Bild
Nästa artikel

Dacia ger Renault huvudbry

Nyheter

Utsläppen hos budgetmärkets bilar är för höga – nya EU-regler innebär saftiga böter. Lösningen kan vara en hybrid.

Dacia Duster blev den näst mest säljande suven efter Nissan Qashqai i Europa 2018. Detta enligt Automotive News Europe. Dacias ledstjärna är att tillverka robusta bilar utan krimskrams till en billig peng. Men det kan bli kostsamt när reglerna om koldioxidutsläpp skärps med start 2020.

Då har EU bestämt att biltillverkare, vars genomsnittliga koldioxidutsläpp överstiger 95 gram per bil och kilometer, måste betala straffavgift. Varje gram som överstiger gränsvärdet innebär 95 euro i böter, multiplicerat med hur många bilar som sålts. Analysföretaget Jato Dynamics har sammanställt siffror som visar att Dacias bilar i snitt släppte ut 120,8 gram koldioxid per kilometer och bil 2018, alltså drygt 25 gram över det framtida tillåtna värdet.

Dacia ägs av franska biltillverkaren Renault och nu lägger biljätten pannan i djupa veck för att komma på en lösning för att slippa böter. Nyhetsbyrån Bloomberg har pratat personer insatta i ämnet som säger att Dacia kanske kommer att introducera en hybridsuv för att sänka sina utsläpp. Olivier Murguet, säljchef på Renault, säger att det skulle vara svårt att föreställa sig att Dacia skulle stå på sidlinjen i den pågående elektrifieringen av bilar. 

Diskutera: Tror du att de nya EU-reglerna kommer att förändra Dacia?
 

Kommentarer

#1
2019-08-14 13:54

Borde vara enkelt att placera drivlinan från en Zoe i en Sandero eller Duster. Kan knappast vara bilar folk köper för att köra långt med.

#2
2019-08-14 14:19

Dacia arbetar på elbilar och hybrider, det har körts maskerade prototyper runt om i Europa. Så detta jobbas på.

Det är inte bara stoppa motorn från Zoë i en Sandero, för det är olika plattformar. Men Dacia jobbar på bilar på Renault-Nissans nya plattformar som klarar hybrider och elbilar.

Dacias målsättning är att göra marknadens lägst prissatta elbil.

Det sägs att nya Dacia blir en variant på Renault Kwid som nu säljs i Kina. Premiär 2021. Så över ett år kvar till lansering.
https://www.romaniajournal.ro/business/companies/dacia-to-launch-first-e...

#3
2019-08-14 16:24

Med hybrid så blir det inte lågpris längre: Dubbla drivlinor och tokdyrt blodsbatteri. Dessutom är inte hybrider mer miljövänliga annat än på pappret. Så klart att Renault och Dacia lägger pannan i djupa veck. Det torde även deras kunder göra, ty det kan innebära att man måste bo utanför EU för att kunna köpa en enkel, robust, bra och billig bil.

.

#4
2019-08-14 16:57

Å ändå så har Co2 ingen eller försumbar påverkan på klimatet. Lika förbannat ska det påverka saker som detta.

#5
1
2019-08-14 17:10

Bra att det blir krav på tillverkarna när de annars inte har viljan att förbättra sig och bra att det finns styrmedel som påverkar även inköp och hur bilar används. Miljövidriga tillverkare och konsumenter behöver piskas.

#6
2019-08-14 17:30

Förhoppningsvis.. Personligen hoppas jag att Dacia går in för enbart eldrift. Hybrider är bara politik, de skitar ner som en gammal fossil så fort elen tar slut - löjligt!. Sluta med politiker styrda beslut (de har enbart färg, ingen kunskap) och låt specialister inom de olika områdena bestämma/besluta - då kanske vi kommer framåt och kan rädda vår planet för kommande generationer.

#7
1
2019-08-14 18:13

Riktiga hybrider drar mindre bränsle än bensin- och dieselbilar. Finns laddhybrider som är korkat konstruerade men tex hybrider med eller utan laddsladd från Toyota är mycket effektiva. Påståenden om att dessa inte är snåla är lika enfaldiga och felaktiga som att inte vi påverkar klimatet och att batterier är mycket sämre för miljön än fossila bränslen.

#8
2019-08-14 18:55

Trams hybrider...

#9
2019-08-14 19:37

1 ; vad är en Riktig hybrid?? Laddhybrider tar lägre bränsle/km räknat på totalen och att de ca 50 första kilometrarna, med "full tank" går på el och inte fossilt bränsle.. Resten av, typ totalt 600km, kör de på fossilt, innan de måste fylla på med el och/eller fossilt bränsle.. Även "Toyota-hybrider" funkar liknande, men utan sladd. Så vinsten av en hybrid är egentligen enbart de ca 50km på el, resten är inte bättre än en 100% fossil bil.. Men, enligt politikernas (Sthlms-) räknesnurra, så ger de 50 första kilometrarna 0% utsläpp - (men de resterande typ 550km ger 100% fossilt utsläpp) - vilket de tycker är bra (i Hufvudstaden)..?.. Så, politikerna jublar för max 10% lägre utsläpp, när man kan köpa en ren elbil med 100% lägre utsläpp på alla gator den kör, oavsett hur mycket energi det är kvar i tanken.. Tänk på det - hybridvänner..

#10
2019-08-14 22:27

Att människans utsläpp av co2 påverkar klimatet, det är vetenskapliga fakta. Växthuseffekten är ett bevisat faktum. Det är även bevisat att människans utsläpp är mer än vad naturens system klarar av att hantera. Därför har vi en global uppvärmning. Trist att se vetenskapsförnekare i kommentarsfälten på ViB. Fakta är att solen är sedan mer än 35 år tillbaks är inne i en svalare period, ändå har vi en global uppvärmning. Och det beror på växthuseffekten på grund av människans utsläpp.
https://skepticalscience.com/argument.php

#11
2019-08-14 22:30

När elen i batteriet är tömt så är inte laddhybrider snålare än en dieselbil. Laddhybrider fungerar för den som bara har ett par-tre-fyra mils pendling och sen kan ladda på jobbet innan man åker hem igen. För andra - längre - körningar är en diesel snålare och med lägre utsläpp. Eller en riktig elbil.

#12
2019-08-14 22:53

Bilräven,
Merparten av bilisterna i landet kör inte ens de första fem milen i ditt exempel dagligen. Jag har kört 180 mil sen jag tankade senast och det är inte dags än.

#13
2019-08-15 07:04

En uträknad skrivbordsprodukt, i verkligheten drar troligtvis Dacias bilar mindre än flera andra märken.

#14
2019-08-15 08:03

1. Åkte mellan Mora och Sandviken samtidigt med en bekant, han i en Yaris hybrid och jag i en Golf Kombi 2.0 TDI. Enligt färddatorn hade Yarisen dragit 5,5l/100km och Golfen 4,2l/100km.

#15
2019-08-15 08:44

Grattis L Mäkinen!
Varför köpte du en hybrid då? Det hade ju varit bättre med en liten elbil, när du kör så korta sträckor.. Men jag antar att du vill vara säker på att kunna köra långt, när du vill/behöver, och då skitar du ner som en "vanlig" fossilbil - Det är det som är det trista med hybrider..

#16
2019-08-15 09:10

Dacia har endast högbyggen, och mycket fyrhjulsdrift. Ingen rök utan eld. Deras bilar verkar dra ca 0,75 liter/mil (bensin) eller mer ... klart det blir problem, det är höga siffror och omodernt.

#17
2019-08-15 09:46

Så blir det när prislappen är låg. Alla som köper dessa bilar är miljöbovar!

#18
2019-08-15 10:50

Bilräven,
Jag kör ungefär 4000 mil per år (med den bilen...) och har snittförbrukning på 0,3 liter/mil på de drygt 9000 mil jag kört. Ibland behöver jag köra till Danmark eller Östersund eller...
Jag hade en liten elbil innan denna och det funkade utmärkt till enbart pendling, men de flesta mindre bilar bullrar för mycket i motorvägsfart och jag kör minst 6 mil motorväg varje dag.

Det stämmer för övrigt inte att den drar som en vanlig avgasbil på landsväg. Visst hade en diesel varit snålare, men vem vill låta som en jordbrukare?

#19
2019-08-15 13:15

Vi har en Stepway, den drog 0.47 när min fru åkte efter mig med släpet. Sen när hon fick åka själv for det upp till 0.51.Det skulle jag säga är bra. Vi har haft en tiondedel av de problem vi hade med Boran. Det här fixar de nästa år.
(är det blodpudding de skall producera i Skellefteå?)

#20
2019-08-15 13:42

Raphael; Seriös vetenskaplig faktabaserad diskussion är viktigt i klimatfrågan. Köp den nyutkomna boken "Klimatkarusellen" av Elsa Widding, bör finnas på Adlibris bl.a.

#21
2019-08-15 15:44

Jag gillar Duster! Om den bara luktade bättre, såg snyggare ut, var snabbare och mycket dyrare så skulle jag också köpa en

#22
1
2019-08-15 19:02

Det finns laddhybrider som, när batteriet är urladdat, blir en vanlig bensin- eller dieselbil, en sådan är vad jag lite slarvigt kallar för en inte "riktig hybrid" (även om den så klart är en hybrid ...). Toyotas hybrider däremot, finns med och utan sladd och i båda fallen samarbetar båda systemen fullt ut och resultatet är så mycket bättre, men detta klarar inte vare sig BMW, Volvo eller MB av. Tidigare har Toyota kallat sina hybrider utan sladd för fullhybrider vilket ju faktiskt är ett riktigt bra namn. De flesta dieselbilar drar mer än Toyotas hybrider, det är ett faktum som inte ens fake news från dieselförespråkare kan ändra på. Ytterligare fördelar är mindre buller, mjukare gång, mindre vibrationer, renare avgaser samt känsla som en elbil. Mer än 20 års erfarenhet ger Toyota ointagligt försprång med hybridtekniken, och tyvärr kan dåliga försök från andra tillverkare ge att vissa inte tror på tekniken, men det är riktigt stor skillnad hybridbilar emellan även om ordet är det samma.

#23
2019-08-15 20:48

@1
Jag håller inte med om ditt påstående att laddhybrider "blir en vanlig bensin- eller dieselbil". Systemets batteri laddas aldrig ur fullt, t ex på KIA så kör den med ren eldrift ner till när 15% av batterikapaciteten och därefter går bilen i hybridläge. Samma gäller övriga bilmärken, att i låga farter jobbar enbart elmotorn likt en Toyota. Det är ingen större skillnad i sak annat än T:s unika utformning med en sugmotor med Atkinson-cykel och en e-CVT-låda.

#24
2019-08-16 13:40

Grosser.

Jag tror 1 menar att när batterikapaciteten blir så låg att inte laddhybrid bilen klarar att drivas på el så går bensin/dieselmotorn igång och drivs fossilt. Det är då de inte är så effektiva som Toyotas hybrider är utan de drar mer bränsle då, det är det jag tror 1 menar i sitt inlägg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.