Bild
Nästa artikel
Den spräckliga randen i nederkant är inget bestående, utan bara till för att väcka uppmärksamhet vid den tidiga provkörningen av bilen.
Den spräckliga randen i nederkant är inget bestående, utan bara till för att väcka uppmärksamhet vid den tidiga provkörningen av bilen.

Provkörning: Toyota Yaris 1,5 Hybrid (2020)

Provkörning

Toyota Yaris Hybrid byter batterikemi, vilket ska sänka förbrukningen. Men att köra på el visar sig vara en utmaning för europeiska fötter.

En känsla av nederlag infinner sig när bensinmotorn med ett harklande blandar sig in i min och eldriftens tysta lek.

Jag försöker köra med inbillade äggskal under gaspedalen och under stor koncentration lyckas jag få upp bilen i 60 kilometer i timmen. Sen får jag se mig besegrad av förbränningsmotorn igen. Får väl skylla det hela på mina europeiska blyfötter. 

– I Japan har vi en mer avspänd körstil. Européer bromsar och gasar hårdare, förklarar Keisuke Morisaki, chef för drivlinekalibrering på Toyota i Europa.

För den som hanterar gaspedalen på rätt sätt ska nya Yaris kunna köra 80 procent av tiden på el i stadstrafik, enligt tillverkarens egna beräkningar. Förbrukningen sägs vara 0,37 liter milen.

Det klarar jag inte på min sju mil långa testrunda, till största delen bestående av stads- och landsvägskörning, blandat med lite motorväg. En snabb titt på färddatorn efter provturens slut visar ett snitt på 0,45 liter per mil. 

16 hästkrafter har tillkommit sedan förra generationen Yaris och nu finns totalt 116 att tillgå. Trots mer kraftresurser menar Toyota att de sänkt bränsleförbrukningen och utsläppen av koldioxid med en femtedel.

Mycket tack vare ett mer energieffektivt litiumjonbatteri, som ersätter det förra av nickelmetallhydrid.

1. Tydliga och lätthittade reglage. Navigationsprogrammet på 10-tumsskärmen var ingen trevlig bekantskap och ingår tack och lov inte i Sverige. || 2. Utbredd. Nya Yaris har ökat bredden med fem centimeter. || 3. Numera är säkerhetssystemen kamera- och radarbaserade, istället för den tidigare kamera/laserkombinationen.
1. Tydliga och lätthittade reglage. Navigationsprogrammet på 10-tumsskärmen var ingen trevlig bekantskap och ingår tack och lov inte i Sverige. || 2. Utbredd. Nya Yaris har ökat bredden med fem centimeter. || 3. Numera är säkerhetssystemen kamera- och radarbaserade, istället för den tidigare kamera/laserkombinationen.

Plattformen är Toyotas välbeprövade TNGA (Toyota New Global Architecture), men med tillägget GA-B, vilket betyder att den är anpassad för småbilar.

Jämfört med förra Yaris har sittpositionen flyttats bakåt och du sitter också två centimeter lägre än förut. Vinkeln på ratten har ändrats till en mer upprätt position – Toyota ville undvika lastbilsintrycket med liggande ratt.

– Numera har du känslan av att sitta i bilen istället för på, säger Luc Nuyts, projektledare för Toyotas forsknings- och utvecklingsavdelning i Europa.

Han berättar att särskild fokus har lagts på att minimera bullret, för att Yaris ska kännas bekvämare att köra på motorväg:

– Vi har ökat isoleringen bakom instrumentbrädan så att ljud från motorn och transmissionen blockeras och inte kan komma in i kupén. Vi har också ändrat vinkeln på fjädringen fram – stötdämparna lutar nu mer inåt. På så sätt förs inte vibrationer från vägbanan vidare lika lätt.

»I Japan har vi en mer avspänd körstil. Européer bromsar och gasar hårdare.«

Men visst låter motorn påtagligt under acceleration när bilen pressas upp till motorvägshastighet. Ett annat irritationsmomentet är ett envist tjutande vid 70 respektive 110 kilometer i timmen.

Ljudet låter som rundgång i en hörsnäcka och uppstår bara i körläget ”B”, där bilen ställer in sig på att återvinna bromskraft för att ladda batteriet och bromsar in när gaspedalen släpps. 

Tidigare versioner av Yaris har fått kritik för sin bedövade styrning. Här har den i mitt tycke gjort en uppryckning, med mer närvarokänsla. Den lägre tyngdpunkten inverkar positivt på responsen i kurvorna och åkkomforten är bekväm.

286 liter ryms i bagageutrymmet.
286 liter ryms i bagageutrymmet.

Trots att takhöjden sänkts med fyra centimeter känns kupén rymlig och luftig för en bil i B-segmentet. Sidorutorna är stora och går långt ner på dörren, så man får inte intryck av instängdhet trots den lägre sittpositionen. A-stolparna är smala och runtomsikten god. 

Toyota siktar högt när det gäller krocksäkerhet. De säger sig vara ensamma i segmentet om den standardmonterade airbagen mellan förare och framsätespassagerare som hindrar en sammanstötning vid sidokrock.

På alla bilar finns också en rad olika typer av autobroms, som griper in vid fara vid korsningar, övergångsställen eller backning och kan upptäcka andra bilar, gående eller cyklister.

På köpet får man också adaptiv farthållare, filhållningsassistent och system som läser av vägskyltar.

Sedan hybridvarianten av Yaris introducerades för åtta år sedan har den sålts i en halv miljon exemplar i Europa. Jag tror att senaste generationen har förutsättningarna som krävs för att fortsätta försäljningstrenden.

Plus: Smidigt format i stan, bra sikt, låg skatt.

Minus: Svårt att köra på el, ej möjlighet till dragkrok. 

Vad nytt? Ny generation.

För vem? Den som vill åka säkert och snålt i litet format.

En känsla av nederlag infinner sig när bensinmotorn med ett harklande blandar sig in i min och eldriftens tysta lek.

Jag försöker köra med inbillade äggskal under gaspedalen och under stor koncentration lyckas jag få upp bilen i 60 kilometer i timmen. Sen får jag se mig besegrad av förbränningsmotorn igen. Får väl skylla det hela på mina europeiska blyfötter. 

– I Japan har vi en mer avspänd körstil. Européer bromsar och gasar hårdare, förklarar Keisuke Morisaki, chef för drivlinekalibrering på Toyota i Europa.

För den som hanterar gaspedalen på rätt sätt ska nya Yaris kunna köra 80 procent av tiden på el i stadstraf

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM TOYOTA YARIS 1,5 HYBRID

PRIS, FRÅN KR: 185 900 (provbilens pris 219 900).

SVENSK LANSERING: Hösten 2020.  

MÅTT, CM: L 394/B 175/H 147.

BAGAGEVOLYM, L: 286.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 070. 

MAXDRAGVIKT, KG: 0. 

MOTOR: Hybridsystem 3-cylindrig bensin, volym 1 490 cm3, samt en elmotor. Batteri: Litiumjon. Total effekt 116 hk.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda, CVT. 

PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.  

PRELIMINÄR FÖRBRUKNING: 

3,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 86 g/km.

KONKURRENTER: Hyundai Kona Hybrid, Renault Clio E-Tech.

Kommentarer

#1
2020-03-16 08:57

Jag har en känsla av att när alla toyotaägare lärt sig köra sin Toyota på 50% el och den körstil som toyota vill man skall använda då kommer alla andra vanliga bilar som tvingas ligga bakom också köras på under 0,48.
Det är faktiskt ovanligt många Toyota som kör som ett sendrag.

#2
2020-03-16 09:51

Om alla bilister körde som toyotas, så skulle vi ännu lägre trafikolyckor...

#3
2020-03-16 17:51

Snål på bränsle.

#4
2020-03-17 00:54

Tur den har ett hybridsystem som håller ned förbrukningen, och en avancerad 3cyl bensin motor i kombination. Och inte enbart en 3cyl bensin motor som drar betydligt mer bränsle så fort de ansträngs lite går frbrukningen upp katastrofalt, sicket skräp! Toyota tänker ett steg längre....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.