Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volkswagens beslut – för att komma undan utsläppsböter

Publicerad 18 september 2020
Volkswagen ska samarbeta med en kinesisk elbilstillverkare för att inte behöva betala EU:s bötesbelopp för koldioxidutsläppen.

Det börjar bli ont om tid för de stora biltillverkarna att klara EU:s skärpta utsläppskrav. En lösning är att gå ihop med en annan biltillverkare för att tillsammans sänka utsläppssiffran.

Så har exempelvis Fiat/Chrysler gjort. Koncernen betalar Tesla för att i princip få ”åka snålskjuts” på elbilstillverkaren och på så sätt undvika utsläppsböter. Det är ett beslut som kan tas när ledningen inte tror sig ha resurser att lansera lågutsläppsbilar i rimlig omfattning på kort sikt.

Nu avslöjar bilindustrianalytikern Matthias Schmidt att även Volkswagen planerar att göra på samma sätt. Volkswagen ska skapa en så kallad ”utsläppspool” tillsammans med MG, det brittiska märket som nu ägs av kinesiska SAIC Motors och som lanserat och börjat sälja flera elbilsmodeller.

Volkswagen har tidigare gett intryck av att jättekoncernen ska klara sig undan utsläppsböter på egen hand, men det här beskedet ifrågasätter om det är möjligt. 

Volkswagen har lagt miljardbelopp på att utveckla nya elbilar. Lanseringen av ID 3 har dock drabbats av mjukvaruproblem och eventuellt kan uppgörelsen med MG handla om att Volkswagen vill ha en ”försäkring” för att undvika utsläppsböter om lanseringen av de kommande elbilarna drar ut för mycket på tiden.

Läs också: Dieselgate: Nu ska svenska bilägare kunna stämma Volkswagen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-09-18 19:52
Hannnah

Från en sorts (olagligt) fusk till annan sorts (lagligt) fusk. VW förtjänar verkligen svenska köparens förtjusning och tillit!

#2 • 2020-09-18 20:12
Styggavargen

Aldrig mer VW för min del..

#3 • 2020-09-18 20:39
L. Mäkinen

Fusk och fusk. Det är väl bra om VW hjälper kinesiska tillverkare in i EU med elbilar. Det är väl inget SAIC ger bort utan att få något för det.

#4 • 2020-09-18 20:47
Prestigelös

Helt i sin laga ordning och inte alls något fusk, även om vissa vill få det till det i all sin inskränkthet.

Om det är etiskt rätt däremot är en annan femma...

Men nämn en etisk biltillverkare den som kan.

#5 • 2020-09-18 21:09
ToRy

Det är politikerna som bestämt reglerna. Skall det skällas på någon, så är det på dem. Men är det här systemet mycket annorlunda än utsläppsrätter för CO2 egentligen?

#6 • 2020-09-18 21:16
Elbilisten

När det gäller luftvägssjukdomar, buller, oljeberoende, luftkvalité mm spelar det mindre roll om det står VW eller MG på bakluckan.

#7 • 2020-09-18 21:28
Peter E

Fast nu har faktiskt SAIC och VW haft affärer ihop sedan 1984. SAIC har byggt VW o Skoda i Kina.

#8 • 2020-09-18 22:29
Agustin900

Han som försökte anmäla att en viltolycka, varför fick han? böta 10.000 kr det är något jävla fel där.
Agustin

#9 • 2020-09-19 07:15
EnannanRobban

Augustin, du är i fel tråd, men det berodde på att han inte anmält att det fanns ett skadat djur som han underlåtit att meddela så att viltvårdare kunnat hitta djuret och eventuellt avlivat det om det behövdes. Håller med, det är nått jävla fel här... på han som inte tog sitt ansvar!

#a • 2020-09-19 08:27
CEAT

Ett kryphål i lagen med andra ord. Det här är bara fult! Poängen är att vår jord ska bli renare och utsläppen minska. Det gör den ju inte nu då resultatet enbart blir att man ändrar lite skrifter i dokument...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.