Bild
Nästa artikel
Redaktionen väljer framtida klassiker – som kommer öka i värde

Redaktionen väljer framtida klassiker – som kommer öka i värde

Redaktionen väljer

Det är nu du ska köpa en blivande klassiker till fyndpris – och se på medan den ökar i värde. Här tipsar redaktionen om flera roliga alternativ.

Vi drömmer nog alla om att göra det stora klippet – att hitta en bil till fyndpris som ingen bryr sig om i dag, men som ökar i värde och snart är huvudnumret på en bilträff.

Här tipsar redaktionen om några intressanta alternativ som du ska hålla utkik efter på annonssajterna. Reglerna är enkla: hitta en bil oavsett storlek eller klass som du tror kommer öka i värde, och som kostar högst 50 000 kr.

Redaktionen väljer framtida klassiker – som kommer öka i värde

Tysk komfortdröm

Nu är det hög tid att köpa en Mercedes E-klass W124! Gärna snikutrustad, gärna få mil, gärna lilla motorn och gärna rostfri (lycka till med den!). Njut sedan av fantastisk åkkomfort och en detaljkvalitet som kan göra varje ”Herr doktor professor” nöjd. Håller du din Mercedes i hyfsat skick kommer du se dess värde stiga stadigt under kommande decennier…

Tommy Wahlström

Redaktionen väljer framtida klassiker – som kommer öka i värde

Udda aluminiumdoldis

En kalasfin modell att spara till eftervärlden för ringa peng är Audi A2 – bilen som var för bra för sitt bästa. Trots en magnifik prislapp förlorade Audi nästan 80 000 kr för varje såld bil mellan 1999 och 2005. För pengarna fick köparna en påkostad och smart förpackad småbil med bättre baksäteskomfort än storebror A6.

Nackdel? Den påkostade aluminiumkonstruktionen verkar hålla oförskämt bra – det är ett stort bestånd kvar som fortfarande ser oförskämt fräscha ut jämfört med samtida årsbarn, vilket håller prisnivån uppe och sänker fyndläget.

Skippa basutrustade 1,4 bensin. För bästa avkastning ska man investera i en ovanligare motor, allra helst 1,2 TDI – som var en superfokuserad miljöbil 20 år före den stora ekotrenden – eller en välutrustad 1,6 FSI med skinnklädsel. 

Nils Svärd

Redaktionen väljer framtida klassiker – som kommer öka i värde

Samlarscootern

Har jag bara 50 000 kronor att investera i en framtida klassiker väljer jag istället att spara vidare. Summan är för liten för att jag skall kunna göra ett säkert val och därmed trygga min investering, då bilar i detta prisspann inte har hunnit visa några tecken på en säker värdeutveckling.

Min mobilitet säkrar jag istället med en Piaggio Ciao, en kultmoppe som började sin resa in i samlarnas finrum för ett par år sedan. Ett fint exemplar går att hitta för runt 7 000 kronor. Småpengar för ett fordon som kommer att höja din livskvalitet och sänka din puls.

Niklas Carle

Redaktionen väljer framtida klassiker – som kommer öka i värde

Nedcabbat och tyskt

Visst, jag vet att det var Mazda som väckte liv i roadsterklassen med briljanta MX-5 och att det var Mercedes som ”året runt-säkrade” cabrioletkonceptet med plåtcabben SLK. Den är förresten svårt lockande med sin stilsäkra design och orangeglödande instrument.

Men i den här kategorin väljer jag BMW Z3. När den såldes förstod jag inte riktigt dess storhet, men så här i efterhand älskar jag den lååångt utdragna fronten, det kort avhuggna bakpartiet, gälarna längs sidorna och det kompakta formatet.

Jag väljer en Z3 med sexcylindrig motor och har riktigt kul längs kurviga landsvägar i väntan på värdeökningen.

Erik Söderholm

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
2020-12-26 07:02

Har nog haft 4 st Audi A2. Rolig på många sätt men också rätt tråkig motor samt många fel.

#2
2020-12-26 07:25

Lågt pris - ja, men roliga?

Jag snubblade över en 911 Carrera S, MY 2005, 7000 mil, mint condition, svart, 355 bhp, 1500kg. Har de tekniska finesser jag behöver - inte dagens "körglädjedödande". "Nya karossen", 997. Innan dess var, med undantag av 356, utseendet lite "töntigt".

Efter att bilen blivit 20 år -och klassiker, kommer värdet att öka stadigt. Under tiden åker jag och njuter på sommaren, med låg kostnad för skatt och försäkring - jag har en 20+ bil som transport och vinterbil. Även den en klassiker - 9000 Turbo..Rostfri.

#3
2020-12-26 11:06

A2 har imponerat på mig sedan den presenterades och gör det fortfarande. Egentligen den enda Audi-modell jag gillar. Så det är ett bra val.

Men Mercedes S124 tror jag mer på om det handlar om pengar. Förutom att den ska vara rostfri så ska den även ha en hel nivåreglering. En nedsjunken häck tänder ingen på.

Men något som gäller i stort sett alla bilar är att de helst ska vara automatväxlade. Vem vill i framtiden köpa en pärla och känna sig osäker på hur man växlar? Nu när elbilarna kommer i rasande fart så försvinner växellådorna.

#4
2020-12-26 11:09

A2 ser jag nästan dagligen i trafiken, inte dåligt för en 15-20 år gammal bil.

#5
2020-12-26 12:53

Thommys: Det ska vara den faceliftade 124:an med plastsidorna, snyggaste Mercedesen någonsin. Nivåregleringen, ja ... Det är ingen katastrof om den är paj, de två tryckackumulatorerna - som oftast är orsaken till en "nedsjunken häck" - finns att köpa på till exempel Autodoc för typ 890 kronor styck. Det enda böket är att de sitter lite trångt till i var sitt hål i chassit under baksätet (på 210:an flyttades de till precis innanför bakhjulen, lätta att komma åt), men den händige fixar det ganska lätt på några timmar. Jag hjälpte en bekant att byta en gång, så jag vet. 124:an är, som sagt, en mycket fin Mercedes-modell.

När det gäller manuell växellåda tycker jag nog att den är en del av charmen med en bil från 1990-talet, även om många Mercedes-bilar från den tiden var automatväxlade. Nackdelen med gamla automatväxellådor är att de är ryckiga och har en tendens att börja trilskas på grund av ålder - inte nödvändigtvis på grund av många mil. En bra början är att kolla servicehistoriken.

#6
2020-12-26 13:42

Jag skulle välja lägga till andra generationen av Alfa Romeo GTV. Gärna med ”busso”-sexan. Vacker som få.

#7
2020-12-26 14:35

Skulle jag köpa en framtida klassiker så blev det ingen A2 iaf, oavsett.

#8
2020-12-26 16:27

Intressant att höra om nivåregleringen SnookerPro. Jag har hört att det knappt gick att lösa det för pengar. Så detta var en trevlig nyhet.

Ja faceliften hände det mycket på. Inte minst nya stolar. Men när det gäller samlar-ex kan de första vara intressanta ändå. De har sin charm. Det var så de designades för att se ut. Vissa saker tas bort med tiden för att sänka produktionskostnader. De första hade t ex en snidad trälist som man öppnade askoppen med, istället för den släta fjädrande luckan.

Bruno Sacco gillade aldrig sidokjolarna själv för att det blev för dyrt att göra dessa i lika många färgsättningar som det fanns lacker, även om jag personligen tycker att det var snyggare med än utan och lika så när sedanen fick slätt bakparit mellan bakljusen, det var snyggt.

Visst var den en fin modell. Så stilren och så gedigen. Fin känsla i knappar och reglage. Ta bara ljusreglaget som verkligen kändes som att det hände något när man vred på det. Men reglaget för att frigöra p-bromsen var lite väl sladdrigt, där bräckte 123-serien den, med sin runda knopp som löpte så fint när man drog i det. Den största nackdelen jag tyckte med 124:an var att man satt lågt med benen för mycket rakt fram om man skulle sitta så lågt att man även skulle se övre delen av hastighetsmätaren. För tyvärr gick ratten aldrig att justera i höjdled.

Vad gäller automaten så var det rätt ofta något läckage i en vaccumslang som var orsaken till att den slog. Men även en felfri låda växlade rätt hårt.

#9
2020-12-27 00:11

Thommys, jag hade en länk liggande. Här kan du se hur bytet går till. Redan vid 6:20 ser du hur tryckackumulatorerna sitter monterade under baksätet. Mig veterligen är de likadana som de var som satt på 210:an - det ser i alla fall ut så i Youtube-videon (se länken nedan). På Autodoc:s hemsida ser det ut så här för min sökning på en 124:a (och tryckackumulatorerna ser ut exakt som de som sitter på 210:an): https://www.autodoc.se/reservdelar/tryckackumulator-pneumatisk-upphangni...

Observera dock att det står fel i texten: Tryckackumulatorerna är inte pneumatiska utan hydrauliska! Och att byta dem på 210-serien är gjort på bara 20 minuter per sida efter det att man har släppt ut trycket (som är högt!). Det räcker med att ta av hjulet, lossa den gängade anslutningen som går från tryckackumulatorn till oljestötdämparen, lossa den gängade anslutningen för oljematningen/-returen samt lossa de tre muttrarna som håller ackumulatorn på plats i hållarflänsen. Lite kladdigt, men busenkelt. Sedan måste man lufta systemet också, men det är samma förfaringssätt för både 124:an och för 210:an (förfaringssättet visas i videon).

Tryckregulatorn - den lite större och tjockare "tändsticksasken" som sitter bredvid slutdifferentialen och som killen i videon rycker i på slutet - kan du inte beställa på nätet vad jag vet, utan den måste du nog beställa över disk hos Mercedes. På den regulatorn sitter det en arm, och på den armen sitter det i sin tur ytterligare en arm som är fast förbunden med det tvärgående krängningshämmarstaget via ett skruvförband. Det är denna snillrika konstruktion som ökar respektive minskar oljetillflödet beroende på hur mycket bilen tyngs ner baktill. Det är bra om man smörjer upp den mekaniken när man ändå luftar.

https://www.youtube.com/watch?v=_oCTeLkp5Nk

#10
2020-12-27 00:07

A2an är en cool bil, har dock aldrig känt att jag vill köpa en... Alfa Romeo Brera 3.2 kan jag tänka mig.

#11
2020-12-27 11:24

Ska man vara petig så kallade inte Mercedes W124 för E-klass när den kom, det var först när de vände på ordningen och satte E:et före siffrorna i samband med C-klassens introduktion som detta med bokstavsklasserna tog fäste på riktigt.

Snooker och Thommy: Nu var det väl dock inte vid faceliftet som W124 fick sidokjolarna utan de kom redan -91, faceliftet kom väl till modellår -93?
Jag hade en 200E -91, Almadinröd metallic och med lite mörkare sidokjolar, en väldigt snygg stilren bil.

#12
2020-12-27 11:42

SnookerPro: Tack för videon! Verkar vara överkomligt jobb med byttet. Härlig herre som gör dessa filmer. Så mångkunnig.

Henrik M: Nja. Vad ska man kalla införandet av kjolar om inte en facelift? Jag skulle vilja säga att den genomgick mer än en facelift.

#13
2020-12-27 12:09

Thommy: Vad mer än kjolarna kom till modellår -91? Jag vill påstå att en facelift kräver mer än så, det som skedde till -93 då man slätade ut mellan bakljusen och gjorde om hela grillen samt bytte färg på blinkers och bakljusglas m.m., det var en facelift.

#14
2020-12-27 13:04

Henrik M: Den fick helt nya säten med tjock stoppning istället för en "fjädrade platta" och så fick den horisontala träinlägg på instrumentbrädan och på dörrpaneler. Front och akter partierna i plast blev färgade istället för grå på alla modeller. Backspegelhusen lackerade i kaross färg. Tak och fönsterlister fram och bak fick en blank svart lyster. Krominlägg i dörrhandtagen.

#15
2020-12-28 17:20

Audi A2 gillar jag.

#16
2020-12-29 16:31

Jag har redan en framtida klassiker vilket är anledningen till att jag inte säljer den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.