Bild
Nästa artikel
Volkswagens beslut – för att komma undan utsläppsböter

Volkswagens beslut – för att komma undan utsläppsböter

Nyheter

Volkswagen ska samarbeta med en kinesisk elbilstillverkare för att inte behöva betala EU:s bötesbelopp för koldioxidutsläppen.

Det börjar bli ont om tid för de stora biltillverkarna att klara EU:s skärpta utsläppskrav. En lösning är att gå ihop med en annan biltillverkare för att tillsammans sänka utsläppssiffran.

Så har exempelvis Fiat/Chrysler gjort. Koncernen betalar Tesla för att i princip få ”åka snålskjuts” på elbilstillverkaren och på så sätt undvika utsläppsböter. Det är ett beslut som kan tas när ledningen inte tror sig ha resurser att lansera lågutsläppsbilar i rimlig omfattning på kort sikt.

Nu avslöjar bilindustrianalytikern Matthias Schmidt att även Volkswagen planerar att göra på samma sätt. Volkswagen ska skapa en så kallad ”utsläppspool” tillsammans med MG, det brittiska märket som nu ägs av kinesiska SAIC Motors och som lanserat och börjat sälja flera elbilsmodeller.

Volkswagen har tidigare gett intryck av att jättekoncernen ska klara sig undan utsläppsböter på egen hand, men det här beskedet ifrågasätter om det är möjligt. 

Volkswagen har lagt miljardbelopp på att utveckla nya elbilar. Lanseringen av ID 3 har dock drabbats av mjukvaruproblem och eventuellt kan uppgörelsen med MG handla om att Volkswagen vill ha en ”försäkring” för att undvika utsläppsböter om lanseringen av de kommande elbilarna drar ut för mycket på tiden.

Läs också: Dieselgate: Nu ska svenska bilägare kunna stämma Volkswagen

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2020-09-18 19:52

Från en sorts (olagligt) fusk till annan sorts (lagligt) fusk. VW förtjänar verkligen svenska köparens förtjusning och tillit!

#2
2020-09-18 20:12

Aldrig mer VW för min del..

#3
2020-09-18 20:39

Fusk och fusk. Det är väl bra om VW hjälper kinesiska tillverkare in i EU med elbilar. Det är väl inget SAIC ger bort utan att få något för det.

#4
2020-09-18 20:47

Helt i sin laga ordning och inte alls något fusk, även om vissa vill få det till det i all sin inskränkthet.

Om det är etiskt rätt däremot är en annan femma...

Men nämn en etisk biltillverkare den som kan.

#5
2020-09-18 21:09

Det är politikerna som bestämt reglerna. Skall det skällas på någon, så är det på dem. Men är det här systemet mycket annorlunda än utsläppsrätter för CO2 egentligen?

#6
2020-09-18 21:16

När det gäller luftvägssjukdomar, buller, oljeberoende, luftkvalité mm spelar det mindre roll om det står VW eller MG på bakluckan.

#7
2020-09-18 21:28

Fast nu har faktiskt SAIC och VW haft affärer ihop sedan 1984. SAIC har byggt VW o Skoda i Kina.

#8
2020-09-18 22:29

Han som försökte anmäla att en viltolycka, varför fick han? böta 10.000 kr det är något jävla fel där.
Agustin

#9
2020-09-19 07:15

Augustin, du är i fel tråd, men det berodde på att han inte anmält att det fanns ett skadat djur som han underlåtit att meddela så att viltvårdare kunnat hitta djuret och eventuellt avlivat det om det behövdes. Håller med, det är nått jävla fel här... på han som inte tog sitt ansvar!

#10
2020-09-19 08:27

Ett kryphål i lagen med andra ord. Det här är bara fult! Poängen är att vår jord ska bli renare och utsläppen minska. Det gör den ju inte nu då resultatet enbart blir att man ändrar lite skrifter i dokument...

#11
2020-09-19 09:23

@enannan, det är inte feltråd, han drog en analogi.

#12
2020-09-19 09:38

...fast jag tror fortfarande som Robban - fel tråd.

#13
2020-09-19 10:32

VW göder verkligen sinnebilden av ett multinationellt företag.

#14
2020-09-19 11:27

Då hade det inte behövts påpekas att det gällde viltolyckan, men men...

#15
2020-09-19 11:35

Det skulle inte förvåna mig ifall Volvo kommer ordna en liknande lösning med ”utsläppspool” inom koncernen Geely.

#16
2020-09-21 08:02

Men snälla, när FCA presenterade att de KÖPER utsläpp av Tesla, så var det inga synpunkter.
Men när VW gör ett samarbete med en Kinesisk samarbetspartner så blir det genast snack om fusk.
Samtliga tillverkare kommer att göra olika lösningar för att undvika dessa böter.
Precis som Axa skriver så kommer Volvo garanterat att göra samma sak tillsammans med Geely.

#17
2020-09-21 09:24

LC4ever: Vilken sten har du levt under? Inga synpunkter på FCA:s köp av utsläppsrätter från Tesla? Har ju vart ett jävla liv på alla Teslahatare att de göder fossilbilar. Istället för att se att de pengarna hjälpt utvecklingen på elbilarna framåt snabbare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.