Nästa artikel
Premiär för Dacia Spring – här är Europas billigaste elbil
Nyheter

Premiär för Dacia Spring – här är Europas billigaste elbil

Publicerad 16 oktober 2020 (uppdaterad 15 mars 2021)
Med 45 hästkrafter och ”oslagbart” pris ska Dacia börja sälja elbilar.

Renault har stora elbilsplaner. Nästa år börjar en ny utmanare till Volkswagen ID 3 med 45 mils räckvidd säljas, och den presenterades under torsdagkvällen i form av Renault Mégane eVision.

Men även lågprismärket Dacia ska få en elbilsmodell. Det har ryktats om den nya budgetelbilen länge, och nu är den officiell.

Dacia Spring, som modellen heter, är märkets första elbil. Exakt hur billig den blir är inte bekräftat men enligt Dacia blir priset ”oslagbart”.

För att spara pengar bygger Dacia Spring inte på någon ny teknik. Det är istället en återanvänd Renault Kwid som även säljs under namnet City K-ZE i Kina. Det är en ganska kompakt modell i klassen under Volkswagen ID 3.

Dacia Spring har en elmotor på 33 kW (45 hk) och 125 Nm – ungefär så långt man kan komma från dyrare effektmonster. För den som tycker det är i hårigaste laget finns ett ecoläge som kapar effekten till 31 hk.

Toppfarten är 125 km/tim och Dacia avslöjar över huvud taget ingen accelerationstid för modellen. Det finns heller inte särskilt mycket information om bilens säkerhetsutrustning.

Med ett 26,8 kWh-batteri hamnar räckvidden på 22,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Någon supersnabb laddning är det inte tal om – bilen kan som mest ta emot DC-laddning på 30 kW, men eftersom batteriet ändå inte är så stort kan det laddas till 80 procent på en dryg timme.


Uppdatering 16/10: Renault bekräftar att Dacia Spring också ska säljas i Sverige, men pris och lanseringsdatum är inte bestämt.

Läs också: Nöjdaste bilägarna: Här är märket som ökar mest

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-10-15 20:59
Svenne60

45 hästar räcker mer än väl, minns Renault 4L fr 60-talet, den gick som ett skållat troll med 32 hästar, likaså Citroen 2CV. Åkte efter en sådan på motorväg och den höll stadigt 110 km/t...men batteriet verkar onödigt stort och därmed alltför dyrt, 10-15 mils räckvidd räcker för de flesta till arbete och affär.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-15 21:26
Raphael

Kinaversionen är pappig och saknar europeisk standard på säkerhetsutrustning och säkerhetsuppbyggnad, den måste göras om för Europa vilket höjer priset. Många har väntat sig att den ska kosta 80 000 kr i Europa vilket är helt orealistiskt. Kinautförandet är knappast ens lagligt i Europa.

#a • Uppdaterat: 2020-10-15 21:40
saabnisse

Raphael, där har du nog helt rätt, kinautförandet räcker säkert inte här, men tekniskt kanske det inte behövs så mycket mer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.