Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Tystare Duster nu eller då?

Publicerad 14 maj 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
"Enligt era ljudmätningar är den bilen från 2014 tystare i alla hastigheter än den ni testat nu 2018. Hur kan det komma sig?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Läste ert test av Dacia Duster i nr 4/2018 där ni skriver att den nya Duster är tystare än de äldre modellerna. Jag är själv ägare till en Diesel 4X4 från 2014 och håller med. Den nya upplevs tystare. Jag råkar ha kvar Vi Bilägare nr 3/2014 där just Duster testades. Enligt era ljudmätningar är den bilen från 2014 tystare i alla hastigheter än den ni testat nu 2018. Hur kan det komma sig? Läser att däckutrustningen varit liknande med dubbfria vinterdäck. Har ni möjligen ändrat mätmetod?
Kent Isaksson

Svar:
Nej, vi har samma ljudmätare och samma mätmetod. Men tyvärr varierar förhållandena kraftigt, särskilt vintertid. Det skiljer i både väglag, temperatur, luftfuktighet, däckdimension och kanske även däckfabrikat. Därför är det tyvärr bara tester gjorda vid samma tillfälle som är möjliga att jämföra exakt. Buller är en parameter som är mycket känslig för yttre förhållanden. Vid testet 2014 hade vi minus 10 °C och vägarna hade också en dämpande snöhinna. I år var det varmare vid våra mätningar. Så det går bara, dessvärre, att jämföra de tre testbilarna mot varandra vid respektive testtillfälle.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Är ljudnivån avgörande för dig när du väljer bil?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2018-05-14 09:38
L. Mäkinen

Ljudnivån och typen av ljud är nog den viktigaste egenskapen för mig. Det är en av anledningarna till att jag konstant väljer bort dieselbilar.

#2 • 2018-05-14 09:52
pinjong

Ljudkomforten är viktigt för mig. Min dieselbil (68 db) är tystare än många bensinbilar som kanske är dåligt isolerade.

#3 • 2018-05-14 09:59
Raphael

Kan inte påstå att jag ljudmässigt i volym tycker dieslar är högljudda, däremot har de ett annat ”knackigare” ljud än en bensinmotor. Annan karaktär på ljudet, men inte högre.

#4 • 2018-05-14 10:02
Pi

pinjong -.vet inte vilken bil du har men det kan ju vara så att man måste upp bra högt i prisklass för att få en dieselbil som ljudkomfort-mässigt matchar bensinarna. Så jag håller med Mäkinen i detta avseende. Med diesel så var det t ex en välgärning när start-stopp-systemet slog av motorn när man stannade vid ljussignaler.

#5 • 2018-05-14 10:26
pinjong

Ja Pi, det skiljer i ljud när bilen står stilla och på rull. En dieselbil låter absolut mer på tomgång. Det är dock inte meningen att man ska stå och köra någon bil på tomgång någon längre tid så man får vara otroligt känslig om man tycker att det är något problem. Jag har börjat använda start/stoppfunktionen först nu, efter fem år, på min diesel eftersom jag provar ecodriving.

#6 • 2018-05-14 10:45
Pi

pinjong - men kör man i stadstrafik och i lägre farter så är ju känslan ungefär likadan som att stå still på tomgång så i mina öron är bensinaren helt klart att föredra ur ljudkomfort-synpunkt. Sen är ju bensinaren dessutom flexiblare eftersom dieseln har ett relativt litet användbart varvtalsområde - i alla fall när man jämför motorer i Golf-klassen. Större dieslar kanske är "tåligare" och flexiblare i det avseendet. Jag som kör manuellt växlat fick helt klart växla avsevärt mycket mera med min 1,6 l TDI jämfört med min lilla 1,2 l TSI.

#7 • 2018-05-14 10:49
L. Mäkinen

Jag förstår inte att någon frivilligt vill lyssna på obehagliga rasslanden och skrammel när de kör bil. De senaste 25 åren har jag haft en snittfart på strax över 50 km/h med de bilar jag använt till vardags. Det innebär väldigt många timmar i farter lägre än så och då är kulhammare mot kopparplåt inget jag vill få i sinnet.

#8 • 2018-05-14 10:56
pinjong

Pi, det räcker att köra några meter så ändras ljudbilden på en diesel. En diesel har ett smalare varvtalsområde och växellådan är anpassad till det. Jag använder väldigt lite av det tillgängliga varvtalsområdet och är glad över styrkan på lägre varv. Att behöva varva motorn för att få kraft ser jag som en nackdel.

#9 • Uppdaterat: 2018-05-14 11:05
Pi

Precis pinjong - min bensinare kan jag köra med låg belastning ifrån ca: 700 rpm utan problem men det kunde jag inte med dieseln. Visst har dieseln ett högre maximalt vridmoment men tyvärr så fungerar dessa lite mindre dieslar inte alls bra med manuell växellåda - där fungerar bensinaren väldigt mycket bättre med ett större användbart varvtalsområde - och då inte minst neråt. Själv varvar jag sällan över 3000 rpm med den lilla bensinaren - det är bara vid kraftigare accelerationer. Oftast ligger jag mellan 700--2000 rpm. Men smaken är som baken och efter en omgång med diesel är jag tillbaka med bensindrivet.

#a • 2018-05-14 11:10
pinjong

Pi, jag kan köra min diesel på tomgång (800 rpm) åtminstone på de tre första växlarna. Kanske inget att rekommendera men ibland sker det ofrivilligt när jag "glömmer" att ge gas. ;-) Jag håller motorfrågan helt öppen inför nästa bilinköp men ljudet är inget som motiverar mig att byta från diesel till något annat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.