Bild
Nästa artikel
Första uppgifterna: Så mycket kostar Volkswagen ID 3 i Sverige

Första uppgifterna: Så mycket kostar Volkswagen ID 3 i Sverige

Nyheter

Volkswagen har skickat ut ny information till personer som förhandsbokat en ID 3.

Volkswagens storsatsning på elbilar börjar med modellen ID 3, som svenska köpare har kunnat förboka en tid och som ska börja levereras senare i år. Volkswagen ID 3 blir ungefär lika stor som en Golf, men rymligare inuti.

Nu har Volkswagen skickat ut ett mejl till personer som förhandsbokat ett exemplar om hur mycket bilen kommer kosta, och som Vi Bilägare tagit del av. Än så länge rör det sig om "prisindikationer" och de exakta priserna är ännu inte officiella.

Volkswagen ID 3 lanseras först i tre olika specialversioner som alla kallas 1st Edition. Den billigaste versionen kostar "under 410 000 kronor" och är utrustad med navigationssystem, 18-tumsfälgar, LED-strålkastare, parkeringssensorer fram och bak, enzons klimatanläggning, adaptiv farthållare, rattvärme, trådlös mobiluppkoppling, nyckellös start, delat och fällbart baksäte och snabbladdning på 100 kW. Dessutom ingår snabbladdning hos Ionity på 2 000 kilowattimmar.

Ett steg upp finns Volkswagen ID 3 1st Plus för "under 475 000 kronor" – alltså ett merpris på 65 000 kronor. Här får köparna bland annat backkamera, stämningsljus i interiören, USB-C-uttag, mer avancerade strålkastare, röststyrning på svenska och större fälgar.

Allra mest välutrustad blir Volkswagen ID 3 1st Max för "under 535 000 kronor" – ett merpris på 60 000 kronor jämfört med 1st Plus och hela 125 000 kronor mer än 1st. Här ingår bland annat head up-display som kan visa köranvisningar direkt i vindrutan, bättre ljudsystem, 20-tumsfälgar, panoramatak, komfortstolar. All utrustning som ingår i de olika versionerna finns på Volkswagens sajt


Samtliga modeller får ett batteripaket på 58 kWh och en räckvidd på 42 mil enligt WLTP-körcykeln. Mindre och större batteripaket kommer senare, och då dyker också instegsversionen av ID 3 upp med ett pris på "under 350 000 kronor".

"Det här är de prisindikationer vi kan ge i nuläget, så fort vi har en mer exakt summa kommer vi såklart informera er om det. Vi väntar fortfarande på att den tyska myndigheten KBA ska slutgodkänna de tekniska värdena för bilen. Så fort vi har fått klartecken kommer vi öppna beställningen för ID 3 1st och därefter vanliga ID 3. Vi återkommer så fort vi får ny information", skriver Volkswagen i ett mejl till de svenska köpare som förhandsbokat ett exemplar.

Tidigare i år kom uppgifter om allvarliga mjukvarubuggar i Volkswagen ID 3 som måste lösas innan bilarna levereras till köparna. Trots det lovar Volkswagen att modellen ska lanseras som utlovat, i sommar.

Kommentarer

#1
2020-02-07 15:28

Den billigaste versionen kostar "under 410 000 kronor" LOL!! Inga elektriska folkbilar här inte. Sorry, Grosser. Och inte finns billigare batterier eller Jesusbatterier någonstans på horisonten, heller. Bara ökad och ökad miljöpåverkan, ju större och större klumpar de trycker i bilarna, för att förlänga räckvidden.

.

#2
2020-02-07 16:21

För att vara en person med Klarsynt som "namn" så är personen utrustad med antingen väldigt stora skygglappar eller en oerhört dålig läsförståelse.

"..dyker också instegsversionen av ID 3 upp med ett pris på "under 350 000 kronor".
Den textraden var för mig lika tydlig som resten av texten...

#3
2020-02-07 17:42

Gallimatias som vanligt från dig Klarsynt!
First Edition får du alltså från 350 kkr efter bonus, och den framtida med 42 kWh batteri för under 300 kkr med bonus. Det är folkligt idag.

#4
2020-02-07 17:47

@Grosser Får du inte alls det. Har du sett ordet "senare"? Det du får NU kostar"under 410 000 kronor". Den man kanske får i framtiden har dessutom mindre klump batteri.

Tips: Det ordet (senare) förekommer ofta i elbilssammanhang. Sedan kanske man borde definiera ordet folkbil. Volvo var folkbil en gång i tiden. Mycket på grund av att man kunde få i hela familjen plus ett badkar.

.

#5
2020-02-07 17:59

Bilen ser riktigt fin ut.

#6
2020-02-07 18:03

För 1:a versionen får man betala 410000:- men då ingår ej backkamera, dåligt. Jag skulle gärna välja bort rattvärme och 18" hjul
för kameran.

#7
2020-02-07 19:00

Säkert en duglig elbil men priset blev ett snäpp högre än vad jag trodde det skulle bli.

#8
2020-02-07 19:20

Den var ju riktigt ful.

#9
2020-02-07 19:27

Dessa priser är, om jag förstår det rätt, innan bonusen på 60000kr, vilket i så fall gör att 1:th kommer att kostar 350' och det innebär ju också att den kommande instegsmodellen kommer att kosta 290', alltså ungefär som en Golf VIII diesel

#10
2020-02-07 19:32

Norton99.

Jaså och vad gillar du någon annan märken och modell som är riktigt snyggt?

#11
2020-02-07 19:51

GF SAAB 99 1974.

#12
2020-02-07 20:31

Norton99

Jag har haft år 1986 med Saab 99 GLS med 2 förgasare Combi Coupé 5d modellår 1976 som köpte beg 10 år gammal för 10000 kr gått 17000 mil.

#13
2020-02-07 23:18

Norton99

Du minns väl elbil heter Sono Motors från NEVS skrotar SAAB visar nya loggan.
Sono Motors design är ju riktigt ful.
Volkswagen ID 3 är snygg än Sono Motors!
Tycker att Volkswagen ID 3 är alldeles mycket dyrt.
Jag tar Skoda istället, hoppas att det är lagom priset.
Nytt uppdatering igen kommentarer.

#14
2020-02-07 23:15

GF Det finns ingen elbil som tilltalar mig. Man blir tvingad till att ha en tur att man har åldern inne så man kanske slipper att ha dem.

#15
2020-02-07 23:27

Norton99

Det är lugn att det tar 5 - 10 år till är det mesta elbil besegra över fossilbil kraftigt minskat försäljningstatistisk men det är inga problem att bilen är 5 år gammal att sälja begagnad tills år 2024 - 2025 att köpa och fortsätta fossilt år 2030, 2035 och 2040 obestämt exakt år beronde på regering beslut är det helt borta fossil hos macken.

#18
2020-02-08 06:22

Vilka priser! Skulle ju max kosta som en diesel Golf (250k). Hoppas VW går i KK

#19
2020-02-08 08:00

Nya Golfen med diesel: 274900 kr.

#20
2020-02-08 08:12

@GRP            Helt perversa priser. Och då kan man dessutom räkna med att de säljs till rabatt: Det är sannolikt billigare att sälja en elbil med rabatt än att betala böter till EU för att man inte sålt elbilar. Vad vi ser nu är att vanliga bilar blir dyrare så att tillverkaren skall få in pengarna för rabatten och elbilar är jättedyra, trots att de säljs med rabatt.

Vad hände med "Neo" då? Ja, du vet den där som skulle få ett instegspris under 200 000 och alla jublade (ja, inte alla ty jag påpekade förstås att det inte lär hända). Neo bytte väl sedan namn till ID3... 

.

#21
2020-02-08 08:40

På E-car Expo framtonar en betydligt mer balanserad och eftertänksam bild av vilken utveckling som vi behöver.
Utställare, föredragshållare från scenen och även myndighetsföreträdare har tänkt längre än vad som framtonar i debatt, både politisk och i olika fora.
Ensidig satsning på rena elbilar behöver inte vara bäst av flera skäl. Att utforma storskalig laddning i tätbebyggda storstadsområden är ett ännu ej löst problem, förhoppningar på induktionsladdning är stora men svårt att idag se en kommande lösning. "Antingen-eller" bilister är en större del av oss än vad många har trott, laddhybridsalternativet verkar ha stärkts. Flera jämförde öppet denna VW med MB250e som har ungefär samma pris!

#22
2020-02-08 09:36

@saabud (#6): Håller med helt! Tyvärr är det rätt vanligt att grundversionen av en bil saknar något som är närmast ett måste för många, och att detta finns i ett paket som i övrigt innehåller en massa saker som de flests kan ha och mista.

#23
2020-02-08 09:45

Dags för glasögon Klarsynt?

#24
2020-02-08 10:33

Klarsynt,
VW har aldrig sagt att Neo/ID3 ska kosta under 200 kkr. De har sagt att det ska finnas elbilar för det priset och det gör det på deras hemmamarknad. I Sverige är priset anpassat med påslag i nivå med bonusbeloppet.

#25
2020-02-08 10:53

@L. Mäkinen Jaså du. Svensk media har i vart fall pratat mycket om det och också prissatt bilen i SEK. Här ett av många exempel:

https://teknikensvarld.se/volkswagens-elbil-kan-bli-annu-billigare-fran-...

"Enligt uppgifter från personer med insyn i Volkswagen, och som nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med, kan instegspriset bli så lågt som under 20 000 euro, det vill säga cirka 200 000 kronor."

Men det kanske inte är samma Volkswagen som Reuters talat med? Det kanske är en kinesisk kopia. Skall bli intressant att se vad du kan komma på.

.

#26
2020-02-08 12:00

För en kommande instegsmodell (ID1) alltså en bil i den nuvarande e-up-klassen kommer priset hamna kring 200000.
ID3, alltså en bil två klasser större så har det aldrig nämnts priser kring 200000. 250000 har nämnts men att det blir/blev högre är väl ingen konstighet. Förutsättningar ändras hela tiden.
Runt 280-290000 efter bonusavdraget är ganska nära och ligger väldigt nära en dieselgolf(275000) som det tidigare har sagts.

#27
2020-02-08 12:10

Klarsynt
Testa källkritik.
Lite snabb googling visar många artiklar med tidiga rapporter om ett preliminärt pris som stämmer ganska bra med den släppta modellen.

Här är en artikel från dec 2018, uppdaterad maj 2019, om att modellen med lilla batteriet ska kosta som en hyggligt utrustad Golf TDI.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181228/forsta-provk...

#28
2020-02-08 12:14

@Axa Ja, man skall vara kritisk mot källor. Framförallt om de kommer från svensk press, vilken ju är mer än lovligt vinklad. Men nu var det ett exempel på hur ständigt och jämnt olika "Jesuslösningar" skall komma inom elbilsvärlden. Och om de kommer, vilket långt ifrån alla gör, så är de inte längre som halleluja lät utmåla det.

.

#29
2020-02-08 12:16

Man ska nog vara kritisk mot "källor" som signaturen Klarsynt som visat sig vara mer än lovligt vinklad. :-)

#30
2020-02-08 12:28

Klarsynt
Ja, det är bra att alltid vara källkritisk. Men sedan bör man även kunna värdera olika källor. En del media vinklar mer än andra.
I det här fallet så är det som Peter skriver, VAG har en annan mindre modell med lägre pris. Dvs inte samma modell som i denna artikel.

#31
2020-02-08 15:31

Tittade som hastigast på ID3 idag. Det var kö för att få provsitta så jag hoppade över det. Ingen tvekan om att intresse finns för den. En bit därifrån stod en DS3 eTense alldeles ostörd.

#32
2020-02-08 17:02

Ja, det har ju alltså aldrig varit tal om att ID.3 ska vara den billiga bilen, de gick redan tidigt ut med att de siktar på en prisnivå som börjar ”i nivå med” diesel-Golf utan att diskutera utrustningsnivå på nämnda Golf, vilket förmodligen var medvetet. Sedan 2018 har de talat om en kommande lågprismodell med ett satt mål på 20000 € men att den är byggd på annan bottenplatta än alla prototyper de hittills visat. Senast i december förtydligades det till att det rör sig om en bil i samma storleksklass som T-Roc, WLTP-räckvidd runt 25 mil och säljstart 2023-2024. Som en övergångslösning blåste de liv i Up i stället.

#33
2020-02-08 18:26

ID.3 från ca 350.000 kr minus 60.000 kr för bonus blir totalt 290.000 kr.
Får vänta tills år 2024 kan vara gissning efter bonus totalt 200.000 - 250.000 kr med bättre ny utveckling batteri.

#34
2020-02-08 19:52

Sinnessjukt att skattepengar ska subventionera detta. 60000:- såld till Norge efter ett år.

#35
2020-02-08 23:32

#34
När jag skulle köpa bil för snart ett år sedan valde jag mellan:
1) En ny bensinbil för ca 350 kkr.
2) Eller en elbil för ca det dubbla.
Eftersom jag långpendlar så kom jag fram till att den totala utgiften skulle bli ungefär densamma efter 3 år.
Momsen på bensinbilen skulle blivit ca 70 kkr.
Men tack vare mitt elbilsval så fick staten istället in 80 kkr (moms minus bonus).
Därför undrar jag hur jag belastat skattebetalarna när staten fick in mer pengar tack vare mitt bilval?
Med Vänlig Hälsning :)

#38
2020-02-09 08:57

”Under 410 000 kr”, då kommer den kosta 409 995 kr. :) Då väljer jag hellre en Peugeot e-2008 för 399 900 kr för den har större bagageutrymme. Även om ID.3 har anständigt kupéutrymme så är bagageutrymmet inte bättre än i Golfen. En e-2008 är mer praktisk bak.

#39
2020-02-09 10:05

Jag såg en snutt ID.3 på tv aktuellt och jag tycker den så bättre ut i verkligheten än på bild.
Och vad det gäller bagage utrymme så är det efter man har fått klämma lyfta och känna man kan uttala sig om huruvida den ena är bättre eller mer praktisk än den andra och det gäller ju hela bilen.

Sedan är ju 400 tusen en jäkla massa pengar och framförallt en jäkla massa extra pengar man låna upp jämfört med en likadan lite större fosilbil som fungerar för en hel familj och för drygt 2-250 tusen

#40
2020-02-09 11:49

Volkswagen ID.3 är billligare kostnad KWh än dyrare Peugeot e-2008.

https://feber.se/bil/volkswagens-slapper-prislappen-pa-sin-elbil-id3/407...

#41
2020-02-09 12:05

mso 1000 - du får nog ändra fossilbils-beloppet till 250.000--300.000 kr eftersom straffskatten för tillverkarna lär få betalas av oss konsumenter samt att nya generationer av våra bilar alltid blir dyrare - t ex nya Octavian.

#42
2020-02-09 15:40

Det stämmer att ID.3 har lägre pris per KwH än e-2008 (även om skillnaden bara är typ 900 kr), det stämmer även att e-208 har lägre pris per kWh än e-208. Det är helt enkelt så att e-2008 är en större bil, den är rymligare om vi även räknar in bagageutrymmet - och e-2008 är bara snäppet under 3008 så jag tror helt klart att 2008 kommer att ta en del köpare från 3008 eller andra SUV:ar i mellanklassen.

Nu har VW ID.3 ett bagageutrymme på 385 liter, att jämföras med e-2008 som har 434 liter. Nya e-2008 har alltså nästan 50 liter mer i bagageutrymmet och det är rätt stor skillnad! 

En e-2008 är en SUV/Crossover och det är inte ID.3, jag föredrar crossover stilen med lite högre markfrigång då det passar bra på de vägar jag kör.



Att e-2008 har 100 kW DC laddning och 11 kW AC som standard är givetvis bra det med.

#43
2020-02-09 16:32

Vet inte om exemplaret på ecar expo var en prototyp, men inredningen var verkligen en massiv besvikelse. Strax över dacia i känsla, kändes mil ifrån en Golf 7. Det syns var det sparats pengar jämfört med övriga VW produkter.

#44
2020-02-10 07:20

Synd det inte är en Golf. Elbilar ser ju alltid ut som skit.

#45
2020-02-10 08:51

Ytterligare en bekräftelse på att elbilen inte är konkurrenskraftig jämfört med bensin/dieselbilar. Priset måste ner med ca 150-tusen för det. Någon menar att pris runt 300-tusen är "folkligt", men då undrar man vilken planet den personen bor på...

#46
2020-02-10 09:11

Tory, tyvärr sabbar dessa "paket" priset rejält. Dom du säger, vissa saker vill man bara ha, kanske måste ha från dyrare paket medans mycket annat i paketet kan man klara sig utan.

T.ex. så vill jag absolut ha bästa ljudsystemet. Är van med det och tycker instegsmodeller av ljud är för klent och trist. Måste finnas en förstärkare och baslåda och känt märke på högtalarna. Problemet är att då måste jag köpa den dyraste utrustningsnivån av denna bil :(

#47
2020-02-10 09:17

Svenne60,
Det låter inte som att du noterat prisutvecklingen på bilar de senaste åren.

#48
2020-02-10 11:18

Håller helt med Mäkinen - dags för Svenne60 att kolla vad nya "fossilbilar" kostar idag år 2020. Och de priserna svider, tyvärr.

#49
2020-02-10 11:38

Jo, när vettigt utrustade fossilbilar i Golf-storlek kostar mellan 250' och 300' kkr, så kan jag gott och väl köpa att elbilen ligger 30-50' kkr över.

#50
2020-02-10 13:23

Du får en vettig begagnad dieselbil i bra skick för en tredjedel av priset, som du dessutom får dra tungt med. Besparing tar decennier att köra igen, om det ens är möjligt när alla nya el- och kilometerskatter är införda. Det är inte ekonomiskt rationellt att köpa en ID3, och jag ser inte varför någon annars skulle köpa en VW.

#51
2020-02-10 13:33

Det roliga är ju att ofta när folk gnäller på hur priserna ökat så ser de inte samtidigt att deras egna lön oftast stigit mer procentuellt än priserna.....

#52
2020-02-10 13:35

Styrbjörn: Du menar på fullaste allvar att du jämför begagnad bil med ny bil och vill bli tagen seriöst? Då kan du ju lika gärna lägga till att det aldrig finns någon mening att köpa nytt oavsett fossilt eller el......och hur skulle begagnatmarknaden då se ut efter ett tag?

#53
2020-02-10 13:40

Något billigare och något kortare räckvidd än Kia e-Niro. Är folk verkligen så kåta på VW-märket att detta ska anses vara nått fantastiskt?

#54
2020-02-10 14:43

Då får man ju hoppas att de lyckas få till mjukvaran för det priset, nu gör de ju ingen nytta på uppställningsplatsen

#55
2020-02-10 16:48

Tur då för de som hävdar att begagnat är den enda rätta vägen att det finns tokskallar som undertecknad som köper nya bilar - annars torde de begagnade vara sällsynta...:) Och som sagt - hur kan man jämföra en begagnad fossilbil med en ny elbil - så i detta avseende håller jag med Henrik helt och fullt.

#56
2020-02-10 17:09

Vill verkligen alla ha elbil ?

#57
2020-02-10 20:02

Pi
Eller så kan man köpa en lätt begagnad bil, max 1 år gammal/Max 1000 mil, vilket enligt mig oftast blir en bra bilaffär. :-)
Men om ingen hade ägt bilen innan mig hade jag ju inte kunnat gjort en bra affär.

#58
2020-02-10 23:15

Det var länge sedan Volkswagen var värd namnet - Folkbil - till priset. En ordinär bil med start på 350.000kr. Dags att byta namnet på ”icke folkets bil”. Förstår inte riktigt folk som köper en bil där allt som ingår i andra bilar kostar extra. Man väntar månader på leverans. Veckor på tid för service - som är dyrt. Förbrukningen stämmer inte - om inte VW får bluffa. Osv osv

#59
2020-02-11 10:51

Exakt Axa - och precis det jag nämnde i mitt förra inlägg.

#60
2020-02-11 11:45

Bo
Ja det stämmer väl om man tittar på VW. Kollar man hela koncernen så finns ju flera märken som mycket väl erbjuder bra ”folkbilar” till betydligt lägre pris än 350 kkr.

#61
2020-02-11 14:17

Var det virus i elsystemet?

#62
2020-02-15 12:16

410.000 kr för en "radiehandicappad" småbil i basutförande. För dessa hutlösa slantar kan man få t.ex. 4 st nästan nya bekymmersfria Dacia Duster med plats för hela familjen med semesterbagage och 100 mil till nästa tankning. (0.5 lit/mil). Helt sanslöst.

#63
2020-02-16 18:30

Måste elbilar kosta så väldigt mycket?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.