sagt väghållning och styrrespons nått helt annat med sommarhjulen. Chassit är så bra så det hanterar de stora hjulen utan problem. Vilket inte en Octavia med sitt triviala chassi med hjulupphängningar av pressad plåt.

#46
2020-07-15 21:11

Guran
Jag har dock aldrig hört om en Skoda som vält vid testkörning...till skillnad från Merca... :-D

#47
2020-07-15 21:13

Den kommer antagligen att sälja bra, beroende på vilket pris den får.

#48
2020-07-15 21:19

Ja du Axa, det var en B-klass.
En helt annan bil, men det är väl en bravad även det :)
Jag vill dock påstå att MB har bland de bättre och komfortablare chassierna med helt vanliga stålfjädrar.
Jag har dock inte försökt välta ännu.
Men minns Perstad då han i Trafikmagasinet välte med Skodan.

#49
2020-07-15 21:24

Guran
Jag skojar med dig. Men har missat Perstads vältning med Skoda.
Jo, man har ju åkt MB en del och kan hålla med om det du säger.

#50
2020-07-15 21:39

Guran, petitess men det var en A-klass. :)

#51
2020-07-15 21:45

” Henrik, jag tror du yrar i nattmössan ibland... vad har chassiet med komforten att göra?”

Ett vridstyvt chassi har mycket med komfort att göra. Infästningspunkterna för hjulupphängningarna måste göras så styva så möjligt för att minska de vibrationer som överförs från vägbanan. Ett styvt chassi som vibrerar mindre överför också mindre buller från vägbanan, dessutom knakar och gnekar det mindre i inredningen eftersom chassit inte flexar så mycket. Dessutom kan fjädringen göras mjukare utan risk för genomslag om chassit är styvt. Så att säga att chassit inte har med komfort att göra, då har man inte mycket koll...

#52
2020-07-15 21:50

Så var det nog Henrik, men den var hög och ful som en B-klass :)

#53
2020-07-15 22:42

Rätt skall vara rätt - http://perstadsbilblogg.perstad.se/?p=2183
Senare välte ju A-klassbilen också och det blev början på antisladd-system i enklare/billigare bilar.

#54
2020-07-15 23:00

Skodaägare

+1

#55
2020-07-15 23:39

Gäsp... Ytterligare en elbil som är allt för dyr och tung, och som till råga på allt är en suv, gör att det nu går minst 13 sådana på ett dussin. Inte imponerad.

#56
2020-07-16 05:34

Ljuset på bilarna har släpat efter i utvecklingen. Det har testats mycket bilar i Norrbotten där jag bor de 3-4 senaste decennierna. det första dom monterat på testbilarna har varit takbågar med 4 fjärrljus det blev så mycket Renpåkörningar annars och det gäller samtliga bilmärken

#57
2020-07-16 08:04

Vet inte varför dessa uppgifter inte kan presenteras i svensk bilpress!
https://www.dinside.no/motor/dette-er-leaf-arvtakeren/72663115

#58
2020-07-16 09:03

hans.antas #56
Hur kan du påstå att ljuset släpat efter i utvecklingen?
Visst finns det nya bilar med dåligt LED ljus, brukar vara undermåligt helljus.
Men det finns även exempel åt andra hållet, testa en Mercedes med Multibeam eller en Audi med Led matrix eller för den skull BMW:s laser ljus.
Det är väl snarare motsatsen, den finns inslag bilar med utomordentligt bra ljus, om man är villig att betala en extra slant.

#59
2020-07-16 10:06

#1 styggavargen påstår att bilen skulle vara trång men det tycker jag inte att den ser ut att vara på den här bilden.
https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2NzMyNTE7cz...
Och att en bil blir bullrig på grund av större hjul har jag inte heller märkt av på tex Lexus.
Vikten är inte högre än andra mellanstora suvar som Lexus RX 450 vilket är bra med tanke på vikten av ett stort batteri.

#60
2020-07-16 14:46

Står fel i artikeln, Ariya är framhjulsdriven i grundutförande. Fyrhjulsdrivna modellen driver också på framhjulen i 1:a hand, sitter en liten induktionsmotor bak som hjälper till vid behov.

#61
2020-07-16 15:18

Så här många inlägg brukar bara Toyota få när dem kommer med något nytt, bra jobbat Nissan!

#62
2020-07-16 16:26

Det har ju blivit bättre på vissa bilar, det några som har ljustest 5/4, men jag har inte sett någon 5/5 fast ljuset har länge varit dåligt spec.på billigare bilar

#63
2020-07-16 17:43

På billigare bilar brukar ljuset vara dåligt. Men se på t.ex Skoda Octavia, den har ett riktigt bra led ljus.
Sen så är jag fullkomligt säker på att ViB:s ljustest inte på något vis kan simulera och mäta hur bra ett adaptivt led helljus fungerar.
Eller den skull även vanliga, jag har provkört min kusins Audi Q5 som får bättre betyg än min MB GLC i ViB:s ljustest. Men både jag och min kusin är helt eniga i att GLC:n som får sämre poäng för helljus i ViB:s testutrustning har ett betydligt bättre helljus än Q5 som får
1 poäng mer för helljuset.
Dom kan inte simulera mötande trafik och att bilen framförs i fart, se bara på MB:s multibeam som kräver att bilen körs och har fritt för bilar, då tänds lamporna som lyser 600m
Dessa förutsättningar klarar inte den gamla testutrustningen att simulera.
Då är TV:s subjektiva värdering av ljuset på bilen vid verklig mörkerkörning betydligt bättre.

#64
2020-07-16 18:06

Kia/Hyundai brukar får bra betyg för halvljuset (med LED). Helljuset brukar det vara lite si och så med istället.

#65
2020-07-17 09:06

Hans.antas.
Jag är norrlänning och har kört typ 40 år och alltid krävt 2-3 extraljus tillsammans med ett taskit halvljus.

Nu med min octavia 2018 med riktigt bra hel/halv led med 4 strålkastare original så har jag kört över 10000 mil utan extraljus och jag säger bara att behovet av extraljus behövs inte i normala ++hastigheter när det är så bra som det är original.
Och här pratar inget extremt utan ett enkelt led ljus utan en massa elektronisk styrning men ändå ett riktigt bra ljus.

Däremot är all led inte lika bra utan man måste verkligen testa och bilda sig en egen uppfattning om man prioriterar ljuset.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.