Bild
Nästa artikel

Test: Dacia Duster, Subaru XV, Volkswagen T-Roc (2018)

Nybilstest

Tre nya, kompakta suv-modeller med fyrhjulsdrift, maxutrustning och hög markfrigång som gemensam nämnare – men inte så mycket mer. Är lågprisaren Dacia Duster chanslös mot Subaru XV och Volkswagen T-Roc?

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs hela testet (endast för prenumeranter)

Här har vi tre pinfärska suv-/crossovermodeller med var sin lösning på hur receptet fyrhjulsdrift, höjd markfrigång och personlig stil ska tillagas – och samtidigt ett högst orättvist test. En fullmatad Dacia Duster för drygt 180 000 kronor mot maxutrustade Subaru XV och Volkswagen T-Roc för 330 000 respektive 395 000 kronor. En bil med 125 hästkrafter mot en på 156 och en på 192 … hur många blåtiror ska inte den rumänskfranska lågprisaren åka på? Är den ens hälften så bra? Eller?

Duster är i kraft av sin stil och sitt unikt låga pris en solitär på marknaden, svår att jämföra med andra modeller. Samtidigt är bilen ett ställningstagande: ”Status bryr jag mig inte om, jag ser till bruksvärdet. Att konstruktion och utförande är lite gammaldags är bara bra, det blir billigare så”, ungefär.

Duster är lik sina föregångare men grundformen har fått brantare vindrutevinkel, större spårvidd och mer skulpterad kaross. Det tidigare lätt slokande uttrycket är bytt mot en framtoning som snarare är lite störig, särskilt när man vet vad bilen kostar. Undertill har förstärkningar gjorts för höjd säkerhet och minskad ljudnivå. Inredningens material har högre klass än tidigare. Ratten kan nu justeras i både längs- och höjdled, styrningen har fått elektrisk servo och stolarna är nya – etcetera.

Framtoningen är fortfarande ”bruksig” även i det allra dyraste utförandet Prestige, där mediasystem med navigator, förarstol med armstöd, parkeringshjälp med kamera och en hel del annat är standard.

Subaru XV är faktiskt alldeles ny från botten och upp även om bilen vid första anblick är förvillande lik föregångaren. Också här har formgivarna fått mejsla lite på plåten för att ge ökad karaktär. Samtidigt har ett större axelavstånd givit mer utrymme i baksätet. Inredningsfinishen har förbättrats, motorn har fått direktinsprutning och säkerhetssystemen har blivit fler. Testbilen är av dyraste utförandet Summit där egentligen bara p-varnare bak saknas. Den steglösa automatlådan Lineartronic finns i alla svensksålda XV oavsett variant, liksom förstås fyrhjulsdriften, märkets signum.

T-Roc är inte någon ny stjärna på USA:s rapparhimmel utan Volkswagens senaste skapelse ur bygglådorna på ”MQB-plattformen”. Släktdrag med Audi Q2 anas, det här är en folka där formgivarna tillåtits lätta på slipsknuten för att åstadkomma fräcka linjer. Resultatet är en kompakt korsning som vill attrahera såväl Golf- som Tiguanspekulanter med vilja att sticka ut snarare än att få utrymmen.

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 04/2018Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Kommentarer

#1
2018-03-31 10:44

Jag känner varken till VW T-Roc eller Dacia Duster men en av våra vänner har köpt en ny Subaru XV. Det stora problemet är det otroligt lilla bagageutrymmet. Inte ens barnbarnets Stokke barnvagn får plats. Mycket dåligt.

#2
2018-03-31 11:34

Jag skulle välja Duster, utan tvekan. Men Subaru: ingen p-varnare bak?? Det har väl "alla" bilar idag?

#3
2018-03-31 16:10

Vilket vansinne att betala så mycket för dessa små bilar som dessutom inte har någon vidare komfort. Man får inte mycket för pengarna, duster räknar jag inte ens med.. Den bilen saknar allt.

#4
2018-03-31 17:19

Styggavargen: du förstod nog inte frågan: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

#5
2018-03-31 17:56

Mest nybil av de tre för pengarna, Dacia Duster, utan tvekan. Ja, den är väl det mest prisvärda nybilsköpet gällande alla kategorier. Men då måste man ju glömma premiumtänket och vad grannen ska tycka förstås... Jag tror att nya Duster 2.0 kommer in på topp-tio-listan för nya bilar till privatpersoner vid årets slut.

#6
2018-03-31 19:53

Vänta nu. Var är folket som tyckte att 400k var för mycket för en Momentum intro XC40?
Och 395k är inte för mycket för en jädrans bensin-T-Roc?
Om folk tycker det är för mycket så tycker jag man är mentalt efterbliven om man lägger 400k på en T-Roc.

#7
2018-03-31 20:08

Om jag går välja blir det T-ROC..den verkar vettigast av dem. Men bilarna är tok för dyra, och jag tror SUV trenden i sig är otroligt lukrativt för biltillverkarna, små bilar som är otroligt dyra mot vad man får och höga marginaler.

#8
2018-03-31 20:08

Milky
Hellre en fullt utrustad T-roc för 400000 framför en XC40...

#9
2018-03-31 20:10

Nä, det där håller jag inte med om... XC40 hellre än en T-ROC, fast båda är lika illa nästan även om de försökt att göra XC40 praktisk med mycket utrymme.

#10
2018-03-31 20:13

Duster! For those that don't care.

#11
2018-03-31 20:45

Köper man en duster och orkar leva med den har man många slantar att lägga på en hobby bil eller en båge om garaget är trångt.

#12
2018-04-01 13:25

T-Roc absolut, den ser nästan ut som en vanlig bil och går att få i trevliga färgkombinationer även invändigt.
Men priset är verkligen på tok, i grundutförandet ingår inte mycket och börjar man plocka på prylar blir det dyyyyrt!
Dessutom är det det typiska idiotsyndromet på VWs sidor, vill man t.ex. ha drag kan man inte få infällbara backspeglar eller liknande, kombinationer utan samband!
Det är svårt att få en tillförlitlig prisindikation utan att sätta sig med säljaren!
Subaru går bort och Duster skulle jag aldrig reflektera på, då köper jag hellre en beg. bil för samma pengar som går någorlunda tyst.

#13
2018-04-01 16:01

Flera nya stadsjeepar åt stadsborna!

#14
2018-04-01 20:38

De är nästan förnedrande för Subaru och VW att bli jämförda med en duster.

#15
2018-04-01 20:48

Jämföra äpplen och päron.
Men det syftar till om det är värt att betala mer för något mer.

#16
2018-04-01 22:36

Det är faktiskt aldrig värt att betala för en Duster. En två år gammal VW är bättre än Duster på exakt alla punkter. Finns ingen anledning att dra på sig en Duster.

#17
2018-04-02 09:14

@Anders.J: Vilken motsvarande VW-modell skulle i storlek, utrymme och 4WD motsvara Dacia Duster? Och kan en sådan två år gammal VW-modell kosta som en ny Duster, dvs högst ca 150 000 kr?

#18
2018-04-02 09:19

Att köpa en VW med tveksam motorkvalitet, tveksam lackering och med utgången garanti istället för en helt ny bil med 3 års garanti vill jag inte rekommendera någon.

#19
2018-04-02 16:57

hultarn, för mig gäller den tveksamheten även Duster även om den har garanti ett tag.

#20
2018-04-02 17:10

Spelar ingen roll vilken modell av VW man väljer. En Polo är bättre än en Duster och ju större VW man väljer, desto bättre blir ens val, jämfört med en Duster.

#21
2018-04-02 19:37

"ju större VW man väljer, desto bättre "
Japp, det stämmer. Bilhandlarn gnuggar händerna när han får plocka kunden på stora summor.
Varför man sen ska jämföra en stor VW med en Duster förstår jag inte.

#22
2018-04-02 19:51

Det som är så grymt roligt, är att det är ett sådant oerhört stort behov hos Dusterfanboys, att försöka hävda dess "överlägsenhet", trots att den inte är bra på något. Varför har ni så svårt att acceptera att en Duster är och förblir en skitbil, som ingen biltillverkare ens ids tävla mot? Kommer alltid argument som att den är bättre än en 3 år gammal bra bil, bara för att man har nybilsgaranti. Att alla tillkortakommanden hos Duster helt ignoreras, oavsett vad, är så roligt att jag småflinar, varenda gång jag ser en Duster på vägarna.

Köp en tre år gammal Tiguan och må bra, eller köp en ny Duster och skäms ögonen ur sig...

#23
2018-04-02 20:14

Det är mer roligt med dem som ovillkorligen måste synas och hävda sig. Men, det är deras val och deras plånbok.
Andra som bryr sig mindre om vad grannen tycker väljer en billigare bil.
Att somligas favoritmärke har stora problem med bl.a. motorer, växellådor och lackering kan alltid förträngas.
Det är lika fånigt som när gamla gubbar åker runt i upprostade Mercedes, fulla av elekronikproblem - vad gör det? Det är ju en Mercedes, och då syns man!

#24
2018-04-02 20:27

Tror du skjuter långt ifrån målet nu. Jag kör inte en Audi för att jag vill hävda mig och synas. Jag vill åka bekvämt och tyst och trivas i en välbyggd bil. 2500 mil per år, vill jag inte våndas och må dåligt i en billigasteskitbilensomgårattköpa. En 9 år gammal Q5 är ju bättre än en sprillans ny Duster. Jag har inte något problem med att Duster fanboys köper bilen, men när det börjar argumenteras för sitt Dusterköp, genom att ignorera sin egen bil, men gnälla på alla andra bilar, trots att de är bättre än Duster, blir det mkt besynnerligt.

#25
2018-04-02 22:04

"Billigasteskitbilensomgårattköpa," well, that`s your opinion, man...

#26
2018-04-02 22:34

Duster kommer segla upp som mest sålda bilen privat, vem vill betala för bling-bling och en fjantig reklam om landet mellanmjölk med Robin? Inte jag iallafall.

#27
2018-04-02 23:37

Till viss del måste jag även ge Anders.J lite rätt för nog har en Duster eller andra Dacia-modeller många tillkortakommanden - bl a säkerhetsmässigt och inte minst bekvämlighetsdetaljer. Visst - den ÄR relativt billig i alla fall i inroparutförandet men det köper ju knappast nån. Har kört Duster ett par gånger och visst fungerar den i hyfsat djup snö (4WD) om det är det behovet man främst har men även den "nya" modellen har såpass många utrustningsbrister och brister i finish att jag själv inte kan tänka mig en sån. Hellre en lite mindre "standardbil" av våra vanligare märken och som har de egenskaper som Dacia saknar - även om denna bil då t o m kostar lite mera än en fullutrustad Duster - men inte ens en sån är speciellt välutrustad. Sen förstår jag samtidigt de som har ett absolut behov av en bil med hög frigångshöjd och 4WD och helst vill ha en ny bil men kanske inte bryr sig så mycket om annat - för dessa kanske den passar utmärkt.
Men att tro att den skall bli den mest sålda bilen till privatköpare - nä, där är man ute på svag is. Därtill har nog de flesta nybilsköpare lite högre krav på utrustning, säkerhet, design, materialval och detaljarbete än vad Duster kan uppfylla. Kvalitetsmässigt kan jag inte bedöma dessa bilar men Renault har väl inte direkt toppat listorna även om det säkert är en OK bil - och Dacia består väl av lite äldre Renault-delar så varför skulle dom vara bättre ? Gott nog om dom håller samma kvalitet som några år gamla Renault-konstruktioner.

#28
2018-04-03 08:58

Man behöver bara stå bredvid när en duster diesel startas för att inse att en sådan aldrig hamnar i familjen.
Får man då åka ett kvarter då inser man direkt varför den är billig.
Men byter man från en tidig 90 tals bil då är väl komforten hyfsad

#29
2018-04-03 10:23

När det gäller säkerhetsmässigt kan man ju faktiskt se det ur en annan synvinkel också.
De flesta familjer har två bilar, ofta en nyare större och en äldre mindre. Köper man Dustern får man 150.000 över och de kan användas till att byta den gamla andrabilen.
Finns alltid två sidor på ett mynt...

#30
2018-04-03 10:41

"De flesta familjer har två bilar," ja, kanske i det område för övre medelklass där hultarn bor? Annars kan jag meddela att vanligt folk har max 1 st bil...

#31
2018-04-03 11:02

hultarn - talar vi om nybils-köp så är det få som köper den billigaste Dustern och med lite rimlig utrustning så talar vi ändå om ett pris runt 200.000 kr inkl metalliclack, 4WD och klimatanläggning. Till detta kommer vinterdäck och dragkrok (för väldigt många) - ytterligare runt 20.000 kr. Så frågan är var du får dessa 150.000 kr ifrån som man "får över".... Skulle nog hellre personligen ta t ex en Suzuki Vitara istället och merkostnaden för den är nog minimal men då får jag bl a autobroms och adaptiv farthållare - och en snyggare bil om än lite mindre.

#32
2018-04-03 11:22

Duster 1.2 TCe 4x4 Comfort med metallicklack och ACC kostar 160 800 enl. Dacias senaste prislista. Alltså en bra bit från 200 kkr och Suzuki Vitaras prisnivå...

#33
2018-04-03 12:34

En Vitara kostar från 215.400 med basutrustning och metallic. Utan vinterdäck och dragkrok.
Det är alltså 54.600 mer än Duster.

#34
2018-04-03 13:16

40-talisten: nu bor jag inte i nåt överklassområde, inte alls. Jag har inga siffror på hur många familjer som har en bil och hur många som har två, men nog är det vanligt med två bilar. Särskilt i barnfamiljer och om man bor utanför städernas centrum.
Ofta är då den andra bilen en mindre äldre bil, de är ju inte så särskilt säkra.

#35
2018-04-03 16:34

Nåja ni som gillar Dacia - jämför utrustning innan ni är alltför glada. Dacia har dessutom sällan några tillbud så ni kan knappast jämföra listpris på t ex en Suzuki med en Dacia. Och Duster Comfort kanske har ett vackert namn på utrustningsnivån men mycket mera är det tyvärr inte.
Men även om man jämför denna påvert utrustade Comfort-version med listpriset för en Vitara så har prisskillnaden reducerats ifrån 150.000 kr till 50.000 kr... Jag sa inte att det är en skitbil men man kan knappast jämföra med mera etablerade märkens betydligt mycket mera välutrustade modeller. Så för den som kan undvara bl a moderna säkerhetssystem så kan det absolut vara ett alternativ men den är som sagt inte så billig i verkligheten som från-priserna antyder.

#36
2018-04-03 17:20

Trodde aldrig att dagen skulle komma, när jag och Pi är på samma planhalva.

Köp en ny Duster om ni nu prompt måste ha en 0 mils bil. Själv har jag betydligt större krav på funktion och form och kvalitet, så ex en 10.000 mils Tiguan är som sagt bättre på alla sätt och vis, så valet är kläpplätt! Skulle jag överhuvudtaget vilja köpa en minisuv, så skulle det isf bli en Q3, men det kommer aldrig att hända. Bilmodellen SUV är alltför dyr och tråkig, jämfört med motsvarande storlek vanlig bil, så jag kommer aldrig att köpa en.

#37
2018-04-04 09:12

Ja, 50.000 kr är ju fortfarande 50.000 kr.
Och inte alla söker lull-lull, det bevisas av att att Dacia säljer bra trots/tack vare att de är enkla och billiga.
Att inte alla vill ha en Dacia är för mig inget problem, men att totalsåga dem är fel.
En begagnad Tiguan är inte alls bättre på alla sätt, VW har inte rosat marknaden med sina problem. (vilka många gärna bortser från).
Men, nu kom vi från ämnet, det handlar här om Subaru XV, VW T-ROC och Duster.

#38
2018-04-04 09:57

Nåja hultarn - att jämföra bilar med olika teknisk nivå och glatt säga att "50.000 kr är ju fortfarande 50.000 kr" känns en aning oseriöst. Vill man ha en billig ny bil så finns ju t ex Kia Picanto eller andra bilar i den klassen som alla är klart billigare än en Duster som nästan når t ex Picantons tekniska nivå (förutom givetvis 4WD) så varför ge betydligt mycket mera för en Duster ? Visst - jag medger att det kanske inte är en helt seriös jämförelse men det är det inte heller i ditt exempel. Sen är väl knappast t ex autobroms att klassificera som lull-lull... Men visst har vi alla olika preferenser - det köper jag definitivt. Men jämför då inte äpplen med päron rakt av för det köper jag inte när jämförelseobjekten har olika teknisk/säkerhetsmässig nivå.

#39
2018-04-04 10:28

Vare sig VW eller Audiversionen av denna bil är någon höjdare, enda orsaken att köpa dem är för dess image och att alla tror... att det är en sjusärdeles fantastiskt bil "som alla vettiga människor ju vet att alla VW och Audi är" bara yta och inget innehåll.

#40
2018-04-04 10:41

Nu menade jag inte autobroms, för det borde de flesta tillverkare tveklöst kunna skicka med idag.
Utan snarare ACC istället för AC, petskärm istället för knappar, alufälgar istället för kapslar, elhissar bak istället för vev, osv.
Många väljer hellre de 50.000 än det där lull-lullet.
En Picanto kostar 35.000 mer än en Sandero, så de är inte heller jämförbara. Picanto är modernare, men dyrare. Sandero är verkligen basic, men billig.

#41
2018-04-04 10:43

Åter hultarn - jämför inte listpriser för övriga tillverkare med listpriser för Dacia eftersom Dacia sällan lämnar några större rabatter vilket däremot i stort sett alla övriga tillverkare gör. Samt att utrustningsnivåerna skiljer avsevärt. Ingen annan tillverkare än Dacia har så oerhört påvert utrustade instegs-modeller.

#42
2018-04-04 11:10

Pi: vad ska man annars jämföra med? Tillfälliga erbjudanden? Extra bra inbytespris på en viss bil? Olika handlares erbjudanden? Extrapris på lagerbilar? Black friday pris? Jubileumspris?
Det finns massor av tillfälla rabatter, men de gäller ju inte hela året.
Listpris är det enda som är rätt och gäller.
Att Dacia är basic skrev jag ju ovan, men det verkar inte vara fel. T.ex. Sandero har seglat från Picanto i försäljning.

#43
2018-06-05 15:48

@hultarn: XV har inte p-varnare bak men backkamera vilket är väl ännu bättre?

#44
2018-06-19 13:44

Backkamera är överlägset, backvarnare är rena skräpet, visst kamera är inte optimalt med skit på linsen eller i motsol (även i mörker lämnar den lite att önska), men du ser om ett barn riskerar att bli påkört, vilket pip-pip-systemen kan missa. Finns säkert någon som vill säga emot, vilket man får, men jag väljer hellre kamera alla dagar i veckan, backvarnare är jag hellre utan, har haft det på både en Passat och en MB och blir bara störd av eländet, kameran på Priusen däremot är kanon!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.