Nästa artikel
Biltillverkarna som klarar tuffa utsläppskraven redan nu
Nyheter

Biltillverkarna som klarar tuffa utsläppskraven redan nu

Publicerad 13 oktober 2020
Volvo och Toyota får beröm i en ny genomgång av bilmärken som ligger bra till när det gäller EU:s utsläppskrav.

När EU stramade åt utsläppsreglerna för biltillverkarna befarade många att de skulle tvingas betala böter, eftersom de inte kunde nå de nya gränsvärdena.

Men riktigt så illa kanske det inte blir. I nuläget är en av tio nya bilar som säljs i Europa elbilar eller laddhybrider – tre gånger högre marknadsandel än förra året, och siffran kommer förmodligen öka till 15 procent mot slutet av året enligt siffror från Transport & Environment som Financial Times tagit del av.

– Elbilförsäljningen rusar tack vare EU:s utsläppskrav, säger Julia Poliscanova på T&E, som dock efterlyser ännu tuffare krav efter 2022 eftersom biltillverkarna annars kan sakta ned omställningstakten igen.

Under årets första sex månader föll det genomsnittliga koldioxidutsläppet från 122 till 111 gram per kilometer, den största nedgången på mer än tio år.

Läs också: Volkswagens plan avslöjad: Åker ”snålskjuts” för att undvika böter

Volvo och Toyota får beröm

Vissa biltillverkare ligger dock bättre till än andra. Volvo har ökat försäljningen av laddhybrider och har nu sänkt utsläppen så mycket att företagets finansdirektör tidigare öppnat för att ta betalt av konkurrenter för att låta dem ”åka snålskjuts” på Volvos låga utsläppssiffror och på så sätt komma undan utsläppsböter.

Även Toyota, BMW och Nissan klarar redan nu eller är på väg att klara utsläppskraven, enligt T&E.

Mercedesägaren Daimler ligger allra sämst till för att klara utsläppskraven och måste förmodligen ingå i någon form av utsläppspool – alltså det som Volvo erbjuder. Den typen av utsläppspool ska även Renault införa, enligt bilanalytikern Matthias Schmidt.

Utrullningen av Volkswagens elbilar har försenats och därför finns det risk att koncernen halkar efter och inte klarar utsläppskraven. Volkswagen uppges ha bildat en utsläppspool tillsammans med kinesiska SAIC för att dela på utsläppssiffrorna.

Även Hyundai och Kia riskerar att halka efter på grund av leveransförseningar på elbilar under coronakrisen.

Läs också: Volvo kan hjälpa konkurrenter komma undan utsläppsböter

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-13 09:49
Stefan Eriksson

Men detta med utsläppen från laddhybrider är väl bara siffror som inte stämmer så bra ned verkligheten, hur många tjänstebilar som är laddhybrider är det inte som mestadels drivs med bensin och många gånger t ex gällande Volvo drar mer bensin än många andra rena bensinbilar. Att sälja " utsläppsrätter " är omoraliskt, särskilt när det inte baseras på verkliga siffror.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-13 09:53
Styggavargen

Sammanfattning, det är en parodi..

#3 • Uppdaterat: 2020-10-13 10:06
K_Klabbe

Stefan, har du siffror på det, eller är det bara vad du tror? De jag känner med laddhybrid laddar batteriet så ofta de kan, främst för att det är så mycket trevligare att köra på el än med förbränningsmotorn.

Det finns nog inga definitiva siffror på hur mycket laddhybrider verkligen laddas. Här på sidan har det refererats till undersökningar som säger både att de flesta kör det mesta av sina mil på el och tvärtom.

Kikade lite snabbt på spritmonitor.de. Volvo hade egentligen för få bilar registrerade för att dra några slutsatser, men t.ex. Passat GTE fanns iaf 197st som registrerat någon siffra. De redovisade 4,27 l/mil i genomsnittsförbrukning. Motsvarande för Passat med enbart bensinmotor var 7,55l/mil. Inte så illa ändå att reducera förbrukningen med 43%? De siffror som ändå fanns för Volvo såg liknande ut. Inte riktigt WLTP siffror, men rätt kraftig minskning ändå och verkligen inte någon Parodi eller symbolpolitik som vissa vill få det till.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-13 10:08
Styggavargen

K_Klabbe, håller med dig..men titta på siffrorna en gång till, det har gått ifrån 122 till 111. Det är inte jättemycket trots att det säljs hybrider som aldrig förr. Vi har förlorat 10-20 år på SUV trenden när det kommer till utsläpp, de ökade under flera år trots nyare bilar. Endast rena elbilar kommer att sänka utsläppen snabbt så min förhoppning är att fler skippar ladd-hybrider och köper en ren elbil istället.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-13 10:21
Pi

Om "tjänstebilarna" främst används för privata transporter så kan kanske laddhybridernas officiella förbrukning stämma men används de för mycket transporter i tjänsten som det ofta framställs här i spalterna och att det därför är viktigt att ha t ex en stor Volvo som "tjänstebil" så har jag också svårt att tro att dessa bilar klarar sig på den officiella förbrukningen.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-13 11:29
Simon no1

Rena rama myglet som vanligt, se till att varje enskild tillverkares utsläpp uppfyller kraven istället, kan de inte konstruera renare bilar så låt dom lägga ner :)

#7 • Uppdaterat: 2020-10-13 11:37
Irvor

Tror som "Styggavargen" #4
Framför allt rena elbilar sänker verkligen utsläppen.
Men eldrivna SUVar med vikter på 2,5 ton och än mer drar betydligt mer energi än nödvändigt.
Så fram för betydligt lättare bilmodeller.
Sen kan man undra hur man får folk att köpa bil efter behov=mindre men tillräckligt stor för dem.

#8 • Uppdaterat: 2020-10-13 11:39
1

Toyota klarar sig pga stor del vettiga bilar. Och har lättare att bli ännu bättre. Volvos lösning är ju bara mygel.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-13 12:20
K_Klabbe

Varför skulle Volvos lösning vara mygel? 40% lägre förbrukning kan väl inte kallas mygel?

Såklart elbilar är bättre och att suvar är dåliga ur ett utsläppsperspektiv. Jag skulle gärna se att det görs ännu mer. Men tycker också att laddhybrider är ett bra steg på vägen. De ger ju en kraftig minskning av utsläpp och bidrar till utbyggnad av laddinfrastruktur.

#a • Uppdaterat: 2020-10-13 13:51
L. Mäkinen

Jag har bara kommit lite över 100 mil sen jag hämtade min laddhybrid så jag har bara fyllt tanken en gång. Nästa vecka kanske den behöver bensin...

Pi,
Många i min bransch har korta resor även i tjänsten till största del. Det beror på vilket distrikt man jobbar i. Har man Mälardalen lär en laddhybrid kunna gå snålt. För egen del är distriktet "gamla Storsverige", men många kunder är tveksamma till besök.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.