Bild
Nästa artikel
Volvo kan hjälpa konkurrenter komma undan utsläppsböter

Volvo kan hjälpa konkurrenter komma undan utsläppsböter

Nyheter

Volvo har sålt så många laddhybrider att märket nu kan sälja miljökrediter till andra biltillverkare. ”Vi kommer definitivt inte betala utsläppsböter”, säger finansdirektören.

Det har funnits frågetecken kring om Volvo ska klara EU:s kommande utsläppskrav, med tanke på att en stor del av försäljningen fortfarande består av stora suvar med förbränningsmotorer.

Men i dag kom beskedet att Volvos försäljning av laddhybrider ökat rekordsnabbt – och att märket nu är redo att sälja en typ av ”miljökrediter” till andra bilmärken – inklusive konkurrenter – för att hjälpa dem sänka utsläppen på papperet.

Tanken är att biltillverkare som inte kommit särskilt långt när det gäller elektrifiering, och fortfarande har höga utsläppssiffror, kan bilda en utsläppspool tillsammans med ett annat bilmärke – mot betalning. Så gör till exempel Fiat/Chrysler som betalar Tesla, och så ska även Volkswagen göra tillsammans med en kinesisk biltillverkare.

Eftersom Volvo sålt så många laddhybrider i Europa öppnar nu tillverkaren för att sälja miljökrediter till konkurrenter som riskerar att inte klara utsläppskraven.

En av tre sålda volvobilar i Europa har numera hybriddrift.

– Vi har en bra position. Vi kommer definitivt inte betala böter. Vi kan faktiskt stötta våra konkurrenter om de vill, säger Carla de Geyseleer, finansdirektör på Volvo Cars, till Financial Times.

Hon påpekar dock att Volvo i nuläget inte för några aktiva diskussioner med någon konkurrent.

Läs också: Volkswagens plan avslöjad: Åker ”snålskjuts” för att undvika böter

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-10-01 20:04

Inget bra system.
Den som skitar ner ska givetvis städa efter sig och se till att nerskitningen upphör!
Det ska inte gå att köpa sig fri!

#2
2020-10-01 20:12

Haha, ett skämt...de som tror man sänker utsläppen med ladd-hybrid SUV's är ute och cyklar.. de drar lika mycket som en vanlig mellanklass bil i de flesta fall. Det ser bra ut på pappret, men verkligheten är en annan...

#3
2020-10-01 20:28

Du kan inte generalisera Vargen, den kan gå på 0 eller på en liter, helt beroende på ditt körmönster, men visst drar de med än 0,2 som de är spelade som, för allt för många

#4
2020-10-01 22:49

Styggavargen: Tror loppet är redan kört vid "Jag har köpt en bil."
Vi är ju typ 8 miljarder människor.

#5
2020-10-01 22:59

EnannanRobban, du har helt rätt!. Men skall man nu räkna genomsnittet så ligger det säkert runt 0,6 liter/mil för Volvo's del. Så vad var vitsen...först bygga SUV, sedan ta ännu mer resurser (batterier = ökade utsläpp) för att göra den lika snål som tex en Astra, Focus eller någon annan mellanklass bil.

#6
2020-10-01 23:07

milkylainen + 1, ja... oundvilkigen kommer vi inte kunna stoppa havsnivå stigning på 1,5 meter..och många länder kommer inte att kunna befolkas. Över 3,5 miljarder människor kommer att tvingas på flykt pga klimatet och hunger. Larmen kom redan för över 30 år sedan om koldioxidutsläppen, men vi har inte gjort ett skit. Och det som görs idag är trams..SUV med plåster lösning i form av ladd-hybrid osv. Vi får se hur länge freden varar, när resurserna trynar lär det uppstå många konflikter och antagligen större krig.

#7
2020-10-02 06:37

Men köper man en laddhybrid för miljöns skull?
Eller köper man en hybrid-SUV och får fem km batteridrift för att slippa skatt på 35.000:-?

#8
2020-10-02 07:17

Men är det rätt att ta betalt för att hjälpa andra tillverkare fortsätta sin produktion av skitbilar?
Är inte det en form av prostitution?

#9
2020-10-02 07:22

Stygga fortsätter sitt "krig" ser jag.
Kanske vi är 3,5 miljarder för många på jorden.
Havsnivån höjas med 1,5 m..dags att läsa på lite och inte bara läsa tablåerna.

#10
2020-10-02 08:30

Styggavargen har rätt. Och krig har vi redan i Sverige. Dock ett lågintensivt sådant. Än så länge...

#11
2020-10-02 09:30

Bra Styggavargen ! Är dock väldigt förvånad över hur en av de sämsta biltillverkarna avseende energieffektivitet ska kunna sälja utsläppsrätter??? Det är ett stort generalfel i systemet

#12
2020-10-02 10:04

Kodiq, det kommer bli kul att se dig sittande i din SUV om 20 år och inse att du inte har mat för dagen, för det lär inträffa...det är bara en tidsfråga. Bara en pandemi eller världskrig med kraftigt reducerat antal människor på jordklotet kommer att rädda oss undan problemen som kommer, annars vill det till att alla minskar sin konsumtion och elförbrukning och allt som har med resurser att göra. Jordklotet har ändliga resurser och varje år tar vi ut mer än föregående år... hur länge håller det tror du? Men det är fritt att ignorera de globala problemen och åka vidare i sin SUV som inget händer....

#13
2020-10-02 10:17

Innan A.L kommer in och kommenterar mitt leverne, jag äter mindre kött, undviker att flyga och resa i onödan, skaffat solceller som skall täcka min årliga elförbrukning de kommande 30-40 åren. Skall byta in mina fossilbilar till en vettig elbil.. men tillverkarna verkar vägra bygga något praktiskt och traditionellt som vi vet funkar (bara en massa experimenterande med SUV osv). Jag kan säga att jag inte tillhör någon gruppering eller liknande (endast månadsgivare till Unicef, GreenPeace och WWF och inte aktiv på annat sätt), utan är en normal människa som är införstådd i problemen vi står inför och försöker för egen del göra förändringar för att anpassa mig till de nya tiderna som kommer. Jag är också ingenjör och även intresserad av bilar (alltid varit).

#14
2020-10-02 10:20

Lägg ner ditt evinnerliga suvsnack.
Inser DU inte att det gör varken till eller från.
Du tycker det alltså kul att se folk utan mat för dagen Jo Jo säger en del om dig.
Det är dom globala problemen du inte riktigt greppar.

Just för tillfället är jag tusen ggr oroligare hur det ska gå med nya lasförslaget och Idi till politiker vi röstar fram.

Säg så här...skulle det lagföras löser sig alla miljöproblem för ingen vågar ta lån.
Hmm hur blir det då med "omställningen".

#15
2020-10-02 10:31

Hybrid skam!
Varför nämns aldrig utsläppen på hybrider som de släpper ut då de körs med förbrännings motorn.
Utan de nämns bara då de kör med batteri sedan några km med förbrännings motorn.
Svaret är att utsläppen är så höga när fordonet väger 200-300 kilo mer, plus rejäl bränsle ökning.
Då heter de miljöbil.
*Tack miljöpartiet*

#16
2020-10-02 12:40

Jag tycker det är hedervärt Vargen: Jag försöker göra ungefär detsamma eller planera göra det. Håller också på med energiinnovationer som kan göra stor skillnad av samma anledning och så är det roligt att använda sig av kunskapen man har för problemlösning.

#17
2020-10-02 16:42

Den som tror att vad vi i Sverige gör påverkar Jorden på något avgörande sätt kan ju avsluta sitt liv. Jorden kommer att finnas i ett antal miljarder år till. Människor kommer kanske att dö ut innan dess. Så jag bekymrar mig inte om vad som sker om någon miljard år. Inte om 10 000 år heller. Mina barnbarn kommer nog att klara sig också.

#18
2020-10-02 20:30

OjOj Arne?? Om den välbeställda världen, där Sverige ingår, inte förändrar sitt söndrande leverne kommer problemen med att människor blir tvungna att fly öka radikalt. Gnäller "vi" nu över stora flyktingströmmar så är det en västanfläkt mot framtidens klimatflyktingar och uppoffringar. Jorden kommer finnas kvar men djurlivet(inklusive människan) löper stor risk att försvinna från klotet.

#19
2020-10-02 21:03

Haha, de människor som instämmer kring SDs flyktingpolitik är samtidigt klimatförnekare men kan inte tänka längre än näsan och förstå att klimatförändringar kommer ge nya vågor av (klimat)flyktingar.

Visst, utsläppen är ett globalt problem men det betyder inte att man kan skjuta ifrån sig sitt eget ansvar. En del tycker ju att det är bara i Sverige som man har en extrem inställning till att lösa problemet. Det stämmer ju inte.

#20
2020-10-02 21:39

Ett sätt för Volvo att stärka kassan.

#21
2020-10-02 21:43

Alltså blåögda svenskar...
Finns det ingen som inte är klimatnörd som varit ut och rest och inser att detta är en endaste stor scam?

"Haha, de människor som instämmer kring SDs flyktingpolitik är samtidigt klimatförnekare men kan inte tänka längre än näsan och förstå att klimatförändringar kommer ge nya vågor av (klimat)flyktingar."

Axa..hur i h tänkte du nu..är du så påverkad utav all propaganda att du inte kan tänka klart en fred kväll efter första ölen..?

#22
2020-10-02 22:00

Kodiaq
Jag lägger ditt tyckande i samma kategori som ”jorden är platt...”.

#23
2020-10-02 22:02

Axa..Jo sett att du ger upp.
Det är konstateranden.
Skål.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.