Bild
Nästa artikel
Ny larmrapport om Volkswagen ID 3 – 300 fel om dagen

Ny larmrapport om Volkswagen ID 3 – 300 fel om dagen

Nyheter

Testförare rapporterar 300 fel om dagen med bilens mjukvara, enligt uppgifter i en tysk tidning. Men uppgifterna tillbakavisas helt av VW-chefen.

Det har knappast varit någon enkel resa för Volkswagen att lansera elbilen ID 3. Modellen är en del av VW-koncernens miljardsatsning på eldrift men att lansera en helt ny modell på en helt ny plattform har också sina risker.

Vi har tidigare skrivit om allvarliga mjukvarubuggar i de första exemplaren av Volkswagen ID 3. Bilarna ställs på en parkeringsplats i väntan på nästa version av mjukvaran innan de kan levereras till kunderna. Men trots mjukvaruproblemen lovar Volkswagen att utrullningen av elbilen inte ska påverkas – de första köparna ska få sina bilar i sommar.

Nu kommer en ny rapport från tyska Manager Magazin med uppgifter från högt uppsatta personer inom Volkswagen – och det är ingen rolig läsning för ledningen.

Enligt de nya uppgifterna stöter Volkswagen fortfarande på allvarliga mjukvaruproblem i elbilen. I takt med att vissa buggar blir lösta dyker det hela tiden upp nya. Testförare som kör bilarna på kvällar och nätter ska enligt artikeln rapportera upp till 300 nya buggar per dag. Fler än 10 000 tekniker jobbar med att försöka lösa problemen och det är ingen tvekan om att bilens mjukvaruarkitektur utvecklats för snabbt, enligt en källa till Manager Magazin.

VW-chefen Herbert Diess kallar dock uppgifterna för ”komplett struntprat” och högt uppsatta personer inom Volkswagen har flera gånger upprepat att leveranserna av ID 3 ska börja ”i sommar”.

Audi tvingades skjuta upp lanseringen av elbilen e-tron på grund av batteribrist, men att skjuta upp leveranserna av Volkswagen ID 3 skulle vara en allvarlig prestigeförlust för Herbert Diess som själv är personligt engagerad i projektet.

Kommentarer

#1
2020-02-26 07:20

Mjukvaruprojekt blir, liksom infrastrukturprojekt, regelmässigt försenade och dyrare än beräknat! Det är närmast en naturlag. VW kan kanske börja sälja ”good enough”-bilar som sedan uppdateras trådlöst? Men då måste de ned till tre fel om dagen kanske — max!

#2
2020-02-26 07:46

OM det stämmer så är jag är GLAD att det rapporteras så mkt buggar, det betyder att dom har bra testare och faktiskt utför test innan leverans istället för att bara lita på utvecklare och låta som släppa otestad kod fritt.
Är det något som vi vill slippa så är det buggiga system och det enda sättet att slippa det är att testa och testa och testa innan en release.
Om man ser det som något dåligt att testare hittar buggar då bör man tänka om.

#3
2020-02-26 07:50

Tragiskt det här med moderna bilar och allt onödigt bling-bling, vilket medför oerhörda kostnader i form av programmerare, testare, och så vidare. Bilföretagen slåss ju mot sådana som Apple, Google och Facebook i sin rekrytering. Tänk om alla dessa pengar, all F&U, hade kunnat användas till att göra hållbara bilar istället.

.

#4
2020-02-26 08:20

Klarsynt, F&U har gett oss betydligt mer hållbara bilar. Jämför gärna med en bil som byggdes för sextio år sedan!
Men ID blir kanske till en början lika som datorerna från 80-talet, varje kvart ungefär måste man stanna, kliva ur bilen, låsa, låsa upp, kliva in och starta om!
Nåja, vi får hoppas att det mesta är löst till de första leveranserna kommer igång, men säkert finns en och annan bugg kvar ett bra tag framöver.

#5
2020-02-26 08:36

"Fler än 10 000 tekniker jobbar med att försöka lösa problemen"
Ju fler kockar desto sämre soppa eller...............

#6
2020-02-26 08:40

Har vi inte hört förut att VW chefer säger: ”struntprat”...

#7
2020-02-26 08:47

Instämmer med "ksoderlund". När Folkvagn säger att det är "struntprat" finns det all anledning att bli bekymrad.

#8
2020-02-26 09:50

Fortfarande helt galet att rapportera om mjukvarufel på en ickelanserad produkt - lite som att rapportera att IOS 14 är buggigt i den interna testningen inne hos Apple, och det 3 månader före utvecklarkonkonferensen då de visar den första betan och 6 månader innan den levereras till kund....

#9
2020-02-26 11:01

Klart det förnekas av VWs chefer, de hade ju inte fuskat med avgaserna heller ;)

#10
2020-02-26 11:06

Nissan Leaf.
106 annonser på blocket av 2020 års modell.
Har hävdat att Leaf är världens mest sålda elbil.

Renault Zoe.
121 annonser på blocket av 2020 års modell.
Har hävdat att Zoe är Europas mest sålda elbil.
Zoe var den tredje mest sålda bilen i Frankrike i januari, till privata köpare, alla kategorier.
Renault ZOE had record sales in January.
Last month in France the Renault ZOE was the third best selling car with 5.331 units delivered to private buyers,
only behind the ICE (Internal Combustion Engine) cars PEUGEOT 208 and Renault Clio.

KIA.
23 annonser på blocket av 2020 år modell, dock flest av Soul modellen, e-Niro är det brist på.
De sålde mer än dubbelt så många elbilar än tvåan i Sverige under januari 2020.

Hyundai.
157 annonser på blocket av 2020 års modell.
Hyundai startar en ny fabrik nu i mars i Tjeckien.
De hävdar att de blir störst i Europa under 2020.
Starting in March 2020, the company will introduce the Kona Electric in its Czech manufacturing plant, as well as increasing existing supply from its Ulsan plant in South Korea. This will drastically reduce delivery times for customers in Europe.
The decision to additionally produce the Kona Electric in Europe was made in order to better serve Hyundai’s European customers. Since going on sale in 2018, demand for the Kona Electric has surpassed expectations, and the increased capacity is intended to keep up with rising demand.
For 2020, Hyundai will provide over 80,000 units of zero-emission vehicles to European customers, including Kona Electric, IONIQ Electric and the NEXO fuel cell car. With this development, Hyundai expects to become the biggest provider of zero-emission vehicles in Europe in 2020.

BMW.
70 annonser på blocket av 2020 års modell av rena elbilar.
BMW hävdar att de är störst i Europa på laddbara bilar.

MG.
Mg hävdar att de har 4-8 veckors leveranstid för sin MG ZS EV.
Finns dock inte i Sverige än.

VW.
VW har som mål att bli den mest sålda elbilen i Europa H2 2020.
De bygger ID3 på lager sedan den 4 november 2019, för att kunna vräka ut ID3 bilar i höst.

PSA gruppen.
Opel säger att de ska sälja ca 1.500 Opel Corsa-e i Sverige i år, leveranser redan i mars-april.
Peugeot 208 och 2008 har samma drivlina.
Det har även DS 3 CROSSBACK E-TENSE.

Tesla är världens största elbilstillverkare.
Snart har de sålt 1 miljon elbilar.

Den allmänna föreställningen är att det inte säljs så många elbilar för att det är jättelånga leveranstider.
Det är bara delvis sant, det finns en massa elbilar på blocket för omedelbar leverans.
Det är lite kul att prata med bilförsäljarna, för ofta vill man få det till att just dom har inte leveransproblem, men konkurrent X har minsann problem.

#11
2020-02-26 11:25

Har dom inte tillverkat flera tusen som står på nån parkering? VW har panik tack vara Musk..

#12
2020-02-26 13:32

Jag tror att Reverend Benny ska läsa artikeln en till gång, särskilt: "Enligt de nya uppgifterna stöter Volkswagen fortfarande på allvarliga mjukvaruproblem i elbilen. I takt med att vissa buggar blir lösta dyker det hela tiden upp nya. Testförare som kör bilarna på kvällar och nätter ska enligt artikeln rapportera upp till 300 nya buggar per dag. Fler än 10 000 tekniker jobbar med att försöka lösa problemen och det är ingen tvekan om att bilens mjukvaruarkitektur utvecklats för snabbt, enligt en källa till Manager Magazin."

Så: Allvarliga mjukvaruproblem, buggar fixas - nya uppstår, 300 NYA buggar PER DAG, 10 000 (!) tekniker sliter och bilens mjukvaruarkitektur har utvecklats för snabbt. Vi pratar alltså om något som ligger ljusår bortom det vanliga. Stackars köpare, säger jag bara.

#13
2020-02-26 13:17

"Blir det krona så vinner jag och blir det klave så förlorar du" Sherlock Holmes (apropå Scotland Yards förmåga att få äran för allt de inte gjort...)

Vissa har en oblyg förmåga att vända vad som helst till något positivt för att det ska passa in på önskemålet.

Är det inga fel på bilen är det bevis på hur fantastisk den är och är det massor av fel så är det bevis för vilka fantastiska tekniker som utvecklar den...

#14
2020-02-26 13:41

N-iklas: Särskilt den sista meningen = Tummen upp!

#15
2020-02-26 14:35

Kan inte se nackdelen med detta?
Att man buggtestar och åtgärdar fel på en bil som ännu inte nått kunderna.

#16
2020-02-26 14:42

De gamla biltillverkarna har helt klart inte lyckats med övergången till det här årtusendet. Det här är åtminstone fel som uppmärksammas och hindrar lansering, till skillnad från Toyotas spaghettikod som bedömdes för invecklad att testa, infördes i produktionsbilar och orsakade flera dödsfall när bilarna började gasa okontrollerat. Förhoppningsvis lär sig VW läxan att utveckla mjukvaran parallellt med själva bilen, annat är ju egentligen otänkbart nu när bilarna är en hoper avancerad elektronik på hjul.

#17
2020-02-26 15:48

zoidberg, här ett uttalande från de gamla tillverkarna:
https://www.nyteknik.se/elbilar/teslas-teknik-sex-ar-fore-konkurrenterna...

#18
2020-02-26 16:05

Som vanligt, bråttom så blir det mycket fel. Sen, det här borde inte vara så svårt. Det är ju bara ett batteri och elmotor. Det är mycket mer komplext om företaget dessutom har en förbränningsmotor som skall synkas sömlöst enheterna emellan, eller en bränslecell. Batteribil är kort sagt enklare och har färre delar. Så att hypa det känns lite fånigt.

#19
2020-02-26 17:17

Nåja mirai - en bil idag består ju av lite annat än en motor och en energibehållare...

#20
2020-02-27 00:01

mirai: Nej, det är INTE bara ett batteri och en elmotor. Du ser väl hur lång tid det har tagit för tillverkarna av fossila bilar att få fram elbilar? Det har tagit dem många, många år! Hela bilen måste konstrueras om från grunden. Det går inte att använda knappt någonting under skalet från en bil med förbränningsmotor. Om du är intresserad av hur bara elmotorn ser ut och produceras, kan du titta på följande film från Audi. Notera hur oerhört komplicerad motorn är - och då kan du ju tänka dig hur groteskt många ingenjörstimmars arbete som ligger bakom bara utveckling, tester och konstruktion. Sedan ska tillverkningsprocessen konstrueras. Och så vidare. Och till detta kommer batteriet, all styr- och reglerteknik. Du har ingen aning om vad du pratar om när du säger att det är "bara ett batteri och en elmotor".

https://www.youtube.com/watch?v=uWBEPEspbWI

#21
2020-02-27 12:33

4 bugg och en Coca Cola

#22
2020-02-28 00:50

Man kan undra om VW ID 3 som begagnad också kommer beskrivas i ViB som bilen i artikeln nedanför, nämligen att "Fyndchans – om du hittar ett felfritt exemplar". = )

#23
2020-02-28 10:45

Självklart!
Att VW inte erkänner felen.
Det är ju VAG,s policy att dölja bristerna så länge som möjligt.
Några ex; styrleder, spindelleder, bromsproblem, oljeförbrukning, kamkedjor, tändspolarna, bedrägerierna och m,m listan blir lång. Där VAG fick erkänna sina problem till slut men de tog lång tid!

#24
2020-03-01 18:59

ALDRIG mer AUDI 2020-02-28 10:45

På min tidigare köpt fabriksnytt en Skoda Fabia Combi 1.2 HTP årsmodell 2006 som gått 1,3 mil och rullat 16100 mil i 6 år och halv såld.
Styrleder 0 fel, spindelleder 0 fel, bromsproblem är skivor fram lite skevhet för första gång 800 mil gått byte mot ny skivor med garanti därefter ingen fel mer som rullat samma skivor 15300 mil, oljeförbrukning 0 fel, kamkedjor 0 fel, tändspolarna första gång 10660 mil byte alla 3 cyl och generator slut första gång 5800 mil därefter inga fel mer som rullat samma generator 10300 mil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.