Bild
Nästa artikel
Nyheter

Premiär för nya Dacia Sandero – ny design och högre tekniknivå

Publicerad 29 september 2020
Dacia har visat upp en ny generation av Sandero, tillsammans med den upphöjda ”crossoverversionen” Stepway.

Både utsidan och insidan på Dacia Sandero har fått en översyn och bilen bygger på en modernare plattform som höjer tekniknivån och även introducerar en del finesser som tidigare inte funnits i Dacia Sandero, bland annat ett nytt autobromssystem och dödavinkelnvarning.

Modellen har vuxit något både på längden och bredden vilket resulterat i fyra centimeter mer knäutrymme i baksätet och ett större bagageutrymme – numera 328 liter.

Exteriören ska se lite tuffare ut och ge ett lägre och bredare intryck än föregångaren. I fronten märks främst de Y-formade LED-strålkastarna.

På insidan får modellerna nya och bekvämare stolar och bättre möjligheter för olika förare att hitta en bra sittposition. De dyrare versionerna har ett infotainmentsystem med integrerad skärm medan de billigare modellerna använder förarens egen smartphone som skärm.

Dacia Sandero och Sandero Stepway lanseras i Sverige i februari 2021 med en bensinmotor på 90 hästkrafter och manuell låda. En steglös automatlåda finns som tillval. På vissa marknader kommer modellerna även med gasdrift.

Priserna är inte officiella men Dacia hävdar att köparna ”ska få valuta för pengarna”.

Varken laddhybrid eller dieselmotor

Under det digitala lanseringseventet för Dacia Sandero fick marknadschefen Ionut Gheorghe om modellen kommer som laddhybrid. Så blir det inte – åtminstone inte nu vid lanseringen, trots att märket ingår i Renaultkoncernen och har tillgång till laddhybridteknik.

– Det vi först tittar på är priset och driftkostnaden. Om vi anser att kunderna är redo och accepterar priset för en ny teknologi så satsar vi på den. Men hittills har vi inte lanserat någon hybrid. Vi tycker vårt motorutbud är rätt avvägning när det gäller förbrukning, utsläpp och pris, sa han.

Inte heller någon dieselmodell verkar vara aktuell.

– I det här segmentet har vi sett att dieselandelen under senaste 2–3 åren varit ganska låg och den fortsätter nedåt. Vi har gjort ett val att fokusera på högst prestanda till lägst pris med våra bensin- och gasmotorer, sa Michel Bensoussan, programchef för Sandero.

Läs också: Officiellt: Dacia ska lansera billig elbil i Europa

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.