Bild
Nästa artikel
Volkswagen förlorar ännu ett rättsfall om dieselgate

Volkswagen förlorar ännu ett rättsfall om dieselgate

Nyheter

Nästan 90 000 dieselbilsägare i England och Wales har nu fått rätt mot Volkswagen i en första instans.

Domen gör klart att Volkswagen använt en särskild ”fix” för att fuska med utsläppen, skriver Autocar.

Det handlar om ägare till Volkswagen-, Audi-, Seat- och Skodabilar som drog Volkswagen inför rätta efter dieselskandalen, där det avslöjades att bilarna känner av när bilens utsläpp testas och aktiverar ett särskilt ”fuskläge”.

Ägarna vill ha kompensation, bland annat eftersom de hävdar att bilarna tappat extra mycket i värde på grund av fusket. Rätten gör klart att mjukvaran i det här fallet har ett särskilt fuskläge så som EU klassificerar det och därför finns anledning att gå vidare med rättsfrågan om ersättning.

Volkswagen uttryckte ”besvikelse” efter domen men ska överklaga. Det här beskedet innebär inte att ägarna automatiskt kommer få ersättning eller att Volkswagen är skyldiga. Domen klargör heller inte om fuskmjukvaran faktiskt varit till skada – det ska avgöras senare.

Om Volkswagen döms i senare instans kan koncernen tvingas betala ut miljardbelopp i kompensation, något Volkswagen hittills kommit undan i bland annat England och Sverige. 

I Tyskland har dock dieselbilsägare fått rätt mot Volkswagen. Där ska koncernen betala nästan nio miljarder kronor i ersättning.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-04-07 08:37

Det börjar helt klart synas på prissättningen att dom har stora skadestånd att betala och CO2 straff på det. En vettigt utrustad Golf kostar från 350.000kr.

#2
2020-04-07 09:44

Rätt åt mygelföretaget, det ska kosta att fuska!

#3
2020-04-07 11:13

Undrar lite över varför inte VW som företag stämmer skiten ur de (styrelse, vd, chefer, anställda) som skapade Dieselgate... -visst, kanske inte blir mer än några hundra miljoner, men bättre än ingenting och pengarna kan med fördel läggas på ID3 där utvecklingen ser ut att bli rejält mycket dyrare än väntat. Att skydda dessa personer ser ut att kosta väldigt mycket mer än det smakar...

#4
2020-04-07 11:39

Men LeifV, vad skall företaget ha för användning av avföringen? Göra biogas? Men dom bilarna slutar dom ändå att tillverka. Och ID3 ser ut att aldrig bli färdig, och om och när så är den ifrånsprungen i den snabba utvecklingen.

#5
2020-04-07 13:36

Jag vill ha kompensation för att jag tvingas läsa om "dieselgate" år ut och år in.

#6
2020-04-07 13:42

Simon no1.

Håller med det ska kosta att fuska, i både pengar och förtroende! Så kanske det blir bra konstruerade bilar till slut......utan fusk.

#7
2020-04-07 14:06

Simon no1, jag går på din linje. Låt inte fuskarna komma undan.

#8
2020-04-07 16:44

Klart de skall bestraffas!
Men de tyx ju vara mer allvarligt om någon idrotts utövare dopar sig
Då blir det kännbart straff trots att de skadar bara dom själva.
Men när det gäller VAG koncernen då är straffen låga trotts enorm skada både människor och natur
med deras dopade fordon.

#9
2020-04-07 17:12

Aldrig Audi, på vilket vis har VAG:s fordon förorsakat mer skador på människor och natur än någon annan biltillverkare? Det får du gärna förklara mer i detalj.

#10
2020-04-07 19:04

Finns ingen organisation som kan förhandla för ALLA drabbade bilägare över hela världen? Det är ju inte klokt att varje land för sej ska förhandla/driva till åtal. Vilket årtionde ska detta vara över?

#11
2020-04-07 22:34

Guran!
Med 40 gånger högre NOx utsläpp.
Och i median så skrivs det att si å så många dör av NOx utsläppen.

#12
2020-04-07 23:15

Audi, var har du fakta på att NOX förorsakar stora dödstal och var kan du påvisa att VAG är så mycket sämre än alla andra ?
Jag vill påstå att alla tillverkare som inte hade tillräcklig rening var lika goda kålsupare. Alla har blivit påkomna men VAG var först att stå med byxorna neddragna då dom marknadsförde dieselbilarna på USA:s marknad med stränga krav på NOX. Var först med SCR katalysator och AdBlue även på personbilar som man klarade kraven utan sinnrika programvaror som i laboratoriemiljö fixade bra mätvärden. Men VAG har haft låga CO2 utsläpp då fokus var låg förbrukning. Och som du säkert vet så genererar förbränning av kolväten vid överskott av syre, som i en bränslesnål dieselmotor, höga halter av kväveoxider.
Så jag vill påstå att hela branschen var lika goda kålsupare men VAG var dom som först blev påkomna att ”fuska”.
Kunde lika gärna varit Volvo. Men som värdens största tillverkare av diseldrivna bilar var sannolikheten stor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.