Bild
Nästa artikel
Yaris Cross ny hybridsuv från Toyota
Yaris Cross ny hybridsuv från Toyota

Yaris Cross ny hybridsuv från Toyota

Nyheter

Fyrhjulsdrift och elektrifierad drivlina i den högbyggda Yaris som börjar säljas 2021.

Jämfört med vanliga Yaris har Crossvarianten 3 centimeter högre markfrigång. Längden är 4,18 meter, 24 centimeter längre än det marknära syskonet.  

Yaris Cross ärver samma hybriddrivlina som sitter i senaste generationen Yaris, där en 1,5-liters trecylindrig bensinmotor kombineras med elmotorer och ger 116 hästkrafter. Yaris Cross kommer förutom framhjulsdrivet utförande också erbjudas med fyrhjulsdriften AWD-i. Det är en elektrisk fyrhjulsdrift som enligt Toyota har sina fördelar i att den väger mindre än ett mekaniskt 4WD-system och därför släpper ut mindre koldioxid. 

Försäljningen startar i början av nästa år och siktet är inställt på att sälja 150.000 Yaris Cross-modeller 2021. Ett annat mål är att erövra 8 procent av det konkurrenstäta B-suvssegmentet i Europa. 

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris Cross?
Yaris Cross ny hybridsuv från Toyota

Kommentarer

#1
2020-04-23 14:50

Åhå, den såg inte så tokig ut för att vara en ny Toyota. Synd att den är laddad med bensin bara...

#2
2020-04-23 15:00

Gissar att den kommer sälja som smör.

#3
2020-04-23 15:03

"väger mindre än ett mekaniskt 4WD-system"
Det kunde ju varit intressant att få veta den vikten i så fall.

#4
2020-04-23 15:06

bliver en storsælgert..

#5
2020-04-23 15:09

Håller helt med om att den ser helt ok ut! Och jag önskar att deras motsvarande modell ett snäpp upp, dvs C-HR, hade haft ett liknande utseende istället för att se ut som ett rymdskepp. Då hade C-HR varit topplistad hos oss, men nu går det bara inte...!

#6
2020-04-23 15:19

Hjulhusen är hämtade från Jeep.
Den har hybriddrift som Renault Captur men ingen helt eldriven drivlina. Återstår att se hur marknaden tar emot den, men den är ju hetaste klassen.

#7
2020-04-23 16:06

Ser helt ok ut utvändigt och ännu bättre invändigt. Kan nog sälja bra beroende på pris.

#8
2020-04-23 17:35

Ska bli intressant å se prissättningen. Så dom inte prisar bort den...

#9
2020-04-23 17:49

Ännu en rullande kolkällare, men den har ju ändå rund ratt.
Men den har väl samma surriga drivpaket som sin plattfotade brorsa?

#10
2020-04-23 17:55

Hahaha, man tar en snål broder, gör om den så den får högre utsläpp...säg mig, är detta vad vi behöver just nu? Är detta utveckling? Vad fixar denna modellen bättre än sin bror?

#11
2020-04-23 18:13

Jag tycker detta verkar vara en lovande satsning. Kommer säkert bli en framgång och ett alternativ till exempelvis Peugeot 2008?

Dessutom blir den precis som RAV4 garanterat snålare och piggare än en Octavia. Men det är ju å andra sidan ingen bedrift då Octavia visat sig törstig som få, till och med törstigare än 400 hk stora XC90!

MVH AL

#12
2020-04-23 18:52

Blir säker en storsäljare oavsett pris.
Och 4wd det behöver stadsborna och speciellt 08 med alla sina kullar.
Men ännu en modern mode iPad lösning så att folk får sträcka fram kroppen för att nå skärmen, inget positivt med den lösningen.

Men väldans vad AL har trångt i byxan.

#13
2020-04-24 00:06

Skapligt normal instrumentbräda, det var ju trevligt, ännu bättre vore det om man slapp leksaksfigurerna på skärmen, och få dit nått som matchar istumenteringen.

#14
2020-04-24 01:16

Mso 1000. Ha ha nej då. Jag kan bara konstatera att Octavia har en högre snittförbrukning än Toyota RV4 och den så förhatliga XC90 T8 i den källa som presenterats som stöd för att Octavia är världens och klimatets stora frälsare.

Att den med största sannolikhet dessutom förbrukar mer än Yaris Crossover är knappast en särskilt vågad gissning.

MVH AL

#15
2020-04-24 12:02

Jag saknar uppgift om dragvikten. Toyotas hybrider med AWD-i brukar ju ha avsevärt bättre dragvikt än dom med 2wd.

#16
2020-04-24 13:04

Ser bättre ut än C-HR, och har dessutom bakre dörrhandtag som även barn kan använda.

#17
2020-04-24 21:10

Så ska en bil vara formad. Lagomsuven har kommit för att stanna. Problemet för mej är nog att bagageutrymmet blir för litet. Toyota har haft så förtvivlat svårt att bygga bilar som utseende- och komfortmässigt tilltalar mej.

#18
2020-04-25 22:16

Den borde ha ju ett bättre luftmotstånd än vad den har.

#19
2020-04-27 00:51

Trodde det var en Peugeot 208 på bilden innan jag läste rubriken. Allt blir snart same same i nya småbilar. Toyota fortfarande för dyra med sina hybrider. Kollade både Toyota och Kia Niro. Kvaliteskillnad stor - till förmån för Kia. Toyota var bättre förr

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.