Bild
Nästa artikel
Premiär för Dacia Spring – här är Europas billigaste elbil

Premiär för Dacia Spring – här är Europas billigaste elbil

Nyheter

Med 45 hästkrafter och ”oslagbart” pris ska Dacia börja sälja elbilar.

Renault har stora elbilsplaner. Nästa år börjar en ny utmanare till Volkswagen ID 3 med 45 mils räckvidd säljas, och den presenterades under torsdagkvällen i form av Renault Mégane eVision.

Men även lågprismärket Dacia ska få en elbilsmodell. Det har ryktats om den nya budgetelbilen länge, och nu är den officiell.

Dacia Spring, som modellen heter, är märkets första elbil. Exakt hur billig den blir är inte bekräftat men enligt Dacia blir priset ”oslagbart”.

För att spara pengar bygger Dacia Spring inte på någon ny teknik. Det är istället en återanvänd Renault Kwid som även säljs under namnet City K-ZE i Kina. Det är en ganska kompakt modell i klassen under Volkswagen ID 3.

Dacia Spring har en elmotor på 33 kW (45 hk) och 125 Nm – ungefär så långt man kan komma från dyrare effektmonster. För den som tycker det är i hårigaste laget finns ett ecoläge som kapar effekten till 31 hk.

Toppfarten är 125 km/tim och Dacia avslöjar över huvud taget ingen accelerationstid för modellen. Det finns heller inte särskilt mycket information om bilens säkerhetsutrustning.

Med ett 26,8 kWh-batteri hamnar räckvidden på 22,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Någon supersnabb laddning är det inte tal om – bilen kan som mest ta emot DC-laddning på 30 kW, men eftersom batteriet ändå inte är så stort kan det laddas till 80 procent på en dryg timme.


Uppdatering 16/10: Renault bekräftar att Dacia Spring också ska säljas i Sverige, men pris och lanseringsdatum är inte bestämt.

Läs också: Nöjdaste bilägarna: Här är märket som ökar mest

Taggar: Nyheter, Dacia
Premiär för Dacia Spring – här är Europas billigaste elbil
Premiär för Dacia Spring – här är Europas billigaste elbil
Premiär för Dacia Spring – här är Europas billigaste elbil

Kommentarer

#1
2020-10-15 19:25

Kostar den över 100 000 får de svårt att konkurrera med mopedbilar.

#2
2020-10-15 19:30

Jag tippar på ett pris om 200 000 kr utan avdragen elbilsbonus.

#3
2020-10-15 19:44

Är priset under 200k innan elbilsbonus så kommer många skaffa en. Jag är då helt klart intresserad av en sådan som andrabil för kortare resor.

Den verkar dock säljas för 8000 euro i Kina och fått ett estimerat pris på 15.000 euro i Rumänien.

#4
2020-10-15 20:24

Tror inte den kommer till Sverige. Kommer nog mest säljas i Östeuropa mm. Så har det alltid varit tidigare. Importörerna tar inte in lågbudget modeller när dom kan tjäna mer pengar på premium modeller. Svenskarna är köpstarka kunder som vill ha mer lyx.

#5
2020-10-15 20:34

Jag tror inte det kommer lanseras någon elbil för under 280 000 kr, kostar bilen mindre än detta så minskar nämligen bonusen, i år går gränsen vid 240 000 kr.

#6
2020-10-15 20:41

Det kanske är en vettig effektklass som fler märken borde ansluta sig till?
Behövs egentligen högre effekt, det här var ju vad de vanligaste bilarna i den här klassen hade för 60 år sedan och då var det en lugnare trafik.
Jag tror att den här går bra att sälja i Sverige!

#7
2020-10-15 20:53

Om skåpversionen av Dacia Spring får ett hyfsat pris lär den bli populär bland budföretag och hantverkare i de städer som framöver endast tillåter elbilar i vissa zoner.

#8
2020-10-15 20:59

45 hästar räcker mer än väl, minns Renault 4L fr 60-talet, den gick som ett skållat troll med 32 hästar, likaså Citroen 2CV. Åkte efter en sådan på motorväg och den höll stadigt 110 km/t...men batteriet verkar onödigt stort och därmed alltför dyrt, 10-15 mils räckvidd räcker för de flesta till arbete och affär.

#9
2020-10-15 21:26

Kinaversionen är pappig och saknar europeisk standard på säkerhetsutrustning och säkerhetsuppbyggnad, den måste göras om för Europa vilket höjer priset. Många har väntat sig att den ska kosta 80 000 kr i Europa vilket är helt orealistiskt. Kinautförandet är knappast ens lagligt i Europa.

#10
2020-10-15 21:40

Raphael, där har du nog helt rätt, kinautförandet räcker säkert inte här, men tekniskt kanske det inte behövs så mycket mer.

#11
2020-10-15 21:58

V70Silver: Än en gång inser man din okunskap och att du bara skriver skit om elbilar för du inte själv tycker om dem....
Det säljs redan elbilar för under 280.000 kr innan bonus......

#12
2020-10-15 22:08

Grundtekniken är samma som i Kina, det är säkerhetsanpassningarna för Europa som driver upp priset. Tror ändå inte på mer än tre stjärnor i EuroNCAP, för även om den har förstärkningar i karosstrukturen i Europa m m så är det ju ändå en bil konstruerad utan säkerhetstänk i grunden och man kan inte justera bort det fullt ut. Men den blir ju relativt billig.

Hade varit bättre ta en Zoë, äldre modellen och sätta på Dacia dekaler och ändra lite front och lampor, så hade de haft ett bra alternativ.

#13
2020-10-15 22:35

Positiv satsning från Dacia. Kan de få till ett bra pris, typ 199.900kr för basbilen. Ungefär som de länge gjort reklam för Duster för 99.900kr. Då tror jag denna kan säljas bra. Tänker på vår familj, har en andrabil som i praktiken bara går lokalt på hemmaplan, körs inga längre sträckor. Den skulle jag lätt kunna byta ut mot denna.

#14
2020-10-16 06:37

Henrik M.

Du kanske ska läsa vad folk skriver innan du idiotförklarar någon.

I år går ju gräsen vid 240 000 kronor för att få full bonus. Nästa år 280 000 om nu bonusen höjs till 70 000 kronor.
Denna bil kommer ju inte lanseras i år. De billiga trillingarna från VAG-koncernen som jag tror du refererar till kommer snart sluta säljas. Biltillverkarna är experter på vinstmaximering och anpassar prissättning och utbud efter den lokala marknaden.

För övrigt är jag inte emot elbilar, varför skulle jag vara det?

#15
2020-10-16 07:38

Eftersom bilen heter Spring så börjar den inte säljas förrän till våren. :) Frågan är om den klarar en svensk vinter, jag är tveksam till om den ens har en värmepump. Det är nog allra billigaste lösning som gäller med kraftslukande och ineffektiva elelement.

#16
2020-10-16 08:52

Håller med Raphael om att man istället borde "ärvt" nån tidigare version av Zoe rent tekniskt men kanske i en annan och attraktivare "förpackning".

#17
2020-10-16 10:42

Mycket spännande - skulle passa perfekt för de som använder bilen till många korta körningar (själv går eller cyklar jag dessa sträckor och behöver "bara" bil för långa körningar några gånger per vecka - ofta med släp).
Och äntligen autobroms på en Dacia (men det är ju å andra sidan snart lagkrav på nya bilar).

#18
2020-10-16 15:47

Som andra bil/city bil varför inte om priset blir tillräckligt lågt. Perfekt för den som bara kör några få mil om dagen och kan ladda hemma. Små SUV uppskattas av många då underreden slår i (potthål etc.) samt att vi i Österuopa kör över höga trottoarkanter för att parkera.

#19
2020-10-16 13:12

Ja just säkerheten är det som evt. kan bli tveksamt. Men annars så tror jag att specifikationerna räcker gott för en småbil.

#20
2020-10-16 15:40

Jag har fått bekräftat av Renault att Dacia Spring Electric ska säljas i Sverige, men det är oklart vad den ska kosta och när den lanseras. Det pratas inofficiellt om en prislapp på 15 900 euro i Europa, men det är alltså en gissning.

#21
2020-10-16 18:23

Bra jobbat Dacia. Men räckvidden borde vara längre.

#22
2020-10-16 19:19

Hästkrafterna borde också minst fördubblas

#23
2020-10-17 07:56

Och priset dubblas...!

#24
2020-10-17 09:38

Grosser har nog en högst relevant "point" här. Men vi får väl se vad prislappen hamnar på. Man kan alltid önska mera men det brukar också synas på prislappen. Dock tror jag personligen inte att lite högre effekt på motorn skulle kosta speciellt många kronor men det är ju inte bara motorn som påverkas vid en effekthöjning utan även bl a "fartreglaget" som nog är mera priskänsligt när man ökar motoreffekten.

#25
2020-10-17 12:30

Grosser

VW E-up! Med 82 hk och 26 mil räckvidd kostar 260000 före bonus. Vi får väl se om man kan få den här bilen för halva priset.

#26
2020-10-18 08:21

@marauder - köpstarka? Nej, näst efter de forna Öststatsländerna är vi Europas fattiglappar med lägst inkomster. Så nog platsar Dacia fint här.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.