Bild
Nästa artikel
Officiellt: Dacia ska lansera billig elbil i Europa

Officiellt: Dacia ska lansera billig elbil i Europa

Nyheter

Ny budgetelbil på ingång med hyfsad räckvidd och lågt pris.

Renault var tidigt ute med Zoe, som länge varit en av Sveriges mest sålda elbilar. Men koncernens budgetmärke Dacia har inte alls legat lika långt framme när det gäller elektrifiering – där finns varken någon elbil eller laddhybrid ännu.

De senaste åren har det ryktats om en ny elbil från Dacia med lockande prislapp. Nu är det officiellt att märket ska lansera en elbil: i Renaults ekonomiska rapport för 2019 nämns att ”Dacia Urban City Car” ska presenteras 2021 eller 2022.

Tyvärr får vi inte veta några detaljer alls om hur bilen ska se ut, men det skulle kunna handla om en budgetversion av Renault Zoe med mindre batteri och enklare utrustningsnivå.

Mer troligt är dock att Dacia kommer använda elbilen Renault K-ZE, som redan säljs på vissa marknader och som förmodligen kommer få en prislapp som ligger ordentligt mycket lägre än för alla konkurrenter. Det har ryktats om en prislapp på strax över 100 000 kronor, men det är på inget sätt bekräftat.

Renault K-ZE har en relativt låg säkerhetsnivå, så det skulle krävas en del uppdateringar för att göra den säkrare innan lanseringen för att klara konkurrensen. Den kinesiska versionen av Renault K-ZE har bara 44 hästkrafter och 119 Nm, och klarar 25 mil i den (väldigt snälla och tillåtande) kinesiska NEDC-körcykeln.

Taggar: Nyheter, Dacia

Kommentarer

#1
2020-02-17 07:21

Billig och elbil i samma mening finns inte. Det är en oxymoron.

.

#2
2020-02-17 07:23

Som tyst smidig stadsbil är den perfekt.
Har förvånansvärt hög kvalitetskänsla.
Och med ett så lågt pris blir fossilbilskonkurrenterna bara dyra bullerburkar.
https://youtu.be/eQ5ymZpVpt0

#3
2020-02-17 08:35

Den har störst bagage i sitt segment.

Renault K-ZE
Längd, 370cm
Axelavstånd, 242cm
Bagageutrymme, 300 liter

Citroën C3
Bagageutrymme, 300 liter

Hyundai i10
Bagageutrymme, 252 liter

Mazda 2
Bagageutrymme, 280 liter

VW e-Up
Längd, 360cm
Axelavstånd, 242cm
Bagageutrymme, 251 liter

Mitsubishi Space Star
Bagageutrymme, 235 liter

Opel ADAM
Bagageutrymme, 170 liter

Peugeot 208
Bagageutrymme, 265 liter

Smart fortwo
Bagageutrymme, 260 liter

Suzuki Swift
Bagageutrymme, 265 liter

Toyota Yaris
Bagageutrymme, 286 liter

#4
2020-02-17 09:37

Klarsynt: Då billig enbart är ett jämförelseord och inte har något med själva summan på prislappen att göra så kan absolut en elbil vara billig. Det handlar bara om hur prislappen ser ut kontra dess konkurrenter när man bryter ner det till en jämförbar nivå på storlek/räckvidd/utrustning/säkerhet/månadskost. Redan idag finns det billiga och dyra elbilar.

#5
2020-02-17 09:45

Henrik,
Vilka elbilar är dyra? Honda e?

#6
2020-02-17 09:45

Dacia är billigt byggd,ibland alltför billigt men är trots det väl värd sitt låga pris, men vi får se om det stämmer på denna nya elbil ??

#7
2020-02-17 11:19

Alla Dacia borde bli elbilar genast så man slipper de otroligt smutsiga och stinkande motorerna, nu får man fly hals över huvud när man ser en Dacia komma i trafiken eller hålla andan i tre minuter.
En verklig sanitär olägenhet för alla stakars gående.

#8
2020-02-17 11:26

Mäkinen: Jag ska villigt erkänna att jag är inte tillräckligt insatt ner i detalj i alla elbilar, men rent spontant så ja, den känns ganska dyr. Sen kan jag tycka att t.ex. e-Tron 50 är ganska dyr med tanke på den usla energieffektivitet och räckvidd den uppvisar. Och tyvärr anser jag att prisvärdheten på alla de elbilar som har avtal med Ionity minskade lite nu när de tänkte om kring sitt betalningssätt och prisnivåer. T.ex. e-Niro har gått från att vara en hyfsat prisvärd elbil till att nu vara på gränsen när de både höjt prislappen på den och höjt priserna rejält för Ionityladdning som ju Kia/Hyundai är en del av. Tycker nog Kona är mer prisvärd av de 2 nu om man inte behöver bagaget i e-Niro. Leaf har ju prisat ut sig rejält och är helt klart dyr på marknaden idag. Fords Mach-e kan vi nog anse vara hyfsat billig om inte den svenska importören prisar ut den mot hur den är prissatt kontra konkurrenter på sin hemmamarknad initialt.

#9
2020-02-17 12:13

Kan man dra av 60 kkr bonus från ett pris på 100 kkr eller litet mer så blir ju nettokostnaden otroligt låg!? En gjuten andrabil för många? Eller enda bil för en del som bor i de större städerna och inte åker långt.

#10
2020-02-17 13:16

Angivet pris på 100 kkr lär nog bli det dubbla i verkligheten. Minns prishypen kring "folkbilen" Tesla Model 3... Toppfarten 105 km/h lär också vara i minsta laget, även för vårt hastighetsbegränsade vägnät.

#11
2020-02-17 13:18

Henrik,
e-tron går åtminstone att ladda fort. Finns väl ingen som klarar att ta emot energi lika snabbt?

#12
2020-02-17 13:35

ToRy: Så enkelt fungerar inte bonusen. Den är inte 60.000 kr från vilket pris som helst. T.ex. de lägst prissatta elbilarna i Sverige idag får inte full bonus. tror den som får minst får runt 54.000 kr. Det ligger ungefär i nivå att bonusen aldrig blir högre än vad momsen på bilen är.

#13
2020-02-17 13:40

40-talisten: Vad gäller Model 3 så får du räkna in en otroligt sänkt svensk valuta med i att den inte landade in riktigt så lågt som den kunde gjort i Sverige om dollarn hade kostat samma som när det började pratas om Model 3. Sen var det Media, och inte Tesla själva som skrev att den skulle kosta runt 350.000 kr här, utan att tänka på att på de 35.000 dollarna i USA tillkommer skatt, tull, frakt, vagnskadegaranti m.m innan bilarna rullar på gatan här. Nu har du dock en väl fungerande elbil här från Tesla som har en månadskost från samma som en fossilare för 300.000 kr. Det tycker jag nog man hyfsat kan kalla en elbil för folket.

#14
2020-02-17 13:45

Mäkinen: Vad jag kan läsa mig till klarar e-Tron 150 kW? Det fixar ju Model S och X med, och Model 3 fixar 250 kW. Dock fixar e-Tron att ta emot max under längre tid av laddcykeln. Men ser man till antal mil som laddas under en vid tidsrymd så är det flera som slår e-Tron.

#15
2020-02-17 14:27

Henrik,
Var klarar S och X 250 kW? Den siffran har jag inte sett nånstans? Hur länge är det?
Vi Bilägares senaste podd nämnde en annan ordning än du gör gällande.

#16
2020-02-17 15:01

Mäkinen: Jag skrev inte att Model S och X klarar 250 kW, jag skrev att de klarar 150 kW, samma som vad jag kan se e-Tron fixar. Vågar jag säga att jag tror du läste lite för fort. Model 3 klarar 250 kW. Sen är jag osäker på hur många platser du idag kan ladda med den hastigheten i Sverige.

#17
2020-02-17 15:42

Japp, jag läste ihop det lite och tyckte det verkade konstigt.
Audin kan väl använda Ionitys laddare och då få i mer per tidsenhet än en Tesla kan i Sverige när man har laddat en kvart.

#18
2020-02-17 15:49

Handlade inte artikeln om Dacias nya billiga elbil?

#19
2020-02-17 16:15

Grattis Klarsynt här är din folkliga elbil.

#20
2020-02-17 16:27

Mäkinen: Helt rätt, Audin får i sig mer kW på en kvart än Teslan om inte Teslan ligger inom sitt spann på samma laddhastighet, men då Teslan är energieffektivare i drift så räknat i räckvidd så kommer Teslan längre på laddningen från samma tidsrymd. Är du med på hur jag tänker? De har valt olika vägar bara, Audi kompenserar till viss del sin energiineffektivitet med snabbare laddning på långfärd. Dock blir det ju dyrare mil för den som kör Audin då den drar mer och dess Ionityladdning kostar mer.

#21
2020-02-17 16:27

40-talisten: Inte första gången en tråd här får ett sidospår. :) Men visst är det så, frågan är vad den kommer ha för laddmöjligheter? Jag tycker det är intressant, blir kul att se vad den landar på i pris på vår marknad om den kommer hit. Min gissning strax under 150 kkr efter bonus. Mycket som ska till innan den är här godkänd och klar, utrustad efter våra krav.

#22
2020-02-18 17:21

Svag bil med räckvidds ångest!

#23
2020-02-18 18:30

Kul om Dacia visar vägen till prisvärda elbilar.

#24
2020-02-19 08:05

Var inte oroliga, när ”billiga” elbilen kommer införs också kilometerskatt eller tillkommande skatt på elen vid laddning. Det kommer aldrig vara en +-affär att köra elbil privat, det ser regeringen till.

#25
2020-02-19 09:42

Styrbjörn: Kilometerskatten kommer tidigast 2030, så ett tag till, och kilometerskatten blir både på fossildrivna bilar och elbilar så skillnaden i kost mellan att framföra de 2 kommer bestå, och troligtvis fortsätta öka. Tillkommande skatt vid laddning, hur tänker du där? Ska huset känna av vilken el som går till bilen och vilken du förbrukar i hemmet? Att snabbladdning via företag får nån extrabeskattning? Kanske, vem vet.......men du har utan tvekan fel, redan idag är det plusaffär för många att köra elbil, även privat.

#26
2020-02-25 12:04

De flesta tester på Youtube är från Indien där den säljs. De verkar nöjda med bilen. I dagsläget skulle inte jag lägga mycket pengar på en ny bil. Den kan ju vara totalt värdelös om några år. Vår Stepway har 0,9l turbo Tce. Inte luktar den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.