Bild
Nästa artikel
Nöjdaste bilägarna 2020: Här är märket som ökar mest

Nöjdaste bilägarna 2020: Här är märket som ökar mest

AutoIndex

Ett budgetmärke med fokus på lågt pris står för årets mest imponerande upphämtning i Vi Bilägares undersökning AutoIndex. Och koncernsyskonet är inte långt ifrån.

Lågt pris på bilarna behöver inte nödvändigtvis betyda missnöjda köpare – snarare tvärt om. Det visar Vi Bilägares årliga undersökning AutoIndex som avslöjar vilka märken som har de nöjdaste ägarna.

Du kan läsa mer om resultaten från årets undersökning här.

Märket som ökar mest är Dacia. Orsaken till det starka formbeskedet är framför allt att bilägarna sätter högre betyg på landets återförsäljare och serviceverkstäder.

– Vi har lagt mycket resurser på utbildning av våra säljare och servicetekniker under de senaste fem åren. Våra interna mätningar har visat en uppåtgående kurva och detta är ytterligare en kvittens på att vårt arbete ger resultat, säger Thomas Holm, Sverigechef på Renault. 

Satsningarna gäller inte bara landets Daciaägare utan även bilägare som köper en Renault. 

– Vi arbetar likadant med båda varumärkena. Vårt fokus ligger på att kunden ska vara nöjd med vårt omhändertagande under hela bilägandet. 

I AutoIndex plockar Dacia placeringar med höga snittpoäng på bilförsäljning och service, medan Renaultägarna framför allt uppskattar bilen som viktas högst. 

Varför har Daciaägare en mer positiv bild av ert interna arbete? 

– Vi införde vårt uppföljningsprogram för Daciakunder 2018 vilket gör att många bilägare upplever förändringen först nu. Ett arbetssätt som redan användes på våra Renaultkunder, säger Thomas Holm.

Bilägarna är generellt väldigt nöjda med sitt bilägande men det skiljer en hel del i poäng mellan mest och minst nöjd. Med en total försäljningsvolym i Sverige under två procent saknas bilmärken som Alfa Romeo, Jaguar/Land Rover, Lexus, Mini och Tesla i årets enkät.
Bilägarna är generellt väldigt nöjda med sitt bilägande men det skiljer en hel del i poäng mellan mest och minst nöjd. Med en total försäljningsvolym i Sverige under två procent saknas bilmärken som Alfa Romeo, Jaguar/Land Rover, Lexus, Mini och Tesla i årets enkät.

Både Dacia- och Renaultägarna sätter höga betyg gällande hanteringen av bilköpets finansiering. Något som grundar sig i ett koncept som Renault- och Daciaåterförsäljare erbjuder sedan två år tillbaka. 

– I dag kan bilköparen välja mellan privatleasing och avbetalning i kombination med ett försäkringspaket, serviceavtal och däckhotell som har gett oss mycket positiv respons, säger Thomas Holm och poängterar att Daciaägaren i snitt behåller sin bil i 7,5 år. 

– Kunderna är med oss väldigt länge vilket gör att våra befintliga kunder märker av de förändringar vi gör. Nu tar vi hand om Daciakunderna fullt ut och följer upp hur de upplever bilägandet tillsammans med oss. 

Fortfarande är Dacia ett relativt okänt varumärke i Sverige vilket gör det viktigt att ta hand om de nöjda kunder bilmärket redan har. 

– Förra året växte varumärket med åtta procent i Sverige vilket gör att vi kan finansiera våra satsningar på ökad kundnöjdhet. Fortfarande vet många inte om att Dacia existerar vilket gör det viktigt att ta hand om våra befintliga kunder för att kunna bygga varumärket och på sikt tjäna mer pengar.

Så fungerar AutoIndex

11 994 svenska bilägare har lämnat kompletta svar i AutoIndex 2020. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. Flest bilägare återfinns i åldersspannet 50–65 år.

Undersökningen har genomförts för 20:e gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som valt bil efter egna premisser och kan bedöma hur ekonomin påverkar bilinnehavet.  

Den svenska undersökningen består i år av 23 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2013 och senare. Antalet svar ger inte fullständig statistisk säkerhet.

AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, diverse norska bilmagasin samt konsult- och research-företaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn.

Motsvarande frågor har också ställts till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer även att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis.

Nationellt sker presentationen märkesvis och då ges det möjlighet att bedöma hur verkstäder och återförsäljare sköter sig på respektive marknad.

Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2013–2019, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2016–2019.

I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.

I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.

Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2020 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent. 

I presentationen av ämnesområden eller i separata frågor rangordnar vi respektive märke efter de indextal som uppnåtts. Det betyder att de märken som hamnar i botten inte behöver ha missnöjda kunder, utan oftast ligger resultaten klart över medelnöjdnivå; alltså nöjd, nöjdare, nöjdast. 

Bland de 70-talet bedömningsfrågor som ställts är det bara ett fåtal som hamnar närmare medelnöjdnivå och då rör det sig oftast om frågor som är ekonomiskt betingade: driftskostnader, andrahandsvärden, reservdelspriser med mera.

Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2019 blev 843 poäng, att jämföra med 833 poäng 2019, en förbättring på nära 1,1 procent.

Taggar: AutoIndex, Renault, Dacia

Lågt pris på bilarna behöver inte nödvändigtvis betyda missnöjda köpare – snarare tvärt om. Det visar Vi Bilägares årliga undersökning AutoIndex som avslöjar vilka märken som har de nöjdaste ägarna.

Du kan läsa mer om resultaten från årets undersökning här.

Märket som ökar mest är Dacia. Orsaken till det starka formbeskedet är framför allt att bilägarna sätter högre betyg på landets återförsäljare och serviceverkstäder.

– Vi har lagt mycket resurser på utbildning av våra säljare och servicetekniker under de sen

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Så funkar poängsiffran

I årets AutoIndex har 11 994 svenska bilägare med privata bilar av årsmodellerna 2013–2019 tyckt till om sitt bilinnehav. Betygen är omvandlade till indextal som kan variera från 0 till 1 000 poäng och 500 poäng är ett medelnöjdvärde.

Kommentarer

#1
2020-05-25 10:43

När ska VW lära sig hur man får nöjda ägare? Man har haft lång tid på sig att förbättra sig ändå är man på samma nivå som Dacia är nu, är inte produkterna bättre, vad är det VIB missar i sina tester, som kunderna märker i ägandet av bilarna? Detta borde VIB ta hänsyn till när man bedömer bästa köp i sina tester mer än man gör idag. Ett märke med så låg andel nöjda ägare kan inte vara vinnare i tester år efter år, en hund är begraven här någonstans.
....

#2
2020-05-25 16:45

Bra pris på Dacia.

#3
2020-05-25 19:01

Shogun, vad är den gravade hunden enligt dig? Att ViB är köpta av VW?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.