Bild
Nästa artikel
Nyheter

Renault Mégane eVision visar hur nya ID 3-utmanaren ser ut

Publicerad 15 oktober 2020 (uppdaterad 15 oktober 2020)
Renaults nya elbil dyker snart upp på vägarna, med 45 mils räckvidd.

Renault har ett rejält försprång när det gäller elbilar jämfört med många konkurrenter. Det är nio år sedan Renault Zoe visades upp, och den är huvudanledningen till att märket ligger bra till när det gäller snittutsläpp.

Men Renault har större elbilsplaner än så, och under ett digitalt event på torsdageftermiddagen visades en kommande elbil upp.

Den nya modellen heter Renault Mégane eVision och ser än så länge ganska ”konceptig” ut, men den ska sättas i produktion i ett designmässigt lite nedtonat utförande.

Modellerna i Golfklassen har det ganska tungt just nu. Även om försäljningen fortfarande är hög tappar klassen varje år köpare till suvar, och därför ska Mégane eVision ge ett lite högbyggt och crossoverliknande intryck.

Mindre men rymligare

Renault Mégane eVision bygger på den så kallade CMF-plattformen som är anpassad för eldrift. Modelen är sju centimeter kortare än senaste generationen Volkswagen Golf och hela 15 centimeter kortare än nuvarande Megane, men ska ha lika bra innerutrymmen som sitt Renaultsyskon eftersom eldrivlinan tar mindre plats.

En uppfriskande detalj är att bilen väger in på 1 650 kilo vilket är mindre än många andra elbilar. Volvo XC40 P8 Recharge har till exempel en tjänstevikt på 2,2 ton och Volkswagen ID 3 väger 1,8 ton.

Börjar säljas nästa år

Under skalet får Renault Mégane eVision en elmotor på 217 hästkrafter och ett 60 kWh-batteri med en räckvidd på 45 mil enligt WLTP-körcykeln. Den kan snabbladdas med 130 kW.

Den nya modellen ska lanseras under senare delen av 2021 och kommer då säljas parallellt med vanliga Megane.

Läs också: Renault: Räckvidd på 100 mil är onödigt och ineffektivt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-10-15 18:39
saabnisse

Jo men trots att man har nio års erfarenhet så verkar man ligga efter.
Den här borde ha presenterats som färdig bil i år för att matcha Id 3, men den går givetvis inte att räkna ut, det kan ju visa sig vara ett utmärkt alternativ.

#2 • 2020-10-15 18:40
1

Lite för suvig men helt åkej med dagens mått. Lovande.

#3 • 2020-10-15 19:06
Riche

Sveriges nya F1 (Einride) sets record at Top Gear track

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=Eokpf5Ty464

Hahaha kul!

#4 • 2020-10-15 19:31
Raphael

Förhoppningsvis är den mer utvecklad än VW ID3 som har haft en massa problem.

#5 • 2020-10-15 20:22
Dana

Den har ju svart plast runt hjulhusen och silver hasplåtar så det är en "SUV". Skulle se bättre ut med 15 tum fälgar och lite rejälare däck. 21 tummare med lågprofil är inget för Svenska vägar.

#6 • 2020-10-15 20:26
saabnisse

Riche, vad har det i den här tråden att göra?

Raphael, ja det kan man ju hoppas, men med min erfarenhet av franska bilar tror jag att det lär ta några år efter första leverans innan den är färdig!

#7 • 2020-10-15 20:40
Styggavargen

Låter förnuftigt, inte för tung bil och förhoppningsvis inte allt för hög.

#8 • 2020-10-15 20:42
Styggavargen

Receptet för en bra elbil = max vikt på 1700 kg. Längd 4,4 - 4,6 meter....höjd max 1,55 meter. Batteriet storlek runt 50 kwh. Priset max 350 tkr.

#9 • 2020-10-15 21:52
Grosser

Ser lovande ut Renault!

#a • Uppdaterat: 2020-10-15 22:13
Optimus

Ser ok ut, verkar vara schyssta data för en elbil. Men varför har det tagit så lång tid, det var trots allt 9 år sedan Zoe lanserades. Renault kunde faktiskt ha legat före VW, nu får de istället slå från underläge.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.