Bild
Nästa artikel
Renault Zoe är Europas populäraste elbil

Renault Zoe är Europas populäraste elbil

Nyheter

Under första halvåret 2020 har försäljningssiffrorna för Zoe ökat med 50 %. Totalt har Renault nu sålt över 300 000 el-fordon i Europa.

I skuggan av Teslas framgångar smyger franska Renault upp som en stark aktör på elbilsmarknaden. Under första halvåret 2020 ökade Renaults elbilsförsäljning med 38 % jämfört med samma period 2019. Totalt har över 42 000 elbilar sålts under 2020. Som bäst gick det för den lilla elbilen Zoe var försäljningssiffror fördubblades jämfört med första halvåret 2019. Zoe har således gått om Tesla som Europas mest sålda bil.

Totalt har Renault nu sålt över 300 000 el-fordon i Europa varav mer än 100 000 registrerade Renault ZOE i Frankrike.

Renault Zoe har funnits på marknaden ändra sedan 2012. Förra året fick bilen ett rejält facelift där den utrustades med större batteri samt tillgång till snabbladdning. Renault gick nyligen ut med att en ny instegsmodell av Zoe är på väg till Sverige. Instegmodellen som heter Zoe-Go kommer kosta 359 990 kronor alternativt 279 990 kronor om man väljer att hyra batteripaketet för 749 kr i månaden, istället för att äga det.

Den nya instegsmodellen behåller batteriet på 52 kWh som ger en räckvidd räckvidd på 393 km. Istället har bilen bantat en hel del på utrustning och kommer med en något svagare drivlina på 108 hästkrafter och 225 newtonmeter.

Diskutera: Vad tycker du om Zoes framgång?
 
Taggar: Nyheter, Renault Zoe

Kommentarer

#1
2020-07-29 15:15

Riktigt kul! :) Och jag förstår den, det är en riktigt trevlig bil faktiskt, och särskilt nu efter faceliften. Provkörde en bekants nya häromveckan och blev faktiskt väldigt positivt förvånad. Verkar ju hålla bra med, har både min syster och mitt ex i olika hemtjänster här runt och det är de bilar som vart minst på verkstad sen de började ha med dem i sin flotta. Och det tror jag vi alla vet hur hemtjänstbilarna sköts.....

#2
2020-07-29 16:47

Det är en välkänd bil med bra rykte, men fortfarande utan autobroms (kommer till hösten) och enligt Bjørn Nyland så laddar den långsamt, om än inte lika långsamt som senaste Ioniq, men klart långsammare än Peugeot/DS/Opel med samma snabbladdare. Och Peugeot/DS/Opel kan dessutom laddas med 100 kW och når upp till 98-99 kW enligt Bjørns tester. Laddkurvan för Peugeot/DS/Opel tillhör absolut de bättre på marknaden. Tyvärr hann ju bilarna knappt lanseras innan covid-19 satte stopp för produktionen, så 2020 är ett förlorat år.
Tekniskt är nya Peugeot 208 en bättre och mer utvecklad bil. Zoë säljer mest på gamla meriter.

#3
2020-07-29 16:58

Den säljer, som jag ser det, trots sitt utseende snarare än pga utseendet. Och jag saknar fortfarande elbilar i mellanklass, som är litet billigare än Tesla 3. Men det kommer väl. Kia Niro kan kanske räknas dit, men den bakdelen... nja.

#4
2020-07-29 17:07

Så kan man ju med göra som Raphael, och jämföra en nyutvecklad bil med en som är 8 år gammal och finna att den nyare har lite bättre spec. Men värdet i det.....
Kul dock att han säger att laddkurvan för PSA-gruppens elbilar tillhör de absolut bättre, kan någon han inte blockat fråga honom om källa på den? Vore intressant se den laddkurvan så vi kan jämföra mot övriga.

#5
2020-07-29 17:14

Nya Citroën e-C4 är ju en bil i lilla mellanklassen, vi får se vad priset landar på.

#6
2020-07-29 17:27

Zoe Go har bäst räckvidd bland de billiga elbilarna men om man vill ha snabbladdning 50 kw måste man gå upp till utrustningsnivå ZEN eller Intens och då är inte bilen speciellt billig längre. En bil helt utan snabbladdning baserad på en 8 år gammal bil kommer knappast ha ett lysande andrahandsvärde.

#7
2020-07-29 18:01

Inte ens med 50 kW så laddar Zoë snabbt. Peugeot/DS/Opel laddar snabbare än Zoë med 50 kW laddare och dessutom kan ta emot full laddning från 100 kW laddare. Nya Zoë är i grunden ett ansiktslyft av den gamla. Peugeot/DS/Opel är en ny bil och bättre tekniskt. Och skillnaden i räckvidd är marginell. Den lilla skillnaden kompenseras av att Peugeot/DS/Opel laddar klart snabbare.

#9
2020-07-29 18:21

Det roliga är att vad jag vet har vi ännu inte sett en enda laddkurva för PSA presenteras?
Om nu laddhastigheten är det som prioriteras köper man ju varjen Zoe eller PSA oavsett.

#11
2020-07-29 19:15

Spelar ju ingen roll om dert skiljer 3-5 minuter på en laddning på en 50-laddare, vilket dominerar i vårt lilla land än så länge om man inte vill knarka Ionity

#14
2020-07-29 20:10

Spela roll att designen är 8 år "gammal".
Folk vill ha en bil. Så länge den uppfyller de basala behoven kommer allt lull efteråt.
Zoe gör ett utmärkt avstamp som citybil/mindre bil.
Billig, gör det den ska, håller väl någolunda. Klart.

#15
2020-07-29 20:11

Måste se väldigt tomt ut i Raphaels kommentarsfält när han blockat alla med en minsta lilla avvikande uppfattning än honom själv.....och hur givande blir det?

#16
2020-07-29 20:12

Milky: För egen del tycker jag att designen är förvånansvärt fräsch med tanke på att den kom för 8 år sen.
Och vad jag uppfattat håller den mer än någorlunda......

#17
2020-07-29 20:30

Fast den fick ett bra lyft härom året, gjorde stor skillnad. En vettig bil för den som vill åka på el till rimliga pengar och bra räckvidd

#18
2020-07-29 21:23

Den säljer för att Zoe är billig som elbil. Tyvärr är batterierna luftkylda, vilket ger kortare livslängd.

#19
2020-07-29 21:25

Ja, designen var ju helt klart mer hållbar än Nissan Leaf av motsvarade årsmodell.
Nuvarande Leaf är ju likt Zoe baserad på samma teknik som då, bara större batterikapacitet och förarstöd som största skillnaderna.

#20
2020-07-29 21:41

Det är bedrövligt att flertalet elbilar saknar autobroms, det gäller bland annat ZOE, mii/citigo/up! och Mini SE. Detta är en funktion som har funnits på Volvo i 10 år! Men så fort det handlar om elbilar kan man uppenbarligen strunta i säkerhet. Nej det finns modernare och bättre elbilar än dessa, t.ex. Kona, E-Niro, ID3, och e-208, Corsa-e m.fl.

Det är obegripligt att bilar som inte har denna grundläggande säkerhetsfunktion som kan rädda liv och minska lidande för oskyddade trafikanter ska få bidrag från staten.

#21
2020-07-29 21:50

Henrik M: Håller med. Ser inga större problem med den.
Ser fräsch ut, invändigt okej. Visst, den har några teknologiska defekter,
men i sammanhanget är prislappen viktigare.
Det verkar ju folk missa helt.
Om bilen blir dyrare så är den ju knappast samma lyckade lösning längre.

#22
2020-07-29 21:53

EnannanRobban: Jag skulle tro att såna här cityslickers inte suger så mycket kräm vid dagspendlingen de är byggda för, så laddeffekt känns som ett mindre problem. De kan gott sitta i ett 220-uttag under kvällarna.

#23
2020-07-29 22:05

Så är det Milky. Där jag jobbar, i Oslo, är det åtminstone en som dagligen pendlar närmare 20 mil med en Zoe. Fungerar ypperligt enligt han. Han laddar hemma och på jobbet.
Har också en kollega som pendlar 12 mil dagligen med en Leaf och endast hemmaladdning.
Till dom ändamålen fungerar dom bilarna ypperligt, och då är det långa pendlingssträckor det gäller.
Så ”billiga” elbilar med små batterier har absolut en marknad som vi svenskar ännu inte förstått. Oftast hör man argument som att bilen skall gå minst 50 mil eller att den skall snabbladda med enorm hastighet. Troligen är köandet till den lediga snabbladdaren mer tidskrävande än själva laddningsproceduren.

#24
2020-07-29 22:17

Zoe är för dyr, eller vänd på det ..för liten!

#25
2020-07-29 23:20

Ni verkar redan glömt den Zoe jag berättat om, där både motor och växellåda fick bytas vid 9000 mil. 120.000:- kostade kalaset, som tur var hade bilen fortfarande gällande garanti.

#26
2020-07-29 23:31

Hade Zoe kostat max. 200 000 kr (inkl. batteriet) och med en räckvidd på minst 50 mil, hade jag redan idag varit spekulant på en.

#27
2020-07-29 23:38

Eftersom det knappast funnits någon annan bil i samma storlek och med ens överkomligt pris som kunnat konkurrera är det knappast konstigt att sälja mycket, är man "ensam" så är det enkelt att vara "bäst", när det blir lite mer konkurrens återstår det väl att se hur det går.

Att hög försäljning inte automatiskt innebär att bilen som säljer så mycket är tekniskt bäst är ingen nyhet.
Bilförsäljning baseras på psykologi, inte teknik eller faktisk prestation - om man brydde sig om faktisk prestation och teknik skulle mycket i världen se annorlunda ut.

#28
2020-07-29 23:36

Rikard: Så bara för att ett exemplar råkat ut för ett större problem så ska man helt undvika modellen? Då finns det inte många bilar att köpa....att du då vågar köpa BMW, för där har ju någon aldrig råkat ut för nåt riktigt dyrt. ;)
Det finns sådana historier om alla bilmärken och modeller typ, mer eller mindre skarvade......

#29
2020-07-30 02:16

Har själv beställt en e-208 i GT utförande...

#30
2020-07-30 11:17

Peugo, du har alltså köpt en "citybil" för ca 425 tkr? .. hmm, klart har man mycket pengar och vill ha en liten bil så är det inget problem. Jag tycker dock, skall man lägga 400 ..kan man lika väl ploppa upp 200 till och få en Tesla eller liknande. Jag bidar min tid, 400 känns för mycket att lägga på en bil även om jag har råd.

#31
2020-07-30 11:58

Man köper sällan en Peugeot av rationella skäl, om man ska tro vad majoriteten av de som gillar Peugeot själva säger.

#32
2020-07-30 11:58

Vargen: Och varför skulle det behöva vara bara en "citybil"? Har du testat den själv och fått den känslan att komforten inte räcker för mer? Om man inte behöver större bil går det väl utmärkt att köra land och rike runt även med denna storleken. Har inte provkört den själv men den har fått ganska hyfsade omdömen i de testar och provkörningar som jag tittat på.
Och bara för att du anser en viss summa vara för mycket att lägga på en bil behöver ju inte alla andra tänka likadant. Handlar bara om olika prioriteringar av sina tillgångar, och såklart om storleken på tillgångarna. Inget rätt eller fel....

#33
2020-07-30 11:59

Vargen, jag märker att du inte har provkört nya 208 då du dömmer den som citybil
Nu var det tydligen inte bra att någon köper en låg liten relativt lätt bil.
Har du förövrigt provkört någon annan bil än din Octavia ?

#34
2020-07-30 14:19

Egentligen är väl bara Zoe och e-208 för dyra om det finns någon annan (el)bil med motsvarande egenskaper som är billigare.

Av denna anledning så tycker jag att BMW iX3 är för dyr, eftersom Tesla Model Y har motsvarande, eller till och med bättre egenskaper och är billigare.

#35
2020-07-30 21:07

Jag märker att erfarenheter kring elbilar här är på en mycket låg nivå. Kommentarer från mig efter att ha kört elbil i sju år och Zoe i 6 år (2 st). Det är en mycket trevlig bil att köra och åka i, den är betydligt större inuti än vad yttermåtten antyder då den är lite högbyggd, lätt att komma i och ur. En av de större fördelarna är att den inbyggda laddaren är på 22 kW vilket är mycket ovanligt idag. Tror ingen ny bil idag har det. e-208/ds3/e-Corsa är en mindre och trängre bil vars enda fördel är möjligheten till snabbare DC-laddning (om man finner någon) och autobroms (kommer på Zoe med). Jag har nu kört ca 16000 mil med mina Zoe och är mycket nöjd. Har inget emot PSA då jag ju bland mina 13 bilar även har 8 Citroën. Kan även säga att Zoe och Leaf inte delar någon teknik alls. Kommande plattform är däremot gemensam i alliansen fast Mitsubishi får vi väl inte se framöver. Däremot Dacias elbil fast den bygger inte på den plattformen. Något mer ni vill veta så är det bara att fråga.

#36
2020-07-30 22:10

Äntligen någon som har lite verklighetsförankring, bra liebhaber! Det tenderar att spåra ur här.. med diverse fabler och fantasier...

#37
2020-07-30 22:25

Guran, i helgen som gick provade jag Leaf 40 kwh... hyfsat bra bil måste jag säga, den gick som ett skott ifrån 0-70 km/h, mer resurser behöver man inte. Nackdelen tyckte jag mest var instrumenteringen, speciellt luftkonditioneringen tycker jag var lite ologisk. Leaf är lite högre bil än vad jag är van vid (1,55 m)...den var lätt att stiga ur och in tack vare de stora dörrarna. Jag gillar inte att fronten lutar så tvärt, svårt att bedöma avståndet vart bilen slutar i nosen.. så det vill till att man köper parkeringshjälp både fram och bak. Bakåt sikten och omkring sikten var inte lika bra som min Octavia, men det verkar vara ny standard idag!? Att nosen lutar tvärt och går i samma vinkel som framrutan får man nog vänja sig med, då detta är av aerodynamisk betydelse... men det är viktigare med en aerodynamisk bil för lägre förbrukning.
Jag tänker ringa Mercedes, kan ni göra en E-220 sedan 100% eldriven med 50-60 kwh batteri som kostar 400 tkr... jag hade köpt direkt, det är en av de snyggaste bilarna idag tycker jag.

Koriosa, bilen jag provkörde var en Acenta som saknar parkeringshjälp fram..bilen var körd i väggen under en provkörning 3 dagar innan jag provade den. Köp inte Acenta är mitt tips, det är svårt att bedöma vart fronten slutar på bilen när man bara ser ett "fönster" och ingen motorhuv.

#38
2020-07-30 23:14

Nissan har ju kört rätt hårt med 'uppgraderingskampanj', alltså en liten peng för att hoppa upp till nästa utrustningsnivå. För egen del är det Tekna som gäller om jag skulle köpt en.

#39
2020-07-31 08:14

Du kan köpa en tre år gammal Zoe för 130,000 inklusive batteri. Zoe har bäst rostskydd bland elbilarna och vad gäller luftkylt batteri är det knappast något problem i Sverige med 20 varma dagar/år. Zoe är dessutom den elbil som har minst skillnad i förbrukning mellan sommar och vintertid. Den är helt klart ett kap för den som behöver en pendlarbil eller klarar sig med en liten bil.

#40
2020-07-31 10:13

Grosser, jag tänker nog aldrig mer köpa en ny bil...priserna har skenat. Håller lite utkik efter begagnade Leaf... men man kanske skall vänta några år tills det kommer ut fler modeller som begagnat. Idag finns i princip 4 modeller att välja på som begagnat, Zoe, Leaf,e-Golf och Up.

#41
2020-07-31 18:24

Du glömmer den energisnålaste av dom alla. Hyundai Ioniq är nog den jag skulle satsat på om jag skulle köpt en begagnad elbil.

#42
2020-07-31 22:12

Lite för litet batteri i Ioniq, sedan är den ful för att vara en sedan...

#43
2020-07-31 22:22

Vargen: Det är ingen sedan....

#44
2020-08-01 23:41

Vadå för lite batteri, Vargen.
Den går lika långt som dom övriga du räknade upp. Och absolut snålast på strömmen av dom fem modellerna. Du brukar ju annars vara så snabb att påpeka hög förbrukning, då borde du vara intresserad av en modell med den lägsta förbrukningen + att det är en kombikupé och ingen sedan.

#45
2020-08-02 15:35

Måste ge Guran rätt här, Ioniq är en underdog. Praktisk halvkombi med låg verklig förbrukning.

#46
2020-08-02 16:52

Ioniq är nog en av få elbilar dom skulle platsa i min bilpark förutom tesla då.
Tyvärr så tar batteriet bagage platts som ger lite hög golvhöjd i bagaget.

Men en vettig bil.

#47
2020-08-02 17:48

Mso: Hur ofta lastar du bilen med mer än 350 liter bagage med baksätet fullt av folk så det inte går att fälla en del?
Kan förstå barnfamiljer med vagn att bagaget är viktigt men verkar vara väldigt många som har en nästan pervers hållning till bagagevolym.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.